Cikkek

A ZSOLTÁROK HELYE AZ IMÁDKOZÁSBAN

A ZSOLTÁROK HELYE AZ IMÁDKOZÁSBAN



A zsoltárokról.....
A zsoltárok / héb. Tehillim , gör.:pszalmosz , lat.: psalmus ,jiddisül : tilem /


A zsoltárok a zsidó liturgiában legfontosabb helyet töltik be.
A bibliai "szentiratok " között első helyen álló vallásos gyűjtemény , mely zenei kísérettel előadott
150 vallásos éneket tartalmaz.
Van aki hetente és mások havonta mondják el imaként valamennyi , több szerzőnek tulajdonított ,
dícsérő , hálaadó , kérő , természetleíró , messiási , eszkatológikus , történeti , tanító , bűnbánati , és átkot tartalmazó énekeit.

Tartalmát öt könyvre osztják :

- I. : 1- 40-ig
- II. : 41- 71
- III. : 72- 88
- IV. : 89- 105
- V. : 106- 150

Az imarend heti felosztása :
vasárnap 1 - 29
hétfő 30 - 50
kedd 51 - 72
szerda 73 - 89
csütörtök 90 - 106
péntek 107 - 119
szombat 120 - 150

Az imarend napi beosztása :

1.-én 1 -9
2.-án 10-17
3.-án 18-22
4.-én 23-28
5.-én 29-34
6.-án 35-38
7.-én 39-43
8.-án 44-48
9.-én 49-54
10.-én 55-59
11.-én 60-65
12.-én 66-68
13.án 69-71
14.-én 72-76
15.-én 77-78
16.-án 79-82
17.-én 83-87
18.-án 88-89
19.-én 90-96
20.-án 97-103
21.-én 104-105
22.-én 106-107
23.-án 108-112
24.-én 113-118
25.-én 119,1-96
26.-án 119,97-176
27.-én 120-134
28.-án 135-139
29.-én 140-144
30.-án 145-150




Napi-zsoltárok :

vasárnap : 24.Ki léphet az Örökkévaló hegyére
hétfő : 48.Zarándokok dicsőítő éneke Jeruzsálemről
kedd : 82.Isten perbeszáll....
szerda : 94.Isten megítél és kegyelmez
csütörtök: 81. Ünnepi öröm és intés
péntek : 93.Isten a világ királya


A heti és havi beosztásokon túl a zsoltár tartalma miatt más időben és más liturgikus céllal és feladattal is helyet
kaphat , mint pl.
30. zsoltár .Hála a gyógyulásért , házavatáskor ,reggeli ima , Chanukka 8.-napján ,- "mert felépült ...-

Más példa :
A betegekért való imádkozás esetén a 6 , 9 , 13 , 16 , 17 , 18 , 20 , 22 , 23 , 25 , 31 , 32 , 33 , 36 , 38 , 39 , 41 , 49 , 55,
56 , 69 , 86 , 88 , 89 , 90 , 91 , 102 , 103 , 104 , 107 , 116 , 118 , 142 , 143 , 148 zsoltárok közül kiválasztanak
16 , vagy 18 zsoltárt.
Elmondásuk után a 119. zsoltárból összeállítják a beteg nevét és utána a "k\' ráSzátán- ("semmisítsd meg a Sátánt-)
szavakat.
Befejezésül elmondják a "J\'hi rácon " (Legyen kedves előtted...) , erre az alkalomra szerkesztett imát

Egyes helyeken a betegekért csak 5 zsoltárt mondanak : a 6 , 20 , 90 , 91 , 104 -et....

( Mielőtt általánosítanánk és megítélnénk e példa alapján a zsidókat , szükséges megjegyeznem , hogy a keresztények hasonló módon , jó szándékkal és akár tudattalanul is nem szellemben , hanem lélekben imádkoznak.
Ennek is igen széles a skálája a harangok , fegyverek , -újabban autók -, megáldásától a karizmatikus varázslásig..... )

Hosszasan sorolhatnánk , hogy mikor milyen zsoltár a hálaadás , vagy könyörgés kifejezése.
A szombati étkezés imája erre a legjellemzőbb talán : A 23. zsoltár , és 137 Zsoltár , - a fogság és bőség együtt....

Amikor bét ha-t\'filla-ban , vagyis a zsinagógában, imaházban kezünkbe veszünk egy sziddurt , vagyis zsidó ima-
könyvet , tartalmának legnagyobb része , a szó szerint idézett zsoltárok ,melyek dicsőítő , hálaadó , Istent magasztaló
tartalmuk mellett gyengeségünkről , bűnösségünkről szólnak , de általuk magunk is megmutatjuk Isten iránti elmúlha-
tatlan szeretetünket.
Más részek Mózes öt könyvéből valók , valamint himnuszok és töredéknyi elmélkedés.

A zsidó imakönyv egyéni imákat nem tartalmaz , mert csaknem minden ima közösségi , az egyéni ima fő kifejezési formája tehát a zsoltárok . A közösség előtérbe kerülése és egységes megjelenése Isten előtt azonban nem zárja ki az egyéni imákat sem .
A hellenizmus szerint felépült , hierarchikus rendben élő keresztények előtt ezért sokszor érthetetlen a zsidó istentisz-
telet, amikor a közösség egységes és együtt imádkozik , miközben minden egyén szabad és önálló szellemi életet él.

A szabad akarat szép példája ez , mikor mindenki ugyanazt ugyanott és ugyanakkor , mégis önállóan végzi.
Amikor egy közösség egy , de Isten előtt mégis egyén és szabad : egyszerre...

Amikor az imádságban felsorolt zsoltárok alkalmazási rendjét vázlatosan és messzemenőkig nem teljes
részletezéssel és pontossággal felsoroltam különböző bontásokban , látszólag annyi információt adtam közre , melyek
feleslegesnek tűnnek azoknak , kik keresztény hívők.

A legjobban akkor ismerünk meg valakit , ha ismerjük hitéletét és ezen belül talán legfontosabb , hogy betekintést
nyerhetünk imaéletébe is.
Jesua imáit is annak tartalmát ismerhetjük és olvashatjuk körülményeit , tartalmát és céljait .
Őt is így jobban megismerhetjük , követhetjük .

A zsidó nép minden lépése úgy régen ,mint ma prófétikus kijelentéssel bír az egész világ részére.
A zsidó gyökérbe való beoltatás érdekében hasznos segítség , amikor a zsidó hitéletet és annak gyakorlását ismerjük
meg , és megvizsgálása után saját hiányosságainkat is pótolhatjuk.
Semmikép nem módszerek átvételeként , hanem Istennel lévő kapcsolatunk jobbítása a cél egymás bizonysága által.
A visszaoltatás szolgálata is feladatunk , így reményem , hogy e sorok olvasásakor néhány zsidó ember nemcsak
azt ismeri meg , amit ősei megéltek és egy töredék ma is imarendként használ , hanem maga is meg-, és visszatér ősei Istenéhez , és imaházaiba.
Ekkor növekedhet a Választott Nép közösségként egy szellemben , hogy elrendelt elhívását betölthesse , és megérez-
het ajándékként egyéni biztonságát , szabadságát és egykor megváltó kegyelmét Isten kezében .

Felmerül tehát a kérdés , hogy hívő keresztényként mit tanulhatunk a zsidó imarendből ?

Számomra a legfontosabb tanulság , hogy a zsidó nép "újszövetségi felszólításokat " tart be.

-A zsinagógai imarend jobban betölti az alábbiakat :

"Mindenkor örüljetek.
Szüntelen imádkozzatok.
Mindenben hálát adjatok , mert ez az Isten akarata... (1 Thes. 5 , 16 - 18 )

"Legyetek annakokáért követői az Istennek....
Beszélgetvén egymás között zsoltárokban és dícséretekben és lelki énekekben , énekelvén és dícséretet
mondván szívetekben az Úrnak.-
( Efézus 5. 1 ,19)


A szüntelen könyörgés , hálaadás , dicséret évezredek során a zsidó nép erőssége és megmaradásának elősegítője volt.
A hitből , szívből elhangzott zsoltár imák meghallgatásra találtak nemzedékről-nemzedékre.

Ne felejtsük el azonban , hogy a zsoltárok tanítanak és bűnbánatra is vezetnek.
Mások élete és bizonysága által ,- így a zsoltárok által is felismerésekre juthatunk , és bűneink megismerésére.
Dávid és más zsoltárírók bizonyságai , beismerései számunkra útmutatás lehet , mikor szívünket kinyitja és büntudatra
majd bűnbánatra jutunk általuk .

Ez ma is feladat .

"Mikor egybegyűltök , mindenkinek van zsoltára , tanítása , nyelve , kijelentése , magyarázata.
Mindenek épülésére legyenek.- ( 1 Kor. 14 , 26 )

Tehát mindazok , kik Isten Szellemében járnak , maguk is "zsoltárírók- , mert a Szent Szellem nemcsak felismerteti ve-
lünk bűnös állapotunkat , hanem Jesuáig elvisz Isten akaratából.
A szabadulás , a tisztítás , majd a megszentelődés útján való járás örömei , és ajándékainak gyümölcsei által szívünk nemcsak örömmel lesz tele , hanem folyamatos , Istent dicsőítő hálaadással : zsoltárokkal, énekekkel.

Azonban a zsoltárok tanítanak intenek és feddenek is.

".....A Krisztusnak beszéde lakozzon tibennetek gazdagon , minden bölcsességben , tanítván és intvén egymást zsoltá-
rokkal dícséretekkel és lelki (szellemi ) énekekkel , hálával zengedezvén a ti szívetekben az Úrnak .- (Kol.3,16)

Így tehát felelősségünk mások és saját "zsoltárait- továbbadnunk mint intő és tanító példát, bizonyságot , hogy ez
által is "mindenek épülésére legyenek- .

Az idézett vers első részét is szükséges pontosítanunk.
Nekünk ma már elsősorban a visszajövő Messiásról kell tanítanunk , beszélnünk , és intenünk , feddnünk szeretettel
mindazokat kik erre nincsenek készen .
Az Újszövetségben látnunk szükséges , hogy a megtérés Istenhez a Szabadító Király , Jesua HaMassiah által van , de
újjászületett , tanítványi életünk Krisztus Jézusra tekint , a visszajövő Messiás Királyra , aki Szabadító.
Nekünk már Őróla kell örömteli , hálaadó bizonyságot tennünk a Szent Szellem bölcsessége szerinti helyen és időben.

A mi zsoltáraink is tehát messiási , örömteli várakozásról szóló fohászok, hálaadások és imák .


Amikor mi e Földön élünk Jézus Krisztushoz tartozunk és uralma alatt vagyunk és várjuk Krisztus Jézust.
Földi utunk során tehát Jesua HaMassiah ( Jézus Krisztus) tanítványai vagyunk , és Őhozzá szeretnénk minél jobban hasonlítani.
Ez által az Ő Szellemében tanítványként másokat tanítani.
Az Atya Jesua által kijelentette tervét és akaratát .
Jesua maga volt a Kinyilatkoztatás.
Jesua akarata , hogy mi is az Ő " kinyilatkozásai- legyünk .

Kinyilatkoztatás azonban csak megnyílt elméjű , látó és halló népnek adatott-adatik.

Jesua amikor utoljára megjelent az apostoloknak a következőket mondta :

"Ezek azok a beszédek , melyeket szóltam néktek , mikor még veletek valék , hogy szükség beteljesedni mindazoknak,
amik megírattak a Mózes törvényében , a prófétáknál , és a zsoltárokban énfelőlem.
Akkor megnyilatkoztatá az ő elméjöket , hogy értsék az írásokat.- ( Lukács 24 , 44-45 )

E megnyilatkoztatás bárcsak ma is folytatódhatna ...!
Mindaddig azonban a kereszténység Isten Törvényét nem ismeri és elveti , a próféciákat el nem fogadja , és a zsoltá-
rokat szép , lelki énekeknek , vagy irodalmi műveknek tekinti , nincs mit megértetni !

Isten az Ő Törvényeit Mózes , a próféták és a zsoltárosok , majd Jesua HaMassiah által újra és újra kinyilatkoztatta.
Az újra kinyilatkoztatásokban szükséges lenne meglátni , hogy mindezek elválaszthatatlanul egységben vannak , egymásra mutatnak.
Aki ismeri az Ószövetség említett könyveit kinyilatkozik számára Jesua HaMassiah.
Aki Jesuában él , kinyílik számára a Törvény és a Próféciák és a Zsoltárok kibővülnek saját zsoltárokkal , melyeket
hálaadó és dicsérő énekként magasztalják Istent .

A kinyilatkoztatások után kérjük tehát Istent , hogy legyen ma is megnyilatkoztatásban része a keresztényeknek és zsidóknak egyaránt.

Mi a feladatunk nekünk , " zsoltáros- tanítványoknak ?

Csak annyi , mint az első gyülekezetnek.
Szellemben egységben lenni Jesua HaMassiah áldozatának elfogadásával és újjászületésünk által szövetségben lenni
Jesua által Istennel .
Egy akarattal , egymással szellemi közösségben:

"És minden nap egy akarattal kitartva a templomban , és megtörvén házanként a kenyeret ,részesednek vala eledelben
örömmel és tiszta szívvel.
Dícsérve az Istent , és az egész nép előtt kedvességet találva. " ( Ap.csel 2, 46 )

"És mindennap a templomban és házanként nem szűnnek meg tanítani és hirdetni Jézust , a Krisztust.- (Ap.csel 5,42)


A Törvény és a próféciák mellett tehát kötelességünk a zsoltárok hirdetése szerte a világban.
Feladatunk tehát a kinyilatkoztatás másoknak.

A megnyilatkoztatást egyedül az Atya akaratából , Jesua által és a Szent Szellem vezetésével és munkájával élhetjük
át , és csak Isten által előkészített embereknek adhatjuk tovább szolgálatként.

A misszionálás helyett ismerjük fel végre , hogy bizonyságtévő életünk , tanubizonyságunk lehet csak másoknak
segítség a megtéréshez és újjászületéshez.

A zsoltárokról írt soraim kezdetén bemutattam , hogy milyen nehéz zsidónak lenni , akinek naponta minimum százszor áldani kell az Örökkévalót , és imák sokasága a napi penzum.
Bizony , majdhogynem betarthatatlan feladat ez.

Számunkra mindez azonban nem nehéz !
A hívő és tanítványi élet szüntelen hálaadása , öröme , dicsőítése , és minden zsoltár folyamatosan zenél a szívünkben.

Ha mégis soknak tartanád , emlékeztetlek a tized törvényére.
Isten mindenből kéri a zsengét és a tizedet !

Ha törvényeskedni akarok , köteleznélek napi 2,4 óra imádkozásra !
Csak egy nap , a 24 óra tizede ez , és hol van még a hálaadás adománya részedről ?
Azt hiszem , hogy igen kevés lelkész , pásztor , vagyis teljes szolgálatban álló levita mondhatja el , hogy be tudná mindezt tartani .

Amikor azonban a kinyilatkozások megnyilatkozássá lesznek életedben , amikor lelkiből szellemivé válsz , észre sem
veszed , hogy Isten jelenlétében élve szíved megtelik Feléje hálával , kérdezed-válaszol , bánkódsz bűneiden és kegyelem által megvígasztalódsz.

Isten kinyilatkoztatott kegyelme Jesua , megnyilatkoztatott életed Isten és Jesua HaMassiahban élve és járva :
a Szent Szellem munkája.

Isten ajándéka , hogy már régen tudtunkra adta Kinyilatkoztatásait , melyek által megélhetjük a Megnyilatkozást.
A Törvény megismerése , a próféták és zsoltárok megértése Jesuához vezet.
Amikor Ővele jársz , folyamatosan tanít ezekre , de a megnyilatkozások a Szent Szellem által sokasodnak , mikor
életedre már nemcsak látásod , hanem kijelentésed is van Őtőle.

Üdvbizonyosságod , az oda vezető Út békéje és biztonsága azonban naponta újabb és újabb zsoltárokat ad neked , és
általad másoknak.
JESURUN

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél