2010. szeptember 
				27. szám
			
	
	Magasság
Van-e előrehaladás visszaesések, kételyek, gyötrődés nélkül?
A kételkedés mesterei: szerencsejátékosok vagy tudatos fejlődők?
„Tagadni, hinni és mindenben kételkedni: olyan ez az embernek, mint a lónak a futás." - mondta Blaise Pascal, aki maga megalkotta a szerencsejátékos elvét. Mintha csak játszana egy kártyaasztal mellett: latolgatja, hogy érdemes-e hinni. Sorra véve a lehetőségeket arra lyukad ki, hogy a legnagyobb nyerési esély és a legkisebb sansz veszíteni akkor áll fenn, ha hisz Istenben az ember. (Hiszen ha nem hisz az ember és nincs Isten, mondhatjuk nem történt semmi. Ha nem hitt és van Isten, akkor vesztett a legnagyobbat. Ha hitt és nincs Isten, akkor élt egy példás életet, de nem történt semmi, viszont ha hitt és van Isten, akkor nyerte a legnagyobbat. Vagyis az ateizmus oldalán van a legnagyobb rajtavesztés lehetősége, a hit oldalán pedig a legnagyobb nyereségé.)
Egy hívő számára elfogadhatatlan párhuzam a szerencsejáték és a hit kérdése. Tudakolni, hogy érdemes-e Istenre fogadni, vagy egyáltalán bizonygatni, hogy ő létezik. Én mégis hálát adok a szerencsejátékos elvéért és az istenérvekért, mindannyiszor joghallgató, közgazdász vagy egyéb irtó reális világlátású embereknek próbálok Istenről beszélni.
A kételkedés netovábbja mégis Descartes. Eljut odáig, hogy semmi nem biztos, amit tapasztalok. Mindaz, amit látok, hallok, érintek, nem biztos, hogy igaz. Lehet, hogy egy gonosz erő akar megtéveszteni, lehet, hogy álmodunk, még az is lehet, hogy megőrültünk. Semmiben nem hisz, csak abban, hogy gondolkodik. Semmi más nem biztos, csupán ez a működése az embernek. Később rájön, hogy Isten képzete olyan képzet, amely velünk született. Az a bizonyos Isten-alakú vagy -arcú űr, amely mindenkiben ott van, ami miatt minden népnek van valamiféle transzcendens képzete, legyenek egymástól mégoly távol is. Isten képzete tehát nem lehet hamis. Isten pedig jó. Márpedig ha Isten jó, akkor nem hagyná, hogy engem az álmaim, az őrültségem vagy egy gonosz erő átverjen. Ha Isten van, akkor minden úgy igaz, ahogy azt tapasztalom. Ha Isten van, akkor egyből minden van és biztonságban érezhetem magam.
Kételkedni. A lelkes templomos hívek szemében hiba, félreértés, emberi gyarlóság. Pedig ki az, aki nem bizonytalanodik el néha? Abban hogy van-e eredendő bűn, abban, hogy vajon mit akar velem Isten éppen ma, abban, hogy mi a helyzet az olyan bonyolult kérdésekkel, mint a Szentháromság vagy az eleve elrendelés, tényleg megbocsátattak-e a bűneim. A kételkedés nem feltétlenül rossz, mint ahogyan azt elsőre gondolnánk. A kételkedés válaszút, amelyből van lehetőségünk vagy megerősödve kijönni, vagy még gyengébben. Mint ahogyan Erik Erikson lépcsős fejlődéselméletében is minden egyes krízis válaszút. Ha az adott problémakört sikerül megoldani, előreléphet az ember, hogyha nem, akkor toporog. Descartes megjárta a maga küzdelmes körét a semmit el nem hívéstől a mindent elhívésig. Pascal is hívő volt. Sikerült a legjobbat kihozniuk a kételkedésükből, megerősödve jöttek ki a bizonytalan kételyek útvesztőjéből.
Vajon a hitünkben lehetséges előrelépni kételkedés nélkül? Kapunk-e válaszokat kérdésfeltevés nélkül? Merjük-e kockáztatni biztonságos zugainkat az előrehaladásért?
		
		
		
			
				Pete Violetta
				Lépni egy merészet
				Előrehaladni az ismeretlenbe - tudatlanság, vagy hit?
			
			
				Kádár József
				Volt jegy, nincs jegy - melyik értékelési formától tanul jobban a gyerek?
				Az új közoktatási törvény búcsút mond a szöveges értékelésnek
			
			
				Kókai Géza
				Áldás és átok, avagy hittant tanítok
				Félelmek és örömök - a tanári asztal másik oldaláról
			
				Bölcsföldi András
				Circus Hungaricus
				Előtted a porond, éld át az előadást!
			
				Szakolczainé Gál Éva
				Élethosszig való tanulás
				Tréningek, képzések tanfolyamok korhatár nélkül, előfeltétel: motiváció
			
				Kádár József
				Apáról fiúra - Példakép vagy átok?
				Generációk kölcsönhatása: a formálás felelőssége
			
			
				Nagy Dávid
				A tudás hatalma
				Fára mászva hódítsuk meg a Holdat?
			
				Nagy Dávid
				Bicikli, puding, vallás
				Mi lehet a közös a Kalasnyikovban és a logikában?
			
				Gueth Péter
				Mikor kötöznek le?
				Sötéten tartva vagy fájdalommal megvilágítva értékesebb az elme? – Szókratész és Platón a tanulásról
			
				Tóth Sára
				Mire épül a tanári tekintély?
				A mai órán elsajátítandó anyag: felnézni valakire valamiért
			
				Pete Violetta
				A kételkedés mesterei
				Van-e előre haladás visszaesések, kételyek, gyötrődés nélkül?
			
			
				Nagy László
				A tanár, aki igazán szeret
				Ami átadható: odaadás, lelkesedés, szenvedély
			
				Kedvek Vera
				Tanulási nehézségek - diszlexia, diszgráfia
				„Vedd és olvasd!" - De hogyan, ha nem megy ilyen egyszerűen?
			
				Ferenczi Zoltán
				Szenvedélybetegséget támogató iskolák
				Az egészségtelen iskola ismertetőjegyei
			
			
				Kósa Balázs
				Pár szó a misztikáról
				Amit állíthatok Istenről és amit nem - apropó meddig is ér a Szentlelked?
			
				Bella Péter
				Tiszteld apádat és anyádat!
				„Majd pont a fatert meg a mutert?!"
			
				Pete Violetta
				Tanítványképző - nyári tábor a Szilágyi Dezső téri gyülekezettel
				Amit a Mestert követőnek tudni kell
			
			
				Kutasy Zsolt
				Ál-liberál és a szabadság valósága
				Bibliai alapok és emberi törekvések az oktatásban
			
				Rácz Róbert
				Példaadással a tanításban
				Tanulj, hogy taníthass, légy hiteles, hogy hitelessé tehess, légy nyitott felfelé, hogy másokat is megnyiss!
			
				Kedvek Vera
				Az olvasás védelmében
				Betűkkel nevetni és sírni - életre nevelnek a könyvek, csak kézbe kell venni
			
			
				Dull Krisztina
				„Sajnos, a teológiát is!" Sajnos?!
				„Ment-e a világ a könyvek által elébb?" -  érdemes-e egyáltalán belefognunk a tanulásba?
			
				Miklya Luzsányi Mónika
				Hitlovagok, tanítók, mesterek
				Akik nyomot hagytak bennünk
			
				Géczy Ráhel
				The End... véget ér a film?
				Tanárfigurák a vászonról, akiket a saját katedránkon is szívesen látnánk
			
				Horváth Dániel
				Életet tanulni Tréfából, szelídséget a gyűlöletből
				Ahogyan Milan Kundera főhőse érzelmekre lel
			
			
				Géczy Katalin
				Gondot viselj magadról és a tudományról!
				Évkezdés egy igazgató szemszögéből: milyen törekvései vannak egy ifjú református iskolának?
			
				Nagy Tamara
				Hittan(ulás), Istenkép(zés)
				Honnan veheted a vallásod?
			
				Dobóczky László
				Tanítani régen és ma
				Elhivatottság a tanári asztalon innen és túl
			
			
				Miklya Luzsányi Mónika
				Játék és tanulás
				Legyen Ön is hittan ötös!
			
				Gaszner Veronika
				Búzamagból kenyeret
				Különbségek és egyezések: Waldorf, vagy klasszikus oktatás?
			
Látogatóink száma a mai napon: 3066
 Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 64598662
Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.
Jelenleg nincsenek hozzászólások.