 
 
 
 
	
  Új szövetség - Márk evangéliuma 2 :13-17.
Új szövetség - Márk evangéliuma 2 :13-17.
ISMÉT KIMENT A TENGER MELLÉ. AZ EGÉSZ SOKASÁG UTÁNA TÓDULT ÉS Ő TANÍTOTTA ŐKET. AMINT A VÁMSZEDŐHELY MELLETT ELHALADT, MEGLÁTTA LÉVIT, AZ ALFEUS FIÁT OTT ÜLNI, ÉS ÍGY SZÓLT HOZZÁ: KÖVESS ENGEM! AZ FELKELT ÉS KÖVETTE ŐT. ÉS TÖRTÉNT, HOGY MIKOR ENNEK HÁZÁBAN AZ ASZTALNÁL ÜLT, SOK VÁMSZEDŐ ÉS BŰNÖS IS ODATELEPEDETT JÉZUS MELLÉ AZ Ő TANÍTVÁNYAIVAL EGYÜTT, OLYAN SOKAN VOLTAK A KÖVETŐI. ÉS MIKOR A FARIZEUSOK KÖZÜL VALÓ ÍRÁSTUDÓK LÁTTÁK, HOGY EGYÜTT ESZIK A BŰNÖSÖKKEL ÉS A VÁMSZEDŐKKEL, FELSZÓLALTAK A TANÍTVÁNYOK ELŐTT: EGYÜTT ESZIK A BŰNÖSÖKKEL ÉS A VÁMSZEDŐKKEL! EZT HALLVA JÉZUS AZT MONDTA NEKIK: NEM AZ EGÉSZSÉGESEKNEK VAN SZÜKSÉGÜK ORVOSRA, HANEM A BETEGEKNEK; NEM AZÉRT JÖTTEM, HOGY IGAZAKAT HÍVJAK A MEGTÉRÉSRE, HANEM A BŰNÖSÖKET.
Valaki kezembe tett egy könyvet: - Kérlek, olvasd el, kíváncsi vagyok a te véleményedre ! Kezembe vettem a kötetet, de hamar le is tettem. Mert felháborított. Hogy jön ahhoz ez az Erdélyből tanulni jött, egyetemet itt végző, majd megfelelő állást kapó, huszonéves hölgy, immár harmadik kiadott kötet szerzője, hogy így köpje közénk véleményét, így szólja le az itteni magyarokat, kik között azóta él, mindezt közönséges módon, kivagyi liberalizmussal. ... 
Mi zavar, mi háborít, miért nem olvasom tovább? Ki adja ki, kinek kell, kinek tetszik ez? Kinek tetszik a vulgáris szó, és a minden itt élőt egy kalap alá tévő, arcátlan véleményezés? 
És vajon honnan nézi saját írását ő, az írónő? Hadd idézzem: "Nagy bevállalás ez a könyv, de írni csak őszintén lehet. Egyszerre vagyok idealista és fatalista, és úgy gondolom, hogy azzal, hogy átadom a tapasztalataimat, talán felhívom a figyelmet bizonyos veszélyekre..." 
És más valaki, aki véleményét feltette Internetre? " elolvastam, engem nagyon feldühített. Nem tudok egyetérteni azzal, amit ír, de gondoltam üsse kő, attól még megírhatta jól. Hát nem. Rettenetes, vontatott, unalmas, olyan ordas klissék és közhelyek vannak benne Erdélyről, hogy visítva vágtam oda a könyvet egyszer-egyszer. Nagy kínszenvedések árán végigolvastam, hogy hátha, hátha... bár egy bekezdést találjak benne, ami jó, vagy akkor már bizonyosodjak meg benne, hogy úgy ....ahogy van. Az utóbbi jött be sajnos. Brrrr" 
Ezt a nőt, tudnám-e anélkül nézni, amit megtudtam róla, amit megengedhetetlennek tartok? 
Ha rám bízná Isten irgalma, szabad lennék irgalmazni? Vajon kész vagyok én a megbocsátásra szoruló, a hozzám hasonló esendő emberekkel találkozni? Vagy csak a cimkéjével? 
Mi tart minket össze, mi választ el? Mitől lesz ellenséggé egy ember, egy ország, egy nép? Hangolhatók vagyunk egymás ellen? Mivel? Hányféle vélt és valós ok miatt gyűlölködünk? Látom-e a szánni való embert abban, aki szememben utálatos, avagy gyűlöletes körhöz tartozik? És vajon eszembe jut, mi lehetek az ő szemében, s miért lettem, miért vagyok az? 
Szeretnék egy verset elmondani, melynek szava, mondandója megütött. Először igencsak tiltakoztam ellene, hogy azért, de azért...aztán mégis azt kellett gondolnom és kimondanom, hogy sajnos majd mindenben egészen igaza van. Mifélék vagyunk mi keresztény emberek? 
Miféle önigazolások, előítéletek foghatnak marokra minket? 
KELEMEN KÁROLY 
          MIÉRT VAGY, TRIANON? 
Amiről nem illik beszélni. 
Ott születtem Délen 
Trianon bosszúja után, 
Vajdaság a hazám, 
ahol ütötték a magyart 
és szidták az anyám. 
Ám, ütöttünk mi is nagyot 
annak előtte Szerbián 
'tizennégynek nyarán, aztán 
a muszkán... - kéretlenül 
kölcsön pofon a sorsnak! - ; 
példának okán '915-ben már 
kit védett az osztrák-magyar 
Belgrád alatt a tajtékos 
Moraván, hol a szerbek szíve 
lobban, s lejjebb az albán...? 
Nem volt elég Nagy-Magyarország? 
Védeni kellett a szerbtől Szerbiát, 
vagy kozáktól Besszarábiát...? 
- Csak azt ne mondanád te 
őrült stratéga, hogy a Hazát...! 
- akkor hát, szomszéd zordon földjén 
vitézül önmagadat védted: - Hah, 
ki hallott ilyen esztelenséget?! 
Előbb vet az ember, utóbb arat: 
"Tedd vissza a kardot, Péter! - 
emlékszel? - Aki fegyvert ragad 
fegyver által vész el" - nem olvastad? 
nagy keresztény, kinek nyakán csupán 
koloncnak a Kereszt és a nyelvén 
az apostoli csak üres szlogen...! 
"De megölték a trónörököst! - éppen 
hozhatnád a historikus érvet - igen: 
jó ürügy, kifogás mindig rosszal fizet. 
Nemkülönben a Kárpát-medence 
ringó ölében, hol a rangos kéjenc 
a rongyos pénzért kényét-kedvét lelte 
- gyötör a lelkiismeret és a kétség: 
a mindenkori nagyok játszmáiból 
ugyan hogy is maradhatna ki egy 
hivatalból gerinctelen népség, 
melyet balsors oly régen tép 
s máig bűnhődik vagy évezrede 
tornyosuló bűneiért: mennyi alku? - 
számláld: megannyi vétség! - 
miként a hozzánk tartozó árnyék 
mindhalálig kísér... 
Tiltakozni tiltakozik, követel, vagy 
éppen hivalkodik; csapkod jobbra-balra, 
fetreng mindig másra mutogatva... - 
hát bűnhődjön tovább az átok, 
ha úgy akarja - megérdemli! 
- Vajon okultál-e valaha is, 
büszke nemzet? - hadd kérdezzem én, 
kit az Antant kirekesztett, s hogy 
magyar vagyok, önkéntelen érezhettem: 
neked hiába írják a történelmet? - 
bőrünkön eddig legalább tízszeresen 
verték le a mindenkori talpnyalást - 
nem elég? - Véreim, ti szolgalelkek! 
Szánalmas csatlós volt a magyar mindig 
s a szerbek nem felejtenek... Aztán: 
ki a magyar és ki a nemzet? - 
aki visel kokárdát és tüntet? 
Ki jó, és ki a rossz: a kavalkádban, 
hol a kíméletlen magyar a magyart 
vágja, végre mondjátok meg?! 
Hová lett a szívnek elrejtett embere: 
a Hídember? - egyszer még feleltek...! 
Aztán:"Csonka Magyarország nem ország!" 
- üvöltözte az önérzet s visszasírta, 
ami vélt mennyország - akár a zsidók 
Egyiptom húsosfazekát: - Oh, balgaság! 
Ott lapul az Ígéret mélyen a szívek 
rejtekén, s ha engedik, honol, mégha 
a cella fenekén, akár Pilátus 
előtt is...! - de ha megveted és száműzted, 
még létezik: csak nélküled, büszke magyar 
és büszke szerb! Pedig egyszer majd 
számonkérnek minden embert, 
minden pert - ha tetszik, ha nem! 
- s miként a bővizű patak 
folyhat az ítélet...
Változó határvonalon innen s túl élők. Hogyan látjuk egymást, hogyan felelünk egymásra?
   
     85 éves korában elhunyt Pásztor Jánosné, a Magyarországi Református Nőszövetség korábbi elnöke. „A legfontosabb számomra, hogy tudom, az Úristen szeret. Hiszem, hogy egészségemben, betegségemben velem van. Amikor legutóbb beteg lettem, éreztem, hogy a legnagyobb orvosság a szeretet. A gyerekeim folyamatosan kerestek, az egész család és a szomszéd is imádkozott értem. A nőszövetségben is nagyon kedvesek voltak, rengeteg gyöngédség van bennük” – mondta két évvel ezelőtt egy interjúban a Reformátusok Lapjának.
   
   85 éves korában elhunyt Pásztor Jánosné, a Magyarországi Református Nőszövetség korábbi elnöke. „A legfontosabb számomra, hogy tudom, az Úristen szeret. Hiszem, hogy egészségemben, betegségemben velem van. Amikor legutóbb beteg lettem, éreztem, hogy a legnagyobb orvosság a szeretet. A gyerekeim folyamatosan kerestek, az egész család és a szomszéd is imádkozott értem. A nőszövetségben is nagyon kedvesek voltak, rengeteg gyöngédség van bennük” – mondta két évvel ezelőtt egy interjúban a Reformátusok Lapjának.
  
   
     Hasznosságelv szerint működő világban élünk, ahol mindent forintosítanak, de a Szeretethídon senki nem számítja ki, hogy mennyit ér az önkéntes segítség, hiszen jó dolgokat tenni alapvető emberi magatartás. Helyszíni riport Budafokról, a Szeretethíd május 20-i megnyitójáról, ahol nemcsak önkénteskedtek, hanem táncra is perdültek a résztvevők a legkisebbektől kezdve a püspökökön át az államtitkárig.
   
   Hasznosságelv szerint működő világban élünk, ahol mindent forintosítanak, de a Szeretethídon senki nem számítja ki, hogy mennyit ér az önkéntes segítség, hiszen jó dolgokat tenni alapvető emberi magatartás. Helyszíni riport Budafokról, a Szeretethíd május 20-i megnyitójáról, ahol nemcsak önkénteskedtek, hanem táncra is perdültek a résztvevők a legkisebbektől kezdve a püspökökön át az államtitkárig.
  
   
     Az események egymásutániságában történetet keresni, a történetnek jelentést tulajdonítani: hitbeli cselekedet. Hit nélkül az egymásutániság: egymás nélküliség. A hit értelmezői mozzanatában azonban fölizzik egy lehetséges idézőjel a történet mondatai fölött – Molnár Illés gondolatai Visky András
   
    pünkösdi homíliá
   
   járól.
   
   Az események egymásutániságában történetet keresni, a történetnek jelentést tulajdonítani: hitbeli cselekedet. Hit nélkül az egymásutániság: egymás nélküliség. A hit értelmezői mozzanatában azonban fölizzik egy lehetséges idézőjel a történet mondatai fölött – Molnár Illés gondolatai Visky András
   
    pünkösdi homíliá
   
   járól.
  
   
     A Szentlélek szimbóluma a galamb. Az ősmélység felett mintegy tojását költő madárként lebegett – a Lélek teremtő hatalom; és Krisztus megkeresztelkedésekor aláereszkedik reá – a Lélek kinyilatkoztató és felhatalmazó erő. Feltétlenül szabad, mégis bizalmas, érkeztében szuverén áldáshozó. Mi azt mondanánk: vendég, holott ő a gazda – és minket avat birtoka vendégeivé: Ő a Lélek. A jelképe galamb.
   
   A Szentlélek szimbóluma a galamb. Az ősmélység felett mintegy tojását költő madárként lebegett – a Lélek teremtő hatalom; és Krisztus megkeresztelkedésekor aláereszkedik reá – a Lélek kinyilatkoztató és felhatalmazó erő. Feltétlenül szabad, mégis bizalmas, érkeztében szuverén áldáshozó. Mi azt mondanánk: vendég, holott ő a gazda – és minket avat birtoka vendégeivé: Ő a Lélek. A jelképe galamb.
  
   
     A kis konfirmandusok a hét végén egyáltalán nem akartak hazamenni, pedig közülük többen bevallották, hogy néhány nappal korábban a legkülönbözőbb ötleteket fontolgatták, hogyan lehetne meglépni a csendeshétről. Lelki otthon, amely csodák színhelyévé vált. Az a ház, amit a tomboló tűz sem tudott elpusztítani. Harmincéves a nyárlőrinci Emmaus-ház, a kecskeméti reformátusok missziós háza.
   
   A kis konfirmandusok a hét végén egyáltalán nem akartak hazamenni, pedig közülük többen bevallották, hogy néhány nappal korábban a legkülönbözőbb ötleteket fontolgatták, hogyan lehetne meglépni a csendeshétről. Lelki otthon, amely csodák színhelyévé vált. Az a ház, amit a tomboló tűz sem tudott elpusztítani. Harmincéves a nyárlőrinci Emmaus-ház, a kecskeméti reformátusok missziós háza.
  
Látogatóink száma a mai napon: 1756
 Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 64544052
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fenntartva.