2012. november
53. szám
Besúgók, besúgottak és Barbara
A nyolcvanas éveket mi már puha diktatúrának, gulyáskommunizmusnak nevezzük, amikor is mienk volt a legvidámabb barakk Európa keleti felén. Ám ekkoriban az NDK-ban még ugyanolyan erővel dolgozott az ottani ÁVÓ, a Stasi, nem lehetett tudni, ki az ügynök, ki nem, mikor építenek be „poloskát” a falba és hallgatják le a leghétköznapibb beszélgetéseket is. A nyolcvanas években itt, Magyarországon néhány év várakozás után megkaphattuk a hőn áhított kék útlevelet, amellyel háromévenként „Nyugatra” is ki lehetett jutni, s az állam nagylelkűsége jóvoltából – ha kimerítettük a teljes devizakeretünket – fejenként ötven dollárnyi valutával bele is kóstolhattunk a jólétbe. Nem csoda hát, hogy mi már ekkor egy másik világról álmodoztunk, s el sem tudtuk képzelni, hogy az NDK-ban még mindig fekete autók tűnnek fel éjszakánként, s hogy bűnnek számít nyugati vízumot kérni.
Kelet-Németországban még a nyolcvanas években is akták alapján kategorizálták az embereket, s aki nem számított jó „kádernek”, netán rendszerellenesnek minősítették, gyakorlatilag megszűnt állampolgári jogokkal rendelkezni. Nem kellett ahhoz nagy tett, elég volt egy szó, egy gondolat, már rá is nyomták az emberre a bélyeget, s megkezdődött a le- és kihallgatásokkal tarkított szocialista játék.
Erről az időszakról szól Christian Petzold filmje, a Barbara, amely idén már elnyerte a Berlini filmbiennálé Arany Medve-díját, s erősen esélyes egy Arany Pálmára, talán még egy Oscarra is. Az Új Berlini Iskola névvel fémjelzett alkotói csoport egyik meghatározó tagja a film forgatókönyvírója és rendezője, aki maga is a honeckeri Kelet-Németországban nőtt fel, így nem csoda, hogy részletekbe menő pontossággal, finom effektusokkal képes jellemezni ezt a kőkemény világot. Az egész filmre ez az érzékeny, visszafogott minimalizmus a jellemző. Egy kompozíció az egész film, ahol valójában nincsenek nagy jelenetek, mégis a tekintetváltások, vagy éppen a csendek katarzishatárig vezetik el a nézőt. Pedig valójában történet sincs, pontosabban elég banális a történet: ezrek átéltek hasonlót a szocialista barakk bármely országában.
Barbara, a tehetséges gyermekorvos Nyugat-Németországba szeretne utazni, hogy meglátogassa szerelmét, ezért beadja vízumkérvényét az illetékes hatóságoknak, s ezzel nyíltan vállalja a társadalmon kívüliség stigmáját. Egy ilyen beadvány a szocialista Németországban ugyanis egyet jelentett a disszidálási szándék kinyilvánításával. Ma, a nyitott európai határok idején talán már a disszidálás fogalmát sem ismerik sokan, de akkoriban az egyik legnagyobb bűnnek számított, ha valaki Nyugat-Európában akart letelepedni. Hivatalosan nem is lehetett, csak úgy, hogyha egy nyugati út során „kint maradt” az ember, s ezzel vállalta, hogy évekre elszakad az otthon maradtaktól – családjától, barátaitól –, mert bűnözőnek tekintik, s ha hazalátogat, börtönbe zárják. Ilyen körülmények között adta be vízumkérelmét Barbara, és az illetékes hatóságok azonnal intézkedtek: a neves fővárosi gyermekklinikáról egy balti kisváros kórházába helyezik át, azonnal ráállítják a Stasi ügynökeit, s nem lehet egyetlen olyan pillanata sem, amikor ne követnék, ne figyelnék meg. S ha mégis sikerül meglógnia az ügynökei elől, akkor biztos lehet benne, hogy pár órán belül házkutatást tartanak nála, s egy nő számára a lehető legmegalázóbb módon hallgatják ki és vizsgálják át minden testrészét. Barbarának mindezek ellenére sikerül többször is találkoznia nyugati szerelmével, aki megszervezi a szökését, s a fiatal orvosnőnek döntenie kell, hogy megy vagy marad.
A film ennek a döntésnek a drámája, amit mély empátiával mutat be a rendező/forgatókönyvíró, s hiteles játékkal elevenítenek meg a főszereplők (Barbara szerepében Petzold kedvenc színésznőjét, Nina Hosst láthatjuk), mindezek ellenére sem nyílnak ki azok a bizonyos akták. Nincs mindentudó elbeszélő, nincs olyan pillanat, amikor kiderülne az igazság, hogy legalább rálátásunk lehetne a főszereplők teljes életére. Petzold azt a pillanatot, illetve azt a rövid néhány hetet tárja elénk, amíg Barbara eljut a döntésig. Úgy ismerjük meg őt mi is, ahogy új munkatársai: egy idegen, zárkózott nőként, aki hihetetlen szakértelemmel végzi munkáját, de valójában bárki lehet. S úgy látjuk a munkatársakat is – elsősorban Barbara főnökét, Andrét –, ahogy a vidéki klinika kisközösségébe belekényszerülő Barbara láthatja: távolságtartással vegyes félelemmel, hiszen bárki lehet besúgó, s valójában nem is derül ki, hogy ki az, és ki nem. Mert ebben a filmben nem ez a fontos, hanem az emberi döntések.
Úgy gondolom, nemcsak a honeckeri Kelet-Németországban, hanem a magyar Kádár-korszakban is mindenkinek meg kellett hozni a maga kompromisszumait, ha életben akart maradni, ha előbbre akart jutni, netán ha elkövetett valami „hibát”. Halljuk nemegyszer, hogy „besúgó volt itt a fél ország”, hogy „több volt a falban a tégla, mint a beton”, de nem kellett feltétlenül III/III-as vagy akárhányas ügynöknek lenni ahhoz, hogy megtörjék az ember gerincét, hogy besúgónak érezze magát akkor is, ha senkiről sem jelentett.
Mi, magyarok nem szeretünk ezekről a dolgokról beszélni. Kiteregetjük ugyan az ügynökaktákat, vagy ha éppen úgy fordul a politika szele, akkor nagy csinnadrattával lerántunk néhány leplet, és ujjal mutogatunk, hogy besúgó volt ez is, meg az is, bizony. Megvan a médiabotrány, a felhajtás, és ezzel már el is távolítottuk magunktól a problémát. Mert abba már kényelmetlenebb belegondolni, hogy igen, mi is a Kádár-korszakban nőttünk fel, s hogyha besúgó volt mindenki, akkor nyilván az anyám, apám, szomszédom, a barátaim szülei, tanáraim is besúgók vagy besúgottak voltak.
Természetesen voltak nagy kataklizmák és történelemformáló sorstragédiák a szocialista érában is, de jobbára a Barbarák idejét éltük, akik úgy tudtak hősök lenni, hogy ismeretlenek maradtak. Akiknek bár teleírták az aktáikat az ügynökök, mégsem ismerték meg őket soha. Mert lehallgathatták a telefonjukat, feltúrhatták a lakásukat, belenyúlhattak az összes létező testnyílásukba, de amit a szívükben megőriztek, azt nem vehették el tőlük. Ezért tudtak dönteni, emberi ésszel talán logikátlanul, mégis a legnagyobb emberséggel.
Miklya Luzsányi Mónika
2. Pém Mihályné - 2013-01-16 16:36:26
7 gyereket szültem,4 et a Kádár korszakban egyházi alkalmazottként,Idegbetegeket,skizofréniásokat,alkoholistákat,megkínzott áldozatokat termelt az a rendszer a besúgóival. a valóság sokkal rosszabb volt,,mint ahogy azt elgondolhatnánk.20 évig nem tudtam elmenni még a környékére se annak a templomnak ahol dolgoztam....Kisfalussy János bácsi megjelentette Északi János néven könyvét. Benne volt a besúgó görkat püspök aki megtiltotta jános bácsinak a hitoktatást.Keresztes szilárd azonnal felvásároltatta.Én elolvastam mert János bácsi ismerősöknek adott egy egy példányt.Múlt szerdán voltam az uránia moziban a máriapócsi búcsú dokufilmjén a filmklubban.ott volt Fülöp atya a mostani püspök,meg vagy 4-5 pap,vallási néprajzosok Szegedről.A beszálgetésen megemlítettem a könyvet...SEMMI DESEMMI reakció....hát majd úgy 60 év múlva...akkor talán lesz a leszármazottakban...
3. Pém Mihályné - 2013-01-16 16:41:28
Itt volt nálunk ügynök ipoly utry attila,kiírom a nevét,mert az újság is kiírta,papírom van róla h,engem
is megfigyelt,könyvet adott ki,meg az ökumenikus napokon előimádkozott az emelvényen....
4. Pém Mihályné - 2013-01-16 16:45:51
Utry Attila (alias Ipoly) 7-én az író-olvasó találkozón bemutatta a könyvét, ha közszereplést vállal ügynökmúlttal, bocsánatot kellene kérnie azoktól az emberektől, akiknek megkeserítette az életét, pl. akiket megvertek a rendőrök.
5. Pém Mihályné - 2013-01-16 16:53:50
Gerhát pali sírva mesélte hogy káldy zoltán fenékbe rúgta papjait így alázta meg őket...A Luther kiadóval volt egyszer egy vitám....ők még fiatalok nem voltak felnőttek a régi rendszerben..ezt írtam nekik:A jelküldő, (önök) küld egy jelet, hogy megjelent az ügynökökről szóló könyv. A jelvevő, (én) veszi a jelet, és minden esetben új minőség keletkezik, ennek oka pedig a más és más személyes megélt történelem ami a jelküldő és a jelvevő mögött van. A jelküldő esetleg nem is élt a régi rendszerben, a jelvevő viszont éppen ma, amikor magkapta az önök üzenetét. Látta a város óriás kivetítőjén a város legnagyobb ügynökének, aki egyházi ember, igaz görögkeleti vallású boldogan mosolygó arcát, amint éppen díjat vesz át. Eszébe jut az ismerőse, aki a rendőri verés következtében agyepilepsziát kapott, elmebeteg lett, majd öngyilkos lett. Eszébe jut a barátnője, akit a rendőrkocsiban a két kezét kifeszítve kibilincseltek, kitépték a keresztet a nyakából és azt mondták neki - Na most imádkozz! Kinyitja az aznapi újságot, melyben a város másik hírhedt ügynöke mosolyog boldogan, mint a híres fesztivál egyik főszervezője.
Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!
BEJELENTKEZÉS REGISZTRÁCIÓ
Székely Tamás
Hit és ismeret
Mennyiben tanulható a hit?
Horváth Zsuzsanna
Emerencek az ajtók mögött
Kiben lakik valóban az Isten?
Szoták Orsolya
Egyetemen innen s túl
Munkanélküli képzés – van-e értelme a felsőoktatásnak?
Dobóczky László
Tudom
Felvértezve önismerettel
Bölcsföldi András
Tudós tiszteletes
Könyv, ami nélkül kevesebb lennék
Miklya Luzsányi Mónika
Ügynökök, akták, emberek
Besúgók, besúgottak és Barbara
Miklya Luzsányi Mónika
Haj, haj
Mutasd a hajfestéked, megmondom ki vagy!
Koczor Tamás
Jó az, ami elválaszt
Teológia az egység útjában?
Péter-Szarka László
Szavak bontogatott szőttesén keresztül
Az istenismeret felé Pilinszky Jánossal
Tóth Sára
Kívülről és belülről
Aki pedig nem szeret, az nem ismerte meg az Istent
Réz-Nagy Zoltán
A kapucnis rejtőzködőktől a legnagyobb rejtőzködőig
Robin Hood, a street art, és Jhwh
Pete Violetta
Hullámok és szembeúszók
A diktatúra jegyei filmen és gyülekezetben
Tóth Sára
„Felfelé szállnak a parázs szikrái”
Marilynne Robinson Gilead című regényéről
Dull Krisztina
Megéri nekünk Cézanne közelében lennünk
Rövid kalauz és pár apró gondolat a nagy kiállításról
Szakács Gergely
Knowing
A tudás hatalom?!
Hancsók Barnabás
A nyughatatlan
Építő lázadás a hírnév útvesztőiben
Kojsza Péter
Pszichotükör
Az önismeret lelki folyamat
Szakács Gergely
Isten az iskolában
Ateista- és valláskárosult-képzés a felekezeti intézményekben?
Látogatóink száma a mai napon: 2668
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 61962167
Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.
1. Jack Ward - 2012-11-11 10:22:22
Idehaza is elkelne egy átvilágítás a történelmi egyházakban. Miért nem merjük felvállalni?