Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Kálvin élete (negyedik rész)


Kálvin ajtaján is dörömbölnek már Morin rendőrtiszt pribékjei, midőn ba­rátai a ház hátsó ablakán kötéllé csavart lepedőn kilopják. Kapával és zsákkal vállán, vincellér ruhában barátjához Du TilIet Lajos angoulemei ka­nonokhoz menekül, kinél nemcsak meleg fogadtatásra, hanem gazdag könyv­tárra is talál. „Ez az új vulkán itt kovácsolta villámait." „Itt kezdette Insti­tutiójának szövegét megírni." - jegyzi meg felőle a reformáció egyik ellensége. Ha ezen állítás nem is fedi teljes mértékben a valóságot, bizo­nyára itt érlelődik meg - a sok könyv láttára - Kálvin lelkében a vágy, hogy írásban is feltárja ország-világ előtt a hitújítás örök igazságait. Gya­korta ellátogat innét Nerachba, az evangéliumi hittel rokonszenvező Margit navarrai királyné udvarába. Itt köt baráti frigyet a zúzmarás tél és a rügy­bontó tavasz, a közel száz éves Faber Stapulensis és a huszonöt éves Kál­vin, Pikardiának két nagy fia. Faber a reformáció úttörője, Kálvin annak diadalmas megkoronázója. Angouleméből szülőföldjére is ellátogat, hol a reformációtól reszkető káptalan 1534. május 26-án elfogatja. Csak nyolc napig tartja ugyan fogva, mivel semmi terhelő adatot nem tudnak reá bi­zonyítani: és mégis sokáig tartja magát a tévhit, hogy börtönében tüzes vassal bélyegezték meg, annak dacára, hogy kortársa és ellensége az 1544-ben született Papirius Masson jezsuita is megcáfolja azt.

 

És ha valóban úgy történt volna is?! Ha száz szégyenbélyeget üt Kálvin nemes keblére elfogult kora, kisebb volna ő? Kisebb-e Krisztus, mert megostorozták?!  Gonosztevő-e a tarsusi Pál csak azért, mert máglyán végezte áldott életét?! Bátran szenvedni a megismert igazságért a legnagyobb égi kegy, mi halandó embernek a rövid földi lét alatt osztályrészül juthat!

Szülőföldjéről Párizsba indul reformátorunk. Mint mágnes az apró vas­szilánkokat, a jó hírek úgy vonják a főváros felé. Csak mikor oda ér, látja, hogy a sok szóbeszéd nem egyéb hiu remény festette csalóka délibábnál. Rövid párizsi tartózkodását felhasználja arra, hogy vitára hívja ki, Krisztus istenségét tagadó Servet Mihályt, de az - bár a kihívást elfogadja - a jelzett helyen nem jelenik meg. (Vége a negyedik résznek.)

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 1503, összesen: 1169963

  • 2025. november 05., szerda

    „Az istentisztelet középpontjában nem a tanítás, hanem az élő, szent, Istennek tetsző áldozat áll. Önmagunk odaszánása.” Visky András reformációünnepi...
  • 2025. november 04., kedd

    A Hager Ritta textiltervező alkotásaiból létrehozott Via Lucis – Belső fény címet viselő kiállításon maga a művész tartott tárlatvezetést.
  • 2025. november 04., kedd

    A Szentírás Szövetség az Út-on Bibliaolvasó applikációhoz kapcsolódva fotópályázatot hirdet, hogy kreatív képeken keresztül is inspiráljon a rendszere...
  • 2025. november 03., hétfő

    Elgondolható valódi szabadság apa nélkül? Október 23-án mutatták be a hazai mozik Nemes Jeles László új filmjét, az Árvát. 2025-ben ezt a filmet nevez...
  • 2025. november 03., hétfő

    Felavatták néhai Hegedűs Loránt dunamelléki püspök mellszobrát Lakitelken a reformáció ünnepén.
  • 2025. november 01., szombat

    Ezek a kérdések állnak a második Nagy-Budapesti Missziói Konferencia középpontjában, melyet november 10-én tartanak a fővárosban és az agglomerációban...
  • 2025. október 31., péntek

    „nem lehet, tiszteletes úr, levetni a gyászt. magunkat vetjük le akkor.” Vers mindenszentek napjára Hegedűs Gyöngyitől.
  • 2025. október 30., csütörtök

    A reformáció emléknapján egy különleges közösséget mutatunk be: közös gyülekezete van Kiskunfélegyházán a reformátusoknak és az evangélikusoknak, már ...
  • 2025. október 29., szerda

    Hányféle arca van a gonosznak a gyerekirodalomban? Berg Judittal és Harmath Artemisszel mesékről, könyvekről és kortárs jelenségekről beszélgettünk.
  • 2025. október 29., szerda

    Bemutatták a Reménytövis kortárs keresztény versantológiát a budapesti Ráday Házban.