2011. október
40. szám
Átmenni a záróvonalon, vagy megölni a biciklistát?
„A nehézséget pontosan az okozza, hogy az egyházban szinte állandóan kritikai észrevételeket kell tenni és vice versa, ez az én bajom most is. Mert ugyan minek is kellene ítélkezni és bírálgatni, ha nem azért, hogy az egyház megújuljon és megtisztuljon. És ez az ítélkezés és bírálgatás nem elítélés, hanem megítélés, ami bűnbánatra és új hálaadásra vezethetne egyéni és közösségi vonalon.”
(Édesapám levele dr. Tóth Károlyhoz 2005-ben)
Hova vezet ma a mi kritikus szemléletünk? A szakadás, a meghasonlás irányába, vagy pedig a Krisztus szeretetében való teljes egység megvalósulása felé?
Tudunk úgy kritikát gyakorolni, hogy az nem elzárja, hanem megnyitja az utat egymás felé? Komolyan vesszük, hogy Jézus egyetlen menyasszonyért fog visszajönni, akit egész(ség)ben talál, nem pedig szétdarabolva?
„Mi történik ott, ahol Isten követelésével szembesítve a magunk igazságát akarjuk felállítani? Nyilván ez: hogy Isten igényéből a magunk igényét építjük fel; azt, hogy annak, amit Isten követel tőlünk, magunk akarunk és tudunk megfelelni.”
(Barth Károly)
Hisszük azt, hogy mi ezt az egységet a magunk erejéből nem tudjuk megvalósítani, viszont hitetlenségünkkel az útjába állhatunk? „Nem is tudott (Jézus) ott csodát tenni, csak néhány beteget gyógyított meg, rájuk téve kezét.
Ő maga is csodálkozott hitetlenségükön.”
(Márk 6,5-6)
„A teológiában soha nem az az első kérdés, hogy „kinek van igaza?”, hanem az, hogy „mi az igazság?”
(Vasady Béla)
Mit keresünk mi? A magunk vélt igazának igazolását, vagy az igazságot?
Az igazság keresésének (és megtalálásának) feltétele a folyamatos megújulás, felülvizsgálat, átgondolás, saját magam érvényesülésének alárendelése azért, hogy az igazság érvényesülhessen. Nem annyira nehéz beismernem, hogy magamtól biztosan nem tudom háttérbe helyezni a saját akaratom érvényesülésének kérdését.
„Miért? Miért nem ismerjük meg azt, amit pedig kiolvashatnánk a törvényből?
Épp ez a csalása a bűnnek: születés szerint azzal foglalkozva, hogy önmagunkat állítsuk és képviseljük, magunk takarjuk el önmagunk elől a legnagyobbat,
a döntőt a törvényben, a tartalmát, amelynek az csak a formája: a gyógyító, megmentő kegyelmet.”
(Barth Károly)
Agyonhasználtuk ezeket a szavakat az egyházban: törvény és kegyelem.
A forma és a tartalom. Vizsgáljuk meg magunkat: egyházunkban, teológiáinkon, gimnáziumainkban, gyülekezeteinkben mi a fontosabb? A formának való megfelelés, az abba való beilleszkedés, vagy pedig a tartalom, a gyógyító kegyelem? Egy lelkipásztor mondta egyszer, azóta a szívembe vésődött ez a mondat: „Ha nem vagyok biztos valamiben, inkább szeretnék tévedni a kegyelem nevében.” Mindig igazolom magam a törvény nevében, vagy hajlandó vagyok esetleg tévedni a kegyelem zászlaja alatt? Jézust is korának egyházi vezetői küldték a keresztre, akik nagyon szerették és tisztelték a törvényt (túlságosan is). Ő pedig azt mondta, hogy amit a legkisebbek közül eggyel teszünk, azt Vele tesszük. Nagyon fájdalmas őszintén belegondolni: hányszor feszítjük meg naponta mi az Isten Fiát újra és újra azáltal, hogy túlságosan ragaszkodunk a törvényhez?
Amikor vezetni tanultam, próbavizsgát csináltunk. Ahogy mentem Kecskemét belvárosában, egy biciklis ment az úton előttem. Záróvonal volt az útra festve. Nekem csak a szabály járt a fejemben: nem megyünk át a záróvonalon… az bukáshiba. Meg akartam oldani a biciklis megelőzését úgy, hogy nem megyek át a záróvonalon. Ha egyedül vagyok ott, akkor elütöm, mert arra figyelek, hogy ne szegjem meg a szabályt. De ott volt mellettem az oktató, aki elkormányozta a kocsit. Akkor értettem meg, hogy nincs olyan szabály, amely mindig, minden esetben érvényes. Néha meg kell szegnünk egy szabályt, hogy megmentsünk valakit.
Ha mindig a törvényt nézzük, akkor lehet, hogy sokkal nagyobb sebeket fogunk okozni, mintha bizonyos esetekben megszegjük a szerintünk szent és sérthetetlen szabályokat. Nem az ismeret az első. Hanem a SZERETET.
Horváth Zsuzsanna
Az egyház kritikája, a kritika egyháza
Átmenni a záróvonalon, vagy megölni a biciklistát?
Koczor Tamás
Kárt okozó iskolák?
A kötelezőnek nincs varázsa…
Réz-Nagy Zoltán
A holnap egyháza
tantételek és szabályok nélkül?
Tóth Sára
Ürítés
Szabadulás a halott anyagtól
Szoták Orsolya
Egy tál leves
Önvizsgálat egy tányérnyi tükörképből
Nagy László
Lelki környezetszennyezés
Környezetbarát nap és panaszböjt
Szakács Gergely
Ópium, apafigura vagy erőforrás?
Hogy a vallás gyógyítson, és ne megbetegítsen
Bölcsföldi András
Hatba rát
Veled ki utazik?
Péter-Szarka Katalin
Közös felelősség a köztünk járókért
A hívő sincs mindig topon lelkileg
Pete Violetta
El ne jussunk a választalanságig…
Elhatárolódási kényszer
Turcsik Ferenc
Elégjó
Interdiszciplináris realista metafizika kezdőknek és haladóknak – frusztráció ellen
Miklya Luzsányi Mónika
Gyülekezeti gáder
Gázok és gőzök az Egyszeri gyülekezetben
Miklya Luzsányi Mónika
Amerikai história X
Gyilkos kipárolgásaink
Miklya Zsolt
Aranyfüst, kékfüst
Benkő Viktor alak- és színváltó képei előtt füstölögve
Hancsók Barnabás
Lélektelen korszellem – Gondolatok a Zeitgeistról
Filmesített terrorista-támadás az egyházak ellen
Hancsók Barnabás
Szellemtelen jövőkép – Gondolatok a Zeitgeistról 2.
a jövőnk még 2012 előtt
Pete Violetta
Vizet az elefántnak, esélyt az újoncnak
Rendszerek és zöldfülűek szembenállása
Detzky Panni
„Soha nem voltam szabad”
Diagnózis: vallási neurózis
Juhász Ábel
„Ahol a ti kincsetek...”
Aranyláz és etikai aspektusa Verespatakon
Horváth Dániel
KözösPont
Az emberekhez kell vinni az evangéliumot – akkor is ha fesztiváloznak éppen…
Látogatóink száma a mai napon: 3816
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 60706286
Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.
1. ref. (vallás)tanár - 2012-10-26 08:28:20
Kedves Zsuzsanna! Kiváló írás, gratulálok!