Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Gyülekezeti kirándulás Sárospatakon

Sárospataki történelem óra

"Vezess Jézusunk, s véled indulunk- énekeltük indulásunk kezdetén, és az utunk során is több szép énekkel. Lelké-szeink egynapos autóbusz kirándulást szerveztek az egyháztagok részére Sáros-patakra. 2006. október 7-én útra is kelt 39 főnyi kis csapat - idősek, fiatalok, gyer-mekkorúakkal együtt. Ködös, nyirkos volt a reggel amikor indultunk, amely odaérkezésünkkor sem változott, de jó-kedvünket, várakozásunkat ez nem za-varta, bár a táj szépségét nem láthattuk utunk során.
Megérkezésünk után elsőként a Reformá-tus Nagytemplomba látogattunk, ahol egy lelkész fogadott bennünket. Imádsá-gos szívvel tértünk be és hallgattuk a lelkész köszöntőjét igehirdetésén keresz-tül. Kis csapatunkat az út zarándokaiként köszöntötte, illetve nevezte. Majd az istentisztelet végén Sárospatak nevezetes-ségeiről, a gyönyörű templomról, az ott élő híres emberekről, az egyház viszon-tagságos időszakáról beszélt. Mi még kíváncsiabbak lettünk, hogy egész napos ittlétünk alatt ezekkel hol találkozunk. Én ekkor igazi történelem órának neveztem tájékoztatóját, s valóban utunk során hasznosakká is váltak. Köszönjük a lel-késznek, s megnéztük a gyönyörű temp-lombelsőt és az orgona felújítására ada-

koztunk. Ezt követően a Református Kollégium Múzeumát néztük meg, s
megismerhettük a híres kollégium törté-netét-egykori képek, dokumentumok, tárgyi anyagok, fa és gyönyörű textíliák, igazi kézimunka remekek voltak láthatók. Itt tudtuk meg, hogy hajdanán miért ittak bort a diákok!
Majd a Református Nagykönyvtár megtekintése következett. Szebbnél-szebb, aprótól a hatalmas méretű, felbecsülhetetlen értékű könyveket csodálhattunk, a kézzel írott és a könyvnyomtatás remekeit láthattuk a gyönyörű könyvtár épületben. Láthattuk az Oroszországból nemrég hazahozott, hazakerült könyveket. Megismerhettük a háború során megmentett könyvtár és a könyvek megmentőjének Jegorov kapi-tány történetét is.

A Református teológia épületében is jártunk. A folyosón lévő tablók egyikén megtaláltuk lelkészeinket Baráth Jánost és Baráth Andreát, akik itt 2003-ban fejezték be tanulmányaikat. A teológián megcsodálhattuk a hatalmas, nemrégiben felújított "Imatermet- és az új orgonát. Az imatermet konferenciák tartására is használják. Szépségében, rendezettsé-gében volt látnivalónk bőven, de az idő és a gyomrunk is távozásra késztetett. Ebédelni mentünk egy közeli étterembe, ahol finom ebédet kaptunk.
A délutáni program a Sárospataki Rákó-czi Vár megtekintése volt. Visszakanya-rodok az istentiszteletet követő időre: amint kijöttünk a templomból, örvendez-ve láttuk, hogy a ködnek vége, gyönyö-rűen süt a nap. A Református Kollégium udvarán , míg a Múzeumba jutásra vára-koztunk, kiültünk a padokra, sütkérez-tünk az őszi napsütésben, és beszélget-tünk.
Elhangzott: "Nem véletlen, hogy Isten ilyen szép időt adott, a zordnak induló reggel után-... "Az út zarándokainak egész napos jó időre lesz szükségük..- És lett jó és szép idő, napsütés olyannyira, hogy rövid ujjú ruházatban sétáltunk fel a Rákóczi várba.
A Sárospataki Vár a Magyar Nemzeti Múzeum, Rákóczi Múzeuma tudtuk meg. A legbecsesebb, a legkedvel-tebb műemlékeink egyike. Az egész vár történelmi események színtere volt. A Vöröstorony a vár legrégebbi része, me-lyet a Pálócziak építtettek, nevezetesek a bástyák: /Perényi Péter, Olaszbástya, stb./ A bástya külső homlokfala I. Rákóczi György idejéből való. Megtudtuk, hogy a Vöröstorony körüli árok feltöltése után a vár Lorántffy szárnya, ezt megelőzően a Perényi -szárnya épült a XVII. Század-ban, de a XIX. Században az átalakítások után ekkor alakították ki az épület ma is meglévő külső és belső homlokzati képét, melyet láttunk. Megtekintettük a kiállítási termeket, amelyek megismertettek a hajdani, volt várurak életével,a várban zajlott történelmi eseményekkel, /Vöröstorony, Rózsaterem/, a védelmi rendszerek kiépítésével, stb./
A Rákóczi család történetét megismer-hettük, a tudásunkat bővíthettük -, kicsit többet időztünk a Rákócziak családfájá-nak megtekintésekor, a szabadságharcnál foglalkozó résznél. Láthattuk a XVI-XIX. századi bútorokat, kézműves mes-terségek tárgyi emlékeit,de ugyanúgy hangszereket, képeket, szobrokat, fegyvereket. A Rákóczi kincsek ötvös emlékeit, a cserépművesség remekeit, de a női szemnek kedves, színpompás hímzéseket csodálhattuk.
Az egész napos történelemórá-nak végére értünk. Még az alkonyi nap-sütésben egy ideig gyönyörködtünk a vár faláról, a sáncról a természet adta csodá-latos táj, a hegyalja, a Bodrog-köz, kitáru-ló szépségében. Az autóbusz előállt, és mi a látottaktól, hallottakról ittasan, elégedetten, fizikai fáradságot sem érezve szálltunk be és indultunk haza. Még a legfiatalabb utasunk Samika is jól bírta az egész napos programot. Igaz, mikor szükségét érezte behunyt szemmel szem-lélődött, s álmában mosolygott a környe-zete zsongásán.
Egyöntetű vélemény az volt, hogy egy nagyon szép, hasznos, élmé-nyekben gazdag napot töltöttünk együtt. Köszönjük lelkészeinknek a szervezéssel, a program lebonyolításával kapcsolatos fáradozásaikat is.

Bálint Józsefné
Marika néni
gondnok

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

• 2024. április 17., szerda

A HolddalaNap zenekar újra hangszőnyeget sző a csendből. Imádságban fogant koncertjükről Gulyás Anna énekessel, dalszerzővel beszélgettünk.
  • 2024. április 16., kedd

Duráczky Bálint szociológus szerint a tradicionális keretek lebomlása az elköteleződés megerősödését hozhatja egyházunkban.

A Református Pulmonológiai Centrumban kapta meg Közép-Európában elsőként a gyógyszeres kezelést egy hatévesnél fiatalabb cisztás fibrózisos gyermek.
  • 2024. április 15., hétfő

Alkohol- és drogfüggőségből szabadult srácok, közös munkájuk biztonságos közeget teremt számukra a reintegráció felé vezető úton.

Újraalapításának 30. évfordulójáért adott hálát a Kecskeméti Református Általános Iskola vasárnap.
  • 2024. április 12., péntek

Százhúsz lelkész és missziói munkás találkozott a Káposztásmegyeri Református Gyülekezetben tartott Nagy-Budapesti Missziói Konferencián.
  • 2024. április 10., szerda

Költészet napja alkalmából a tükrök fontosságáról és a férfivá nevelésről beszélgettünk Hajdúné Tóth Lívia, lovasberényi hittanoktatóval, lelkipásztor...
  • 2024. április 08., hétfő

Hogyan kezdődik a templomépítés? Kell hozzá telek, tervek, támogatás? Külső-Kelenföldön rajzpályázattal indul.

Az elmúlt évek felújításaiért adtak hálát a Tassi Református Egyházközségben, ahol a közösségi terek nemcsak az impozáns múltról, de az élettel teli j...
  • 2024. április 04., csütörtök

Folytonosság és változás, külső tényezők és személyes hit, individualizmus és felekezeti elkötelezettség, ébredés és szekularizáció teszik sokszínűvé ...