Kedves TCsaba, nem tudom, hogy az exrefis mit mondott, ha érdekes kopizd be légyszíves.
Ami a felebaráti szeretetet kérdését illeti, azt én egy kicsit bonyolultabbnak tartom, mint ahogy leírtad. Igazság szerint szeretném átlátni a dolgot, mert az tény, hogy ez a kérdés komoly vitákra ad lehetőséget a különböző felekezetek, de akár a gyülekezeten belül is. Ez alapján a másikról nem szabadna könnyedén ítéletet mondani, márpedig ez gyakran előfordul minden félnél.
A személyválogatásra Jakab levelében találhatjuk meg a választ szerintem, ha jól értem neked ezzel van bajod.:
Idézet:
Jakab2,13 Mert az ítélet irgalmatlan ahhoz, aki nem cselekedett irgalmasságot, az irgalmasság viszont diadalmaskodik az ítéleten.
Merthogy a felebarátom szeretete nem bárkinek a szeretete Jézus szerint, hanem az irgalmas embernek a szeretete. Jézus példázata a Lukács 10.25-37-ből. Ez azt kell mondjam, éppenhogy ellentmond annak, hogy mondjuk a teológia szempontjai szerint képzett embert kellene szeretnünk. Hiszen a példázat szerint a rabbi, a levita sorsára hagyta a nyomorult embert, míg a félpogány szamaritánus volt az, aki segített azon. Jézus azt mondja, hogy nem a rabbi, meg a levita a felebarát, hanem a szamaritánus. Valamint azt kell cselekedni, amit a szamaritánus cselekedett. A bajban lévő emberhez irgalmasnak kell lennünk! Lásd fent a Jakab 2,13-at.
Ezzel a tanítással, parancsolattal szemben felsorolhatók azok az igék is, amelyek felszólítanak a felebarát szeretetére, mint mindenkinek a szeretetére. Pál leveleiben többször előfordul a felszólítás, amely szimplán egymás szeretetére szólítja fel a hívőket.
Idézet:
A törvény betöltése a szeretet
Róm13,8 Senkinek se tartozzatok semmivel, csak azzal, hogy egymást szeressétek; mert aki a másikat szereti, betöltötte a törvényt.
13,9 Mert azt, hogy ne paráználkodj, ne ölj, ne lopj, ne kívánd, és minden más parancsolatot ez az ige foglalja össze: "Szeresd felebarátodat, mint magadat."
13,10 A szeretet nem tesz rosszat a felebarátnak. A szeretet tehát a törvény betöltése.
Sőt felsorolhatók azok az igék, amelyek kimondottan az ellenségünk szeretetére szólítanak fel. :
Idézet:
Máté5,43 "Hallottátok, hogy megmondatott: Szeresd felebarátodat, és gyűlöld ellenségedet.
5,44 Én pedig azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket,
Nyilván ezeknek az igéknek meg van az értelmük, amely magyarázza a látszólagos ellentmondást. Ellentételezésként idehozom az ószövetségi Jeremiás könyvet, ahol az akkori romlott népről az alábbit mondja az Úr.:
Idézet:
Jeremiás9,3 Mindenki őrizkedjék felebarátjától, ne bízzatok a testvérben sem! Hiszen még a testvér is mind meg akar csalni, rágalmakat terjeszt még a felebarát is
Itt is egy helyzetről van szó, amely magyarázza az ige értelmét. A felebarát értelmezése sem ugyanaz, mint amit az Újszövetségben megismertünk.
Az igék közötti látszólagos ellentmondásnak nyilván meg van a maga értelme. Ilyenkor kiált a mezei hívő segítségért, hátha olvassa a hozzászólást egy teológiát végzett, bölcs ember.