Egy könyv ürügyén a nevelési tanácsadásról
A testi-lelki-értelmi fejlődést az szolgálja a leghatékonyabban, ha a gyerek érzi az életében fontos szerepet betöltő felnőttek szeretetét. Az igazi szeretet érezhető- mondhatnánk egyszerűbben. A gyerek akkor érzi magát igazán jól, ha szeretetteljes gondoskodás, törődés, feltétel nélküli elfogadás veszi körül.
Tudjuk ezt szülőként, pedagógusként, olykor mégis elbizonytalanodunk, elfogy a türelmünk, nem jutnak eszünkbe szeretet-nyelvünk megfelelő szavai, amelyek nehéz helyzetek vélt megoldásai lehetnének. A fenti szóösszetétel -szeretet-nyelv- kölcsönvett fogalom. Annak a Gary Chapman-nak a könyvéből idézzük, aki a nevelési módszereket nevezi így. Mivel csak ürügyként beszélünk erről, valami más kapcsán, csak említésszerűen soroljuk fel ezeket a szeretet- nyelveket -de vélhetően nem is szorulnak magyarázatra-: elismerő, dicsérő szavak, a fizikai jelenlét (a szülő, nevelő állandó támogató jelenléte), a minőségi idő (osztatlan figyelmünk odaszentelése) szívességek, ajándékozás (nem jutalmazás!). Ezeket a szeretet-nyelveket meg kell tanulni és tudatosan, következetesen alkalmazni ahhoz, hogy szeretetünk érezhető szeretet legyen - hangsúlyozza a szerző.
Amikor nevelési tanácsadásról akarunk beszélni, csakis a szeretet- nyelvek ürügyén tehetjük. Minden szülőnek, nevelőnek ezt a kódrendszert kell megtanulnia és következetesen, fáradság és elbizonytalanodás nélkül alkalmaznia, hogy a szülő és gyermek közötti optimális kapcsolatot megteremthesse. Nem könnyű.
Amikor iskolánkban nevelési tanácsadásba kezdtünk -óvodás korú gyermekek szülei számára- tulajdonképpen ebből a gondolatból indultunk ki. A heti egy alkalommal tartott üléseket elsősorban azoknak a szülőknek szerveztük és szervezzük, akik még nem küszködnek olyan nevelési problémákkal, amelyeket csak szakember orvosolhatna. Fő feladatunknak a következőket tartjuk: tudatosítani a szülőkben, hogy gyermekeik viselkedését ők maguk is hatékonyan befolyásolhatják, megismertetni olyan képességekkel, technikákkal, melyekkel befolyásolhatják gyermekeik viselkedését, hogy a gyermek nemkívánatos magatartására tudatosan megválasztott módszerekkel reagáljanak.
A beszélgetések, szituációs játékok kapcsán arra próbáljuk ösztönözni őket, hogy neveléssel kapcsolatos kérdéseket tegyenek fel, melyek segítségével nevelési rendellenességeket előzhetünk meg.
A sorra került témakörökből csak ízelítőt adunk: Pozitív odafigyelés, Fegyelmezés, Korlátok-határok a nevelésben, Jutalmazás, Büntetés, A mese nevelő ereje, Magatartászavarok, Televíziózás, A testbeszéd stb.
A találkozások során a szülők magabiztosságának, önbizalmának erősítése is célunk, hiszen a magabiztos szülő több biztonságot és bizalmat sugároz, ami elengedhetetlen a nevelés terén. De sosem téveszthetjük szem elől, hogy mindezt csak a szeretet-nyelvek birtokában tehetjük.
Gary Chapman könyvét elolvasásra ajánljuk, és az érdeklődő szülőket szeretettel várjuk hétfőnként 17 órától a Református Elemi Iskolába.
Tokos Katalin, tanárnő
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.