belépés | regisztráció RSS

Publikációk Elküld Nyomtat

Czövek Tamás

Kegyesség és teológia

Végszó

Singer regénye szomorúan végződik. A Messiás-várásban a zsidó közösség teljesen elszegényedik, szétesik: Gorajban a Sátán jó munkát végzett. A városkát a bűnbánatot gyakorló, kabbalista Mordeháj Joszéf menti meg a teljes pusztulástól: az ördögöt kiűzi egy megszállottból, ezután az élet visszatér a rendes kerékvágásba. Hogy a történet tanulsága mégsem a kegyesség diadala a teológia felett, a hagyományos zsidó teológiai hitvallást megerősítő befejezés bizonyítja:

Senki se próbálja rábírni Istent, hogy

véget vessen kínjainknak itt lent; mikor ő akarja

jön el a Messiás; és akkor elmúlik

minden baj és csapás; Halál eldobja kardját

ennek láttán; s rettegve hal meg a

száműzött Sátán; Lilit eltűnik

és vele az éjjel; fogságunk

véget ér, fény árad széjjel

Amen Szela[29]

Ezzel visszatértünk a teológia és kegyesség kapcsolatához, amelyet egymást kölcsönösen megtermékenyítőként igyekeztem bemutatni. Kívánom, hogy hallgatóságom minden tagja megtalálja, miként szolgálhatja egyházát kegyes teológusként.

Felhasznált irodalom

Barr, J. The Semantics of Biblical Language. London: Oxford University Press, 1961.

Brueggemann, W. “Biblical Authority: A Personal Reflection”, Struggling with Scripture. Louisville-London: Westminster John Knox Press, 2002, 5-31.

Brueggemann, W. The Covenanted Self: Explorations in Law and Covenant. Minneapolis: Fortress Press, 1999.

Brueggemann, W. Theology of the Old Testament: Testimony, Dispute, Advocacy. Minneapolis: Fortress Press, 1997.

Carson, D.A. Exegetikai tévedések. Budapest: KIA, 2003.

Czövek T. “A protestáns dilemma”, http://parokia.hu/kozosseg/200804_index_protdilemma.php, megtekintve 2009. jan. 24-én.

Frei, H.W. The Eclipse of Biblical Narrative: A Study in Eighteenth and Nineteenth Century Hermeneutics. New Haven-London: Yale University Press, 1974.

Gánóczy S.-Scheld, S. Kálvin hermeneutikája: Szellemtörténeti feltételek és alapvonalak. Budapest: Kálvin Kiadó, 1997.

Goldingay, J. Theological Diversity and the Authority of the Old Testament. Carlisle: Paternoster Press, 1995.

Goldingay, J. “Theology and Canon”, TynBull 59 (2008) 1-26.

Günther, W. “Frömmigkeit, Gottesverehrung [σέβομαι]”, Theologisches Begriffslexikon zum Neuen Testament (szerk. L. Coenen, E. Beyreuther, H. Bietenhard). Wuppertal: R. Brockhaus Verlag, 1971, 395-98.

Kraus, H.-J. Die Biblische Theologie: Ihre Geschichte und Problematik. Berlin: Evangelische Verlagsanstalt, 1974.

Lonergan, B. “The Ongoing Genesis of Methods”, SR 6 (1976-77) 341-55.

Ricoeur, P. Freud and Philosophy: An Essay on Interpretation. New Haven: Yale University Press, 1970.

Singer, I.B. A Sátán Gorajban. Budapest: Európa Könyvkiadó, 1979.

Szozsenyicin, A. Ivan Gyenyiszovics egy napja. Budapest: Európa Könyvkiadó, 1963.

Wehmeier, S. (főszerk.) Oxford Advanced Learner’s Dictionary. Oxford: Oxford University Press, 2005.

Wright, N.T. Jesus and the Victory of God: Christian Origins and the Question of God, 2. kötet. London: SPCK, 1996.

 

 

6. oldal ( összesen 7 ) Következő oldal Előző oldal
2024. július 22., hétfő,
Magdolna napja van.

Elhunyt Pásztor Jánosné

2016. május 24., kedd

85 éves korában elhunyt Pásztor Jánosné, a Magyarországi Református Nőszövetség korábbi elnöke. „A legfontosabb számomra, hogy tudom, az Úristen szeret. Hiszem, hogy egészségemben, betegségemben velem van. Amikor legutóbb beteg lettem, éreztem, hogy a legnagyobb orvosság a szeretet. A gyerekeim folyamatosan kerestek, az egész család és a szomszéd is imádkozott értem. A nőszövetségben is nagyon kedvesek voltak, rengeteg gyöngédség van bennük” – mondta két évvel ezelőtt egy interjúban a Reformátusok Lapjának.

Az igazi győzelmek

2016. május 20., péntek

Hasznosságelv szerint működő világban élünk, ahol mindent forintosítanak, de a Szeretethídon senki nem számítja ki, hogy mennyit ér az önkéntes segítség, hiszen jó dolgokat tenni alapvető emberi magatartás. Helyszíni riport Budafokról, a Szeretethíd május 20-i megnyitójáról, ahol nemcsak önkénteskedtek, hanem táncra is perdültek a résztvevők a legkisebbektől kezdve a püspökökön át az államtitkárig.

Hogyan olvassunk égő háztetőt?

2016. május 16., hétfő

Az események egymásutániságában történetet keresni, a történetnek jelentést tulajdonítani: hitbeli cselekedet. Hit nélkül az egymásutániság: egymás nélküliség. A hit értelmezői mozzanatában azonban fölizzik egy lehetséges idézőjel a történet mondatai fölött – Molnár Illés gondolatai Visky András pünkösdi homíliá járól.

Az elefántnál is

2016. május 15., vasárnap

A Szentlélek szimbóluma a galamb. Az ősmélység felett mintegy tojását költő madárként lebegett – a Lélek teremtő hatalom; és Krisztus megkeresztelkedésekor aláereszkedik reá – a Lélek kinyilatkoztató és felhatalmazó erő. Feltétlenül szabad, mégis bizalmas, érkeztében szuverén áldáshozó. Mi azt mondanánk: vendég, holott ő a gazda – és minket avat birtoka vendégeivé: Ő a Lélek. A jelképe galamb.

A különbség: ég és föld

2016. május 11., szerda

A kis konfirmandusok a hét végén egyáltalán nem akartak hazamenni, pedig közülük többen bevallották, hogy néhány nappal korábban a legkülönbözőbb ötleteket fontolgatták, hogyan lehetne meglépni a csendeshétről. Lelki otthon, amely csodák színhelyévé vált. Az a ház, amit a tomboló tűz sem tudott elpusztítani. Harmincéves a nyárlőrinci Emmaus-ház, a kecskeméti reformátusok missziós háza.

Látogatóink száma a mai napon: 10713
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 59086307

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat