Négy
NÉGY
Folyóvíz jő vala pedig ki Édenből a kert megöntözésére; és onnét elágazik és négy főágra szakad vala. Az elsőnek neve Pison ... , A második folyóvíz neve pedig Gihon ... , És a harmadik folyóvíz neve Hiddekel ... , A negyedik folyóvíz pedig az Eufrátes. Mózes I. könyve 2:10 -14
A gyertyatartón pedig négy mandolavirág formájú csésze legyen, gombjaival és virágaival. Mózes II. könyve 25:34.
És négy orczája vala mindeniknek, az első orcza vala Kérub-orcza, és a második orcza ember-orcza, a harmadik orosz-lán-orcza és a negyedik sas-orcza.Ezékiel 10:14.
Ímé, négy férfiút látok szabadon járni a tűz közepében, és semmi sérelem sincs bennök, és a negyediknek ábrázata olyan, mint valami istenek-fiáé. Dániel 3:25
Ezek után láték négy angyalt állani a földnek négy szegletén, a földnek négy szélét tartva, hogy szél ne fújjon a földre, se a tengerre, se semmi élőfára.Jelenések könyve 7:1.
És mikor felnyitotta a negyedik pecsétet, hallám a negyedik lelkes állat szavát, a mely ezt mondja vala: Jőjj és lásd! Jelenések könyve 6:7
Mondván a hatodik angyalnak, a kinél a trombita vala: Oldd el azt a négy angyalt, a ki a nagy folyóvíznél, az Eufrátesnél van megkötve. Jelenések könyve 9:14
És a királyiszék előtt üvegtenger vala, hasonló a kristályhoz; és a királyiszék közepette és a királyiszék körül négy lelkes állat, szemekkel teljesek elől és hátul. Jelenések könyve 4:6
És a város kőfalának alapjai ékesítve valának mindenféle drágakövekkel. Az első alap jáspis; a második zafir; a harmadik kálczédon; a negyedik smaragd; Jelenések könyve 21:19
"Az én házam szent Antal, négy szegibe négy angyal, közepíbe szent otár, szent ótáron szent ostya, az angyalok csendítenek, harangszóval üzennének, édes Jézusom, Ámen."
1. Négy fa Nem kies liget tájképét, hanem a négy égtáj, vagy a jelen való teremtett világ négy oszlopon nyugvó valóságát látjuk Bánhorvátiban (Borsod vm.) a karzatmellvéden. (Az ötödik fa hátul más színű, ezért hangsúlytalan.) Mindegyik fának négy-négy ága van, ezzel - a képkeretet is betöltve - az élet bőségét, gazdagságát közvetítik. A kép kapcsolódik egy hasonló másikhoz, amelyen sokkal több fát látunk: az a törvényt ábrázolja a csengersimai Jézus-tengelyen. Ez a kép nem a törvény szövevényes világaként, hanem a teremtő szeretet rendjét mutatva beszél az élet teljességéről.
2. Négy szár, szirom, ág, angyal, apostol, Jézus keresztjének négy ága, a négy égtáj Barátos (Székelyföld, Háromszék) régi kazettái egyikét díszíti ez a négyvirágos csokor, mely lehet a négy égtájnak, a négy évszaknak is jele. Közepére azonban keresztet festettek, és a virágok maguk is keresztalakot formáznak. A virágokat négy-négy fehér és négy-négy föld színű szirom váltakozva alkotja: Jézus kettős természetét mutatják. A csokor középütt egy feltámadás, Kos-jelből indul, márpedig Jézus a feltámadás és az élet. Gogánváralján a Jézus életét és tanítását leíró négy apostolt ábrázolták a mennyezet négy különböző pontján.
3. Angyali üdvözlet Az adventi időszakban, a Nyilas csillagkép idején foglalkozunk Jézus fogantatásával. A bekerített, magába zárt világnak kívülről, a négy szeglet felől - tehát minden lehetséges irányból -hoz üzenetet, üdvözletet, új reményt a négy angyal. Szilágyzoványban és Szilágysomlyón (Erdély) szinte minden megmaradt kazetta ilyen szerkezetű.
4. Krisztus e földre vetülő keresztje A kereszt - akár magában áll, akár egy körben - a Földön járt Jézus jelképe. Kereszttel jelöljük meg az újszülöttet, kereszt van a templomainkon, házainkon, szobáink falán is. Azt kívánjuk, hogy Jézus érdeméért, értünk hozott áldozatáért életünk teljes, boldog lehessen. Önmagában a keresztet ritkán ábrázolják, ha igen, akkor nem egyenlő szárú. A farcádi kereszt kettős: a kékes szirmokból kirajzolódó kereszt a megholt Jézusé, a piros szirmokból álló a mégis élőé. Az, hogy egy kicsit elfordult, nem hiba, hanem mozgást fejez ki: az új teremtést.
5. Feltámadás A tavaszi napforduló ideje. A világunkat és életünket jelentő kört a középpontjában keresztezi két kard vagy nyíl, ezek a négy sarok irányában meghaladják a kört, kilépnek belőle. Négyfelé nyilazó tulipánokban végződnek, melyek lehetnek jézusi háromszirmú kikeletvirágok is. A feltámadás, vagyis az élet újrateremtése rendkívüli, vigasztaló esemény, ami kihat a mi életünkre is, de az egész világra is, hiszen az ábra kitölti a keretet. A jel mindenütt szerepel a magyar műveltségben a táblaképektől kezdve a kerámiákon át egészen a fejfákig. Az X jel a rovásban a "B" hangjel, "Bél, Bál" jelentéssel. A Kos állatövi jegyhez tartozik.
6. Forgó nap A régi időkben minden nép ismerte és használta ezt a jelet. Lapátja vagy szirma lehet akár tizenkettő is. Alapjelentése: az Öregisten felénk sugárzó ereje a Nap által. Csengersimán van egy sor kazetta, amelynek egyik végén az Oroszlán vagy Nap-jel (az oroszlán sörénye és a napkorongból kicsapó lángok közti hasonlóság alapján) található, a másik végén a forgó nap jele. Mert nap és paizs az Úr Isten; kegyelmet és dicsőséget ád az Úr, nem vonja meg a jót azoktól, a kik ártatlanul élnek. 84. zsoltár 12.vers
Czuczor - Fogarassy:
Négy
Négylábu is botlik, vagy:
A lónak négy lába van, mégis megbotlik. (Km.).
Négy fal, négy szem között sok történik. (Km.).
Négy lovas hintó
Gr. Eszterházy M. nádor egyik levelében (Győr megyéhez 1644-ből) írja: "Viszább hoztuk az ő Fölsége hadait, három, niégy (nieégh) öt napig is mulatozván egy helyben."
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.
Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél
Látogatók ma: 2, összesen: 412653