belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Gondolkorzó

Kádár József

Volt jegy, nincs jegy - melyik értékelési formától tanul jobban a gyerek?

Az új közoktatási törvény búcsút mond a szöveges értékelésnek

Kedvek Gabriella egy ökumenikus iskola alsósait tanítja. Őt kérdeztük, hogyan változik meg szeptembertől az alsó tagozatosok értékelése az eddigi rendszerhez képest?

Az elmúlt években a gyerekek csak félévkor és évvégén kaptak szöveges értékelést a tanulmányaikról, évközben százalékszámmal fejezték ki a teljesítményüket egy dolgozaton. Szeptembertől csak az elsősök kapnak szöveges értékelést, 2-4 osztályig pedig visszaállítják a régi rendszert és mindent osztályzattal fognak értékelni. De ezt minden iskola majd maga döntheti el. Itt felmerül egy csomó adminisztratív probléma, a jelenlegi bizonyítványok, naplók, osztályozó programok szöveges értékelésre vannak tervezve, így új osztálynaplóra és bizonyítványra vagy programra lesz szüksége annak az iskolának, amelyik erre a rendszerre tér át. A most bevezetett rendszerben az első osztályosoknál megmarad a szöveges értékelés, ez az ő korunknál fogva így helyes, és egyben nagyon ösztönzi is őket, mert várják a második osztályt, ahol már jegyeket kapnak mindenre.

Melyek voltak a régi rendszer előnyei és hátrányai, és miben lesz más ez az új - igazából régi - rendszer?

Az előnye az volt, hogy személyre szabottan és árnyaltabban lehetett értékelni egy gyerek munkáját, teljesítményét. A másik fontos érv e mellett, hogy ezeket a kis emberpalántákat ne érje még annyi kudarcélmény. Ez egy európai liberális gondolkodásmódnak a következménye, hogy ezt annak idején bevezették. Ugyanakkor a szülök számára -  mivel maguk is az osztályzási rendszerben nőttek fel -  nem sokat mondott ez a fajta értékelési forma. Megkapja a szülő és a gyerek ezt a sűrűn teleírt A4-es oldalt, és utána eljön megkérdezni minket, pedagógusokat, vajon ez hányast is jelent ez valójában? A gyereknek szintén nem mond semmit, főleg egy elsősnek, aki évvégére éppcsak megtanult olvasni. Ezeknek a 6-10 éveseknek keveset mond, hogy a matematika dolgozat 65% lett, nincs mihez kötnie ezt a számot, így kevéssé motiválja arra, hogy kijavítsa az előző teljesítményét, ill. nem tudja mihez kötni a saját teljesítményét. Csak a legjobb tanulóknak egyformán ösztönző mindkét értékelési rendszer, mert ők mindkét értékelési rendszerben jól teljesítenek.

Az első osztályban mégis fontos szerepe van a szöveges értékelésnek, mert így sokkal jobban össze tudnak szokni mint osztályközösség, hisz mindenki máshonnan érkezik, különböző óvodákból, családból, eltérő szociális háttérrel. Nem alakul ki azonnal az osztály kategorizálódása kitűnőkre, közepesekre, gyengékre.

Hadd mondjak el egy saját példát a kollegáimtól, ami egyértelműen bizonyítja azt, hogy mennyire fontos az osztályzás motivációja egy gyermek életében.  Iskolánk fejlesztő pedagógusa már évek óta foglalkozott egy olyan diákkal, aki ötödikes lenne, de osztályt ismételt, így csak negyedikbe járt. Annyira nem ment a felzárkóztatás, hogy a végén már semmire nem volt rávehető a gyermek, sem tanulni, sem dolgozatot írni, de még az osztályba sem volt hajlandó bemenni. - Ez a fejlesztő pedagógus elkötelezett híve volt a szöveges értékelési rendszernek. - Végső elkeseredésében otthonról elhozott egy matricás füzetet és azt mondta diáknak, ha ezt a feladatot megcsinálod, kapsz egy matricát, ha azt megtanulod, akkor két matricát kapsz. Láss csodát, a dolog azonnal működött és a fiúcskát már semmi nem állította meg abban, hogy a matricás füzete megteljen jutalomfigurával.

Azt gondolom, mind a gyerekek, mind a szülők, mind a tanárok számára sokkal hasznosabb lesz az osztályozós rendszer, mint ami az utóbbi években volt.  Akiknél egyértelműen nem fog nagy sikert aratni ez az új rendszer, azok a gyerekek, akiknek a teljesítménye nagyon gyenge. Mert senki nem örül annak, ha a bizonyítványban egyesek illetve kettesek szerepelnek, hisz az eddig szöveges értékelés sokkal árnyaltabban fogalmazott.

Egyértelműen pártolom, és a munkámat is jelentősen segíti, hogy visszaáll a régi jó bevált osztályzási rendszer, mert így sokkal könnyebb lesz motiválni a gyermekeket egy jobb teljesítmény eléréséhez, a szülők és a diákok is tudni fogják, hányadán állnak pontosan.

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2019. április 25., csütörtök,
Márk napja van.
Tartalom
Vezércikk

Pete Violetta
Lépni egy merészet
Előrehaladni az ismeretlenbe - tudatlanság, vagy hit?

Gondolkorzó

Kádár József
Volt jegy, nincs jegy - melyik értékelési formától tanul jobban a gyerek?
Az új közoktatási törvény búcsút mond a szöveges értékelésnek

Felszín

Kókai Géza
Áldás és átok, avagy hittant tanítok
Félelmek és örömök - a tanári asztal másik oldaláról

Bölcsföldi András
Circus Hungaricus
Előtted a porond, éld át az előadást!

Szakolczainé Gál Éva
Élethosszig való tanulás
Tréningek, képzések tanfolyamok korhatár nélkül, előfeltétel: motiváció

Kádár József
Apáról fiúra - Példakép vagy átok?
Generációk kölcsönhatása: a formálás felelőssége

Magasság

Nagy Dávid
A tudás hatalma
Fára mászva hódítsuk meg a Holdat?

Nagy Dávid
Bicikli, puding, vallás
Mi lehet a közös a Kalasnyikovban és a logikában?

Gueth Péter
Mikor kötöznek le?
Sötéten tartva vagy fájdalommal megvilágítva értékesebb az elme? – Szókratész és Platón a tanulásról

Tóth Sára
Mire épül a tanári tekintély?
A mai órán elsajátítandó anyag: felnézni valakire valamiért

Pete Violetta
A kételkedés mesterei
Van-e előre haladás visszaesések, kételyek, gyötrődés nélkül?

Mélység

Nagy László
A tanár, aki igazán szeret
Ami átadható: odaadás, lelkesedés, szenvedély

Kedvek Vera
Tanulási nehézségek - diszlexia, diszgráfia
„Vedd és olvasd!" - De hogyan, ha nem megy ilyen egyszerűen?

Ferenczi Zoltán
Szenvedélybetegséget támogató iskolák
Az egészségtelen iskola ismertetőjegyei

Teljesség

Kósa Balázs
Pár szó a misztikáról
Amit állíthatok Istenről és amit nem - apropó meddig is ér a Szentlelked?

Bella Péter
Tiszteld apádat és anyádat!
„Majd pont a fatert meg a mutert?!"

Pete Violetta
Tanítványképző - nyári tábor a Szilágyi Dezső téri gyülekezettel
Amit a Mestert követőnek tudni kell

Üzenet

Kutasy Zsolt
Ál-liberál és a szabadság valósága
Bibliai alapok és emberi törekvések az oktatásban

Rácz Róbert
Példaadással a tanításban
Tanulj, hogy taníthass, légy hiteles, hogy hitelessé tehess, légy nyitott felfelé, hogy másokat is megnyiss!

Kedvek Vera
Az olvasás védelmében
Betűkkel nevetni és sírni - életre nevelnek a könyvek, csak kézbe kell venni

Áthallások

Dull Krisztina
„Sajnos, a teológiát is!" Sajnos?!
„Ment-e a világ a könyvek által elébb?" - érdemes-e egyáltalán belefognunk a tanulásba?

Miklya Luzsányi Mónika
Hitlovagok, tanítók, mesterek
Akik nyomot hagytak bennünk

Géczy Ráhel
The End... véget ér a film?
Tanárfigurák a vászonról, akiket a saját katedránkon is szívesen látnánk

Horváth Dániel
Életet tanulni Tréfából, szelídséget a gyűlöletből
Ahogyan Milan Kundera főhőse érzelmekre lel

Riport

Géczy Katalin
Gondot viselj magadról és a tudományról!
Évkezdés egy igazgató szemszögéből: milyen törekvései vannak egy ifjú református iskolának?

Nagy Tamara
Hittan(ulás), Istenkép(zés)
Honnan veheted a vallásod?

Dobóczky László
Tanítani régen és ma
Elhivatottság a tanári asztalon innen és túl

Kitekintés

Miklya Luzsányi Mónika
Játék és tanulás
Legyen Ön is hittan ötös!

Gaszner Veronika
Búzamagból kenyeret
Különbségek és egyezések: Waldorf, vagy klasszikus oktatás?

Látogatóink száma a mai napon: 3197
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 44209629

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat