FM írta:
Kérlek benneteket, ha van az imádattal kapcsolatban fogalmatok, írjátok meg.
Túl sokat használják köznyelvben azért jó lenne, ha ki-ki vérmérséklete alaoján ezt is megírná.
Nekem az isten fogalom nagyon szinpi volt, a bálvány még kifejtésre szorulna (nekem) persze nem én vagyok a mérvadó
Ahogy az én fogalomkörömben szerepel, és ahogy én használom;
Az imádat összefügg az imával, ahogy azt kavics is említi.
De, összefügg a bálvánnyal is.
És más megnyilvánulásokban.
De, mi az Imádat?
Imádati forma. Felöleli a vallásos magatartás, hitnézetek és szokások rendszerét; lehet személyes, és lehet szervezet által képviselt. Általá¬ban minden vallásban megtalálható az Istenbe, vagy a több istenbe vetett hit, de irányulhat az imádat emberre, tárgyra, vágyra, vagy bizonyos erőkre is.
Sok vallás a természet emberi tanulmányozásán alapul..
Van igaz, és van hamis vallás.
Ebből adódik, hogy az imádat tárgya, személye, lehet igaz, és hamis is. Ami a vallásban nyilvánul meg.
Van 10 fő vallás, Amik alá besorolható az a 10 ezer irányzat és azok eltérései, ill. leágazásai (nem szeretem a szekta szót.)
Így aztán ki is alakul egy vallási zűrzavar, azt tudjuk, hogy mindezek mögött maga sátán ál. 2kor 4:4 (és még más idézetek.) ezt úgy fogalmazza meg a Biblia „ e világ istene”
De, még ezt megelőzően az írás helyére is teszi a dolgot, hogy fogalmilag el tudjuk rendezni. 1Kor 8.5, 6. Közli, hogy egy Igaz Isten van.
A vallásban ennek az egy Istennek, kell (önként felvállalt kötelezőség)
engedelmeskedni, Amiből adódik az Imádat. Mert az imádattal egyúttal kimutatjuk Istenfelé az érzéseinket. Elismerve a z előbbi vers tartalmát
„nekünk egy Istenünk van”.
És máris az imádat lényegénél vagyunk.
Van Példa a Bibliában úgy emberre, mint tárgyra, vagy fogalomra vonatkozó hamis imádatokra.
Pl. Napjaink egyik népszerű imádata a pénz.
(én magam is nem egyszer áldoztam már Mani (meni) isten oltárán is, amikor a pénz volt a célom.) Az imádat tárgya, személye egyúttal azt is jelenti, hogy az első helyre helyezzük életünkben. Az elsődleges fontos dolog, ami alá besorakoztatjuk a többi érdekünket.
Meni: egy Izrael fiai által is tisztelt (Ézs 65,11) istenség neve. - Együtt szerepel Gáddal, s ebből arra lehet következtetni, hogy ~ szintén a sors ill. a szerencse istene volt. Mindkét istenségnek étel- és italáldozatot mutattak be a babilóniaiak szokása szerint. De, ismeretesek a jólét, és gazdagság isteneiként is. Főleg Meni, amit ma napjainkban Mani- a pénzzel azonosítanak a (csibésznyelvben.)
[számomra mindig érdekes, amikor ilyen istenségek lopóznak be a beszédeinkbe, még ha azt sokszor használjuk akár viccesen tréfálkozva, de a gyökereket illetően bizony idegen isten]
Amikor valakinek a pénz, vagyon, karrier a fontos (’valahogy együtt járnak.’) Akkor máris egy imádati formát gyakorol. Nem kell hinnie abban az istenben, sőt nem is kell tudnia, annak létezéséről. A cselekedet önmagáért beszél. (’Sátánnak pedig pont ez a megfelelő, megoszt, elterel. És máris céljánál van.’) Amikor valaki több fizetés reményében a családjától vesz el időt, máris az imádat tárgya előtérbe került, és az a fontosabb. (Most nem arról beszélek, hogy dolgozni kell. Igen, dolgozni kell, mert a munkáért pénz jár, pénzből, azaz a piacról élünk... ez a világ jelenlegi állása 1Móz 3:17)
Vagy Bír 10:6,7 (ismét hamis istenekről szól, és azoknak tanúsított imádat is társul.)
A 7 versből látszik, hogy miként viszonyul Isten ezekhez, az emberekhez.
De, ismeretes még Dionüszosz a görögöktől, Bacchus a rómaiaktól, Liber etrsuzk, vagy Fufluns stb. (Rengeteg isten, vagy istenített dolog, személy, cél.)
Ha valaki az igaz Istenen, a menny és föld Teremtőjén kívül más személyt vagy dolgot imád, annak imádata elfogadhatatlan számára.
Ezért is jelenti ki, hogy mi a helyes, és mi nem.
De, nem elég csupán szóban. Itt hozom az Imát. Valóban, ahogy kavics említi is, az ima és imádat együtt jár. És ahogy FM is mondja nem = jel. Vagyis nem azonos. Hanem az ima
(áhítatos beszéd, az imádott személyhez.) az egyik megnyilvánulási formája az Imádatnak.
De, ha ez a beszéd üres, és felszínes Akkor Jézus szavai nem voltak hiábavalóak Márk 6:6,7 Tehát kell egy belső indíttatás, az pedig abban nyilvánul meg, hogy kit teszünk az első helyre?
De! Van, amikor a belsőindíttatás az imádott felé megvan, de valami meggátolja az igaz imádatot. Erről beszél Pál. Rom 10: 10:2, 3: „Tanúskodom mellettük, hogy van bennük buzgóság Isten iránt, ámde nem a pontos ismeret szerint; mert nem ismerték Isten igazsá¬gosságát, hanem a sajátjukat igyekeztek megerősíteni, nem rendelték alá magukat Isten igazságosságának."
Ezért az Imádatban benne foglalódik, hogy folyamatosan keresni az Imádott személy tetszését, a helyes ismeret megszerzésével.
És itt jutok el a bálványig. Mert ha létezik a belsőbuzgóság, és az ember törekszik az első helyre helyezett Személy imádatában, de nincs elégséges ismerete az imádat formájáról. Amit Jézus nagyon jól kihangsúlyozott, és elmondott. Rámutatva a helyes, helytelen dolgokra. De, ha ezen ismeretek hiányoznak, akkor a belsőindíttatást, ami egyébként komoly hitet is takarhat, félrevezeti az embert. Sátán pedig lecsap, minden apróságra. (nagyon szorgalmas) kihasználva az ismeret hiányát, bálványokat hoz létre, (hogy milyenek az mindegy.) És elvezeti az embert Istentől még jobban.
(Mintha azt mondanánk valakinek, hogy az üres cigarettás dobozt visszaváltják a dohánygyárban. Majd az illető, elkezdi gyűjteni a cigis dobozt.. és hogy ezt bizonyítsuk, veszünk is tőle ’féláron’ pár üres cigis dobozt. számára ez már bizonyság. És elkezdi Ő is gyűjteni, mert minek is adná oda fél áron, ha ő maga is elviheti azt. Egyrészt hazudnánk, másrészt félrevezetnénk.) A bálvány pont ezt a célt szolgálja. Azt sugallja, mi több; csodás (megmagyarázhatatlan esetekkel) történésekkel, még fel is ruházza, és akár gyógyíthatnak. Ergo erőket mozgósít, a célja érdekében. Így alakulnak ki kegyhelyek, és bálványok. Amikről tudjuk, hogy helytelen. (bármi lehet bálvány, személy, tárgy, fogalom. Mert a gazdagságot lehet bálványozni, ha azt imádatban első helyre helyeztük.)
Röviden;
Számomra az imádat, szóban, és cselekedetben ahhoz igazodik, Akit imádok.
Első helyre teszem az életemben. Az imádott Személy érdekében mindent elkövetek, hogy tetszését elnyerjem. (nem a fanatizmusról beszélek.) mert meggyőződtem arról, hogy imádatom egy válasz az Ő szándékainak elismerésére. Tudom, hogy a javamat akarja. Mi több! nem csak az enyémet, hanem mindenkiét.
Imádatomban, használom az imát, mert kinyilvánító forma. Cselekvést, mert habár ez tőlem tett, de mégis így tudom a leginkább kimutatni azt az érzést, amit Iránta érzek. Valamint ezt kéri is, ill utasít erre.
És elvetem a bálványt, mert eltérítő, helytelen. Tekintve, hogy az imádat formáját Isten leíratta, és bizonyságokkal alátámasztotta.