belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Magasság

Nagy Dávid

Bicikli, puding, vallás

Mi lehet a közös a Kalasnyikovban és a logikában?

Képzeljük el, hogy egy felhőkarcoló tetején állunk! A tető négyzet alakú, lapos beton. A feladatunk az, hogy agyaggalambokra lőjünk. Nem vagyunk mesterlövészek, sem fegyverszakértők. Segítőnk egy Kalasnyikovot vesz elő, és egy papírból hajtogatott kockát tesz maga elé két lépésre, ezután elsüti rá a fegyvert. Látjuk, ahogy a papírkocka szétzúzódik. Majd segítőnk távozik, mi pedig megkapjuk a fegyvert. Ha elfogy a lőszerünk, újakat hoz nekünk. Hány lövés után jövünk rá, hogy vaktöltényeket használunk? A puska nagyon hasonlóan viselkedik egy laikus számára, mintha éleslőszerrel lőnénk. Azonban a felrepülő agyaggalambokat lehetetlen vaktölténnyel lelőni.
A vallás és a logika nagyon hasonló ehhez a gondolatkísérlethez. A logika a puska és a lőszer, az agyaggalamb a vallás. Hiszen hogyan is lehetne logikusan elfogadni, hogy van rossz a világban, ha Istent tökéletesen jónak gondoljuk, és ő teremtette a világot? Mit kezdhetünk logikus módon azzal, hogy szeressük ellenségeinket? Vagy hogyan rendszerezzük, hogy Isten kapcsolatot akar az emberrel? A legnehezebb pedig azt racionalizálni, hogy Isten feláldozta magát az emberiségért, és ezt az áldozatot el is fogadja, csak hinnünk kell benne. Ez józan ésszel felfoghatatlan, titok. Ez a vallási misztérium.
Amikor Mozartot hallgatjuk, akkor nem érvelünk amellett, hogy logikus, amit írt, csak elfogadjuk, hogy szép és jó. Michelangelo Mózese a racionalitástól függetlenül nagyszerű. Ha valakivel össze akarunk házasodni, az nem logikus döntések sora után következik, hanem érzelmeink miatt. A politika világában ami az egyik országban működik, az a másikban csődöt mondhat. A kommunista mozgalom a racionalitására volt büszke, de nem számolt azzal, hogy az emberek nem függvények, hanem individuumok. A szociáldemokrácia nagyszerű Svédországban vagy Dániában, de Magyarországon még hagy némi kívánnivalót maga után. Váltogatnunk kell a megtapasztalási módszereinket a világ különböző területeivel találkozva. A logika sok helyen működik. Ám az ízlés vagy szépérzék egy egészen más szeletet tesz befogadhatóvá számunkra a világból. Az érzelmeink szintén valami újat ragadnak meg. Vajon csak a vallás volna olyan elárvult, hogy nincs eszköz a megtapasztalására, csak a racionalitás a megismerésére?
A vallásos kérdésekre adandó helyes válaszok ismerete és az emberi tudás nem nyújt több segítséget Isten ismeretében, mint Ádám meztelenségének eltakarásában a fügefalevél. A fenti gondolatkísérletünkben mit számít az, hogy pontosan célzunk, hiszen vaktöltényeket használunk. Nem lehet elmondani a születésétől fogva vak embernek, hogy a pipacs piros, mert számára a piros csak jelző, nem pedig szín. A vallás olyan, mint a biciklizés. Amíg áll a bicikli, addig kevés a két kerék, ha azonban gurul, akkor tökéletesen működik. Külső szemlélőként nem lehet elmondani, hogy mit érez a szerelmespár, amikor megcsókolják egymást. Isten és az ember találkozása hasonló ehhez. Aki megtapasztalta, csak az tudja, mit jelent. Hittel ragadható meg Isten, de csak vele kapcsolatban élve. A fanatizmus vagy a vallási keményfejűség olyan, mintha nem ismernénk el Mozart zenéje alapján, hogy létezik összhangzattan. Nem arról van szó, hogy a hit kizárja a többi megtapasztalási módszert. Hiszen biciklizés közben sem felejtjük el, hogy az álló kerékpár támasz nélkül eldől.
Az agyaggalamblövés közben csak akkor jövünk rá, hogy vaktöltényeket használunk, ha a lábunkra lövünk, hiszen nem lesz benne golyó. A puding próbája az evés, a vallásé az élet.

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2019. október 23., szerda,
Gyöngyi napja van.
Tartalom
Vezércikk

Pete Violetta
Lépni egy merészet
Előrehaladni az ismeretlenbe - tudatlanság, vagy hit?

Gondolkorzó

Kádár József
Volt jegy, nincs jegy - melyik értékelési formától tanul jobban a gyerek?
Az új közoktatási törvény búcsút mond a szöveges értékelésnek

Felszín

Kókai Géza
Áldás és átok, avagy hittant tanítok
Félelmek és örömök - a tanári asztal másik oldaláról

Bölcsföldi András
Circus Hungaricus
Előtted a porond, éld át az előadást!

Szakolczainé Gál Éva
Élethosszig való tanulás
Tréningek, képzések tanfolyamok korhatár nélkül, előfeltétel: motiváció

Kádár József
Apáról fiúra - Példakép vagy átok?
Generációk kölcsönhatása: a formálás felelőssége

Magasság

Nagy Dávid
A tudás hatalma
Fára mászva hódítsuk meg a Holdat?

Nagy Dávid
Bicikli, puding, vallás
Mi lehet a közös a Kalasnyikovban és a logikában?

Gueth Péter
Mikor kötöznek le?
Sötéten tartva vagy fájdalommal megvilágítva értékesebb az elme? – Szókratész és Platón a tanulásról

Tóth Sára
Mire épül a tanári tekintély?
A mai órán elsajátítandó anyag: felnézni valakire valamiért

Pete Violetta
A kételkedés mesterei
Van-e előre haladás visszaesések, kételyek, gyötrődés nélkül?

Mélység

Nagy László
A tanár, aki igazán szeret
Ami átadható: odaadás, lelkesedés, szenvedély

Kedvek Vera
Tanulási nehézségek - diszlexia, diszgráfia
„Vedd és olvasd!" - De hogyan, ha nem megy ilyen egyszerűen?

Ferenczi Zoltán
Szenvedélybetegséget támogató iskolák
Az egészségtelen iskola ismertetőjegyei

Teljesség

Kósa Balázs
Pár szó a misztikáról
Amit állíthatok Istenről és amit nem - apropó meddig is ér a Szentlelked?

Bella Péter
Tiszteld apádat és anyádat!
„Majd pont a fatert meg a mutert?!"

Pete Violetta
Tanítványképző - nyári tábor a Szilágyi Dezső téri gyülekezettel
Amit a Mestert követőnek tudni kell

Üzenet

Kutasy Zsolt
Ál-liberál és a szabadság valósága
Bibliai alapok és emberi törekvések az oktatásban

Rácz Róbert
Példaadással a tanításban
Tanulj, hogy taníthass, légy hiteles, hogy hitelessé tehess, légy nyitott felfelé, hogy másokat is megnyiss!

Kedvek Vera
Az olvasás védelmében
Betűkkel nevetni és sírni - életre nevelnek a könyvek, csak kézbe kell venni

Áthallások

Dull Krisztina
„Sajnos, a teológiát is!" Sajnos?!
„Ment-e a világ a könyvek által elébb?" - érdemes-e egyáltalán belefognunk a tanulásba?

Miklya Luzsányi Mónika
Hitlovagok, tanítók, mesterek
Akik nyomot hagytak bennünk

Géczy Ráhel
The End... véget ér a film?
Tanárfigurák a vászonról, akiket a saját katedránkon is szívesen látnánk

Horváth Dániel
Életet tanulni Tréfából, szelídséget a gyűlöletből
Ahogyan Milan Kundera főhőse érzelmekre lel

Riport

Géczy Katalin
Gondot viselj magadról és a tudományról!
Évkezdés egy igazgató szemszögéből: milyen törekvései vannak egy ifjú református iskolának?

Nagy Tamara
Hittan(ulás), Istenkép(zés)
Honnan veheted a vallásod?

Dobóczky László
Tanítani régen és ma
Elhivatottság a tanári asztalon innen és túl

Kitekintés

Miklya Luzsányi Mónika
Játék és tanulás
Legyen Ön is hittan ötös!

Gaszner Veronika
Búzamagból kenyeret
Különbségek és egyezések: Waldorf, vagy klasszikus oktatás?

Látogatóink száma a mai napon: 3964
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 45570002

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat