Apostoli hitvallás magyarázata 5.
ÜZENET
A Celldömölki Református Egyházközség igehirdető lapja 2012/38.sz.
Lekció: Ézs.53
Textus: „Megvetett volt, és emberektől elhagyatott, fájdalmak férfija, betegség ismerője. (...) Ő bűnhődött, hogy nekünk békességünk legyen, az ő sebei árán gyógyultunk meg." (Luk. 1, 35, 38)
Apostoli hitvallás magyarázata 5. „...szenvedett Poncius Pilátus alatt..."
Olvastam egy mesét a sündisznókról, akik nagyon fáztak, ezért összehúzódtak. Igen ám, de akkor meg össze-vissza szúrták egymást, ezért újra eltávolodtak egymástól. Így ingáztak a kétféle szenvedés között, amíg megtalálták az egymástól való optimális távolságot. Nos, ez az emberek világára is jellemző, Jézusra azonban nem. Ő nem taktikázott, nem próbálta minimalizálni a szenvedést, elviselte az emberek szúrkáját és az emberi kapcsolatok fagyosságát, egyszóval: szenvedett!
Nem tudom, gondolkoztak-e már azon, hogy amikor mondják a „Hiszekegyet", annak is a második fő részét, Jézus élettörténetét, a születése és a kereszthalála között van egy nagy lyuk: tulajdonképpen egész élete, amelyről megvallhatnánk, hogy tanított, gyógyított, csodákat tett, mégis, mindent amit tett és ami vele történt, azt ebbe az egy súlyos szóba sűrítjük bele, hogy szenvedett!
Rögtön tegyük hozzá: nem magáért tette. Szépen és pontosan fogalmaz Bonhoeffer, mikor azt írja, hogy Jézus „egész élete, működése, szenvedése helyettesítő élet. Mindaz, amit az embereknek élni, cselekedni és szenvedni kell, őt éri." És szépen mondja ki az igazságot Heidelbergi Káténk is, amikor azzal magyarázza Jézus szenvedését, hogy „Ő földi é-
letének egész ideje alatt, különösen életének végén, Istennek az egész emberi nemzetség bűne ellen való haragját testében és lelkében elhordozta..." Igen, értünk szenvedett!
Azért is fontos ezt hangsúlyozni, mert nagy a kísértés elbagatellizálni Jézus szenvedését, pl. azzal, hogy ez csak „látszat-szenvedés" (doketizmus) volt, kamu..., show..., isteni színjáték... Ezért is okozott nagy vihart Mel Gibson Jézus-filmje (Passio), amely a maga brutalitásával igencsak kihangsúlyozta, hogy Jézus valóban szenvedett!
„Úgy került bele, mint Pilátus a Krédóba..." -szoktuk mondani. Nos, Pilátus nem véletlen került bele, az ő neve is jelzi Jézus életének-szenvedésének valóságosságát, történetiségét. Sokat mondó, hogy Jézuson kívül két történelmi személy, egyben választható életút van hitvallásunkban: Mária, az Úr szolgálóleánya, aki alárendeli életét Isten akaratának, hatalmának és az örökkévalóságnak, és az akaratgyenge, hatalmát féltő, a pillanatnyi érdek embere, Pilátus! Aki alatt az egyetlen ártatlan, igaz, Jézus szenvedett!
Egy kérdés van már csak hátra: mi hogy kerülünk bele a krédóba, mi közünk Jézus szenvedéséhez? Egyszer Kalkuttai Teréz anyát - mint egy szürke kis egérkét - megkérdezte egy nagy, dromedár riporter, hogy „maga nem látja, hogy milyen igazságtalan ez a világ, hát mit akarnak maguk?" Ebben a pillanatban Teréz anya óriássá nőtt, (a dromedár egérré zsugorodott), s azt mondta: „Tetszik tudni, én tudom, hogy a világ az igazságtalanságnak és a szenvedésnek végtelen tengere. Tudom. De én és a lányaim minden nap elveszünk egyetlen cseppet ebből a végtelen, rettenetes óceánból. Tetszik tudni, ezért élünk..."
Igen, ezért élhetünk mi is - Jézus szenvedéséből, szeretetéből!
Imádság: Nehéz sorsú, beteg, szenvedő testvéreinkért.
Ének: 100. zsoltár, 440., 469., 483. dicséret
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.
Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél
Látogatók ma: 72, összesen: 512070