net2rist írta:
bocsánat, hogy a fórum "szent hagyományaihoz" méltóan én is fülön ragadom a kóbor ebet, külön is bocsánat, TUDOM, hogy az idegeidre megyek, de SEGÍTENI próbálok :S
tulip egy szóval nem állította, hogy Igeellenes lennél, ennél (az ő koordinátarendszerében) ROSSZABBAT állított rólad (vagy nem rólad, ezt csak ő tudja, de "egyes" moderátorokról):
tulip írta:
A református hitvallásaink imádságos közegben születtek. Máig senki nem tudott jobbra tanítani. Mégis a moderátorok véleménye is elégé elüt a benne foglaltaktól. Itt nem híja van a szolgálatnak, hanem többen teljesen alkalmatlanok e szolgálatra, mivel a hitvallásokban foglaltak elleni véleményüket képtelenek igeileg alátámasztani.
vagyis a kérdés - helyesen - a következőképpen hangzik:
Kedves Jó Tulip!
lennél szíves nyíltan megfogalmazni (már bocs, erika, de ERRŐL priviben susmusolni egy NYILVÁNOS VÁD után eléggé diszfunkcionális), hogy MILYEN káté-tételekkel ellenkeztek a moderátorok...
Nézzük végig a Heidelbergi Kátét.
http://www.reformatus.hu/dokument/heidkate.htm
Az egyes kérdésekhez adok példákat, hogy mi kell a tagadásához. Azután az egyes moderátorok - másoknak is hasznos lehet - eldönthetik, hogy elfogadják-e a káté adott pontját.
1. kérdéshez: következetes evolucionista tagadja a lélek - anyagilag nem magyarázható - létezését.
2. kérdéshez: bűnlátás, bűnbánat, hálaadás hármasát elfogadni viszonlag könnyű, de valóban megérteni már nehezebb. Például a hálaadás nem a jó cselekedetek gyűjtését jelenti. Bűnlátás, meg nem az, hogy tudom bűnös vagyok, hanem azt, hogy tudom, hogy a bűntől magatehetetlen halott voltam. A bűnbánat meg nem az én döntésem, hanem Isten ajándéka.
3. kérdéshez: Ez teszi világossá, hogy az embereket a Törvénnyel kell szembesíteni, nem pedig véleménycserét kell velük folytatni. A Törvény Krisztushoz vezérlő mester.
4. kérdéshez: Isten teljes szeretete megköveteli a teljes lojalitást irányába.
5. kérdéshez: Perfekcionistákat nem tudok a fórumon, így ehhez nem fűzök megjegyzést.
6. kérdéshez: Alapvető a teremtés elfogadása.
7. kérdéshez: Alapvető a hatnapos teremtés elfogadása.
8. kérdéshez alapvető elfogadni, hogy amíg a Szentlélek nem szül újjá, addig teljességgel alkalmatlanok vagyunkminden jóra. Itt tehát a szabad akarat szószólói végképp elvéreznek.
9. kérdéshez: Innen világos, hogy az ember képtelensége nem ok Isten bírálatára, hogy akkor miért bűntet.
10. kérdéshez: Ezt ma divat elhallgatni, s hirdetni, hogy Isten mindenkit szeret, mindenkit megment. Aki itt lazára veszi a gyeplőt, az például a 2. kérdést sem veszi komolyan.
11. kérdéshez: Következetes evolucionista nem hisz az élet folytatásában, így Isten örök ítéletében sem.
12-19. kérdésekhez: Sok ember akar maga helytállni. Aki következetes evolucionista, az egyrészt nem érti miért is kellene bűnhödni, másrészt azt is mondja, hogy gyengeség jele mással vitetni el a balhét.
20. kérdéshez: a hatnapos teremtést el kell hozzá fogadni.
21. kérdéshez: az említett bizolom mérője lehet, hogy mennyire vagyok Istennel lojális.
22-24.kérdésekhez: Teremtében való hit.
25. kérdéshez: Korlátozza a Szentháromságról való véleményeket.
26. kérdéshez: Erre is lehet sok tévtanító ellen hivatkozni. pl. Jehova tanúi, teremtés tagadók.
27-28. kérdéshez: Itt a következetes naturalista, evolucionista gondban van, mert számára minden ami megpróbáltatásként éri esetleges, véletlen folyamatok következménye.
29. kérdéshez: Itt gyenge értelmezésben kiesnek a nem keresztyén vallások követői, így őket megtérésre kel hívni, s nem bájcsevegni velük, hogy egy az Isten ugyan arra a hegyre mászunk, meg hasonlók. Erősebb értelemben pedig kiesnek mind akik Jézust elferdítve hírdetik, így ez alapvető csapás az ökumenére, például a katolikusokkal.
30. kérdéshez: Egyértelműen fogalmaz: hitetlenség szentekhez folyamodni, s így nyilván igaz a ne legyetek hitetlenekkel felemás igában bibliai mondat is. Nem kellene hát letiltani az erről bizonyságtevő topikot, s közben burjánoztatni az ökumené melleti kiállást.
31-32. Kérdésehez: Innen világos, hogy mitől vagyunk keresztyének. Ha harcolunk a hitünkért, nem pedig ha elbeszélgetünk róla.
33-34. kérdéshez: -
35-36. kérdéshez: Aki például azt hsizi, hogy Jézus tudott volna vétkezni, az ezeket a pontokat tagadja, nevesen a tökéletes szentségét.
37-46. kérdéshez: Csak egy szó: üdvbizonyosság.
47-49. kérdéshez: Üdvbizonyosság, Isten ígéretei valóra fognak válni, Máris nem közbenjáró, hanem csak Jézus.
50-52. kérdéshez: Megint némi munició ahhoz, hogy miért nem a tárgyalás a mi feladatunk, hanem a ránk váró jövő hirdetése.
53. kérdéshez: Sok a magát reformátusnak valló, aki nem kapott Szentlelket. Feléjük ezt egységesen kellene képviselni.
54. kérdéshez: Ez az amit nem ért az, aki az egyház széthullásáról beszél, s így ökumenizál. Isten egyháza ma is teljes lelki egységben van.
55. kérdéshez: Nem szabad testvérnek nevezni azt, aki nyilvánvalóan nem éri a Lélek dolgait. Feléjük csak a felebarát megszólítás jogos, másképp becsapjuk őket.
56. kérdéshez: Aki hiszi, hogy a kegyelemből ki lehet esni - ha már valaki tényleg benne van -, az tagadja ezt a pontot.
57-58. kérdéshez: -
59-61. kérdésekhez: Helyre teszi többek között az édemszerző jó cselekedeteket, semminek értékelve azt.
62-64. kérdésekhez: Elmagyaráztatik, hogy miért nem használ a jó cselekedet, s az is, hogy miért nem tesz könnyelműve a kegyelem, tudniillik azért, mert aki Istennek átadta élete vezetését, azt bizony Isten vezetni is fogja, nem hagyja békén. Erről is nem egyszer szóltam, mikor a hiperkálvinizmussal akarták egyesek a kegyelemről szóló tant összekeverni.
65-68. kérdésekhez: A sákramentumok helye, szerepe és száma. Ez is világos választóvonalat jelöl ki.
69-73. Világossá teszi, hogy a vízkeresztség csak jel, a bűnöket csak Isten Szentlelkébe való bemerítés mossa le, Jézus Krisztus véréért. így az másodlagos kérdés, hogy kit és mikor lehet vízzel keresztelni. A Lélektől való újjászületés fontosságának következetes hirdetése segít a lehetséges tévedések elkerülésében. Így elkerülhetjük a katolikusok hibáját, hogy a vízkeresztség bűntörlő erejű, vagy azt a várakozást, hogy a felnőtt keresztség önmagában biztosítja, hogy a gyülekezet nem lazul fel.
75-79. kérdések: Az Úrvacsorát teszik tisztába.
80. kérdéshez: A pápás miséről tudhatjuk meg, hogy mi is az. Így aki misére jár refomrátus létére, az ezzel ezt a pontot nem fogadja el. Ez egy jel, arra, hogy az illető nincs még a Szentlélek oltalma alatt.
81. kérdéshez: Ezt is fontos hangsúlyozni, hogy aki nem született újonnan, az ítéletet vesz magára ha Úrvacsorázik. Így például egy ökumenikus imahét végén többféle gond is felmerül a közös Úrvacsorázással kapcsolatban. Kezdve azzal, hogy a katolikus egészen mást ért hit alatt, így a figyelmeztetést se érti, hogy aki hitetlenül veszi, az ítéletet vesz. Sajnos ez azon reformátusokra is igaz, akik nem a Lélektől hisznek, hanem csak maguktól.
82. kérdéshez: Hát ezt bizony egyházunkban me nem lehet megtartani, mert akik "moderálják" lábbal tiporják.
83. kérdéshez: Az előző is ebből fakad. Nincs egyházfegyelem. A hitvallások véleményként való kezelése elég szabad utat ad egyházunk "moderátorainak", hogy ezt a kérdést is bagatelizálják.
84. kérdéshez: Akinek magának se nyílt meg még a menny kapuja, attól persze nehéz lenne elvárni, hogy másoknak hirdesse. Aki magán nem ismerte meg az evangélium mentő erejét, az másnak se tudja ajánlani. Akit viszont elért az evangélium az képes azt hirdetni, s felemeli a szavát az EVT missziót megszüntető végzései ellen. Fellép a hamis ökumené ellen. Ha kell egyháza vezetése ellenében is. Nem kell a liberális egyházkormányzást visszatükrözni.
85. kérdésehez: Kegyetlennek tűnik, de mindig jobb ha valaki tudatában van, hogy tévelygése kizárja őt a kegyelemből - vagyis az még nem az ővé -, mint amikor hamois illuziókban ringatja magát. Aki ugyanis tudatában van a kivül valóságának azt megérintheti a kegyelem, aki viszont belül tudja magát, maga akar észt osztani. S születnek olyan dokumentumok, mint az ökumenikus karta.
86-96. kérdéshez: -
97-98. kérdések: Napnál is világosabb mire kell figyelmeztetnünk a katolikusokat, nem hagyva helyet vitának, hogy ők nem is imádják csak tisztelik a szobraikat, képeiket.
99-115. kérdéshez: -
116-129. kérdésekhez: -