belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Magasság

Pete Violetta

A kételkedés mesterei

Van-e előrehaladás visszaesések, kételyek, gyötrődés nélkül?

A kételkedés mesterei: szerencsejátékosok vagy tudatos fejlődők?
„Tagadni, hinni és mindenben kételkedni: olyan ez az embernek, mint a lónak a futás." - mondta Blaise Pascal, aki maga megalkotta a szerencsejátékos elvét. Mintha csak játszana egy kártyaasztal mellett: latolgatja, hogy érdemes-e hinni. Sorra véve a lehetőségeket arra lyukad ki, hogy a legnagyobb nyerési esély és a legkisebb sansz veszíteni akkor áll fenn, ha hisz Istenben az ember. (Hiszen ha nem hisz az ember és nincs Isten, mondhatjuk nem történt semmi. Ha nem hitt és van Isten, akkor vesztett a legnagyobbat. Ha hitt és nincs Isten, akkor élt egy példás életet, de nem történt semmi, viszont ha hitt és van Isten, akkor nyerte a legnagyobbat. Vagyis az ateizmus oldalán van a legnagyobb rajtavesztés lehetősége, a hit oldalán pedig a legnagyobb nyereségé.)

Egy hívő számára elfogadhatatlan párhuzam a szerencsejáték és a hit kérdése. Tudakolni, hogy érdemes-e Istenre fogadni, vagy egyáltalán bizonygatni, hogy ő létezik. Én mégis hálát adok a szerencsejátékos elvéért és az istenérvekért, mindannyiszor joghallgató, közgazdász vagy egyéb irtó reális világlátású embereknek próbálok Istenről beszélni.

A kételkedés netovábbja mégis Descartes. Eljut odáig, hogy semmi nem biztos, amit tapasztalok. Mindaz, amit látok, hallok, érintek, nem biztos, hogy igaz. Lehet, hogy egy gonosz erő akar megtéveszteni, lehet, hogy álmodunk, még az is lehet, hogy megőrültünk. Semmiben nem hisz, csak abban, hogy gondolkodik. Semmi más nem biztos, csupán ez a működése az embernek. Később rájön, hogy Isten képzete olyan képzet, amely velünk született. Az a bizonyos Isten-alakú vagy -arcú űr, amely mindenkiben ott van, ami miatt minden népnek van valamiféle transzcendens képzete, legyenek egymástól mégoly távol is. Isten képzete tehát nem lehet hamis. Isten pedig jó. Márpedig ha Isten jó, akkor nem hagyná, hogy engem az álmaim, az őrültségem vagy egy gonosz erő átverjen. Ha Isten van, akkor minden úgy igaz, ahogy azt tapasztalom. Ha Isten van, akkor egyből minden van és biztonságban érezhetem magam.

Kételkedni. A lelkes templomos hívek szemében hiba, félreértés, emberi gyarlóság. Pedig ki az, aki nem bizonytalanodik el néha? Abban hogy van-e eredendő bűn, abban, hogy vajon mit akar velem Isten éppen ma, abban, hogy mi a helyzet az olyan bonyolult kérdésekkel, mint a Szentháromság vagy az eleve elrendelés, tényleg megbocsátattak-e a bűneim.  A kételkedés nem feltétlenül rossz, mint ahogyan azt elsőre gondolnánk. A kételkedés válaszút, amelyből van lehetőségünk vagy megerősödve kijönni, vagy még gyengébben. Mint ahogyan Erik Erikson lépcsős fejlődéselméletében is minden egyes krízis válaszút. Ha az adott problémakört sikerül megoldani, előreléphet az ember, hogyha nem, akkor toporog. Descartes megjárta a maga küzdelmes körét a semmit el nem hívéstől a mindent elhívésig. Pascal is hívő volt.  Sikerült a legjobbat kihozniuk a kételkedésükből, megerősödve jöttek ki a bizonytalan kételyek útvesztőjéből.

Vajon a hitünkben lehetséges előrelépni kételkedés nélkül? Kapunk-e válaszokat kérdésfeltevés nélkül?  Merjük-e kockáztatni biztonságos zugainkat az előrehaladásért?

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2019. március 25., hétfő,
Irén , Írisz napja van.
Tartalom
Vezércikk

Pete Violetta
Lépni egy merészet
Előrehaladni az ismeretlenbe - tudatlanság, vagy hit?

Gondolkorzó

Kádár József
Volt jegy, nincs jegy - melyik értékelési formától tanul jobban a gyerek?
Az új közoktatási törvény búcsút mond a szöveges értékelésnek

Felszín

Kókai Géza
Áldás és átok, avagy hittant tanítok
Félelmek és örömök - a tanári asztal másik oldaláról

Bölcsföldi András
Circus Hungaricus
Előtted a porond, éld át az előadást!

Szakolczainé Gál Éva
Élethosszig való tanulás
Tréningek, képzések tanfolyamok korhatár nélkül, előfeltétel: motiváció

Kádár József
Apáról fiúra - Példakép vagy átok?
Generációk kölcsönhatása: a formálás felelőssége

Magasság

Nagy Dávid
A tudás hatalma
Fára mászva hódítsuk meg a Holdat?

Nagy Dávid
Bicikli, puding, vallás
Mi lehet a közös a Kalasnyikovban és a logikában?

Gueth Péter
Mikor kötöznek le?
Sötéten tartva vagy fájdalommal megvilágítva értékesebb az elme? – Szókratész és Platón a tanulásról

Tóth Sára
Mire épül a tanári tekintély?
A mai órán elsajátítandó anyag: felnézni valakire valamiért

Pete Violetta
A kételkedés mesterei
Van-e előre haladás visszaesések, kételyek, gyötrődés nélkül?

Mélység

Nagy László
A tanár, aki igazán szeret
Ami átadható: odaadás, lelkesedés, szenvedély

Kedvek Vera
Tanulási nehézségek - diszlexia, diszgráfia
„Vedd és olvasd!" - De hogyan, ha nem megy ilyen egyszerűen?

Ferenczi Zoltán
Szenvedélybetegséget támogató iskolák
Az egészségtelen iskola ismertetőjegyei

Teljesség

Kósa Balázs
Pár szó a misztikáról
Amit állíthatok Istenről és amit nem - apropó meddig is ér a Szentlelked?

Bella Péter
Tiszteld apádat és anyádat!
„Majd pont a fatert meg a mutert?!"

Pete Violetta
Tanítványképző - nyári tábor a Szilágyi Dezső téri gyülekezettel
Amit a Mestert követőnek tudni kell

Üzenet

Kutasy Zsolt
Ál-liberál és a szabadság valósága
Bibliai alapok és emberi törekvések az oktatásban

Rácz Róbert
Példaadással a tanításban
Tanulj, hogy taníthass, légy hiteles, hogy hitelessé tehess, légy nyitott felfelé, hogy másokat is megnyiss!

Kedvek Vera
Az olvasás védelmében
Betűkkel nevetni és sírni - életre nevelnek a könyvek, csak kézbe kell venni

Áthallások

Dull Krisztina
„Sajnos, a teológiát is!" Sajnos?!
„Ment-e a világ a könyvek által elébb?" - érdemes-e egyáltalán belefognunk a tanulásba?

Miklya Luzsányi Mónika
Hitlovagok, tanítók, mesterek
Akik nyomot hagytak bennünk

Géczy Ráhel
The End... véget ér a film?
Tanárfigurák a vászonról, akiket a saját katedránkon is szívesen látnánk

Horváth Dániel
Életet tanulni Tréfából, szelídséget a gyűlöletből
Ahogyan Milan Kundera főhőse érzelmekre lel

Riport

Géczy Katalin
Gondot viselj magadról és a tudományról!
Évkezdés egy igazgató szemszögéből: milyen törekvései vannak egy ifjú református iskolának?

Nagy Tamara
Hittan(ulás), Istenkép(zés)
Honnan veheted a vallásod?

Dobóczky László
Tanítani régen és ma
Elhivatottság a tanári asztalon innen és túl

Kitekintés

Miklya Luzsányi Mónika
Játék és tanulás
Legyen Ön is hittan ötös!

Gaszner Veronika
Búzamagból kenyeret
Különbségek és egyezések: Waldorf, vagy klasszikus oktatás?

Látogatóink száma a mai napon: 1275
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 43950603

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat