belépés | regisztráció RSS

Publikációk Elküld Nyomtat

Walter Brueggemann

Az engedelmesség és dicsőítés kötelékében:

Isten ḥesed-ének ünneplése

Az 1. és a 150. zsoltár között, ahogy a 25. zsoltár esetében láthattuk, a zsoltáros hite súlyos kérdést vet fel Isten esed-éről, amely kérdést az 1. zsoltár engedmény nélküli állítása hívja elő. A kérdést a panaszzsoltárok nyíltan megfogalmazzák. A szenvedés nyíltsága azonban a hála felé halad, mely abban a meggyőződésben gyökerezik, hogy Isten esed-e végül diadalmaskodni fog. A nyíltság hálára vált, a szenvedés reménységre, a panasz dicséretre.[i] Isten esed-ének alanya állhatatosan megmarad a dicsőítés aktusában, ahogy a kétely és panasz aktusában is.

Hivatkozhatok a 103. zsoltárra, mint amelyben a zsoltáros Jahvéban teljesen megbízik. A kétely legyőzetett, és a zsoltáros Jahvét ünnepli. A 25. zsoltárhoz fogható keserű panasz legyőzetett. Ebben a zsoltárban a nyomorúság azonban továbbra is tapinthatóan jelen van. A zsoltáros két megoldhatatlannak tűnő emberi nyomorúságra utal, melyek az 1. zsoltár egyszerűségét árnyalják, sőt kihívást intéznek ellene.

Az egyik makacs nyomorúság a zsoltárban a bűn. A zsoltáros tudja, hogy a bűn valóban erőszakot követett el az 1. zsoltár egyszerű világrendjén, és felforgatta azt. Ha a gonoszok elpusztulnak (Zsolt 1,6), akkor mi van a 103. zsoltár bűnöseivel? A zsoltáros Isten hatékony képességébe vetett hihetetlen bizalommal elismeri bűnét. Bizalmának lényege, hogy Isten legyőzi a bűnt, és nem engedi, hogy az határozza meg életünket:

Nem tartja meg haragját mindvégig, és nem fenyeget örökké.
Nem bűneink szerint bánt velünk, és nem fizetett meg nekünk gonoszságainkért.
Mert amilyen magasan van az ég a föld fölött, olyan nagy az ő irgalma (esed) azok számára, akik őt félik.
Amilyen messze van kelet a nyugattól, olyan messzire veti tőlünk gonoszságainkat. (103,9-12)

Ez a zsoltár cáfolja az 1. zsoltár állítását, miszerint a gonoszok elpusztulnak. Ehelyett azt állítja, hogy Jahve esed-e eltörli a bűnt, és a bűnöst életben hagyja, mi több, jóval árasztja el. Isten hűségének ez a bámulatos ajándéka természetesen azokra érvényes, „akik őt félik”, azaz az 1. zsoltárban említett engedelmesekre.

A második nyomorúság, amivel a 103. zsoltár szembenéz, az a halál és végesség. Maguk az igazak is meghalnak. Az élet törékeny és rövid. Az ember nem lehet elég igaz ahhoz, hogy az életét akármeddig megnyújtsa. Az emberi életben valójában nincs semmi, amely megválaszolhatná vagy feloldhatná a halál talányát. Az 1. zsoltár szerint a gonoszok elpusztulnak; ám valójában az igazak is. Semmi sem változtathat ezen a tényen, kivéve Isten szuverén gondosságát:

Mint ahogy az atya könyörül fiain, úgy könyörül az Úr azokon, akik őt félik.
Mert ő ismeri létrejöttünket, és megemlékezik arról, hogy porból vagyunk.
Olyan az ember élete, mint a fűé: kivirul, mint a mező virága,
de ráfúj a szél, és nincs többé, s a helyét sem ismerik.
De az Úr kegyelme (esed) öröktől fogva és örökké kíséri azokat, akik őt félik, s igazsága azok unokáit,
akik megtartják szövetségét, és gondosan teljesítik parancsolatait. (103,13-18)

A zsoltár reménységtől és bizalomtól sugárzik. A reménység az, ami az 1. zsoltár hitéhez közel áll, mert Jahve esed-ét a szövetség megtartóinak ajánlja föl (103,17-18). A végén azonban nem az emberi igazság, hanem Jahve kitartó esed-e az, amely igazán számít.

Az emberi életre jellemző bűn (9-12.v.) és halál (13-18.v.), melyek az 1. zsoltár erkölcsi szimmetriáját felborítják, ebben a költői zsoltárban is kézzelfoghatóan jelen vannak. Isten hatalmas esed-e azonban végérvényesen legyőzi őket. Megdöbbentő, hogy ebben a zsoltárban, melynek témája a bűn és halál, a végső valóság, melyben Izráel bizonyos, Jahve esed-e. Isten Izráel iránt tanúsított esed-e nem légüres térben történik. Ez olyan kapcsolatnak a része, melyben Izráel szintén kihívással találja magát szemben, hogy mutasson esed-et Jahve iránt. Izráel esed-e a Tóra-engedelmességben nyilvánul meg, és ez az engedelmesség az, ami Jahvénak Izráel iránt tanúsított esed-ében valójában számít (vö. Ex 34,6-7). Jóllehet Jahve esed-e számításba veszi Izráel engedelmességét, végső soron nem attól függ. A 25. zsoltár említette nyomorúság és a 103. zsoltárban hangot kapó bizalom Isten hatalmas esed-ét szóra bírta, és ez nem igazán van jelen az 1. zsoltárban. A Zsoltárok tartalmában tehát meghaladja az 1. zsoltár egyszerűségét: a hűség válságába lépve és az által. A Zsoltárokban Isten hűsége az, ami igazán számít.

Isten esed-ének meghatározó valóságát a 103. zsoltár négyszeresen is megerősíti:

ő megóvja életed a pusztulástól, ő irgalommal (esed) és kegyelemmel (raamîm) koronáz meg téged. (4.v.)

Irgalmas (raûm) és könyörületes (annûn) az Úr, hosszan tűrő és nagyirgalmú (esed). (8.v.)

Mert amilyen magasan van az ég a föld fölött, olyan nagy az ő irgalma (esed) azok számára, akik őt félik. (11.v.)

De az Úr kegyelme (esed) öröktől fogva és örökké kíséri azokat, akik őt félik... (17.v.)

Isten esed-e minden. Ez a esed legyőzi, összefüggésébe helyezi és átformálja a bűnt és a végességet.[ii] Még ha tisztában is van a valós körülményeivel, melyek az 1. zsoltár magabiztosságával nincsenek fedésben, Izráel bízhat, dicsőíthet, énekelhet és reménykedhet.

                                                                                                                     

[i]      A dicsőítéshez ld. Miller, Interpreting the Psalms, 64-78, és „In Praise and Thanksgiving”, Theology Today 45 (1988), 180-88. Ld. szintén Daniel W. Hardy és David F. Ford, Praising and Knowing God (Philadelphia: Westminster Press, 1985).

[ii]A esed fontosságához (hasonló és igen nehéz irodalmi szövegösszefüggésben) ld. Brueggemann, „Psalm 109: Three Times 'Steadfast Love'”, Word and World 5 (1985), 144-54.

6. oldal ( összesen 9 ) Következő oldal Előző oldal
2024. július 22., hétfő,
Magdolna napja van.

Elhunyt Pásztor Jánosné

2016. május 24., kedd

85 éves korában elhunyt Pásztor Jánosné, a Magyarországi Református Nőszövetség korábbi elnöke. „A legfontosabb számomra, hogy tudom, az Úristen szeret. Hiszem, hogy egészségemben, betegségemben velem van. Amikor legutóbb beteg lettem, éreztem, hogy a legnagyobb orvosság a szeretet. A gyerekeim folyamatosan kerestek, az egész család és a szomszéd is imádkozott értem. A nőszövetségben is nagyon kedvesek voltak, rengeteg gyöngédség van bennük” – mondta két évvel ezelőtt egy interjúban a Reformátusok Lapjának.

Az igazi győzelmek

2016. május 20., péntek

Hasznosságelv szerint működő világban élünk, ahol mindent forintosítanak, de a Szeretethídon senki nem számítja ki, hogy mennyit ér az önkéntes segítség, hiszen jó dolgokat tenni alapvető emberi magatartás. Helyszíni riport Budafokról, a Szeretethíd május 20-i megnyitójáról, ahol nemcsak önkénteskedtek, hanem táncra is perdültek a résztvevők a legkisebbektől kezdve a püspökökön át az államtitkárig.

Hogyan olvassunk égő háztetőt?

2016. május 16., hétfő

Az események egymásutániságában történetet keresni, a történetnek jelentést tulajdonítani: hitbeli cselekedet. Hit nélkül az egymásutániság: egymás nélküliség. A hit értelmezői mozzanatában azonban fölizzik egy lehetséges idézőjel a történet mondatai fölött – Molnár Illés gondolatai Visky András pünkösdi homíliá járól.

Az elefántnál is

2016. május 15., vasárnap

A Szentlélek szimbóluma a galamb. Az ősmélység felett mintegy tojását költő madárként lebegett – a Lélek teremtő hatalom; és Krisztus megkeresztelkedésekor aláereszkedik reá – a Lélek kinyilatkoztató és felhatalmazó erő. Feltétlenül szabad, mégis bizalmas, érkeztében szuverén áldáshozó. Mi azt mondanánk: vendég, holott ő a gazda – és minket avat birtoka vendégeivé: Ő a Lélek. A jelképe galamb.

A különbség: ég és föld

2016. május 11., szerda

A kis konfirmandusok a hét végén egyáltalán nem akartak hazamenni, pedig közülük többen bevallották, hogy néhány nappal korábban a legkülönbözőbb ötleteket fontolgatták, hogyan lehetne meglépni a csendeshétről. Lelki otthon, amely csodák színhelyévé vált. Az a ház, amit a tomboló tűz sem tudott elpusztítani. Harmincéves a nyárlőrinci Emmaus-ház, a kecskeméti reformátusok missziós háza.

Látogatóink száma a mai napon: 14499
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 59090083

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat