A canterbury-i érsek ősszel nyugdíjba vonul. Az utód kiválasztásának folyamata hónapokkal ezelőtt megkezdődött. S bár a jelöltek versengése nem mentes a túlkapásoktól (az egyik jelölt mellett a The Times napilap is síkra szállt), az biztosan nem mondható el, hogy a jelöltek céljai, tervei, programja ismeretlen maradna, a választás zsákbamacska lenne.
Az anglikán hívek egyházi lapokban és különféle fórumokon ismerkedhetnek a jelöltek nézeteivel:
Hogyan határozná meg Rochester püspöke a más vallásokkal való kapcsolatot és mit tenne az üldözött keresztyén kisebbségekért?
Hogyan vélekedik London püspöke a nők egyházi szolgálatáról?
Változtatna-e a wales-i érsek az uralkodó jogviszonyán, aki az anglikán egyház feje?
Miként képzeli el Liverpool püspöke az egyház társadalmi szerepvállalását, misszióját?
Nincs olyan kérdés, melyről a jelöltek véleménye ne válna közismertté. Ez azért is meglepő, mert a canterbury-i érseket nem a gyülekezetek jelölik, hanem egy bizottság, melyben az egyháznak, lévén "államegyház", viszonylag kicsi a képviselete.
Az oxfordi St. Andrew's gyülekezet, melyhez angliai tartózkodásom ideje alatt tartoztam, lelkészi állása tavaly márciusban megürült. Az állást meghirdették. Sokan pályáztak, ám a gyülekezet csak majd egy év múlva találta meg az alkalmas embert, mert a jelöltek egyikét sem találták megfelelőnek az állásra. Akire a választás végül esett, azzal a gyülekezet meg volt elégedve; nem zsákbamacskát vettek.
Nemsokára püspökválasztás lesz a Református Egyházban. Az utódlási folyamat megkezdődött. Valószínűleg. Azért valószínűleg, mert erről csak szóbeszéd útján lehet értesülni. És ez is korlátozódik a jelölt személyére. A szabad püspökválasztások kezdete óta, azaz idestova 12 esztendeje, egyházunk hívei csak a jelöltek személyéről tájékozódnak, programjukról nem. A választás inkább zsákbamacska, mint választás. Ez azért is furcsa, mert nálunk teljes mértékben a gyülekezetek választanak. Pedig a józan ész azt súgná, hogy a gyülekezeteknek és presbitériumoknak jól megfontolt érdekük, hogy ismerjék a jelöltek szándékait, ne csak életrajzi adatait. Különben mi alapján választanak?
Közegyházi és gyülekezeti tisztségek megüresednek. Mi alapján választják az utódot?
Lelkészválasztáskor a gyülekezetnek éppúgy érdeke tudni, kit kap, mint a jelöltnek, hova kerül. Kívánatosnak látszik, hogy a jelöltek valamilyen formában (pl. "programbeszédben") ismertessék terveiket. Így a gyülekezet is, a jelölt is jól jár, hisz nem zsákbamacskát vettek. S ez megelőzhet viszályokat és elmérgesedett lelkész-gyülekezet kapcsolatot.
Hogy a "választási kampány" ill. "programbeszéd" milyen keretet, nevet kapjon, lehet vita tárgya, de az aligha, hogy valamilyen formában szükség van rájuk. Szükség van arra, hogy a gyülekezetek és hívek megismerjék a jelöltek nézeteit, milyen terveik vannak, mit változtatnának, mit tartanak fontosnak és az egyház- és gyülekezetvezetés feladatának, hogyan képzelik a saját és egyházuk/gyülekezetük közéleti szerepét, társadalomhoz való viszonyát, misszióját. Ebben bármilyen lépés előrelépés.
85 éves korában elhunyt Pásztor Jánosné, a Magyarországi Református Nőszövetség korábbi elnöke. „A legfontosabb számomra, hogy tudom, az Úristen szeret. Hiszem, hogy egészségemben, betegségemben velem van. Amikor legutóbb beteg lettem, éreztem, hogy a legnagyobb orvosság a szeretet. A gyerekeim folyamatosan kerestek, az egész család és a szomszéd is imádkozott értem. A nőszövetségben is nagyon kedvesek voltak, rengeteg gyöngédség van bennük” – mondta két évvel ezelőtt egy interjúban a Reformátusok Lapjának.
Hasznosságelv szerint működő világban élünk, ahol mindent forintosítanak, de a Szeretethídon senki nem számítja ki, hogy mennyit ér az önkéntes segítség, hiszen jó dolgokat tenni alapvető emberi magatartás. Helyszíni riport Budafokról, a Szeretethíd május 20-i megnyitójáról, ahol nemcsak önkénteskedtek, hanem táncra is perdültek a résztvevők a legkisebbektől kezdve a püspökökön át az államtitkárig.
Az események egymásutániságában történetet keresni, a történetnek jelentést tulajdonítani: hitbeli cselekedet. Hit nélkül az egymásutániság: egymás nélküliség. A hit értelmezői mozzanatában azonban fölizzik egy lehetséges idézőjel a történet mondatai fölött – Molnár Illés gondolatai Visky András pünkösdi homíliá járól.
A Szentlélek szimbóluma a galamb. Az ősmélység felett mintegy tojását költő madárként lebegett – a Lélek teremtő hatalom; és Krisztus megkeresztelkedésekor aláereszkedik reá – a Lélek kinyilatkoztató és felhatalmazó erő. Feltétlenül szabad, mégis bizalmas, érkeztében szuverén áldáshozó. Mi azt mondanánk: vendég, holott ő a gazda – és minket avat birtoka vendégeivé: Ő a Lélek. A jelképe galamb.
A kis konfirmandusok a hét végén egyáltalán nem akartak hazamenni, pedig közülük többen bevallották, hogy néhány nappal korábban a legkülönbözőbb ötleteket fontolgatták, hogyan lehetne meglépni a csendeshétről. Lelki otthon, amely csodák színhelyévé vált. Az a ház, amit a tomboló tűz sem tudott elpusztítani. Harmincéves a nyárlőrinci Emmaus-ház, a kecskeméti reformátusok missziós háza.
Látogatóink száma a mai napon: 345
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 60215527
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fenntartva.