Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Digitális igehirdetés – 2021. április 25. vasárnap

Digitális igehirdetés - 2021. április 25. vasárnap - Gyöngyös és szórványai

- készítette és közreadja: Kenyeressy Károly lelkipásztor -

 

ENGEDELMESSÉG, BOSSZÚÁLLÁS, MEGTISZTULÁS

 

Alapige: 4 Mózes 31,1-12

 

„Azután így beszélt Mózeshez az ÚR: Állj bosszút Izráel fiaiért a midjániakon…”

 

Mózes 4. könyve a „Számok" könyve, a „Pusztában" eltöltött idő könyve. Elsőként azt a mondatot szeretném kiemelni az igeszakaszból: „Ezret küldjetek egy-egy törzsből, Izráel mindegyik törzséből a harcba." (4.vers) Istennek itt lévő rendelkezései tehát minden törzsre vonatkoznak. Ha a zsidó írásmagyarázat felosztását vesszük, a „Törzsek" = „Mattóth" nevet viseli ez az igeszakasz, azaz minden törzsnek adott rendelkezés van előttünk. I. Az első rendelkezés tehát: Legyetek engedelmesek! Talán mindannyian elgondolkodtunk már azon, hogy hogyan lehet egy elefántot idomítani. Mindenekelőtt el kell hitetnünk vele, hogy nem tud elszökni tőlünk. Vegyünk tehát egy elefántot - lehetőleg egy fiatal példányt. Kössük ki egy erős vasoszlophoz. A kis elefánt először megpróbál majd szabadulni, de nem lesz elég ereje hozzá. Idővel a fiatal elefánt belefárad a próbálkozásba és többé nem igyekszik a kötél rabságából megszabadulni, és nem próbálja meg otthagyni a póznát, ami korlátozza mozgásterét. Miután a kis elefánt megtanulta, hogy nem képes kirángatni a földből a vasoszlopot, nyugodtan kiköthetjük akár egy vékonyabb karóhoz is, amit egyébként könnyedén el tudna mozdítani. Ha ugyanis az elefánt fiatal korában megszokja, hogy a tartóoszlop elmozdíthatatlan, felnőtt korában sem fog próbálkozni azzal, hogy elhúzza és elszabaduljon. Noha egy kifejlett példány szinte bármilyen karót képes lenne magával rántani. Így tanuljuk meg az engedelmességet mi is - lehetőleg már fiatalon. „Emlékezzél meg Teremtődről fiatalságod idején...!" (Prédikátor 12,1) Ha fiatalon megtanuljuk az engedelmességet, akkor ellent tudunk állni a nehéz próbák, kísértések idején is. II. A második, amiről szól az igeszakaszunk, az a bosszúállás. Az Újszövetségből is felolvastam Izráel vándorlását, az 1 Korinthus 10,1-12 igeszakaszból. Az újszövetségi leírás nem tartalmazza azokat a parancsokat, amiket azért ad Isten, hogy kiirtsák az idegen népeket, Kánaán lakóit. De igazából itt nem is egy kánaáni nép kiirtásáról van szó. A midjániak nem Kánaánban laktak. A sivatagban laktak, törzsszövetséget alkottak. Tulajdonképpen ez egy összefoglaló elnevezés, ahogy Ézsaiás könyvében olvashatjuk: „Ellep a tevék sokasága, Midján és Éfá állatai. Mindnyájan Sábából jönnek, aranyat és tömjént hoznak, és az ÚR dicső tetteit hirdetik." (60,6) A midjániak törzsszövetség voltak: izmáelitákból, moábitákból, amálekitákból és éfáiakból álltak. Mivel nem Kánaánban lakó népcsoport volt, ezért külön rendelkezést ad Isten, hogy Izráel népe irtsa ki őket, és álljon bosszút rajtuk. A vérbosszú és a személyes bosszú meg volt tiltva Izráelben (3 Mózes 19,18; 4 Mózes 35,30). Már az Ószövetségben kinyilatkoztatja az igét Isten, amit az Újszövetségben újra és újra ismétel: „Enyém a bosszú és a megtorlás" (5 Mózes 32,35; Róma 12,19; Zsidók 10,30) „Bizony, igazságot szolgáltat népének az ÚR, és megkönyörül szolgáin... Lássátok be, hogy csak én vagyok, nincsen Isten rajtam kívül! Én adok halált és életet, összezúzok és gyógyítok, nincs, aki kezemből kimentsen." (5 Mózes 32,36-39) A bosszúállás csak Isten joga. Ő az igazságon esett sérelmet bosszulja meg, még a népek szerint is. Hiszen Jézus Krisztus a népek felett is törvényt hirdet. De a bosszúállásnak egyszer vége lesz. Azzal zárul a Biblia, hogy nem lesz többé átok. (Jelenések 22,3) A bosszúállás csak addig tart, amíg szét nem választatik a búza a polyvától, vagy másként a búza a konkolytól. A midjániták olyan törzsszövetség volt, amely becsapta Izráel népét. A 4 Mózes 25-ben megparancsolja az ÚR, hogy írtsák ki a midjánitákat. Ezt mondta az ÚR Mózesnek: „Támadjátok meg a midjánitákat, és pusztítsátok őket, mert ők is ellenetek támadtak, amikor aljas tervet eszeltek ki ellenetek Peór révén és húguk, Kozbi, a midjáni fejedelem leánya révén, akit megöltek a Peór miatt támadt csapás napján." (4 Mózes 25,17-18) Elbeszéli a Szentírás, hogy hogyan megy végbe ez a szent bosszú. Az isteni bosszú tehát Isten eszközeként működik. Mi személyesen nem állhatunk bosszút, hiszen Jézus megköveteli még az ellenség szeretetét is (Máté 5,44). Igeszakaszunkban egy lelki alapelvről van szó, a lelki ellenség legyőzéséről. Pál apostol többször beszél a lelki ellenségről: „Mert amikor az Úr Jézus megjelenik a mennyből hatalmának angyalaival, tűz lángjában, bosszút áll azokon, akik nem ismerik Istent, és nem engedelmeskednek a mi Urunk Jézus Krisztus evangéliumának." (2 Thesszalonika 1,7-8) A bosszúállás arra való, hogy megmutassa a különbséget az igazi és a hamis, a hűséges és a hűtlen között. A visszafordíthatatlan ítélet oka esetünkben a paráznaság, a lelki paráznaság. A lelki paráznaság, hűtlenség szinte mindig valóságos paráznasággal is társul. Az igeszakaszban történtek helyszíne Sittim, a Jordán folyó partján, Jerikóval átellenben. „Amikor Izráel Sittimben tartózkodott, elkezdett a nép paráználkodni Móáb leányaival, mert ezek meghívták a népet isteneik áldozati lakomáira. A nép velük evett, és leborulva imádta azok isteneit, és odaszegődött Izráel Baal-Peórhoz." (4 Mózes 25,1-3) Az idegen istenek imádata az a bűn, ami miatt a midjániaknak el kell pusztulniuk. III. Harmadszor, a megtisztulásról kell szólnom. Mint említettem, az események helyszíne a Jordánon túl található. Innen fog majd Izráel népe átkelni a Jordánon, amikor majd kettéválik előttük a folyó. De még a túloldalon vannak. Az átkelés a Jordánon egy határátlépés. Meg kell, hogy tisztuljanak Sittimben. „Eleázár pap pedig ezt mondta a katonáknak, akik megjárták a háborút: Ez a törvény rendelkezése, amelyet megparancsolt Mózesnek az ÚR: az arany-, ezüst-, réz, meg a vas-, ón-és ólomholmit, mindazt, ami tűzálló, tartsátok tűzbe, hogy megtisztuljon, de még tisztítóvízzel is tisztítsátok meg. Ami pedig nem tűzálló, azt merítsétek vízbe! Ruhátokat is mossátok ki a hetedik napon, hogy tiszták legyetek. Azután bejöhettek a táborba." (4 Mózes 31,21-24) A mi életünknek, lelkünknek, szívünknek meg kell tisztulnia. Először a rosszra fordító erőt kell legyőznie a hívő embernek Jézus hatalmával. A rosszra fordító erőt a midjánita katonák jelképezik. A bűn eszközeit pedig az edények, a holmik jelképezik. Ezeket tűzzel kell megégetni és vízzel megtisztítani. Ez így van a hívő ember életében. Isten azért adja a tisztulás lehetőségét, hogy a Szentlélek által és az ige által megtisztuljon a szívünk. Ha megtisztult a szívünk, nincs szükség arra, hogy igazoljuk magunkat Isten előtt, hisz maga az Úr tisztított meg minket. A hívő ember megtisztulva Krisztusban van. Ez azt jelenti, hogy Krisztus teljes érdemében és tökéletességében áll Isten előtt. Az Atya pedig pontosan úgy fogadja a hívő embert, mint egyetlen, szeretett Fiát. „Nem vett észre Jákóbban hamisságot, nem látott gonoszságot Izráelben." (4 Mózes 23,21 - Károli ford.) - ezt olvassuk Bálám szózatában. Pedig mennyi ellenkezés, mennyi ellenállás, mennyi zúgolódás van a pusztában Izráelben! Isten mégis kész a megbocsátásra! Szeretném egy példával illusztrálni ezt. Egy angol szabadságon volt. Franciaországban, a Rolls Royce-ával utazgatott. Az autó hátsó tengelye eltört. A helybeli műhelyben nem tudták pótolni a tengelyt, ezért telefonáltak Angliába. A vállalat pedig nemcsak új hátsó tengelyt küldött, hanem két szerelőt is, akik gondoskodtak a tengely gondos és szakszerű beépítéséről. Az angol férfi folytatta szabadságos körútját, azután visszatért Angliába. Várta, hogy a cég küldje a számlát, de hónapok teltek el, és nem küldtek semmit. Végül írt a vállalatnak, pontosan leírta az egész esetet, és kérte, hogy küldjék el a számlát. Hamarosan megkapta a választ a Rolls Royce cégtől, a következő tartalommal: „Gondosan átvizsgáltuk irattárunkat, és sehol egyetlen utalást nem találtunk arra, hogy egy Rolls Royce-nak valaha is eltört volna a hátsó tengelye." (Ennek az autótípusnak ugyanis örökös garanciája van.) Isten átvizsgálhatja a számadásokat, és a hívőknél egyetlen olyan utalást sem talál, ami miatt az ítéletre kell küldenie őket. Még a bálványimádás, paráznaság is el van fedezve, el van törölve! A hívő ember tökéletes lett Krisztusban. „Bízzál az Úrban... akkor az országban lakhatsz." (Zsoltárok 37,3) Ámen.

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 19, összesen: 118588

  • 2024. április 17., szerda

    A HolddalaNap zenekar újra hangszőnyeget sző a csendből. Imádságban fogant koncertjükről Gulyás Anna énekessel, dalszerzővel beszélgettünk.
  • 2024. április 16., kedd

    Duráczky Bálint szociológus szerint a tradicionális keretek lebomlása az elköteleződés megerősödését hozhatja egyházunkban.
  • 2024. április 16., kedd

    A Református Pulmonológiai Centrumban kapta meg Közép-Európában elsőként a gyógyszeres kezelést egy hatévesnél fiatalabb cisztás fibrózisos gyermek.
  • 2024. április 15., hétfő

    Alkohol- és drogfüggőségből szabadult srácok, közös munkájuk biztonságos közeget teremt számukra a reintegráció felé vezető úton.
  • 2024. április 15., hétfő

    Újraalapításának 30. évfordulójáért adott hálát a Kecskeméti Református Általános Iskola vasárnap.
  • 2024. április 12., péntek

    Százhúsz lelkész és missziói munkás találkozott a Káposztásmegyeri Református Gyülekezetben tartott Nagy-Budapesti Missziói Konferencián.
  • 2024. április 10., szerda

    Költészet napja alkalmából a tükrök fontosságáról és a férfivá nevelésről beszélgettünk Hajdúné Tóth Lívia, lovasberényi hittanoktatóval, lelkipásztor...
  • 2024. április 08., hétfő

    Hogyan kezdődik a templomépítés? Kell hozzá telek, tervek, támogatás? Külső-Kelenföldön rajzpályázattal indul. 
  • 2024. április 08., hétfő

    Az elmúlt évek felújításaiért adtak hálát a Tassi Református Egyházközségben, ahol a közösségi terek nemcsak az impozáns múltról, de az élettel teli j...
  • 2024. április 04., csütörtök

    Folytonosság és változás, külső tényezők és személyes hit, individualizmus és felekezeti elkötelezettség, ébredés és szekularizáció teszik sokszínűvé ...