 
				2010. szeptember 
				27. szám
			
 
 
 Felszín
	
	Felszín
Félelmek és örömök - a tanári asztal másik oldaláról
Hihetetlenül nagy hangzavar volt az udvaron, a gyerekek össze-vissza rohangáltak, szinte artikulálatlan módon kiabáltak. A tanító nénik közül néhány az udvaron egy kupacban állva, mosolyogva beszélgettek. A tanári felé vettem az irányt. Köszöntem annak a néhány pedagógusnak, akik inkább a nevelői védelmét választották, hogy egy jó erős feketével élénkítsék magukat. Csupán a kulcsra volt szükségem. Az iskola könyvtárának kulcsára, amely otthont adott minden hittanóránknak. A kulcs megszerzése után sietve távoztam. Nem akartam sokáig a tanáriban maradni, azóta sem szeretek ott lenni egyik iskolában sem, ahol megfordulok. Ha ott vagyok, mindig azt érzem, hogy vége a diákéletemnek. Ennek pedig nem mindig örülök.
 Bementem a könyvtárba, hogy első órám helyszínét felmérjem. Amíg tart a szünet, legalább kifújom magam. Izgulok. Ez nem is kifejezés. Mégiscsak én vagyok a tanár és ilyen még nem volt. Teljesen új a szerep. Ötleteim persze már vannak. Egy-két hete, amióta tudom, hogy kiket tanítok, gondolkodom, sőt jegyzetelek, hogy melyik évfolyamot mivel szeretném „lenyűgözni". Szeretném az átadásra váró anyagot érdekesebbé, izgalmasabbá, mondhatni ellenállhatatlanabbá tenni a hittanórákon, Ötletek vannak, no meg izgalom is.
Bementem a könyvtárba, hogy első órám helyszínét felmérjem. Amíg tart a szünet, legalább kifújom magam. Izgulok. Ez nem is kifejezés. Mégiscsak én vagyok a tanár és ilyen még nem volt. Teljesen új a szerep. Ötleteim persze már vannak. Egy-két hete, amióta tudom, hogy kiket tanítok, gondolkodom, sőt jegyzetelek, hogy melyik évfolyamot mivel szeretném „lenyűgözni". Szeretném az átadásra váró anyagot érdekesebbé, izgalmasabbá, mondhatni ellenállhatatlanabbá tenni a hittanórákon, Ötletek vannak, no meg izgalom is.
Összeszorul a gyomrom. A homlokom verejtékezik. Megszólalt a csengő, ami a szünet végét jelzi. Milyen rég is hallottam, az egyetemen nem volt. Utoljára a gimnáziumban rémisztett a csengő éles hangja. Akkor is hasonló érzéseket keltett bennem, főleg matek és egyéb reáltárgyak előtt. Pedig most hittan lesz, mégis nagy az aggodalom bennem. No de ezt leküzdve elindulok a „célosztályok" felé, hogy összeszedjem a kis hittanosaimat. Nincs nehéz dolgom, két osztályból négy gyereket kell „összevadásznom". Ők az én hittanosaim, sőt ők az elsők, akik részesei lehetnek életem első tanórájának. Ők is megilletődöttek. Nekik is új a helyzet, pedig már harmadikosok, már két évet jártak iskolába és két éve járnak hittanra is. Miért kell úgy félni, hát nem harapok. Bemutatkozom és akkor nem fognak félni. Ismerkedés után imádkozás. Mégiscsak így illik egy jó hittanórát kezdeni. Azután történet, színezés, aranymondás. És hirtelen és teljesen váratlanul megszólal ismét a csengő. Hogyhogy vége az órának, a színezés még nincs kész!? Sebaj, otthon fejezzétek be! Nekem megkönnyebbülés. Túl vagyok az első saját órámon. Ezt még egy párszor, pár évfolyamon alig tíz hónapig megismétlem és már vége is a tanévnek. És tényleg vége lett. Elszaladt az a tíz hónap és elérkezett a várva várt nyáriszünet. Voltak nagyon szép pillanatok. Volt, hogy örömmel jöttem ki egy-egy óra után, mert például jót beszélgettünk a hetedikesekkel Istenről és ők maguk is úgy álltak fel, hogy köszönjük az órát. Volt, hogy szívet gyönyörködtetően tudták visszaadni az előző lecke történetét. Volt, hogy mindenki tudta az aranymondást. Volt, hogy csak egyszerűen jó volt hittan órát tartani. Kár lenne tagadni és nem is akarom, hogy voltak nagyon nagy kudarcok is. Hihetetlenül nehéz pillanatok, amikor azt éreztem, hogy soha többé nem akarom ezt csinálni, én ehhez nem értek, képtelen vagyok megtartani a rám bízott órákat. Mégis muszáj volt bemenni és megtartani. Küzdelmes év volt az első év, de azt hiszem, nem reménykedhetek abban, hogy a következő sokkal jobb lesz. Tanultam sokat, főleg a magam kárán, s tudom, hogy sok mindent máshogy teszek majd. De egyet biztosan tudok: teszem, mert Istent hirdethetem, Róla beszélhetek a gyerekeknek, s reménykedem, hogy majd életük során egyszer-egyszer eszükbe jutnak mindazok, amelyeket közösen tanultunk és fedeztünk fel a Teremtőről.
 
		
		
		 
			
				Pete Violetta
				Lépni egy merészet
				Előrehaladni az ismeretlenbe - tudatlanság, vagy hit?
			
 
			
				Kádár József
				Volt jegy, nincs jegy - melyik értékelési formától tanul jobban a gyerek?
				Az új közoktatási törvény búcsút mond a szöveges értékelésnek
			
 
			
				Kókai Géza
				Áldás és átok, avagy hittant tanítok
				Félelmek és örömök - a tanári asztal másik oldaláról
			
				Bölcsföldi András
				Circus Hungaricus
				Előtted a porond, éld át az előadást!
			
				Szakolczainé Gál Éva
				Élethosszig való tanulás
				Tréningek, képzések tanfolyamok korhatár nélkül, előfeltétel: motiváció
			
				Kádár József
				Apáról fiúra - Példakép vagy átok?
				Generációk kölcsönhatása: a formálás felelőssége
			
 
			
				Nagy Dávid
				A tudás hatalma
				Fára mászva hódítsuk meg a Holdat?
			
				Nagy Dávid
				Bicikli, puding, vallás
				Mi lehet a közös a Kalasnyikovban és a logikában?
			
				Gueth Péter
				Mikor kötöznek le?
				Sötéten tartva vagy fájdalommal megvilágítva értékesebb az elme? – Szókratész és Platón a tanulásról
			
				Tóth Sára
				Mire épül a tanári tekintély?
				A mai órán elsajátítandó anyag: felnézni valakire valamiért
			
				Pete Violetta
				A kételkedés mesterei
				Van-e előre haladás visszaesések, kételyek, gyötrődés nélkül?
			
 
			
				Nagy László
				A tanár, aki igazán szeret
				Ami átadható: odaadás, lelkesedés, szenvedély
			
				Kedvek Vera
				Tanulási nehézségek - diszlexia, diszgráfia
				„Vedd és olvasd!" - De hogyan, ha nem megy ilyen egyszerűen?
			
				Ferenczi Zoltán
				Szenvedélybetegséget támogató iskolák
				Az egészségtelen iskola ismertetőjegyei
			
 
			
				Kósa Balázs
				Pár szó a misztikáról
				Amit állíthatok Istenről és amit nem - apropó meddig is ér a Szentlelked?
			
				Bella Péter
				Tiszteld apádat és anyádat!
				„Majd pont a fatert meg a mutert?!"
			
				Pete Violetta
				Tanítványképző - nyári tábor a Szilágyi Dezső téri gyülekezettel
				Amit a Mestert követőnek tudni kell
			
 
			
				Kutasy Zsolt
				Ál-liberál és a szabadság valósága
				Bibliai alapok és emberi törekvések az oktatásban
			
				Rácz Róbert
				Példaadással a tanításban
				Tanulj, hogy taníthass, légy hiteles, hogy hitelessé tehess, légy nyitott felfelé, hogy másokat is megnyiss!
			
				Kedvek Vera
				Az olvasás védelmében
				Betűkkel nevetni és sírni - életre nevelnek a könyvek, csak kézbe kell venni
			
 
			
				Dull Krisztina
				„Sajnos, a teológiát is!" Sajnos?!
				„Ment-e a világ a könyvek által elébb?" -  érdemes-e egyáltalán belefognunk a tanulásba?
			
				Miklya Luzsányi Mónika
				Hitlovagok, tanítók, mesterek
				Akik nyomot hagytak bennünk
			
				Géczy Ráhel
				The End... véget ér a film?
				Tanárfigurák a vászonról, akiket a saját katedránkon is szívesen látnánk
			
				Horváth Dániel
				Életet tanulni Tréfából, szelídséget a gyűlöletből
				Ahogyan Milan Kundera főhőse érzelmekre lel
			
 
			
				Géczy Katalin
				Gondot viselj magadról és a tudományról!
				Évkezdés egy igazgató szemszögéből: milyen törekvései vannak egy ifjú református iskolának?
			
				Nagy Tamara
				Hittan(ulás), Istenkép(zés)
				Honnan veheted a vallásod?
			
				Dobóczky László
				Tanítani régen és ma
				Elhivatottság a tanári asztalon innen és túl
			
 
			
				Miklya Luzsányi Mónika
				Játék és tanulás
				Legyen Ön is hittan ötös!
			
				Gaszner Veronika
				Búzamagból kenyeret
				Különbségek és egyezések: Waldorf, vagy klasszikus oktatás?
			
Látogatóink száma a mai napon: 1458
 Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 64543755
Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.
Jelenleg nincsenek hozzászólások.