Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Simai Sakkoló

Bereczky Zoltán:

 

Az üdvtörténet a csengersimai református templom mennyezetkazettáin

 

Mennyezetkazettás templomainkat becses műemlékként tarjuk számon mind itthon, mind a határokon túl. A Kárpát - medencében kb. 120 olyan templomról tudunk, amelyekben értékelhető mennyezetkazettás anyag maradt meg.

A templomi mennyezetkazetták jelentését eddig elsősorban néprajzosok, építészek és művészettörténészek vizsgálták meg, mindannyian saját tudományos rendszerük alapján. A református egyházban is voltak törekvések egyes templomok kazettáinak elemzésével kapcsolatban, de azért mi lelkészek adósok vagyunk a képrendszerek megfejtésével, amelyet a teológia tudományának is megfeleltetünk.  Takács Béla[1],  a keresztény jelképtan azaz szimbolika tudománya segítségével bemutatja a színek, számok jelentését a Bibliában, majd az evangélisták, az állatok, növények és egyebek jelképeit is elemzi.

 

1.

 

Csengersimán - a felirat szerint - 1761-ben készült el egy különleges kazettamennyezet, amelyről alig kaptunk eddig elfogadható magyarázatot. Jankovics Marcell[2] a naptár rendszerünk ősiségét kutatva ír három gyügyei kazettáról, amelyek ugyanolyanok, mint a csengersimai B1, B2, B3[3] kazetta, és ezzel valamennyire közelebb kerültünk a megoldáshoz. A NAP, a HOLD, a SZÉL ősképként értelmezhető. Régi mennyezetkazettás templomainkban, tehát sok esetben őskép kazettákat találhatunk.

Az ősképeknek nevezett ábrázolások, az emberi élet és a körülötte lévő világ legalapvetőbb jelei. Eredetileg az emberi kultúra csak néhány ősképet fogalmazott meg, s minden időben az adott kultúrák ezekből az alapképekből építették fel a teljes életrendszerüket.

Az ősképek szerepéről - pszichológiai szempontból - Jung könyvében Henderson ír.[4] Történetileg vizsgálva ősképeket találhatunk a legrégebbi sumér, egyiptomi, görög és szinte minden vallásos ábrázolás esetében. De nemcsak az ábrázoló művészetben jelennek meg az ősképek, hanem az egyes szent könyvek is képes leírásai is tulajdonképpen ősképek.

A Biblia esetében azt állapíthatjuk meg, hogy az első 11 rész őstörténet, amelyet ősképekkel mutattak be. Ezek az őstörténeti ősképek megmaradtak írott formában; és egy-egy ősképjellel a különböző templomi ábrázolásokban hagyományozódtak ránk.

 

A csengersimai mennyezetkazetták között a következő ősképre visszavezethető kazettákat különböztettük meg: B1 Öregisten, avagy az Atyaisten; C1 Nap; B2 Ősrobbanás; C2 Hold, avagy Mária; B3 Életfa, avagy az élet teremtése; C3 Szél, avagy a Szentlélek; F3 Jó gyümölcsöt hozó fa; C4 Föld teremtése; D4 Királykazetta; G4 A forgó nap, avagy a Svasztika,; C5 Világ teremtése; E5 Kibomlás, vagy kiteljesedés; A7 Feltámadás; D7 Angyali üdvözlet; E7 Törvény; F7 Világfa, avagy a paradicsom fája.

 

Ezen általunk megkezdett tipizálás alapján minden mennyezetkazettás templomban meghatározhatók az őskép kazetták, amelyek bemutatása újabb kutatómunkát tesz szükségessé.

 

2.

 

Második lépésként meg kell említenünk Pap Gábor kutatásait, aki építészeti tanácsadó segítségével meghatározta a csengersimai kazetták közül azokat, amelyeknek köze lehet az állatövi jegyekhez[5].  Ez a lépés nagyon jelentős, ugyanis a tudományos élet nehezen vagy egyáltalán nem fogadja el, hogy mennyezetkazettáinkon állatövi jegy formák is lehetnek, bár a csillagászat, asztrológia és a vallás összefüggéseiről és az ábrázolások összefonódásáról könyvtárnyi irodalom szól[6].  Az állatövi jegyek - a régi tudományok szerint - egy adott időszak földi jellemzőit mutatják be. Csengersimán mind a 12 állatövi jegyre vezethető vissza kazetta. A csengersimai templom azonosított állatövi jegy kazettái: F2 Kos, E3 Bika, E1 Ikrek, B5 Rák, A4 Oroszlán, A2 és C6 Szűz, G2 Mérleg, F1 Skorpió, A1és talán D6 Nyilas, C7 Bak, D2, B4, B6 Vízöntő, G6 Halak. Állatövi jegyre utaló ábrázolás nem csak ebben a templomban van jelen, hanem valamennyi mennyezetkazettás templom tartalmaz ilyen jeleket.

Az állatövi jegyekkel kapcsolatban eltérőek a vélemények arról, hogy helyet kaphattak-e a teológiai gondolkodásban, s a Bibliában előfordulnak-e, vagy sem. Vannak, akik mereven elutasítják még a gondolatát is annak, hogy az asztrológiai rendszert felhasználták volna a Biblia szerzői[7], mások pedig minden történetben asztrológiai jeleket vélnek felfedezni. Mi csak azt jelezzük, hogy amit az egyes képeken, ábrázolásokon találtunk Csengersimán, azt az előttünk járt kutatók írták le és fejtették meg.

 

3.

 

Harmadszorra pedig 4 szöveges kazettát is találhatunk:

 

 

A táblán lévő szöveg:

Károli Gáspár 1590

E4: Solt: LXXXIV Vers: 2, 5, 11.

Melly igen szerelmetesek a te /  hajlékaid óh Seregeknek U /  ra Bóldogok a kik lakoznak /  a te házadban és szüntelen té- /  ged dicsérnek Mert jobb egy /

nap a te udvaridban mint ezer /     egyebütt ...(itt megváltozik a festék színe, tehát később került oda a folytatás) 1761 di /  7 Julii"

SOLTAR LXXXIIII.

1 MElly igen fzerelmetefek az te haylokaid ó feregeknec Wra.

4 Bódogoc az kic lakoznac az te házadban, és fzüntelen téged diczérnec.

10 Mert iob nékem egy nap az tornátzidbasn, hogy nem (maffutt) ezer nap

D5: I KIR RÉSZ VIII VIII

27   28

Az ég és az egeknek egei bé /  nem foghatnak tégedet men /  nyivel inkább ez ház  mellyet /  mi építettünk De te tekints /  a te szolgáidnak imádságok /  ra és könyörgésekre oh Uram /

meghalgatván a kiáltást és /  az imádságot mellyel a te szól /  gáid imádkoznak  te elötted / (változik a szöveg színe) 1761 Julii 7.

KIRALYOC ELSŐ KÖNYVE

VIII.

27 Imé az Eeg, és az Esgeknec égei be nem foghatnac tégedet: Sockal inkáb ez ház mellyet én építettem.

 

28 De te tekincz az te fzolgádnac imátságára és az ő könyörgésére, ó én WRam és Istenem, meg halgatuán a kiáltáft és az imádfágot, mellyel a te fzolgád imádkozic te elötted...

D1: I KIR Rész VIII Vers 29 30

A te szemeid e házra nézzenek éjjel és /  nappal ez helyre mondom mely fe /  lől azt mondottad Ott lészen az én /  nevem és meg halgasad az imádsá /  got mellyel imádkoznak a te szolgá /  id ez helyen. És halgasd meg a /  te népednek könyörgését a kik i /  mádkozándanak ez helyen te mon /  dom halgasd meg a te lakóhelyedből /     a mennyekből

KIRALYOC ELSŐ KÖNYVE VIII

(29) Hogy á te fzemeid ez házra nézzenec éijel és nappal, ez helyre mondom, mely fellől azt mondottad : Ott léfzen az én neuem, és hogy meghalgafsad az imátfságot mellyel imátkozic az te fzólgád ez helyen.(30) Halgasd meg mondom az te fzolgádnac és az te népednec Izraelnec könyörgéfét, az ki imádkozandic ez helyen, halgasd meg  mondom az te lakó helyedből az mennyekből. ..."

D3: Solt CXXXII VERS 13 14

Választotta az Ur Siont szeret /  te azt magának lako helyül /  mondván Ez lészen az én /  nugodalmam mind örökre /     itt lakozom mert ezt kí /  vántam vala. 1761 Die 8 / julii

SOLTAR CXXXII.

13 Mert válaztotta az WR Siont, Fzerette azt magánac lakó helyül. (ezt monduán:)

14 Ez léfzen az én nyugodalmom mind öröcké: itt lakozom, mert ezt kéuéntam vala.

 

Mind a négy kazettán Bibliából vett imádságot olvashatunk. Egy-egy imádság, zsoltár értelmezhető ősképként is vagy ősimádságnak, amelyek az általunk használt bibliafordítás előtt már elkészülhettek. De nem csak ősképként értelmezhető maga az imádság, hanem a cselekedet, ahogy az ember megszólítja az Istent, az egyházi év adott időszakához köthető[8], s akkor állatövi jegyhez is tartozhat.

 

4.

 

Eddig tehát háromféle kazettára akadtunk: őskép, állatövi jegy és szöveges kazetta. Ezek mellett van minden templomban egy-egy kiemelten fontos kazetta az úgynevezett „királykazetta", amely a hajó közepén van és a legfontosabb üzenetet közli. Korábban a legfontosabb üzenet mindig őskép jellegű volt, később pedig ide írták azt az engedélyt[9], amely alapján joguk volt a presbitériumoknak a mennyezetet megépíteni.

 

5.

 

Végezetül néhány olyan kazettát is találunk, amelyek nem azonosíthatóak a mai tudásunk szerint.

 

6.

 

Pap Gábor művészettörténész egy furcsa megállapítást tett egyik könyvében: az elmúlt évszázadok legnépszerűbb és egyben legősibb játékának a bábui, a sakkbábuk mindegyike a teljes kozmológiai rendszerhez kapcsolódva egy-egy égitestet jelölnek. A rendszert elég nehéz összerakni, ugyanis hatféle bábu (király - vezér - futó - huszár - bástya - gyalog) hétféle égitestet (Nap - Hold - Merkur - Jupiter - Szaturnusz - Vénusz -Mars) jelöl. A kérdést úgy oldották meg, hogy a Vénusz és a Mars tulajdonképpen egyetlen bolygó tulajdonságnak kétféle megnyilvánulása, ezért mindkét égitest a gyalognak felel meg[10].

Az már a sumér időkben is megvolt[11], hogy az egyes állatövi jegyek - amelyek az év egy adott időszakának mindenki által látható csillagképei - mindegyike egy-egy égitesthez volt rendelve. Így tehát a hét fontos- a régi tudományosság alapján kiemelt - égitest összeköti a 12 állatövi jegyet a hat sakkbábuval... Cseuz Anett összeillesztette a három sorozatot, rendszert: sakk[12] - égitestek - állatövi jegyek, majd az egészet alkalmazta a csengersimai mennyezet tábláira:

„A sakkfigurák egyik pillanatról a másikra kerültek a csengersimai mennyezetre. Minden a fehér Huszárral kezdődött: a csengersimai mennyezet kinyomtatott tablóképén rátettem a Jupitert jelentő fehér Lovat a Nyilas-kazettára. A sakk játékszabályából rögtön beugrott, hogy a Ló L-alakban lép a sakktáblán, s ilyenformán a négyzethálóra felállított fehér Ló útja azonnal kirajzolódott: a csengersimai mennyezet tablóképe azonnal hatalmas sakktáblává változott... A következő mozzanat a többi figura felállítása volt: Királyt az Oroszlánra, Királynőt a Rákra, Futót a Szűzre, Bástyát a Bakra, Futót az Ikrekre, Huszárt a Halakra, Bástyát a Vízöntőre, és négy Gyalogot a Skorpió, Mérleg, Bika és Kos kazettákra. A „Hold" feliratú kazetta adta magát a Királynő ráállításához, majd a Király következett: először a „Nap" feliratú kazetta, majd - megérzésből - az Öregisten lett az otthona. A Rák melletti Dinnyés kazettára két Bástya került, mert számomra - szintén megérzésből - a dinnyék Vízöntő tulajdonságot jelölnek. ... Az asztalra fektetett nyomtatott tablón ott álltak a sakkfigurák... És akkor eszméltem először: látható, mozgó rendszerbe szerveződtek az addig mozdulatlanságot színlelő mennyezetkazetták... "[13]

Tovább vizsgálva a csengersimai festett mennyezetet rácsodálkoztunk arra hogy a 7x7-es tábla őskép-, állatövi jegy-, és szöveges kazettáin, égitesteket jelölő sakkbábuk mindegyikét meg lehet mozgatni a már felismert szabályok szerint. Ezzel a módszerrel a Bibliában már megismert teljes üdvtörténet leolvasható a mennyezetről. S nem csak történeti sorrendről van szó, hanem minden lépésben az üzenet, az evangélium is megjelenik elemi erővel.

 

7.

 

A sakkbábuk mozgatásával  a következő állásokat lehet megnevezni:

 

Bemutatás[14] :„Melly igen szerelmetesek a te hajlékaid óh Seregeknek Ura Bóldogok a kik lakoznak a te házadban és szüntelen téged dicsérnek Mert jobb egy nap a te udvaridban mint ezer egyebütt" A bábuk bemutatása látható, valamint megmozdulnak az élet elemi bábui a gyalogok, kérve az Öregistent, hogy lépjen a Nap-ba. (I. Kir. 8:28-29, Zsoltárok 84:2.,5.,11.; Zsoltárok 19:3 Zsoltárok 118:24)

 

1. Az Öregisten lép egyet felénk[15]: „Az ég és az egeknek egei bé nem foghatnak tégedet mennyivel inkább ez ház, mellyet mi építettünk De te tekints a te szolgáidnak imádságokra és könyörgésekre oh Uram meghalgatván a kiáltást és az imádságot mellyel a te szólgáid imádkoznak te előtted". Az Öregisten a Napba lép és megkezdődik a teremtés, de előbb a nemléttel, is meg kell küzdeni.  (1Királyok 8:27-28)

 

2. A sötétség nem fogadja be a világosságot[16]: „A te szemeid e házra nézzenek éjjel és nappal ez helyre mondom mely felől azt mondottad Ott lészen az én nevem és meg halgasad az imádságot mellyel imádkoznak a te szolgáid ez helyen. És halgasd meg a te népednek könyörgését a kik imádkozándanak ez helyen te mondom halgasd meg a te lakóhelyedből a mennyekből." A sötétség fiainak támadásának lehetünk a tanúi az élet ellen! (1Királyok 8:29-30; János 1,5.)

3. A NAP[17]. Az Öregisten a újra a Napba lép, visszaverve a sötétség támadását és előkészíti a teremtő lépést. (Zsoltárok 84: Zsoltárok 148,3.)

 

4. Kezdetben[18]. Ez a lépéssor pontosan az, amit Jánosnál olvashatunk: „Kezdetben vala az Ige..." (János 1:1.) Már a közelben van az Öregisten, de még nem teremtette meg az életet.

 

5. Az ÉLET teremtése[19]. (Genezis 1:1)

 

6. A „Cédrusok" és a Óvilág teremtése[20]. Csontváry ugyanezt az alakzatot festette meg a „Zarándoklás a cédrudsokhoz" című képén. Történetileg az ősképek (Gen 1-11) és az Ószövetség teljes története, valamint bölcsessége, és próféciája tartoznak ide.

 

7. Az Angyali Üdvözlet és Jézus Születése[21]. Krisztus földre jövetelének - fogantatás és születés - időszaka. (Máté 1:1-2:11; Lukács 1:27-5,2:1-20.)

8. Kiteljesedés[22], vagy Jézus gyógyításai. (Például: Márk 1:21-32, 3:1-12; Máté 9:18-34; Lukács 8:26-56.)

 

9. Menny és föld összeér[23] és a passió történet. „Választotta az Ur Siont, szerette azt magának lako helyül mondván Ez lészen az én nyugodalmam mind örökre itt lakozom mert ezt kívántam vala" (Zsoltárok 132:13-14.) Krisztus által kinyílik a menny kapuja (padlásfeljáró ! ) a teremtett világ számára, de egyben keresztre is feszítik Krisztust. (Máté 5,3-12, Máté 27,33 , Márk 15,22-32.  Luk. 23,32-43.  Ján. 19,17-27, Máté 27,35; Márk 15,38 .)

 

10. Feltámadás[24] Egybefonódik az ég és a föld Krisztus jelenlétében. (Márk 16,1. Máté 28,1-8. Lukács 24,1-12. János 20,1-10.")

 

11. A jelen: pünkösd óta[25] Krisztus elmegy, de a teste maga az egyház. Ez a lépéssor a jelent ábrázolja. (Márk 16,19., Lukács 24,50-53., ApCsel. 1,4-11.; Zsoltárok 110,1.; ApCsel. 7,55.)

12. Az utolsó ítélet[26] A XVIII. században még nagyon fontos volt az utolsó ítélet kérdése, ezért ilyen hangsúlyos ez a lépés. (Jelenések könyve 19,1-től)

Befejezés: Az utolsó ítélet utáni lépés, az Új ég és Új föld ígéretében[27] ( Ésaiás 65,17. 66,22.; 2Péter 3,13.; Jelenések könyve 21,1-6 )

 

 

8.

 

Csengersimán olyan mennyezetkazettás rendszert találhatunk, amely bemutatja a hozzáértőknek[28] az üdvtörténet legfontosabb lépéseit. Hasonlít az ortodox egyház által megőrzött ikonosztázra vagy pedig a római katolikusok stáció sorozatára. A simai templomban nem csak a bibliai ősképeket láthatjuk, hanem bemutatja számunkra a régi magyar ábrázolás rendszert is, amely más templomok mennyezetkazettáin, terítőin, kegytárgyain is nyomon követhetők. Az eddigi kutatás - melynek eredményei a KGRE HK speciál kollégiumán hallgathatók -, meglepő eredményt is hozott: a magyar népművészet, a magyar néphit által megőrzött gondolatok, formák és ősképek elválaszthatatlan kapcsolatban vannak ősi kereszténységünkkel, valamint a Bibliában olvasható evangéliummal.

Reméljük, hogy a mostani eredményekre épülve a jövőben nagyobb hangsúlyt kap a magyar keresztény jelképrendszer[29] kutatása.

Bereczky Zoltán

Budapest, lelkész - tanár

 

 

 

[1] Takács Béla: Bibliai jelképek a magyar református egyházművészetben, Budapest, 1986.

[2] Jankovics Marcell: A Nap könyve, 52.l. Csokonay Kiadó, Budapest, 1996.

[3] A mennyezetkazettákat úgy azonosítjuk a sakktáblákhoz hasonlóan, hogy a hajó hosszanti bejáratához képest a hajó tengelyével párhuzamosan kazettatábla oszlopokat, keresztben pedig sorokat különböztetünk meg. A szószék oldala feletti sarokban mindig az A1 jelű kazetta van. Minden oszlopot egy-egy betű jelöl ABC rendben és minden sort egy-egy szám 1,2,3, stb.   A csengersimai mennyezet megtekinthető Interneten: www.kitalaltkozepkor.hu/csengersima.html

[4] C.G. Jung: Az ember és szimbólumai. Bp. 1993. 105-149.l.

 

 

 

[5] Pap Gábor: „Az egek beszélik" című előadásából.

[6] Pl.: Allan Chapman: Istenek az égen; Franz Boll - Carl Bezold: Csillaghit és csillagfejtés. Jubileumi kommentár

[7] Esetenként az Ószövetségben megtalálható csillagokból való öncélú jóslás ellenességét hozzák fel érvül.

[8] Mária éneke például az adventi időszak imája, s ennek alapján minden olyan imádság, amely Istennek kijelentésére, földi megjelenésére válaszol hálával, az egyházi évnek ebben az időszakban időszerű. Őskép, hiszen a Fiúisten megjelenésére válasz; ősima, hiszen ősi egyszerűsége nyilvánvaló: „Magasztalja az én Lelkem az Urat"; állatövi jegyhez köthető, mert a Nyilas, másképpen Advent időszakában időszerű.

[9] Különösen a XVIII. sz második felétől a Habsburg birodalom megnyugtatásaképpen írták ki a templomokra a tatarozási vagy újjáépítési engedély szövegét.

[10] Pap Gábor: Nefelejts, 174. l. Örökség 2000.; de mások is említikezt a rendszert, bár nem hibátlanul. Például:
Kányádi András: Saturnus és a sakk (Korunk folyóirat, 2007. november; /2008. 03. 06./ www.korunk.org/oldal.php?ev=2007&honap=11&cikk=4152 ),
vagy például egy nyugat európai, spanyol elemző is észrevette a rendszert: Julián García Var. Origen y naturaleza astrológica del ajedrez, www.terra.es/personal5/jgvara/ajedrez.htm#FIG1

[11] Akkor még 18 állatövi jegyet különböztettek meg.

[12] A XVIII. sz. második felében a sakkjáték nagyon népszerű volt. Például 1762-ben vitte Bécsbe a sakkozó törököt Kemplen Farkas.

[13] Bereczky Zoltán - Cseuz Anett: Simai Sakkoló, III. Cseuz Anett: Sakk a csengersimai mennyezeten. 69. l. Püski Kiadó, Budapest, 2008.

[14] Bemutatás: azaz alapállás: A „Nyilas"-kazettán(A1) a Jupitert megtestesítő világos Huszár, a „Szűz"-kazettán(A2) Merkúr, a sötét Futó, az „Oroszlán"-kazettán(A4) a földi Nap megtestesítője, a sötét Király, az „Öregisten"-kazettán(B1) áll a világos Király mint az Atyaisten, az Élőisten, Öregisten az égi Nap megjelenítője, a „Vízöntő"-kazettán(B4) áll a Szaturnuszt megtestesítő világos Kapubástya, a „Rák"kazettán(B5) a Holdat, a földi anyai gondoskodást mutató sötét Vezér, a „Vízöntő" jellegű Sötét Dinnye-kazettán(B6) a szaturnuszi sötét Kapubástya, a „Hold"-kazettán(C2) a világos Vezér a Hold képviseletében, a „Szűz"-kazettán(C6) a sötét Futó mint merkúri bábu, a „Bak"-kazettán(C7) a jupiteri sötét Kapubástya, a „Vízöntő"-kazettán(D2) a szaturnuszi világos Kapubástya, az „Ikrek"-kazettán(E1) a merkúri világos Futó, a „Bika"-kazettán(E3) a vénuszi világos Gyalog, a „Skorpió"-kazettán(F1) a marsi világos Gyalog, a „Kos"-kazettán(F2) a marsi világos Gyalog,a „Mérleg"-kazettán(G2) a vénuszi sötét Gyalog, a „Halak"-kazettán(G6) a sötét huszár áll. A világos Király, az Öregisten a B1-en áll és még nem lép..., de már lép a világos Gyalog (Szürke marha-Bika) E3-E4, világos Gyalog (Csodaszarvas-Skorpió) F1-E2, világos Gyalog (Puli kutya-Kos)  F2-F3, sötét (kicsi fiú-Mérleg) Gyalog G2-G4

[15] Öregisten: Lép a világos (Öregisten) Király B1-C1, ennek következtében lépnek: világos Vezér C2-C5, sötét Király A4-A5, sötét Bástya B6-A6, világos Bástya D2-D5, sötét Gyalog G4-F5, sötét Huszár G6-E5, sötét Bástya C7-B7

[16] Sötétség: Lép a világos (Öregisten) Király C1-D1, ennek következtében lépnek: világos Vezér C5-C2, világos Bástya D5-D2, sötét Király A5-A4, sötét Futó C6-D7, világos Bástya B4-B2, sötét Huszár E5-D3, világos Gyalog F3-G4

[17] A Nap: Lép a világos (Öregisten) Király D1-C1, ennek következtében lépnek: sötét Huszár D3-C5, világos Futó E1-C3, sötét Király A4-C3

[18] Kezdetben: Lép a világos (Öregisten) Király C1-B1, ennek következtében lépnek: sötét Király B3-A4, sötét Huszár C5-D3, világos Bástya B2-B4

[19] Az élet: Lép a világos (Öregisten) Király B1-B2, ennek következtében lépnek: világos Huszár A1-B3, világos Futó A5-B4-C3-D2-E1

[20] A világ: Lép a világos (Öregisten) Király B2-C1, ennek következtében lépnek: sötét Futó D7-C6, világos Huszár B3-C5, világos Vezér C2-C4, sötét Huszár D3-F4

[21] Születés: Lép a világos (Öregisten) Király C1-D1, ennek következtében lépnek: világos Huszár C5-D7, világos Futó E1-A5-E1

[22] Kibomlás: Lép az (Öregisten) világos Király D1-C1 ennek következtében lépnek: világos Vezér C4-C2, világos Futó E1-C3, világos Huszár D7-E5, sötét Király A4-B3, sötét Vezér B5-C4, sötét Futó C6-D5, sötét Gyalog F5-E6, világos Huszár E5-F7

[23] Ég és Föld összeér. Lép a (Öregisten) világos Király C1-B1, ennek következtében lépnek: világos Skorpió-Gyalog E2-D3, világos Kos-Gyalog G4-F5, sötét Huszár F4-G6, világos Futó C3-D4,

[24] Feltámadás. Lép az (Öregisten) világos Király B1-B2, ennek következtében lépnek: világos Vezér C2-C3, világos Huszár F7-E5, sötét Huszár G6-F4

[25] A jelen pünkösd. Lép az (Öregisten) világos Király B2-B1, ennek következtében lépnek: világos Vezér C3-C2, sötét Király B3-A4, sötét Vezér C4-B5, sötét Futó D5-C6, sötét Gyalog E6-D7, világos Huszár E5-C4

[26] Az utolsó ítélet. Lép az (Öregisten) világos Király B1-C1, ennek következtében lépnek: világos Futó D4-C3, világos Huszár C4-B2

[27] Az utolsó ítélet utáni lépés. Lép az (Öregisten) világos Király C1-B1, ennek következtében lép: világos Huszár B2-D1

[28] A régi falusi hivők a lelkészre néznek, a lelkész pedig fel a magasba, ahonnan az IGE leolvasható. A lelkésznek kellett érteni az olvasáshoz. Amíg nem volt kézben elegendő Biblia, addig a kazetták segítettek az evangélium hirdetésekor.

[29] A teológiai diszciplínák közt a szimbolika foglalkozik a rendszeres teológiai fogalomrendszerek mellett a jelképek jelentésével. A dogmatika - amely arról szól, hogy mit kell hinnünk - megadja a hitünk határait. A jelképek, ősképek pedig megtanítanak bennünket arra, hogy hogyan őrizzük meg az evangélium erejébe kapaszkodva, gyökerezve a hitünket.

Ezen kutatás jelenlegi állásának adatai - ismeretterjesztő formában - hozzáférhetők Bereczky Zoltán - Cseuz Anett: Simai Sakkoló című könyvében, amelyet minden korosztálynak szívesen ajánlunk.

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 10, összesen: 425796

  • 2025. május 03., szombat

    A hadiparancsnok, a sofőr, az állandó túlélő, az izgága vöröskeresztes láda, az élelmezési szakmenedzser, a százlábú polip, az élő zsoltáros könyv és ...
  • 2025. május 01., csütörtök

    Szeretjük a sikertörténeteket. Gyógyítás, kenyérszaporítás, szabadítás – mind a marketingosztály kedvencei. A kereszt nem. A növekedés kínjairól a dió...
  • 2025. április 30., szerda

    Legyen szó fizikai vagy szellemi munkáról, bármit teszünk, azzal az Urat dicsérjük – ahogyan sokan a parokia.hu-n bemutatott és megszólaltatott interj...
  • 2025. április 29., kedd

    Három napot töltöttek böjtölve, Istent keresve lelkipásztorok és presbiterek Balatonszárszón április első napjaiban. Megbékélésről, útkeresésről és az...
  • 2025. április 28., hétfő

    Ünnepi istentiszteleten adott hálát a szigetmonostori református gyülekezet templomuk mennyezetének teljes felújításáért.
  • 2025. április 28., hétfő

    Száz esztendeje született Füle Lajos költő, várostervező mérnök, a Kispest-Rózsatéri Református Egyházközség missziói gondnoka, a háború utáni ébredés...
  • 2025. április 26., szombat

    A 75 éves korában elhunyt színművésszel készült felvételünket közöljük újra.
  • 2025. április 25., péntek

    Egyéni vendégek számára is csoportáron nyílik lehetőség szállásfoglalásra a Mátraházi Református Üdülőben.
  • 2025. április 25., péntek

    Négynapos elvonulásra várják az érdeklődőket az Egyház születésnapján június 6. és 9. között a Mátraházi Református Üdülőbe.
  • 2025. április 24., csütörtök

    Mit jelent valójában a dicsőítés és mit tehetünk szülőként, hogy a családunkban meggyökerezzen, mint életforma? Szabóné dr. László Lillát kivételesen ...