2010. augusztus 
				26. szám
			
	
	Áthallások
Woodstocktól a mai napig esőben és kánikulában is üvölt a hangfal és üvölt a fiatalság - csak a stílus változik
Déri Tibor még csak egy képzelt riportot írhatott egy amerikai popfesztiválról, a mai negyvenesek részesei lehettek néhány fergeteges bulinak, fiaink, lányaink számára pedig életformává vált a fesztiválozás. De valójában mi is ez az egész? És főleg: mi keresnivalója van a rockfesztiválokon egy keresztyén embernek?
Woodstocktól a Voltig
Akkor talán kezdjük az elején: kezdetben volt Woodstock. Illetve pontosabban Monterey 1967-ben, amelynek folyománya az 1968-ban megrendezett több százezer embert megmozgató woodstocki, s fájdalmas lezárása lett a hatvankilences altamonti fesztivál, amelyet mi magyarok jobbára csak hallomásból vagy Déri regényéből ismertünk. Az azért hozzánk is eljutott, hogy a hatvanas évek legnagyobb sztárja léphettek fel ezeken a fesztiválokon, úgymint Janis Joplin, a Who, a Jefferson Airplane, Joe Cocker, a Ten Years After, a Crosby, Stills, Nash and Young, és záró attrakcióként Jimi Hendrix, valamint Carlos Santana és Ravi Shankar, Altamontban pedig a fősztár a Rolling Stones volt. Igazság szerint Montereyvel ellentétben Woodstockot belépősre tervezték a szervezők, ám a biztonsági őrök egyszerűen féltek a kétszázezres tömeg reakciójától, s ők maguk is segítettek a kordonok lebontásában.
Hazánkban az 1973-as Tolcsvay Béla által szervezett miskolci fesztivált emlegetik "kis magyar Woodstockként", ahol a felhozatal finoman fogalmazva is elég vegyes volt. A slágerzenét játszó Corvina vagy Bergendy zenekartól a beatkorszak klasszikusain (Bródy, Konz, Illés), az akkor feltörekvő keményrock zenekarokon  (P. Mobil) vagy a dallamos diszkózenét játszó Neotonon keresztül az improvizatív jazzig (Mini) sok minden megtalálható volt. Egy dolog azonban összefogta ezt a sokféleséget: az akkor  már puhuló szocialista eszméknek való ellenállás. Hogy a hatalom mennyire érezte a miskolci fesztivál veszélyét, mi sem bizonyítja jobban, mint a fesztivál színhelyére kivezényelt több száz rendőr, munkásőr és ifjúgárdista, valamint az, hogy egyetlen médiumban sem eshetett szó a több ezer fiatalt megmozgató rendezvényről.
A kulturális vezetők sokáig nem is engedélyeztek egyetlen komoly könnyűzenei fesztivált sem. Ám a nyolcvanas évek elején a szinte a semmiből feltámadó rocknemzedék nyomására be kellett adniuk a derekukat. A Hajógyári szigeten 1980. augusztus 23-án megrendezésre kerülő Fekete Bárányok (Beatrice, P. Mobil, HBB) szuperkoncert több mint huszonötezres tömege egyfajta erődemonstrációt is jelentett, csak úgy, mint az LGT ellen-május-elsejének számító tabáni koncertjei. Mert ezek a csőfarmeres, kockásinges fiatalok már nyíltan szembeszegültek a hatalomnak, ha csak egy rockkoncert erejéiig is. Az eredmény természetesen nem maradt el: a fesztiválok végén gumibotos rendőrök tizedelték meg, s kísérték őrszobára őket. A nyolcvanas évek rockzenekarai (a Piramis, P. Mobil, EDDA, Hobo Blues Band) és alternatív kultúrája (Bizottság, Európa Kiadó, Vágtázó Halottkémek) a rendszerváltó generáció élni akarását és másként gondolkodását fejezték ki.
S nincs ez másként ma a Sziget, a Volt, a Hegyalja vagy éppen a Balaton Sound fesztiválok idején sem. A fiatalok magukat akarják meghatározni most is egy zenei világon keresztül, s ez sok esetben ellentmond az előző generációk elképzeléseinek.
Jézus a Szigeten
Bár a mai fesztiválok árai igen borsosak, azt azért el kell ismernünk, hogy a rockkoncertek, s ezen belül a fesztiválozás mindig is az ellenkultúra részeként voltak jelen még Magyarországon is. A woodstocki kordonbontás ugyanis mára jelképpé vált. A korlátok lebontása nem csak fizikai, hanem lelki értelemben is jelen volt és jelen van a fesztiválkultúrában. Ahogyan egykor a hosszú haj, a baboskendő vagy a csőnadrág nem csak egy zenei ízlés, hanem egy világlátás kifejezése is volt, úgy ma is a fesztiválokon való részvétel egy életérzést képvisel.
Egy olyan világot, amelynek határai egyszerre biztosak és megfoghatatlanok. A rockkultúra gyermekei azt mindig is nagyon tudták, mit nem akarnak: hazug társadalmi normáknak engedelmeskedni. Azt viszont ritkán tudták és tudják megfogalmazni, hogy mi is a céljuk. Keresnek valamit, ami felemeli őket a hétköznapok fölé, ami értelmet ad az életnek, s igen, talán még ma is sokan keresnek egyfajta szellemi tisztaságot, amin keresztül megtalálhatják valódi énjüket. A szakralitáshoz való vonzódást mi sem bizonyítja jobban, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek magyar rocksztárjai közül sokan megtértek. Illés Lajos, Tolcsvay Béla soha nem rejtette véka alá hitét, de a kemény rock képviselői közül Révész Sándor (Piramis), Slamovits István (EDDA), Fortuna László (EDDA), Takáts Tamás (Karthago, East) vagy akár a rapper Ganxsta Zolee is a hitben talált választ kérdéseire.
Ezt a fajta keresést kiválóan mutatja be a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról Fináléja. Nem kell sokat magyarázni ahhoz, hogy felfedezzük a szövegben a bibliai párhuzamokat. S aki csak egy kicsit is ismeri a hetvenes évek elejének felpuhuló diktatúráját, az tudja mekkora bátorság kellett ahhoz, hogy egy nemzedéket megmozgató musicalt ilyen szavakkal zárjanak:
Arra születtünk, hogy tiszta szívvel szerethessünk,
 S boldogok legyünk, boldogok legyünk.
 Arra születtünk, hogy mégse dobjuk el hitünket,
 Hogyha szenvedünk, hogyha szenvedünk.
 
 Mint a mécses, világítson egész életed,
 Fordulj felém, ha megérted, mit mondok neked.
 
 Arra születtünk, hogy napsugárba kapaszkodjunk,
 Nem baj, hogyha fáj, nem baj, hogyha fáj.
 Arra születtünk, hogy tiszta legyen még a szívünk,
 Játsszunk még tovább, játsszunk még tovább.
S ha feltesszük a klasszikus kérdést, hogy mit tenne Jézus, hova menne ma el szórakozni, akkor könnyen beledöbbenhetünk, hogy nem feltétlenül a művészfilmklubban vagy az operabálon találkoznánk vele elsősorban. Hanem mondjuk a Szigeten, a bűzlő Toi-Toi vécék, a dobhártyaszaggató hangerő, a por és mocsok közepette.
		
		
		
			
				Horváth Dániel
				Ki szórakozik kivel?
				
Botránkozások az istenkapcsolatunkban vica és versa
			
				Kutasy Zsolt
				Savanyú a szőlő?
				Miért nem mer, miért nem tud a keresztény ember szórakozni?
			
			
				Rusznák Emese
				A tuti módszer
				
Éjszakai kaland négykeréken egy kis szórakozásért
				Bálint Katalin
				Keresztény-kompatibilis szórakozás
				Embernek maradni a korpa között is
			
				Kádár József
				Holy Dance Club
				Te elmennél egy keresztény diszkóba? 
			
			
				Réz-Nagy Zoltán
				Ki/-be/ kapcsolódni - kalandozás a kapcsolóktól a lelki megnyugvásig
				„Balzac sétapálcáján ez állt: minden akadályt összetörök. Az enyémen ez: minden akadály összetör." /Franz Kafka/
			
				Gueth Péter
				Látványtechnika
				Blaszfém istentisztelet a fesztiválok színpadján?
			
			
				Nagy László
				A tékozló fiúk-lányok áldottsága
				A különbség mulatozás és vigadozás között épp csak a kegyelem
			
				Dobóczky László
				Fél/ELEM
				Őszinte önvizsgálat: mi vezet Istenhez? 
			
			
				Szerkesztő  
				Pál apostol nyoma - ahogy én beleléptem
				
Török és görög állomások, ahol valamikor régen megszólalt az ige
				Sági Endre
				Halleluja
				Az istendicséret maga turnézik az ajkakon világszerte
			
			
				Bagdán Zsuzsanna
				A keresztyének hippik?
				Békejel és kereszt, communio és kommuna…
			
				Bölcsföldi András
				Ne szórakozz!
				Szórás helyett lehetne gyűjtés? 
			
				Rusznák Emese
				Nem kell mindent agyonsózni!
				Keresztény szórakozás az, ha keresztények szórakoznak
			
			
				Miklya Luzsányi Mónika
				Ha nyár, akkor fesztivál!
				Woodstocktól a mai napig esőben és kánikulában is üvölt a hangfal és üvölt a fiatalság - csak a stílus változik
			
				Kovách János
				Újjászületés beatritmusban
				A táncdalfesztiválos időkből a mába Kovács Katival
			
				Kovách János
				Szentlelkes rock
				Amikor a gitárzúgás Isten erejét sugározza - Delirious?
			
			
				Kádár József
				Bolyki Brothers és a szórakoztató ipar
				Négy férfihang egy komplett produkció
			
				Bella Péter
				Humorista és az egyház - Bödőcs Tibor parókiális poénjai
				A főállású nevettetőt Ágoston olvasása közben értük utol
			
			
				Katona Viktor
				Soli Deo Gloria üdülő
				Ige és szórakozás kettősében töltött szabadidő
			
				Miklya Luzsányi Mónika
				Könnyű nyári olvasmány
				Humoros keresztény könyvek az „erősen ajánlott" polcról
			
				Pete Violetta
				 Öltözz kereszténybe!
				Kiütközzék-e kívül a belső, avagy milyen divatot kövessen a hívő ember?
			
Látogatóink száma a mai napon: 5030
 Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 64600618
Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.
Jelenleg nincsenek hozzászólások.