belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Riport

Miklya Luzsányi Mónika

Istent dicsőíteni tánccal

Interjú Incze Miklós koreográfussal a szent táncról

A tánc számunka, református keresztyének számára nehezen képzelhető el templomi térben, és sokan vannak, akik a hétköznapokban is tartózkodnak a tánctól. Pedig valószínűleg maga Jézus is táncolt, hiszen a korabeli ünnepek elengedhetetlen része volt a tánc is. Természetesen nem valami összebújós andalgásra kell gondolnunk, hiszen a bibliai időkben a férfiak és a nők külön táncoltak, általában körtáncokat.

Az őskeresztény liturgiában is helye volt a táncnak. Tertulliánus római egyházi író szerint például a 2. és 3. század fordulóján a keresztények a himnuszokat a templomban tánc kíséretében adták elő, az ószövetség táncos jeleneteit beemelték a liturgiába. Egyes elemzők szerint a római katolikus egyházban papok és a ministránsok mozgása az oltár előtt is az őskeresztény liturgia tánc elemeit őrzi. Táncra biztatta híveit Szent Bazil bizánci egyházatya is, de talán ő volt az utolsó, aki kiállt a tánc szentsége mellett. A jelentős egyházatyák szinte mindegyikétől maradt hátra olyan írásos emlék, amely a profán táncok elvetésére figyelmeztet. Így a középkorra a tánc és az egyház kapcsolatát inkább a harc jellemezte, mint a közös istendicsőítés. Érdekes azonban, hogy a tánc- és a mozgás eszközeit már ekkor is felhasználták evangelizációs célokra: a misztériumjátékokban profi táncosok, színészek mutatták be a templom falain kívül a bibliai történeteket, egyéb tanításokat.

Ez a cél mozgatja a Golgota Gospel Dance csoport tagjait is, vezetőjük, Incze Miklós válaszolt kérdéseinkre:

– A táncot sok keresztyén erotikusnak, vagy egyenesen Isten-ellenesnek tekinti, és el sem tudják képzelni, hogyan lehet a testünkkel és a mozdulatainkkal Istent dicsőíteni. Mi a véleménye erről?

– A tánc kifejezőeszköz már a kezdetek kezdete óta. Isten az embert kreatív lénynek teremtette, és azért, hogy Őt imádva legyünk vele örökké valóságos kapcsolatban. Ahogyan a Bibliában is olvashatjuk: a tánc a dicsőítés egy eszköze. Tehát Istent dicsőíteni nem csak énekkel, hanem tánccal is lehet. Ha mindazt, ami az embernek eszközként adatott, Isten dicsőségére használja, akkor maga áldottá válik. A saját döntésünkön múlik, hogy ezeket az eszközöket milyen célokra használjuk fel. Lehet énekelni, táncolni, verset szavalni Istent dicsérve, és lehet mindezeket világi, sokszor Isten-ellenes célokra is fordítani. Az internetet is lehet rossz célokra használni, és lehet rajta Isten igéjét hirdetni.
A Golgota Gospel Dance keresztény táncszínházzal is az a célom, hogy a tánc és mozgás művészetével Istent szolgálva Őt hirdessem és megmutassam a világnak, hogy mi az Ő üzenete számunkra.

– Miben más a szent vagy liturgikus tánc, mint a hétköznapi?

– Egy normál tánccal önmagunkat vagy másokat szórakoztatunk, önmagunk és mások élvezetére táncolunk. A liturgikus, a szent tánc – ahogyan nevében is hordozza – Isten számára elkülönített cselekedet, vagy is az Ő dicséretének egyik eszköze.

– A mozgásművészet mely elemeit szokta beépíteni azokba a koreográfiáiba, amelyeket a Golgota gyülekezet tánccsoportjának tervez?

– Mi tánc- és cirkuszszínház vagyunk, amely azt jelenti, hogy a tánc művészetén kívül egyéb mozgásművészeti stílusokat is ötvözünk. A táncműfajok közül a modern tánc, kortárs tánc, társastánc, show/acro tánc elemeit, a cirkuszi artista számok közül légtornász mutatványokat és talajakrobatikai mozgásformákat építünk be az előadásba.

– Milyen témákat dolgoznak fel a koreográfiái? Milyen üzenteket fogalmaznak meg a nézőknek?

– Jelenleg egy nagy terjedelmű evangelizációs darabon dolgozunk, amelynek címe: „Menny vagy pokol". Az első felvonásban a kezdetek kezdetétől indul a történet, amikor Isten megteremti az angyalokat, majd Lucifer élén harmadrészük föllázad és kivettetnek a mennyből. A darabban egészen a Jézus Krisztus feltámadása utáni eseményekig bemutatjuk a Biblia főbb szakaszait, mely az üdvtörténet leglényegesebb pontjait emeli ki. A második felvonásban pedig a megváltás fontosságát és lényegét mutatjuk be egy mai korszakban játszódó történetben, amely néhány fiatalról szól. A majdnem másfél órás darab üzenetének és táncszínházunk szolgálatának lényege az evangélium hű bemutatása és hirdetése a tánc és mozgásművészet eszközeivel.

– Hogyan zajlik egy próba, különbözik-e valamiben az egyéb táncpróbáktól? Milyen a Golgotás táncosok közössége?

– A táncpróba módszertanilag nem különbözik egy normál táncszínházi próbáétól. A különbség a fő motivációnkban van, mégpedig Isten imádata, hirdetése, bemutatása, míg egy világi táncszínházban a pénz a legfőbb motivációs erő. A munka előtt vagy után általában imádkozunk és Isten segítségét támogatását és vezetését kérjük életünkben és szolgálatunkban is. 

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2019. november 14., csütörtök,
Alíz napja van.
Tartalom
Vezércikk

Réz-Nagy Zoltán
A gesztusok

A nyelv, amit Jézus is beszélt, és még a majmok is értenek

Gondolkorzó

Bella Péter
Hogyan hallgassunk prédikációt? – haladó szint
Hogy legyen füled a hallásra!

Felszín

Bölcsföldi András
Anyukám nevet a ravatalon
Ötven évvel ezelőtt szép menyasszonyára várt, most az urnát várta.

Thoma László
Dobozolás
Egy elmaradt megbeszélés tanulságai

Nagy László
Mozdulat-lanság
Elköltözött házunkból a nyüzsgés

Pete Violetta
Betolakodó
Szénásiék vendégei a tisztaszobából

Magasság

B. Tóth Klára
Kommunikálok, tehát vagyok
Kezek tánca

Géczy Katalin
Megdermedt kultúra
Felejtsd el a csendes-ülős koncerteket…!

Tóth Sára
Mitől jó egy prédikáció?
Felülről beszélni, vagy felülről kapni egészen mást jelent

Mélység

Czapp Enikő
Billegő szék
Segítő, vezető és vezetett: mind a tudás és a nem tudás határán

Dobóczky László
A mozdulat értelme
Kudarc, önmarcangolás, béke

Nagy László
A gondolat mögötti gondolat
Rejtett motivációk – milyen zsinegek rángatnak téged?

Teljesség

Bagdán Zsuzsanna
A kitépés katarzisa
Élmények a Csillagpontról

Miklya Zsolt
Közötök lesz egymáshoz – Átjárható zónahatárok
Jézus nem tartja meg a három lépés távolságot

Péter-Szarka Katalin
Az érintés természete
Maga Isten lép ki önmagából – értünk.

Üzenet

Pete Violetta
A munka relativitás-törvénye
Krisztus-test vagy hibás keljfeljancsi?

Miklya Luzsányi Mónika
Ölelj jóvá!
Az érintés erőt ad. Azt üzeni: szeretlek! Fontos vagy nekem!

Miklya Zsolt
Nyelvek ajándéka
Amitől a fáradt ifjak szárnyra kelnek

Áthallások

Hancsók Barnabás
Krisztusi mozdulat a ringben
A pankrátor szenvedéstörténete

Turcsik Ferenc
Angyali érintés
Angyalok városa? Nem! Embereké.

Riport

Miklya Luzsányi Mónika
Istent dicsőíteni tánccal
Interjú Incze Miklós koreográfussal a szent táncról

Kitekintés

Pete Violetta
Isten szekerét toljuk...
... a Művészetek Völgyén keresztül is

Szakács Gergely
Érinthetők és érinthetetlenek
Milyen a kézzelfogható lelkész?

Látogatóink száma a mai napon: 5075
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 45748648

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat