belépés | regisztráció RSS

Publikációk Elküld Nyomtat

Ablonczy Ágnes

Márk evangéliuma - 32. Mivel pótolják?

 

MINDEN (ÁLDOZATRA SZÁNT) DOLGOT A TŰZRETÉTEL ELŐTT MEGSÓZNAK. JÓ A SÓ, DE HA A SÓ ÍZÉT VESZTI, MIVEL PÓTOLJÁK?

 

A mai mondandó legkülönösebb részéhez érkeztünk. Hogyan érthetjük meg azt, ami itt megfogalmazódik? Sóvá lenni...megízetlenülni... E két megfogalmazás régtől ismerős, jól tudjuk, mit mond Jézus, de mi köze ennek az életünkhöz? Lehetünk ízzé, sóvá mások számára? Mitől leszünk azok? Rajtunk múlik?

 

  

sóhalmok Bolíviában

 

száradó sóhalmok Bolíviában

 

 

 

 

 

 

 

Hadd idézzek egy lexikonból:" Általában három nagy csoportját különböztetjük meg a konyhasónak: tengeri só, kősó, szalinasó. A nevéből következik: a tengeri sót a tengervízből vagy brakkvízből (holt tengervíz) állítják elő. A tengervizet az ún. sókertekben hagyják elpárologni, és a visszamaradt sóréteget összegyűjtik. A kősót, sóbányákban, külszíni fejtéssel termelik ki. A nagy kősódarabokat megőrlik és átszitálják. A szalinasót föld alatti sós forrásvízből a tengervízhez hasonlóan a víz elpárologtatásával állítják elő..."

 

Milyen különös már ez is, hogy a só csak található, föld mélyén, tenger mélyén, földalatti forrásban, és ezekből kiemelve, előállítva, megtisztítva lesz használható arra, amire való.

 

"...Az ókori rómaiaknál a só fizetőeszköz volt. A latin salarium szóból származik az angol salary és a régies német Salar, valamint a ritkán használt magyar sallárium (fizetés, fizetség, bér, munkadíj) szó. Annak idején a római legionáriusok sóban kapták meg a bérüket. A só sokáig értékes fizetőeszköz maradt, a népnyelvben gyakran nevezik "fehér arany"-nak..."

 

Merjük érteni mit mond övéinek Jézus? Mélyből kiemeltek, megtisztítottak... Lehetünk mi is fizetőeszközök? Odaadjuk magunkat, feleletül az Ő kegyelmére, áldozatul másokért? Ha kezébe vehet minket, ha nem szabjuk meg hova, mibe tegyen, kiért használjon...

 

Talán meglepő, de szeretnék két mesét idézni. Bennük őrződik az, amit az ember hol akar tudni, hol nem. A szerető szív számára pótolhatatlan az, akit szeret, kinek szeretete élteti...

 

Shakespeare Lear királya szétosztja hatalmát és a szeretetét. Pontosabban a vélt szeretetét, mert amikor lányait vizsgáztatja, a két gonosz ügyesen szaval, s a jó, az őszinte Cordélia azt mondja: "Boldogtalan én! Ki számhoz nem bírom emelni szívemet!" És hallgat. Nem tudja megfogalmazni... Lear király iszonyú haragra lobban, s ez elindítja azt a pokoli esemény-sorozatot, amelyben nem csupán ő maga, de mindenki, az egész ország beleroppan...

 

Az másik egy népmese. A királyról, aki lányait faggatja, hogyan szeretik őt? A két nagyobb az emberileg egyértelműen kincsnek tartott fémeket nevezi meg: az aranyat és az ezüstöt. Ám a legkisebb ífy mondja, úgy szereti őt, mint ételben a sót...Királyapja felháborodik, elzavarja... Pedig mit mondott, mit éreztetett ezzel a hasonlattal? A szeretet, mint a só, lelkének ízesítője, nélkülözhetetlen számára, ahogy az ételben a só, mely nélkül az fogyaszthatatlan.

 

TÚRMEZEI ERZSÉBET

                 SÓ A LEVESBEN

 

Fortyogó, idegen anyagban

Kever a fakanál.

Hol a hófehér csillogás?

Kristálytestvérek békés közössége?

Jaj, tűnök, olvadok!

De a fazék mélyéből üzenem,

Hogy só vagyok!

Most is só vagyok!

Hogy itt a levesben is só vagyok!

 

Szín, forma vész, az íz marad!

S vigasztal a kevergetés alatt,

Hogy jó ez így, mert tudom,

Ki forgatja a kanalat!

 

LEGYEN BENNETEK SÓ, ÉS LEGYETEK BÉKESSÉGBEN EGYMÁSSAL...

 

A só íze más egyébbel nem pótolható! Vagy van, vagy nincs mivel sózni. Nyertünk, vagy nem nyertünk ízt Tőle, aki adhat? Újra meg újra. Benne van az életünkben Krisztus, vagy nincs benne? Hiába próbáljuk pótolni Krisztus jelenlétét szentnek vélt hellyel, kegyes szokásokkal, vallásos kerettel, szertartásokkal, másokkal versengve, másokat utánozva...ezeknek az emberi produktumoknak, tudatos jócselekedeteknek egészen más íze van...

 

A bűne miatt roskadó, vétkét megbánó, önvádtól, önigazolástól, vádaskodás kényszerétől megszabadított ember nem helyet, nem keretet ajánl a másik ember számára, nem megfelelő felekezetet, dogmát, tudományt, nem is viselkedést, ... A Krisztus által elnyert jó íz: a valóságos bűnbánat által nyert éltető erő, az sugárzik felénk, az vonz, vagy taszít minket..

 

3. oldal ( összesen 3 ) Előző oldal
További cikkek:
2024. július 22., hétfő,
Magdolna napja van.

Elhunyt Pásztor Jánosné

2016. május 24., kedd

85 éves korában elhunyt Pásztor Jánosné, a Magyarországi Református Nőszövetség korábbi elnöke. „A legfontosabb számomra, hogy tudom, az Úristen szeret. Hiszem, hogy egészségemben, betegségemben velem van. Amikor legutóbb beteg lettem, éreztem, hogy a legnagyobb orvosság a szeretet. A gyerekeim folyamatosan kerestek, az egész család és a szomszéd is imádkozott értem. A nőszövetségben is nagyon kedvesek voltak, rengeteg gyöngédség van bennük” – mondta két évvel ezelőtt egy interjúban a Reformátusok Lapjának.

Az igazi győzelmek

2016. május 20., péntek

Hasznosságelv szerint működő világban élünk, ahol mindent forintosítanak, de a Szeretethídon senki nem számítja ki, hogy mennyit ér az önkéntes segítség, hiszen jó dolgokat tenni alapvető emberi magatartás. Helyszíni riport Budafokról, a Szeretethíd május 20-i megnyitójáról, ahol nemcsak önkénteskedtek, hanem táncra is perdültek a résztvevők a legkisebbektől kezdve a püspökökön át az államtitkárig.

Hogyan olvassunk égő háztetőt?

2016. május 16., hétfő

Az események egymásutániságában történetet keresni, a történetnek jelentést tulajdonítani: hitbeli cselekedet. Hit nélkül az egymásutániság: egymás nélküliség. A hit értelmezői mozzanatában azonban fölizzik egy lehetséges idézőjel a történet mondatai fölött – Molnár Illés gondolatai Visky András pünkösdi homíliá járól.

Az elefántnál is

2016. május 15., vasárnap

A Szentlélek szimbóluma a galamb. Az ősmélység felett mintegy tojását költő madárként lebegett – a Lélek teremtő hatalom; és Krisztus megkeresztelkedésekor aláereszkedik reá – a Lélek kinyilatkoztató és felhatalmazó erő. Feltétlenül szabad, mégis bizalmas, érkeztében szuverén áldáshozó. Mi azt mondanánk: vendég, holott ő a gazda – és minket avat birtoka vendégeivé: Ő a Lélek. A jelképe galamb.

A különbség: ég és föld

2016. május 11., szerda

A kis konfirmandusok a hét végén egyáltalán nem akartak hazamenni, pedig közülük többen bevallották, hogy néhány nappal korábban a legkülönbözőbb ötleteket fontolgatták, hogyan lehetne meglépni a csendeshétről. Lelki otthon, amely csodák színhelyévé vált. Az a ház, amit a tomboló tűz sem tudott elpusztítani. Harmincéves a nyárlőrinci Emmaus-ház, a kecskeméti reformátusok missziós háza.

Látogatóink száma a mai napon: 12180
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 59087768

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat