Nyomtat Elküld Olvasási nézet

A SZENTHÁROMSÁG ISTEN ÉS AZ EGYHÁZ EGYSÉGE

A SZENTHÁROMSÁG ISTEN ÉS AZ EGYHÁZ EGYSÉGE

Manapság, amikor egyre kevésbé tartják fontosnak sok közösségben a keresztyén alapokat, megtartandónak Isten parancsolatait, amikor egyre nagyobb erővel szüremkednek világi hatások be a keresztyén egyházba, akkor különösen is fontos arról az egységről beszélnünk, amelyről Isten Igéje tanít bennünket.
Igen veszélyes, ha a Szentírás útmutatása helyett földi gondolatok, hiábavalóság, büszkeség, pusztán vágyaink, gondolataink, saját indítékaink vezetnek bennünket. Mindig bukás következett Isten népe életében, mikor más népekhez kezdték hasonlítgatni magukat. Ha a testvéri szeretet ki-alvóban van a gyülekezetben, különösen is hangsúlyos János apostol üzenete: "Szeretteim, szeres-sük egymást, mert a szeretet Istentől van... Szeretteim, ha így szeretett minket Isten, nekünk is szeretnünk kell egymást /1Jn 4,7-11/. Isten mai gyülekezeteiben is nagymértékben hiányzik a szeretet. A világ fiai pedig figyelik, hogy hitünk milyen hatást gyakorol a szívünkre. Felfedeznek életünkben minden hibát, cselekedeteinkben minden következetlenséget. Nem adhatunk rá okot, hogy gyalázzák hitünket.
Sajnos többnyire leszoktunk a Biblia éles, kemény, határozott tanításától. Szeretjük elkenni, a magunk gondolataival keverni annak tanításait. Szeretjük saját gondolatainkat hallani. - Adja Is-ten, hogy készséggel igazodjunk kijelentett akaratához.
Isten segítségével az egység szó fogalmának tisztázását követően arról az egységről kívánok szólni, amely a Szentháromság, örökkévaló Istenben nyilvánvaló, majd pedig ami ebből követke-zik, az egyház egységéről és az egység áldásáról

I./ AZ EGYSÉG FOGALMA

Reinhold KÜCKLICH szerint az "egység, mint feladat, a keresztyénektől az az elvárt készség, amivel egymást türelemmel, alázattal, szelídséggel és szeretettel elhordozzák, mint Krisztus tag-jai, kölcsönösen tisztelik és támogatják egymást /Ef 4,2k; Rm 12,3kk;1Kor 12,4k; Fil 2,1kk/. Az egységet számukra az Atya és Fiú egysége példázza /Jn 17,21; 10,30/. Az egységet, mint ajándé-kot, Isten üdvösséget munkáló tevékenysége szavatolja /Ef 4,4kk;Gal 3,28, Rm 12,5/ és ez Krisz-tus végidőre irányuló ígéretére vonatkozik.-
Fritz RIENECKER így fogalmazza meg az egység fogalmát: "Az egy (egyetlen) Isten /5Móz 6,4; Jób 23,13, Mt 19,17; Mk 12,29; Rm 3,30; Jak 2,19; 4,12/ és Jézus Krisztus neve /Ezék 34,23; 37, 24, / azzal a jelentéssel, hogy: ’az egyetlenegy’, illetve ’egy az Isten’. Az Ef 4,3-ban figyel-mezteti Pál a gyülekezeteket, hogy őrizzék meg az egységet Lélekben, azt az egységet, amelyet a Szentlélek ajándékoz, amely a hívők szívében lakik. A tanítványoknak ezt az egysége a legfonto-sabb ügy Jézus főpapi imádságában /Jn 17,11. 21-23/.
Ezt az egységet azonban csak akkor lehet megőrizni, ahol határozott és egyértelmű szétválasz-tásra kerül sor: a hívők a világtól /2Kor 6,17; Jak 4,4/; a hívőknek azok gyülekezetétől, ahol tuda-tosan, nyilvánvaló bűnökben élnek /Mt 18, 15-19; 1Kor 5,2.6.7.13/; és Jézus tanítványainak azok-tól, akik hamis tanításokat hirdetnek /Gal 1,6-9; 2Jn 9-11/. A minden áron való egységre törek-vésnél és a fent megnevezett szétválasztások nélkül egység helyett összekeveredés történik, ahonnan a Szentlélek, az Igazság Lelke visszavonul.-
Isten az első emberpárnak azt a parancsot adta: "Szaporodjatok és sokasodjatok, így hajtsátok uralmatok alá a földet- /1Móz 1,28/. Ahhoz, hogy Ádám és Éva Isten akaratát végrehajtsa, Isten-nel kellett volna egyesülniük hűséggel, alázattal, engedelmességgel, hódolattal. Ehelyett azonban fellázadtak, bűt követtek el. Olyanok akartak lenni, mint Isten, és ezzel az egyetlen Istent megta-gadták.
Így szakítottak az egység forrásával. "Ebből a szakadásból erednek a megoszlások: az, amely a válás és a poligámia révén /1Móz 4,19; 4Móz 24,1/ megtöri a házasságot, a testvérek közötti gyil-kos féltékenység és viszály /1Móz 4,6kk.24/, a társadalmi egység megbomlása az egyenetlenség révén, amelynek kifejező jelképe a nyelvek megoszlása /1Móz 11,9/. ... "Amikor azonban a hit révén az ember elismeri az egyetlen Istent, az Atyát, Fiút és Szentlelket, megnyílik a szeretetnek, amely egyesíti az Atyát és a Fiút , akit a Szentlélek közvetít neki /Jn 15,9; 17,26; Rm 5,5/.
Az egység újszövetségi értelme nem csupán az egy hitet valló, egyházban élő keresztyén em-berekre utal, akiket egy érzület és egy célra törekvő összetartozás köt össze; hanem ez az egység Krisztusban van! Az egyes ember azáltal lesz az egyház tagjává, hogy beépül Krisztus testébe. Krisztusból és Krisztusban él. /Gal 2,20/.
Pál apostol "Ádámban a bűn, a halál és a törvény hatalmában állónak látja az emberiséget, Krisztusban pedig a kegyelem, az élet és a megigazulás útján járónak... Ez csak azoknak lesz osz-tályrésze, akik hisznek és megkeresztelkednek, és így meghalnak és feltámadnak Krisztussal /Rm 6,3-11; Kol 2,12/; magukra öltik Krisztust /Gal 3,27; Róm 13,14; Ef 4,24; Kol 3,10/, más szóval eggyé lesznek Jézus Krisztusban /Gal 3,328; Róm 12,5; 1Kor 12,13; Kol 3,15; Ef 4,4/.-

II./ ISTEN EGYSÉGE

A Teológiai Fogalmi Lexikon az egység szó jelentése kifejtésekor különösen is hangsúlyozza az Atya Isten egységét; Jézus Krisztusnak az Atyával való egységét, illetve az egy ÚR egy gyüle-kezetének egységét.
1./ Az Apostoli Hitvallás ezt így fejezi ki: "Hiszek egy Istenben.- - Miért van a Hitvallás első mondatában az "egy- szócska? Ki az az Isten, akiben hiszünk? Hogy lehet őt megismerni? - A Biblia szerint Isten az egyetlen örök létező. Isten az egyetlen örök valóság, aki öröktől fogva mindörökké van. Istenen kívül nincs élet. Az ember is Isten teremtménye, amely azonban föllá-zadt ellene és a Teremtő helyett a teremtményeket kezdte imádni.
Ezt fejezi ki az 1Kor 8,5-6: "Mert ha vannak is úgynevezett istenek, akár az égben, akár a föl-dön, mint ahogyan sok isten és sok úr van, nekünk mégis egyetlen Istenünk az Atya, akitől van a mindenség, mi is őérte, és egyetlen Urunk a Jézus Krisztus, aki által van a mindenség, mi is őálta-la.- (A bálvány - eidolon - realitás nélküli árnykép.) - A Hitvallásban az "egy- szócska nem hatá-rozatlan névelő, hanem számnév. Azaz hangsúlyos állítás: az egy, az egyetlen egy Istenben hi-szek.
2./ Az Atya Isten egységéről hitvallást tesz az Ószövetség és Újszövetség is. Az Ószövetség leglényegesebb, Istenről szóló vallástételét az 5Móz 6,4-18-ben ezt olvashatjuk: "Halld meg, Izráel: Az Úr a mi Istenünk, egyedül az Úr! Szeresd azért az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből! Maradjanak a szívedben azok az igék, amelyeket ma parancso-lok neked. Ismételgesd azokat fiaid előtt, és beszélj azokról, akár a házadban vagy, akár úton jársz, akár lefekszel, akár fölkelsz! Kösd azokat jelként a kezedre, és legyenek fejdíszként a hom-lokodon. Írd azokat házad ajtófélfáira és kapuidra! Amikor bevisz téged Istened, az Úr arra a földre, amelyet esküvel ígért atyáidnak, Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak, és ad neked nagy és szép városokat, amelyeket nem te építettél, minden jóval telt házakat, amelyeket nem te töltöttél meg, és megásott kutakat, amelyeket nem te ástál, szőlőket és olajfákat, amelyeket nem te ültettél, mégis ehetsz róluk jóllakásig, akkor vigyázz: ne feledkezz meg az Úrról, aki kihozott téged Egyip-tom földjéről, a szolgaság házából! Az Urat, a te Istenedet féld, és őt szolgáld, az ő nevére esküdj! Ne kövessetek más isteneket a körülöttetek levő népek istenei közül! Mert az Úr, a te Istened, aki közötted van, féltőn szerető Isten. Fölgerjed ellened az Úrnak, Istenednek haragja, és kipusztít a föld színéről. Ne kísértsétek Isteneteket, az Urat, ahogyan kísértettétek Masszában. Tartsátok meg hűségesen Isteneteknek, az Úrnak a parancsolatait, intelmeit és rendelkezéseit, amelyeket megpa-rancsolt. Azt tedd, amit helyesnek és jónak lát az Úr, hogy jó dolgod legyen, hogy bemehess, és birtokba vehesd azt a jó földet, amelyet esküvel ígért atyáidnak az Úr.-
Az Ószövetségből való a Mk, 12,28-32-ben olvasható hitvallás is. "Ekkor odament az írástu-dók közül egy, aki hallotta őket vitázni, és mivel tudta, hogy Jézus jól megfelelt nekik, megkérdezte tőle: ’Melyik a legfőbb az összes parancsolat közül?’ Jézus így válaszolt: ’A legfőbb ez: Halljad, Izráel, az Úr, a mi Istenünk, egy Úr, és szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lel-kedből, teljes elmédből és teljes erődből. A második ez: ’Szeresd felebarátodat, mint magadat. Nincsen más, ezeknél nagyobb parancsolat.’ Az írástudó ezt mondta neki: ’Jól van, Mester, helye-sen mondtad, hogy egy Isten van, és rajta kívül nincsen más’-.
Jézus a Mt 23,9-ben így vall az egy Istenről: -Egy a ti Atyátok, aki a mennyben van-. Az apostolok vallástételei közül a három legfontosabbat említem: 1./ Az 1Kor 8,5-6-ot ("Mert ha vannak is úgynevezett istenek, akár az égben, akár a földön, mint ahogyan sok Isten és sok úr van, nekünk mégis egyetlen Istenünk az Atya, akitől van a mindenség, mi és őérte, és egyetlen Urunk a Jézus Krisztus, aki által van a mindenség, mi is őáltala-); 2./ az Ef 4,4-6-ot ("Egy a test és egy a Lélek, amnint hogy egy reménységre kaptatok elhívást is: egy az ÚR, egy a hit, egy a keresztség, egy az Istene és Atyja mindeneknek; ő van mindenek felett, és mindenek által, és mindenekben.-); 3./ és az 1Tim 2,5-őt ("Mert egy az Isten, egy a közbenjáró Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus-).
Az Atya Isten az első ember teremtése által megalapozta az embervilág és a népek egységét, amely Ádám bűnesete nyomán sem szűnt meg /Acs 17,24-26/. Az egy Isten akarata a zsidók és pogányok közösségéből formált egy egyház /Róm 3,30: "Mert egy az Isten, aki megigazítja a kö-rülmetéltet hitből, a körülmetéletlent pedig hit által.-/

3./ A Szentháromság egy Istenről
Az egy Isten úgy jelenti ki magát, mint akit Szentháromságban hihetünk. "A Szentháromság szó nincs benne a Bibliában, csak a tény van benne, hogy Isten úgy egy, hogy Atya, Fiú és Szent-lélek teljes egységben. Örök titok marad ez előttünk. Isten akarta, hogy titok maradjon.... Isten így jelentette ki magát, mint aki Atya, Fiú, Szentlélek. Mégpedig egyszerre, egyidejűleg... És mi ebben az egy Istenben hiszünk, Aki így szól magáról, hogy Atya, Fiú, Szentlélek.-

a./ Jézus Krisztus megkeresztelésekor az Atya mondta: "Ez az én szerelmes Fiam, őt hallgassá-tok.- /Mk 1,11/. És leszállt Jézusra a Szentlélek.
b./ A misziói parancsban azt mondta Jézus: "Nekem adatott minden hatalom mennyen és föl-dön. Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fi-únak és a Szentléleknek nevében, tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek; és íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig." /Mt 28,18-20/. A keresztelés tehát a Szentháromság istennel való közösségre történik.
c./ Isten áldása kérésekor gyakran halljuk a gyülekezetekben a 2Kor 13,13-at: "Az Úr Jézus Krisztus kegyelme, az Isten szeretete és a Szentlélek közössége legyen mindnyájatokkal!-

4./ Az Atya Isten és Jézus Krisztus egysége.
"Egyedül Jézus Krisztus jelentheti ki nekünk, hogy kicsoda az az egy, igaz Isten, akiben mi hi-szünk, mert egyedül ő ismeri, ő látta, mert ő maga az Isten. Ezért Istent egyedül Jézus Krisztusban ismerhetjük meg. A hit és engedelmesség aktusában. Aki Jézusra figyel, abban hit támad, aki hin-ni kezd, az engedelmeskedni kezd, és az Istennek való engedelmesség közben tárul föl igazán az Ő titka.-
Jézus Krisztus az egyetlen és kizárólagos mester, Úr és közbejáró /Mt 23,8.10; 1Kor 8,6; Ef 4,5; 1Tim 2,5/; Jézus az egyetlen mindenkiért. Míg az első ember, Ádám Isten iránti engedetlen-sége nyomán halált hozó, ami utódjaira is érvényes, addig Jézus Atya Isten iránti engedelmessé-géből örökélet és üdvösség származik.
Szépen példázzák az Atya Isten és Jézus Krisztus egységét a Ján 10,30 /-Én és az Atya egy va-gyunk.-/; és a Jn 17, 11. 20-26: "Többé nem vagyok a világban, de ők a világban vannak, én pedig tehozzád megyek. Szent Atyám, tartsd meg őket a te neved által, amelyet nekem adtál, hogy egyek legyenek, mint mi!... De nem értük könyörgök csupán, hanem azokért is, akik az ő szavukra hisz-nek énbennem; hogy mindnyájan egyek legyenek úgy, ahogyan te, Atyám, énbennem, és én teben-ned, hogy ők is bennünk legyenek, hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél el engem. Én azt a dicső-séget, amelyet nekem adtál, nekik adtam, hogy egyek legyenek, ahogy mi egyek vagyunk: én őben-nük és te énbennem, hogy tökéletesen eggyé legyenek, hogy felismerje a világ, hogy te küldtél el engem, és úgy szeretted őket, ahogyan engem szerettél." "Atyám, azt akarom, hogy akiket nekem adtál, azok is ott legyenek velem, ahol én vagyok, hogy lássák az én dicsőségemet, amelyet nekem adtál, mert szerettél engem már a világ kezdete előtt. Igazságos Atyám, a világ nem ismert meg téged, de én megismertelek, és ők is felismerték, És megismertettem velük a te nevedet, és ezután is megismertetem, hogy az a szeretet, amellyel engem szerettél, bennük legyen, és én is őbennük."
Az egy ÚR, egy hit, egy keresztség, egy pásztor és egy nyáj klasszikus igéi az Ef 4,5-6: "Egy az Úr, egy a hit, egy a keresztség, egy az Istene és Atyja mindeneknek; ő van mindenek felett, és mindenek által, és mindenekben.-; és a Jn 10,14-16: "Én vagyok a jó pásztor, én ismerem az enyé-imet, és az enyéim ismernek engem, ahogyan az Atya ismer engem, én is úgy ismerem az Atyát: és én életemet adom a juhokért. Más juhaim is vannak nekem, amelyek nem ebből az akolból valók: azokat is vezetnem kell, és hallgatni is fognak a hangomra: és akkor lesz egy nyáj, egy pásztor.-

III./ AZ EGYHÁZ EGYSÉGE
Az Apostoli Hitvallás ezt így fejezi ki: "Hiszek egy, szent, egyetemes anyaszentegyházban.- Mi most csupán az egység jelentése kutatására irányítsuk figyelmünket.
Victor János klasszikus megfogalmazása szerint: "Az egyház egysége ugyanazokon az alapo-kon nyugszik, amelyeken maga a léte és fennmaradása. Egy Isten szerzette egy Jézus Krisztus ál-tal az emberiségnek azt a megváltását, amelynek megvalósulását egy Szentlélek munkálja egy Evangélium hirdettetése és egy hitnek az emberekben való felébresztése által, annak az egy ígé-retnek a reménysége alatt, hogy végül dicsőségesen célhoz juttatja munkáját. Az egyháznak ez az "egysége- Isten szeme előtt soha sem válik problematikussá. Jézus Krisztus főpapi imájának az a kérése, hogy "mindnyájan egyek legyenek mibennünk..., nem hangzott el hiába. Isten részéről nem hiányzik semmi ahhoz, hogy az egyház megtartassék "a Lélek egységében- (Ef 4,3).-
1./ Az egy Úr egy gyülekezete, egy egyháza.
a./ A hívők Urukkal való egységét fejezi az 1Kor 6,16-18: - Vagy nem tudjátok, hogy aki pa-rázna nővel egyesül, egy testté lesz vele? Mert - amint az Írás mondja - "lesznek ketten egy testté." Aki pedig az Úrral egyesül, egy Lélek ővele. Kerüljétek a paráznaságot! Minden más bűn, amit el-követ az ember, kívül van a testén, de aki paráználkodik, a saját teste ellen vétkezik.-
b./ A hívők Krisztus testében való egységéről szól az 1Kor 12,12-13 8 - Mert ahogyan a test egy, bár sok tagja van, de a test valamennyi tagja, noha sokan vannak, mégis egy test, ugyanúgy a Krisztus is. Hiszen egy Lélek által mi is mindnyájan egy testté kereszteltettünk, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg-; Gal 3,28 "Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban- és a Kol 3,15: "És a Krisztus békessége uralkod-jék a szívetekben, hiszen erre vagytok elhíva az egy testben. És legyetek háládatosak.-
Az egyház Krisztussal való egysége a Szentlélek egységében valóság az Ef 4,3-4 szerint: "Igyekezzetek megtartani a Lélek egységét a békesség kötelékével. Egy a test, és egy a Lélek, aminthogy egy reménységre kaptatok elhívást is.-
Az ÚR és uralma egysége egyszer s mindenkorra akkor lett megalapozva, amikor Jézus a ke-reszten összetörte, lerombolta a zsidók és pogányok közti válaszfalat. Ezzel egy teljesen új, immár nem az első ember, Ádám természetén alapuló emberiséget teremtett. Akik Jézus Krisztusban vannak, azok az új teremtés részesei. Ezt az Ef 2,13-22 fejezi ki legtömörebben: "Most pedig Krisztus Jézusban ti, akik egykor "távol" voltatok, "közel" kerültetek a Krisztus vére által. Mert ő a mi békességünk, aki a két nemzetséget eggyé tette, és az ő testében lebontotta az elválasztó falat, az ellenségeskedést, miután a tételes parancsolatokból álló törvényt érvénytelenné tette, hogy bé-kességet szerezve, a kettőt egy új emberré teremtse önmagában. Megbékéltette mindkettőt egy testben az Istennel, miután a kereszt által megölte az ellenségeskedést önmagában, és eljött, és "békességet hirdetett nektek, a távoliaknak, és békességet a közelieknek". Mert általa van szabad utunk mindkettőnknek egy Lélekben az Atyához. Ezért tehát nem vagytok többé idegenek és jöve-vények, hanem polgártársai a szenteknek és háza népe Istennek. Mert ráépültetek az apostolok és a próféták alapjára, a sarokkő pedig maga Krisztus Jézus, akiben az egész épület egybeilleszke-dik, és szent templommá növekszik az Úrban, és akiben ti is együtt épültök az Isten hajlékává a Lélek által.-
c./ A Krisztusban egyesültek, azaz az egyház összetartozását ábrázolja az 1Kor 12,26-27: "És így ha szenved az egyik tag, vele együtt szenved valamennyi, ha dicsőségben részesül az egyik tag, vele együtt örül valamennyi. Ti pedig Krisztus teste vagytok, és egyenként annak tagjai-; a Gal 6,2: "Egymás terhét hordozzátok: és így töltsétek be a Krisztus törvényét-; az Acs 4,32-33: "A hi-vők egész gyülekezete pedig szívében és lelkében egy volt. Senki sem mondott vagyonából bármit is a magáénak, hanem mindenük közös volt. Az apostolok pedig nagy erővel tettek bizonyságot az Úr Jézus feltámadásáról, és nagy kegyelem volt mindnyájukon.-; a Fil 2,2 "Tegyétek teljessé örö-mömet azzal, hogy ugyanazt akarjátok: ugyanaz a szeretet legyen bennetek, egyet akarva ugyan-arra törekedjetek-; Rm 15,6: "egy szívvel, egy szájjal dicsőítsétek a mi Urunk Jézus Krisztus Iste-nét és Atyját.-
2./ Az egyház egysége alatt nem a római egyház - egy akol, egy pásztor - elvet valljuk. "Ró-ma szerint: egy az akolm, a római egyház, egy annak látható feje és a pásztora: Péter jogutódja, Krisztus földi fejtartója, a csalatkozhatatlan pápa. Akkor lesz teljes az egység, ha a szakadárok visszatérnek az egy akolba, és elismerik a pápa főségét. - Ezzel szemben mi azt valljuk, hogy az egyház egysége nem vizuális, hanem spirituális.- Azaz az Ef 4,4-6 értelmében lelki egység, a Lélek által történő összefogás alapján.
3./ Az egyház, mint Krisztus teste, - az 1Kor 12,12 alapján - nem összegyházi organizációra, szervezeti egységre, hanem a hitbeli egységre utal. "A sokféle lelki ajándéknak egyetlen cél szol-gálatába kell állnia, hiszen ténylegesen a feltámadott Krisztusból ered valamennyi. Az ajándékozó Krisztus pedig a Fő, akinek mi mindnyájan tagjai vagyunk /Ef 5,30; Kol 2,19/.... Az egység nem nálunk van, hanem Istennél... A szolgáló hitben, mert Krisztus misztikus testének egységéről van szó, s csak Krisztusban lehetünk egyek.-

IV./ AZ EGYSÉG ÁLDÁSA

A 133 zsoltár így szól a testvéri szeretet, az Isten akarata szerinti egység, a hívő gyülekezet, a testvéri egyetértés áldásáról. -Zarándokének. Dávidé. Ó, mily szép és mily gyönyörűséges, ha a testvérek egyetértésben élnek! Olyan ez, mint mikor a drága olaj a fejről lecsordul a szakállra, Áron szakállára, amely leér köntöse gallérjára. Olyan, mint a Hermón harmatja, amely leszáll a Sion hegyére. Csak oda küld az ÚR áldást és életet mindenkor.-
Ez a zsoltár nem csupán a gyülekezet éneke, imádsága, hanem Isten bizonyságtétele, kijelenté-se is, áldásígéretet megfogalmazó kijelentése.
A Szentírás testvéri egyetértésre vonatkozó igéi legtöbbször ez felszólításként hangzanak.. "Pa-rancsként mondja el Isten szava, hogy egyetértésben szeressétek egymást. Tehát a felszólítás, a parancs az egységre törekvésre a népnek szól. Ebben a zsoltárban azonban nem felszólításként, hanem legfeljebb óhajtásként mondja a hívő ember. Isten viszont egyszerűen kijelenti a titkot, ki-jelenti a tényt, hogy az ő népe között testvéri egyetértés uralkodik.-
Istennek kedves, amikor az ő népe egységben éli meg a hitét. Amikor együtt laknak az atyafi-ak. A zsoltár azt mondja: milyen jó és milyen gyönyörűséges ez Istennek. Mivel fontosak, becse-sek a gyermekei, ezért megtisztítja őket, mert szentek.
A népet megszentelő egység engedelmesség során valósul meg. Az Istennek való engedelmes-ségben, egyetértésben, az egy akaratra való jutásban. Amikor Isten népe igyekszik egységben élni, az megszenteli az egész népet. Sokan éppen ezáltal gyógyulnak meg. Az egység tehát azt jelenti, hogy egy akarattal, egyetértésben élünk, lemondunk saját igazságunkról, az Úr igazsága érdeké-ben.
"A mi egységünk hat másokra. Ezért mondja az ige: ha csak egyetlen hívő ember van a család-ban, még a hitetlen férj is szent, hát még a gyermekek (1Kor 7.). Megszenteli az egyetlen hívő je-lenléte. A hívő gyülekezet közössége, mint közösség hat, áldássá lesz azok számára, akik keresik az Istent, sőt még a haza számára is.-

ÖSSZEFOGLALÁSKÉPPEN
figyeljünk arra, ahogyan a Heidelbergi Káté 54-55 kérdés-felelete tárgyalja az egyház és a szentek egységét.

54. Kérdés: Mit hiszel a közönséges keresztyén Anyaszentegyházról?
Felelet: Hiszem, hogy az Isten Fia, világ kezdetétől fogva világ végezetéig, az egész emberi nemzetségből, Szentlelke és Igéje által, magának az igaz hitben megegyező, örökéletre elválasztott sereget gyűjt, azt oltalmazza és megtartja; és hiszem, hogy ennek a seregnek én is élő tagja vagyok és mindörökké az maradok.

Ján 10,11: Én vagyok a jó pásztor: a jó pásztor életét adja a juhokért.
1 Móz 26,4: És megsokasítom a te magodat mint az ég csillagait, és a te magodnak adom mind ezeket a földeket: és megáldatnak a te magodban a földnek minden nemzetségei.
Róm 8,29-30: Mert akiket eleve ismert, eleve el is rendelte, hogy azok az ő Fia ábrázatához hasonlatosak legyenek, hogy ő legyen elsőszülött sok atyafi között. Akiket pedig eleve elrendelt, azokat el is hívta; és akiket elhívott, azokat meg is igazította; akiket pedig megigazított, azokat meg is dicsőítette.
Ef 1,10-13: Az idők teljességének rendjére nézve, hogy ismét egybeszerkeszt magának min-deneket a Krisztusban, mind amelyek a mennyekben vannak, mind amelyek e földön vannak; Őbenne, akiben vettük is az örökséget, eleve elrendeltetvén annak eleve elvégzése szerint, aki min-dent az ő akaratjának tanácsából cselekszik, hogy legyünk mi magasztalására az Ő dicsőségének, akik előre reménykedtünk a Krisztusban: akiben ti is, minekutána hallottátok az igazságnak a beszé-dét, idvességetek evangéliumát, amelyben hittetek is, megpecsételtettetek az ígéretnek ama Szent Lelkével.
Ézs 59,21: És én ővelük ily szövetséget szerzek, szól az Úr: lelkem amely terajtad nyugszik és beszédeim, amelyeket szádba adtam, el nem távoznak szádból, és magodnak szájából, és magod magvának szájából, így szól az Úr, mostantól mindörökké.
Róm 1,16: Mert nem szégyellem a Krisztus evangéliumát; mert Istennek hatalma az minden hívőnek üdvösségre, zsidóknak először meg görögnek.
Róm 10,14-17: Mi módon hívják ezért segítségül azt, akiben nem hisznek? Mi módon hisz-nek pedig abban, aki felől nem hallottak? Mi módon hallanának pedig prédikáló nélkül? Mi módon prédikálnak pedig, ha el nem küldetnek? Amiképpen meg van írva: Mily szépek a békesség hirde-tőknek lábai, akik jókat hirdetnek! De nem mindenek engedelmeskedtek az evangéliomnak. Mert Ézsaiás azt mondja: Uram! Kicsoda hitt a mi beszédünknek? Azért a hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje által.
ApCsel 2,46: És minden nap egy akarattal kitartva a templomban, és megtörve házanként a kenyeret, részesednek vala eledelben örömmel és tiszta szívvel.
Ef 4,3-6: Igyekezvén megtartani a Lélek egységét a békességnek kötelében. Egy a test és egy a Lélek, miképpen elhivatásotoknak egy reménységében hivattok el is; egy az Úr, egy a hit, egy a keresztség; egy az Isten és mindeneknek Atyja, aki mindeneknek felette van és mindenek által és mindnyájatokban munkálkodik.
1 Kor 11,26: Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret és isszátok e pohárt, az Úrnak halálát hirdessétek, amíg eljövend.
Mát 16,18: De én is mondom néked, hogy te Péter vagy, és ezen a kősziklán építem fel az én anyaszentegyházamat, és a pokol kapui sem vesznek rajta diadalmat.
Ján 10,28-30: És én örök életet adok nékik; és soha örökké el nem vesznek, és senki ki nem ragadja őket az én kezemből. Az én Atyám, aki azokat adta nekem, nagyobb mindeneknél; és senki sem ragadhatja ki azokat az én Atyámnak kezéből. Én és az Atya egy vagyunk.
1 Kor 1,8-10: Aki meg is erősít titeket mindvégig feddhetetlenségben, a mi Urunk Jézus Krisztusnak napján Hű az Isten, ki elhívott titeket az ő Fiával, a mi Urunk Jézus Krisztussal való közösségre; kérlek azonban titeket Atyámfiai a mi Urunk Jézus Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyképpen szóljatok és ne legyenek köztetek szakadások, de legyetek teljesen egyek ugyanazon vé-leményben.
1 Ján 3,1-3: Lássátok milyen nagy szeretetet adott nékünk az Atya, hogy Isten fiainak nevez-tetünk! A világ azért nem ismer minket, mert nem ismerte meg Őt. Szeretteim, most Isten gyerme-kei vagyunk, és még nem lett nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk. De tudjuk, hogy ha nyilvánvalóvá lesz, hasonlókká leszünk Őhozzá; meg fogjuk őt látni, amint van. És akiben meg van ez a remény-ség Őiránta, az mind megtisztíthatja ő magát, amiképpen Ő is tiszta.
1 Ján 2,19.27: Közülünk váltak ki, de nem voltak közülünk valók; mert ha közülünk valók lettek volna, velünk maradtak volna; de hogy nyilvánvalóvá legyen felőlük, hogy nem mindnyájan közülünk valók. És ez a kenet, amelyet ti kaptatok tőle, bennetek marad, és így nincs szükségetek arra, hogy valaki tanítson titeket; hanem amint az a kenet megtanít titeket mindenre, úgy igaz is az és nem hazugság, és amiként megtanít titeket, úgy maradjatok őbenne.

55. Kérdés: Mit értesz a szentek egyességén?
Felelet: Először azt, hogy a hívők mind tagok az Úr Krisztusban s minden ő javaiban és ajándékaiban részesek. Másodszor, hogy mindenki kötelességének kell ismerje, hogy ajándékaival a többi tagok javára és üdvösségére készséggel és örömmel szolgáljon.

1 Ján 1,3: Amit hallottunk és láttunk, hirdetjük néktek, hogy néktek is közösségetek legyen velünk, és pedig a mi közösségünk az Atyával és az ő Fiával, a Jézus Krisztussal.
1 Kor 1,4-9: Hálát adok az én Istenemnek mindenkor ti felőletek az Isten ama kegyelméért, mely néktek a Krisztus Jézusban adatott, mivelhogy mindenben meggazdagodtatok őbenne, minden beszédben és minden ismeretben, amint megerősíttetett ti bennetek a Krisztus felől való bizonyság¬tétel. Úgy, hogy semmi kegyelmi ajándék nélkül nem szűkölködtök, várván a mi Urunknak a Jézus Krisztusnak a megjelenését, aki meg is erősít titeket mindvégig feddhetetlenségben, a mi Urunk Jézus Krisztus napján Hű az Isten, ki elhívott titeket az ő Fiával, a mi Urunk Jézus Krisztussal való közös-ségre.
Róm 8,32: Aki az ő tulajdon Fiának nem kedvezett, hanem őt mindnyájukért odaadta mi mó-don ne ajándékozna vele együtt mindent minékünk?
1 Kor 12. és 13. rész
Fil 2,4-6: Ne nézze ki-ki a maga hasznát, hanem mindenki a másokét is. Annakokáért az az indulat legyen bennetek, mely volt a Krisztus Jézusban is, aki, mikor Istennek formájában vala, nem tekintette zsákmánynak azt, hogy ő Istennel egyenlő.

Dr. Pótor Imre
----------------------------




























































































Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

  • 2024. április 18., csütörtök

    Az egyházkerületi konferencia-központok helyzetéről, a Kákicson nyíló ifjúsági házról és az elsőként megválasztott presbiterek közelgő találkozójáról ...
  • 2024. április 17., szerda

    A HolddalaNap zenekar újra hangszőnyeget sző a csendből. Imádságban fogant koncertjükről Gulyás Anna énekessel, dalszerzővel beszélgettünk.
  • 2024. április 16., kedd

    Duráczky Bálint szociológus szerint a tradicionális keretek lebomlása az elköteleződés megerősödését hozhatja egyházunkban.
  • 2024. április 16., kedd

    A Református Pulmonológiai Centrumban kapta meg Közép-Európában elsőként a gyógyszeres kezelést egy hatévesnél fiatalabb cisztás fibrózisos gyermek.
  • 2024. április 15., hétfő

    Alkohol- és drogfüggőségből szabadult srácok, közös munkájuk biztonságos közeget teremt számukra a reintegráció felé vezető úton.
  • 2024. április 15., hétfő

    Újraalapításának 30. évfordulójáért adott hálát a Kecskeméti Református Általános Iskola vasárnap.
  • 2024. április 12., péntek

    Százhúsz lelkész és missziói munkás találkozott a Káposztásmegyeri Református Gyülekezetben tartott Nagy-Budapesti Missziói Konferencián.
  • 2024. április 10., szerda

    Költészet napja alkalmából a tükrök fontosságáról és a férfivá nevelésről beszélgettünk Hajdúné Tóth Lívia, lovasberényi hittanoktatóval, lelkipásztor...
  • 2024. április 08., hétfő

    Hogyan kezdődik a templomépítés? Kell hozzá telek, tervek, támogatás? Külső-Kelenföldön rajzpályázattal indul. 
  • 2024. április 08., hétfő

    Az elmúlt évek felújításaiért adtak hálát a Tassi Református Egyházközségben, ahol a közösségi terek nemcsak az impozáns múltról, de az élettel teli j...