Mit jelent ez a szó: TIMSEL? Héber szó, ami annyit jelent: "lehet", vagyis választást enged az embernek. Talán ez a legfontosabb szó az egész világon. A felelősséget visszahárítja az élete csődjeivel tehetetlenül vergődőre. Arra utal, hogy szabad, új lehetőség, út nyílt előtte!
Mikor a gutaütöttért más házának tetejét bontó négy emberről olvastam, ez a történet jutott eszembe. Miért? Mert ezt végiggondolva nyilvánvalóvá lehet számunkra, miért azt mondja Jézus az ő hitüket látva, a béna gutaütöttnek, hogy MEGBOCSÁTTATTAK A TE BŰNEID.
Ha ezt mernénk komolyan venni. Hogy a lépni kész hitre így válaszol Jézus. Hogy lehetőséget ad annak, akiért hitet lépnek, hittel lépnek. Nem ismerjük annak az embernek az életét, mi okozott nála gutaütést, de sejtenünk engedi, volt mit megbocsátani annak az embernek, aki tehetetlenül feküdt előtte, tán épp a saját indulata okozta betegség foglyaként, akinek már reménye sincs arra, hogy amit élt, tett, netán megbánt, jóvátehesse...
Ezért olyan megrázó Steinbeck története, ezért olyan megindító a szolga harca, mert egyszerre harcol a bűne miatt méltán megvetettért, és azért is, aki fájdalmas tehetetlenül engedi bűnhődni, hagyná őt bűnébe veszni... Nem adja fel, addig harcol, amíg választ nem kap, míg le nem győzi a felelős szeretet a jogos keserűséget...
NÉHÁNY OTT ÜLŐ ÍRÁSTUDÓ ÍGY OKOSKODOTT MAGÁBAN: MIÉRT BESZÉL EZ ÍGY? ISTENT KÁROMOLJA. KI BOCSÁTHATJA MEG A BŰNÖKET, HACSAK NEM EGYEDÜL AZ ISTEN? JÉZUS LELKÉBEN AZONNAL ÁTLÁTTA OKOSKODÁSUKAT, ÉS EZT MONDTA NEKIK : MIÉRT TANAKODTOK ÍGY MAGATOKBAN ? MI KÖNNYEBB , AZT MONDANOM E GUTAÜTÖTTNEK: MEGBOCSÁTTATTAK A TE BŰNEID, VAGY AZT MONDANOM: KELJ FEL, VEDD AZ ÁGYADAT ÉS JÁRJ?
Akik nem tudnak a bűnösért, a bűnébe veszőért harcolni, azok elakadnak azon, amit elképzelhetetlennek, lehetetlennek gondolnak. Szabad a magunk szemébe, magunk szívébe látni.
Mi választ el minket azoktól, akiket méltán vétkesnek látunk? Önigazolás és okoskodás?
Hogyan gondolkodunk? Mi a kérdésünk? Vajon megbánta? Látjuk? Látszik? És ha nem? Kinek lehet, és kinek tudunk megbocsátani? Mi kell ahhoz, hogy megbocsátani tudjunk?
MI KÖNNYEBB? - kérdezi az okoskodóktól Jézus. Mi a lehetetlenebb? Azt mondják az orvosok, hogy a legtöbb testi panasz oka lelki, pszichés eredetű, a testit hiába kezelik, ha lelke nem gyógyul. Mondhatom azt, hogy a beteg testet könnyebb gyógyítani, mint a beteg lelket?
Könnyű megbocsátani? Kimondani talán lehet könnyen, lehet nehezen, de valóságosan elengedni, mintha meg se történt volna, képtelenek vagyunk. Hogyan derül ki? Ha újra teszik velünk azt, amit előtte, azzal együtt zúdítjuk rá, amit úgy gondoltunk, hogy megbocsátottunk.
Valaki így mondta: Megbocsátottam, de elfelejteni nem tudom... Vajon megbocsátott?
BÓDÁS JÁNOS
MEGBOCSÁTHATOD
Nem felejtheted az ütést,
mit rólad semmi le nem törül,
a szót, mi tüskeként szívedbe
szúrt, s gennyezik köröskörül.
Hogy akit felemeltél, első
alkalommal rád tipor,
a "jóbarátok" hitszegését,
kikben csalódtál annyiszor.
S hogy nem felejtesz, ez is neked
okoz még több kínt, bánatot.
Hogy meggyógyulj, egyetlen egyet
tehetsz csak: megbocsáthatod!
FIAM, MEGBOCSÁTTATTAK A TE BŰNEID - mondja Jézus a gutaütöttnek, aki azt hitte, minden lezárult s bezárult előtte, nincs több lehetősége. Timsel - mondja ki halála előtt az új lehetőséget adó szót a történetbeli apa a fiának. Tiéd a választás, az újrakezdés lehetősége! Akinek még nem engedték el soha a méltán várható büntetést, mert mindig igazolt, mindig felmentette magát, előbb, mint hogy saját menthetetlen voltával szembesült volna, az nem érti, nem értheti e történést. Az elakad jobbnak, igazabbnak, istenesebbnek igazolt életénél.
TUDJÁTOK MEG TEHÁT, HOGY AZ EMBER FIÁNAK VAN HATALMA A FÖLDÖN A BŰNÖKET MEGBOCSÁTANI - ÍGY SZÓLT A GUTAÜTÖTTNEK: NÉKED MONDOM, KELJ FEL, VEDD AZ ÁGYADAT ÉS EREDJ HAZA. AZ PEDIG FELKELT, KAPTA AZ ÁGYÁT, ÉS MINDNYÁJUK SZEME LÁTTÁRA KIMENT.
Mit kell megtudni az okoskodóknak? Jézusnak VAN HATALMA A BŰNÖKET MEGBOCSÁTANI! Bűnt eltörölni, új lehetőséget adni, ajtót tárni, utat nyitni Isten felé a bűnös számára. Hogy ezt MEGTUDJÁK, hogy ráébredjenek, meggyógyítja a gyógyult lelkű beteg testét is...
Lelket gyógyítani csak Krisztus tud, de hogy a másik szabaduljon attól, ami önmaga és mások előtt vádolja, ahhoz mi is kellünk, a tanúk, azok, akik ellen vétett. Merünk harcolni azokért, akik már nem harcolnak magukért, akik szemünkben is elveszettek? MI KÖNNYEBB?
ERRE VALAMENNYIEN ODALETTEK A CSODÁLKOZÁSTÓL ÉS DICSŐÍTETTÉK AZ ISTENT, EZT ERŐSÍTGETVE: ILYET MÉG SOHASEM LÁTTUNK!
Vajon miért dicsérték Istent? A háztetőt megbontók hitéért, vagy a beteget gyógyítani tudó Mesterért? A beteg test gyógyulásáért, vagy a tehetetlenül vergődő lélek szabadulásáért? MI KÖNNYEBB? A test gyógyulásához elég az isteni erő. A beteg lélek szabadulásáért több kell. A krisztusi áldozatvállalás, s a hordozók hite, reménységének lépése. Bár értenénk, bár legyőzhetné sértettségünket, feledni nem tudásunkat... a méltatlanul nyert kegyelem ereje!
85 éves korában elhunyt Pásztor Jánosné, a Magyarországi Református Nőszövetség korábbi elnöke. „A legfontosabb számomra, hogy tudom, az Úristen szeret. Hiszem, hogy egészségemben, betegségemben velem van. Amikor legutóbb beteg lettem, éreztem, hogy a legnagyobb orvosság a szeretet. A gyerekeim folyamatosan kerestek, az egész család és a szomszéd is imádkozott értem. A nőszövetségben is nagyon kedvesek voltak, rengeteg gyöngédség van bennük” – mondta két évvel ezelőtt egy interjúban a Reformátusok Lapjának.
Hasznosságelv szerint működő világban élünk, ahol mindent forintosítanak, de a Szeretethídon senki nem számítja ki, hogy mennyit ér az önkéntes segítség, hiszen jó dolgokat tenni alapvető emberi magatartás. Helyszíni riport Budafokról, a Szeretethíd május 20-i megnyitójáról, ahol nemcsak önkénteskedtek, hanem táncra is perdültek a résztvevők a legkisebbektől kezdve a püspökökön át az államtitkárig.
Az események egymásutániságában történetet keresni, a történetnek jelentést tulajdonítani: hitbeli cselekedet. Hit nélkül az egymásutániság: egymás nélküliség. A hit értelmezői mozzanatában azonban fölizzik egy lehetséges idézőjel a történet mondatai fölött – Molnár Illés gondolatai Visky András pünkösdi homíliá járól.
A Szentlélek szimbóluma a galamb. Az ősmélység felett mintegy tojását költő madárként lebegett – a Lélek teremtő hatalom; és Krisztus megkeresztelkedésekor aláereszkedik reá – a Lélek kinyilatkoztató és felhatalmazó erő. Feltétlenül szabad, mégis bizalmas, érkeztében szuverén áldáshozó. Mi azt mondanánk: vendég, holott ő a gazda – és minket avat birtoka vendégeivé: Ő a Lélek. A jelképe galamb.
A kis konfirmandusok a hét végén egyáltalán nem akartak hazamenni, pedig közülük többen bevallották, hogy néhány nappal korábban a legkülönbözőbb ötleteket fontolgatták, hogyan lehetne meglépni a csendeshétről. Lelki otthon, amely csodák színhelyévé vált. Az a ház, amit a tomboló tűz sem tudott elpusztítani. Harmincéves a nyárlőrinci Emmaus-ház, a kecskeméti reformátusok missziós háza.
Látogatóink száma a mai napon: 7132
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 60201270
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fenntartva.