belépés | regisztráció RSS

Publikációk Elküld Nyomtat

Bogárdi Szabó István

Mi az egyház? - A magyar református egyház néhány jellemzője

A második nagy tényező az ökumenizmus.

A második nagy tényező az ökumenizmus. 
Ez is XX. századi jelenség, mely legalábbis kezdeti időszakában céljai közé számította az igazság keresését is. Mi a keresztyén igazság? Mi a Krisztus igazsága? Részben az lett volna az ökumenikus feladat, hogy a különböző felekezetek, hitvallások, eltérő hagyományok egymást tisztelve, közösen keressék ezt az igazságot. A másik nagy mozgatórugó a misszió botránya volt. Erről a harmadik tételben fogok részletesen szólni, de már most meg kell említeni, hogy amikor a keresztyénség kilépett a nyugati civilizáció határai közül, nem mindig sikeresen tette. Ha arra a kellemetlen tapasztalatra gondolunk, hogy a rendszerváltás után hány és hány Amerikából érkezett, eltérő hitvallású. vallásgyakorlatú felekezet misszionáriusai akartak minket megtéríteni, máris értjük a világmisszió botrányát Afrikában és Ázsiában is. A presbiteriánus, az anglikán, a lutheránus, a római katolikus missziók sokszor voltak inkább egymás ádáz ellenségei, mint Krisztus tanúi. A misszió ezen botránya, vagy pontosan szólva kudarca is késztette az ökumenikus mozgalmat. Vajon felekezeti versengésre van-e szükség a Krisztus evangéliuma hirdetése helyett? Ugyancsak mozgatta az ökumenikus gondolatot az ijesztő erejű szekularizáció is. Miképpen lehet a nyugati világban szembeszállni a szekularizáció eróziós erejével? Az egyik missziós mozgalom folyóiratának legutóbbi számában meg egy statisztika Angliáról, ahol az anglikán egyháznak hivatalosan l8 millió tagja van. 3o esztendővel ezelőtt a l8 millió anglikán 9 %-a járt rendszeresen vasárnap templomba. 15 évvel ezelőtt 5,5 százaléka, 2 évvel ezelőtt 2,l százaléka. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy Londonban a templomba járók 5O százaléka nem angol, hanem bevándorló vagy első generációs bevándorló, csakugyan elgondolkodtató a helyzet. Az ökumenikus mozgalomnak, sose feledjük, mindig volt egy ilyen aspektusa. Ezt még akkor is mondanunk kell, hogyha azt is mondjuk, hogy az ökumenikus mozgalom nemcsak lehetőség volt, hanem számos esetben csapda is. Ma már nagyon jól látjuk, mit jelentett a hit föloldása szociális, sőt sokszor szocialista mozgalmakban, hogy mit jelentett az ökumenikus szolidaritás elárulása. Így például a 6o-7o-es években az Egyházak Világtanácsa komoly anyagi erőket juttatott Afrikába, Ázsiába az ún. "nemzet-építési" programra. Mit értettek őt nemzet-építésen? Amit mi értünk alatta itt Magyarországon. Ám Magyarországon mindmáig jaj annak ezen körök ítélete szerint, aki nemzet-építő programot fogalmaz meg és hirdet. Az ökumenikus mozgalom az utóbbi időkben sok esetben kettős mértékkel mért . Ami Afrikában támogatni való nemzetépítés, az náluk kárhozatos nacionalizmus.

A harmadik tényező pedig az, hogy a keresztyénség a XX. században lett világkeresztyénséggé.
A keresztyénség megszűnt csupán európai tényező lenni. Kilépett a nyugati civilizáció keretei közül, és most már nemcsak a saját, kétezer éves európai történelmével, nyugati hagyományával, szemléleti- és érték-rendszerével él együtt, nemcsak ezekre való tekintettel gondolkodik, szemlélődik, hanem olyan kérdésekre is választ kell adnia, s nemcsak elviekben, hogy mit jelent keresztyénnek lenni Indiában, egy agresszív keresztyén-ellenes, hindu közegben. Vagy mit jelent keresztyénnek lenni Afrikában, például Nigériában, ahol a nyolc északi tartományban bevezették az iszlám törvénykezési rendet, míg a maradék kilenc déli tartományban keresztyének élnek?

E három tényező figyelembe vételével szeretnék a magyar református egyház ekkléziológiai jellemzőire rátérni. Engedtessék meg most, hogy most ne a hagyományos református, teológiai vagy dogmatikai egyháztan felől induljak ki, s annak tételeit ismételjem meg. (Eszerint szólhatnánk az egyházról, mint egy, szent, egyetemes és apostoli egyházról. vagy beszélhetnénk a küzdő egyház és a dicsőséges egyház valóságáról, vagy az igaz egyház és a hamis egyház ismérveiről, vagy éppen a látható és a láthatatlan egyház valóságáról. Tavaszy Sándor, Török István, Sebestyén Jenő munkáira hadd utaljak, e klasszikusok műveiben bőséges elemzést kapunk ezekről a kérdésekről. A klasszikus teológiai megfogalmazások ma is érvényes eligazodást adhatnak. Most azonban néhány néhány olyan megfogalmazás szeretnék alkalmazni, melyek inkább árnyalják, konkréttá teszik az egyetemes érvényű egyháztani megfogalmazásokat.


3. oldal ( összesen 5 ) Következő oldal Előző oldal
2024. július 03., szerda,
Kornél , Soma napja van.

Elhunyt Pásztor Jánosné

2016. május 24., kedd

85 éves korában elhunyt Pásztor Jánosné, a Magyarországi Református Nőszövetség korábbi elnöke. „A legfontosabb számomra, hogy tudom, az Úristen szeret. Hiszem, hogy egészségemben, betegségemben velem van. Amikor legutóbb beteg lettem, éreztem, hogy a legnagyobb orvosság a szeretet. A gyerekeim folyamatosan kerestek, az egész család és a szomszéd is imádkozott értem. A nőszövetségben is nagyon kedvesek voltak, rengeteg gyöngédség van bennük” – mondta két évvel ezelőtt egy interjúban a Reformátusok Lapjának.

Az igazi győzelmek

2016. május 20., péntek

Hasznosságelv szerint működő világban élünk, ahol mindent forintosítanak, de a Szeretethídon senki nem számítja ki, hogy mennyit ér az önkéntes segítség, hiszen jó dolgokat tenni alapvető emberi magatartás. Helyszíni riport Budafokról, a Szeretethíd május 20-i megnyitójáról, ahol nemcsak önkénteskedtek, hanem táncra is perdültek a résztvevők a legkisebbektől kezdve a püspökökön át az államtitkárig.

Hogyan olvassunk égő háztetőt?

2016. május 16., hétfő

Az események egymásutániságában történetet keresni, a történetnek jelentést tulajdonítani: hitbeli cselekedet. Hit nélkül az egymásutániság: egymás nélküliség. A hit értelmezői mozzanatában azonban fölizzik egy lehetséges idézőjel a történet mondatai fölött – Molnár Illés gondolatai Visky András pünkösdi homíliá járól.

Az elefántnál is

2016. május 15., vasárnap

A Szentlélek szimbóluma a galamb. Az ősmélység felett mintegy tojását költő madárként lebegett – a Lélek teremtő hatalom; és Krisztus megkeresztelkedésekor aláereszkedik reá – a Lélek kinyilatkoztató és felhatalmazó erő. Feltétlenül szabad, mégis bizalmas, érkeztében szuverén áldáshozó. Mi azt mondanánk: vendég, holott ő a gazda – és minket avat birtoka vendégeivé: Ő a Lélek. A jelképe galamb.

A különbség: ég és föld

2016. május 11., szerda

A kis konfirmandusok a hét végén egyáltalán nem akartak hazamenni, pedig közülük többen bevallották, hogy néhány nappal korábban a legkülönbözőbb ötleteket fontolgatták, hogyan lehetne meglépni a csendeshétről. Lelki otthon, amely csodák színhelyévé vált. Az a ház, amit a tomboló tűz sem tudott elpusztítani. Harmincéves a nyárlőrinci Emmaus-ház, a kecskeméti reformátusok missziós háza.

Látogatóink száma a mai napon: 10204
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 58833615

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat