SZÁLLA ALÁ POKLOKRA
Ez a mondat az apostoli hitvallásban szerepel. Az Úr Jézusról állapítja meg, a golgotai keresztáldozatát befejezően. Vajon mit jelent ez konkrét tartalmában, s mi az üzenete teológiai értelemben? Nem szeretném lelőni a poént (messze nem a hitelmélet területére tartozik a poénkodás), de tartok tőle, hogy ez a mondat – mint ki fog derülni – a hádesz, a Seol és a Pokol fogalmait összekeveri. Gyakran a Bibliában sem egyszerű eldönteni; melyikről van éppen szó. A Stuttgarti Bibliai Kislexikon az alvilág címszó alatt ezt hozza: Alvilág = (más kif.-ek; Seol, Abaddón, Hádesz, holtak birodalma): helyét a föld alatt a mélyben képzelik (MTörv 32,22; Iz 59,9) és az árnyak országaként értelmezik (Iz 26,19); mint a büntetés helye (Iz 5,14) olyan ország, ahonnét nincs visszatérés (Zsolt 16,10), az Istentől való távolság (Zsolt 6,6; 30,10), a feledés helye (Zsolt 88,13). Minthogy Jahve az A. ura (Zsolt 139,8), a jámbor kérheti megmentését az A.-ból (Zsolt 49,16); ez azt mutatja, hogy a megváltásra váró igazak helyének tekintették, míg a Pokol az ítélet u.-i büntetés helye volt. Az ÚSz. elképzelése az A.-ról u. ez (Mt 11,23; Jel 9,1), ezenkívül az Antikrisztus fogságának helyeként mutatja be (Jel 20,1k). Jézus pokolraszállásának gondolata Róm 10,7; Jel 1,18 kijelentésein alapul.
Akkor először is közelítsünk az utolsó mondathoz, hiszen ez említi a címeli megállapítást. Nézzük meg, mit mond az említett két Ige. "Vagy ki megy le az alvilágba?" Azért tudniillik, hogy Krisztust a halálból felhozza. (Róm 10,7). És láttam, hogy egy angyal leszállt a Mennyből; az alvilág kulcsa volt nála, és egy nagy lánc a kezében. Megragadta a sárkányt, az ősi kígyót, aki az Ördög és a Sátán, megkötözte ezer esztendőre (Jel 20,1-2). Közbevetőleg meg kell jegyezni, hogy a fenti, lexikonos idézet azért lehet itt-ott idegenszerű, mert a kiadvány olyan ökumenikus termék, amiben komoly dominancia a katolikus jelleg. A protestáns bibliaismerők helyettesítsék be az "MTörv"-t 5Móz-sel, az "Iz"-t Ézs-sal. A római levél idézett mondata az alvilágot a holtak tartózkodási helyével, egészen pontosan az elhunyt testének tartózkodásának írja le, hiszen Krisztus is élettelen, magatahatatlan állapotban volt ott. A Jelenések könyvéből vett idézet viszont az alvilághoz tartozónak mondja a Poklot, Sátán tartózkodási helyeként. A Zsoltárok 49,16-ra hivatkozott megállapítás félreérthető. Az én értelmezésemben ez nem más, mint a kegyes életre törekvő feltámadásba vetett reménye: De Isten engem kivált a holtak hazájából, és magához fog venni. Így tehát élesen meg kell külöböztetni a feltámadásra váró holtak helyét a Pokoltól, noha mindkét esetben az ALVILÁG szó szerepel. Hiszen a kegyesen élő, sőt Krisztus (abban a három napban, míg el nem jött a feltámadása) nem kerülhet - még átmenetileg sem - a Pokolra, ami a Sátán birodalma, a büntetés helye. Mi hát akkor Jézus pokolraszállása - ha volt ilyen? A hivatkozott bibliai kislexikon ezt írja: Pokol tornáca: ld. Pokolraszállás. Idézzük hát! Pokolraszállás (Jézusé, vö. az ap.hitvallást). "Pokol" itt nem a "kárhozat helyét" jelenti, hn. "a holtak bir.-át", " m i n d e n " halott tartózkodási helyét. A P. tehát azt jelenti, hogy Jézus valóban meghalt és "alászállott" a holtak bir.-ába. Minthogy azután ismét elhagyta (ld. Feltámadás), övéi "a halálnak és a holtak bir.-ának kulcsai" (Jel 1,18). Mivel azt gondolták, hogy a holtak bir.-ában külön-külön helye van az igazaknak és a bűnösöknek (ld. Alvilág), úgy tartották hogy Jézus az igazaknak adta tudtul győzelmét. Felvetődik ennek kapcsán az az aligha megválaszolható kérdés, hogy van olyan, aki a halál pillanatában máris a Mennybe vagy a Kárhozatba jut (vö. az egyik latort, akinek az Úr jézus kijelenti: "Még ma velem leszel a Paradicsomban", illetve a gazdag és a szegény Lázár példázatát), s van, aki a holtak birodalmában, a feltámadásra, végítéletre vár? Nem először gondolkodom ezen. telejesen egyértelmű választ magamnak se adhatok, hiszen Isten gondolatai, léte, a "túlvilág" ismérvei meghaladják az emberi gondolkodás, logika kereteit. Annyi azért bizonyos, hogy a biológiai élet felől nézve van az időskálán egy várakozási állapot a halál és a feltámadás között. (Az Ige utal rá, hogy ők azok, akik először feltámadnak a Krisztusban elhunytak /Károlyinál elaludtak/ vö.1Thess 4,15-17). Viszont, aki földi létének megszüntével kikerül a tér-idő koordinátáiból, annak számára az állandó, folyamatos jelen az állapota. Ott az örökös ma, örökös most létezik, vagyis a feltámadás és végítélet egyszerre végbement, végbemegy és végbe fog menni - ha ennek volna emberi ésszel felfogható értelmezhetősége. A meghatározásra visszatérve, amennyiben a Pokol alatt a kárhozat állapotát értjük (amint a teológiai értelmezés hozza, vagyis nem helyet, hanem állapotot), akkor teljességgel elutasítandó az, hogy halála és feltámadása közötti három napban az Úr Jézus a Pokolban járt volna. Túl azon, hogy akik elkárhoztak, annak hiábavaló lenne az evangélium hirdetése, hiszen végleges, megváltoztathatatlan a pokoli állapotuk. S hogy tovább bonyolódjon a dolog, miképp járhatott az Úr Jézus három napig a Pokolban, Alvilágban, Seolban, Hádeszben, ha már aznap a Paradicsomban volt a megtérő latorral...?
Nos, ha már kellően sikerült összekuszálnom a gondolatmenetet, s több ajtót is kinyitottam, mely mögött falba lehet ütközni - hadd foglaljak állást a magam hite szerint! Túl azon, hogy "a titkok Isténéi, s a kinyilatkoztatott dolgok az embereké" - nem kevés része van, volt és marad Isten Igéjének, aminek a tényleges, nyilvánvaló értelmezhetősése homályban marad - két dolgot szeretnék mondani:
1.) Az egyik, a már az elején említett fogalmi keveredés megállapítása az apotoli hitvallásban. Amire a kislexikon is hivatkozik, az ugyebár a Római levél, amely a hitből való megigazulást taglalja a 10. fejezetében. Krisztus feltámadását kell hinni és megvallani, s nem kell olyan képtelen feladatot végrehajtani, mint az Égbe felmenetel, hogy onnan hozza le Krisztust; avagy az alvilágba való leszállással a holtak közül hozza fel Őt. Ebből azt a "hitvallást " létrehozni, hogy szálla alá a Poklokra..., hát nem tudom... 2.) Ugyanakkor, amennyiben a pokoli létet abban ragadjuk meg, miszerint ez azonos az Istentől való elszakítottság kegyetlen, reménytelen állapotával - úgy hitem szerint mégiscsak volt az Úr Jézus a Pokolban. Ez pedig a kereszten töltött 3 órát jelenti, amikor az Atya bűnné téve egyszülött Fiát, egyszersmind el is borzadt tőle. Amikor ezt az Istentől való elhagyottságát átélte Krisztus, akkor kiáltott fel kétségbeesve: "Istenem, Istenem! Miért hagytál el engem?" Igen, ez az időszak volt az Üdvözítő számára a Pokolra szállás... Értem, érted, az egész világért, hogy mindaz, aki hiszi és elfogadja ezt a helyettes áldozatot, alázatos bűnbánattal - az örök életet kaphasson ajándékul.
Nem állítom, hogy nálam van a bölcsek köve, lehet vitatni következtetéseimet. Bárhogy legyen, Istené az áldás és dicséret, az Ige továbbra is hitünk szövétneke.
2010.02.02 Mihálovics Zoltán
_________________ "Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )
|