Ami katolikus...
***
„Ma a nagy szellemi keverések idejét éljük. Nagyon ébereknek kell lennünk, hogy el ne tévelyedjünk. A pluralizmus, tolerancia, a hamis ökumenizmus hamis jelszavai (egy Isten van, mindnyájan azt imádjuk, mindnyájan Isten gyermekei vagyunk stb.) sokakat megtévesztenek.
Miközben minden embertársunkat egyaránt szeretjük, s mindenkinek a meggyőződését tiszteletben tartjuk, azzal, ami Isten kijelentett Igéjétől eltér, nem vállalunk közösséget."
(Cseri Kálmán)
***
A PÁPAI ÁLLAM
A Római Katolikus egyházi állam 754-ben keletkezett, amikor Pippin a Quierzy-szerződéssel a pápát saját világi területtel ajándékozta meg.
II. István pápa és Pippin, frank király megkötötték a Quierzy-szerződést. Amikor István pápa 754-ben segítségre szorult, nem a bizánci császárhoz fordult segítségért, hanem a germán-frank Pippinhez! A szerződés tartalma az volt, hogy a frank király a pápának katonai segítséget ígér, a pápa viszont a királyt ünnepélyesen beiktatja; a pápa saját világi területet is kapott: Rómát és környékét Pippin ‘‘szent Péternek” adományozta (patrimonium Petrí).
Ez utóbbi kikötés azért érdekes pontja a szerződésnek, mert ez a terület nem is volt a frankoké, s ezért nekik többszöri hadjáratot kellett indítaniuk, hogy a területet meghódítsák a pápának.
Valószínű, hogy a pápa hivatkozott
az ún. Donatio Constantini-re,
amely a világ egyik LEGHÍRHEDTEBB KOHOLMÁNYA.
Az egész későbbi egyházjogi és egyházpolitikai fejlődést végzetesen befolyásolta, mert hamisított voltát csak a XV. században, a humanista Laurentius Valla derítette ki.
Ennek tartalma az, hogy Nagy Constantinus császár I. Sylvester pápának ajándékozza az egyházi főségen kívül a lateráni császári palotát, Róma városát és egyéb jelentős területeket, mert I. Sylvester megtérítette és a bélpoklosságból a keresztelés által meggyógyította.
A király majdnem papi minőséget nyert és a királyság sákramentomi tisztséget jelentett; a pápa viszont földbirtokos lett. így az egy birodalomnak két feje lett; a két vezetőnek szüksége volt egymásra: a császárnak kellett a vallásos tekintély, a pápának pedig a földi hatalom.
Ettől kezdve elválaszthatatlan lett egymástól a Frank Birodalomban az egyházi-pápai hatalom és a világi hatalom. A birodalom magát tekintette a Római Birodalom utódjának és az egyetemes keresztyénség képviselőjének...
I. (Nagy) Ottó császár 962-ben még nagyobbá tette az egyházi államot.
1809-ben Napóleon megszüntette azt. de 1814-ben újra létrejött, míg 1870-ben véglegesen meg nem szűnt és be nem tagolódott a kialakuló olasz államba.
A pápa ezért nem ismerte el az új Olaszországot és meg is tiltotta a túlnyomó többségükben katolikus olaszoknak, hogy foglalkozzanak a politikával.
1929-ben Mussolini 4 milliárd líráért visszaállította az egyházi államot, a Vatikánt a lateráni szerződések értelmében, amely kb. 1000 lakosával és 0,44 km2 nagyságú területével a világ legkisebb országa, s ahol természetesen a pápa az abszolút egyeduralkodó...
XI. Pius pápa (1922 -1939) idején Nyugat-Európában fasiszta államok keletkeztek, amelyeknek vezetőit a római katolikus egyházban keresztelték meg, így:
az olasz Mussolinit, a
német Hitlert,
és a spanyol Francot is.
Pius több állammal konkordátumot kötött (ezért lett a csúfneve a „konkordátum pápa” ). Ezen az úton próbálta a római katolikus egyház szabadságát biztosítani a különböző diktatórikus államokban. Ehhez messze menő kompromisszumokat is kötött, amelyért sokan keményen kritizálták. Különösen botrányos volt, amikor Mussolini 1936-37-ben meghódította Etiópiát, s a pápa szerint ez a lépés egyrészt „misszió” volt, másrészt pedig állította, hogy Mussolini ezzel a háborúval a világbékét akarta elősegíteni. De végül Mussolini volt az, aki az egyházi államot visszaállította!
...
A Római Katolikus Egyház teológiailag a skolasztikához, kegyességben pedig a XIX. századi romantikus restaurációhoz igazodik.
A jellegzetes az egyház tradíciója és a pápaság kontinuitása.
Feltűnő, hogy a reformációnak a “sola scriptura” volt a jelszava: felszámolta azokat a tanításokat és egyházi hagyományokat, amelyek nincsenek a Bibliában.
A római katolikus egyház azonban a Biblia mellett még mindig az óegyházi gyakorlatra és hagyományra hivatkozott. A Trienti Zsinat hivatalosan is kimondta, hogy a Biblia mellett “a szóbeli apostoli tradíció” is a tanítás “forrásának'’ számít. Hogy mit értettek az apostoli hagyományon, az nem volt egyértelmű. A XIX - XX. században a római katolikus egyház három új dogmát fogalmazott meg, amely sem a Bibliában, sem az óegyházi tradícióban nem található:
Mária szeplőtelen fogantatása (1854);
a pápa csalhatatlansága (1870)
és Mária mennybemenetele (1950).
A római katolikus egyház ezzel megtörte azt a folyamatosságot, amelyre a protestánsokkal szemben mindig hivatkozott. A Biblia, a tanítás és a hagyomány helyett az egyház aktuális véleménye vette át a döntő szerepet.
Az új katolikus kegyesség babonasággal és rajongással párosult.
A jezsuiták Mária-tiszteletre buzdítottak,
az egyház pedig arra ösztökélte híveit, hogy imádják a mise jegyeit (hiszen ezek a transsubstantiatio tana szerint átváltoznak Krisztus testévé és vérévé; így a jegyekben magát Krisztust lehet imádni).
...
A II. Vatikáni Zsinat aláhúzta és megerősítette azt a tanítást, amely messzemenő párhuzamot látunk Mária és Krisztus között:
• Krisztus szent fogantatása és születése és Mária szeplőtelen fogantatása;
• Krisztus ártatlan élete és a Máriáé;
• Krisztus a fájdalmak férfia, Mária a fájdalmak anyja;
• Krisztus áldozatul adta életét az övéiért, Mária szeretetteljesen megengedte ezt az áldozatot;
• Krisztus legyőzte a halált és ezért feltámadásában megdicsőült; Mária harca szent testének
megdicsőítésével koronáztatott meg;
• Krisztus a királyok Királya, Övé minden hatalom mennyen és földön; Mária lett a menny és a
föld királynője;
• Krisztus folytatja munkáját mint Közbenjáró az Atyánál; Mária is folytatja üdvszerző munkáját
a mennyben;
• Krisztus a mi Pártfogónk az Atyánál; Máriát is imádják mint pártfogót!
A Mária-tisztelet a római katolikus egyházban 1987-1988-ban érte el újabb csúcspontját, amikor II. János Pál pápa ismét meghirdette a Mária-évet. Mária - Jézus mellett - a legtökéletesebb példája eljövendő megszabadulásunknak, amely az egész kozmoszra is vonatkozik. Szerinte a Máriatisztelet elősegítheti a szétválasztott keresztyénség összegyűjtését.
Reformátori szempontból éppen a Mária-tisztelet az egyik legnagyobb gátja a Róma és a reformáció népe közötti közeledésnek.
Hiába állítja a római katolikus egyház, hogy Mária teremtmény maradt, mert ahogy valaki
mondta, “itt a teremtmény istenítéséről”, a “humanitas glorifikálásáról” van szó!
(Jos Colijn: Egyetemes egyháztörténet)
...
Csak a katolikus Bibliában szereplő apokrif könyvekről.
Egyes ókori egyházatyák, köztük Hieronymus (Jeromos), (i. sz. 340-420-ig élt, nagy egyházi tanító, a Vulgata fordítója) hevesen tiltakozott az apokrif iratok ellen. Hieronymus "apokripha" és "fabulae" (= mesék) névvel illette az apokrif iratokat. A Vulgatába, az Ószövetség latin fordításába csak Jeromos halála után, szinte szó szerint csak a holttestén át lehetett belevenni őket.
1546-ban a Római Katolikus Egyház tridenti zsinata (más néven trentói vagy trienti zsinat 1545-63) dogmatizálta az apokrifok kanonikusságát, így a katolikus bibliákban a mai napig megtalálhatóak a következő apokrif könyvek:
- Bölcsesség Könyve (Salamon bölcsessége)
- Jézus, Sirák fia könyve (Ecclesiasticus)
- Tóbiás Könyve
- Judit Könyve
- Báruk Könyve
- I. Makkabeus Könyve
- II. Makkabeus Könyve
A katolikus Bibliákban megtalálhatók még az "apokrif betoldások, kiegészítések" is:
- Eszter 10:4 - 16:24
- Dániel 3:24-90 (Azáriás imája, a három ifjú éneke)
- Dániel 13. fejezet (Zsuzsanna és a vének)
- Dániel 14. fejezet (Bél és a sárkány)
Isten Igéje így ítéli el a bibliahamisítókat:
"Én bizonyságot teszek mindenkinek, aki a prófécia eme könyvének beszédeit hallja: Ha valaki hozzátesz ezekhez, arra az Isten azokat a csapásokat bocsátja, amelyek meg vannak írva ebben a könyvben; ha pedig valaki elvesz e prófétai könyv igéiből, attól az Isten elveszi osztályrészét az élet fájából, a szent városból és mindabból, ami meg van írva ebben a könyvben." Jelenések 22, 18-19
***
C.H. Spurgeon véleménye a katolikus tanokról.
" ... ez az irányzat azzal töri meg Isten törvényét, hogy kiterjeszti a külső formákat és olyan pozícióra emeli a ceremóniákat, amit sohasem szabad elfogadni.
Ezek követőire vonatkozóan azt mondhatom: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják mit cselekesznek."
Megszegik Isten törvényét hagyományaik által.
Hogy indokolják a maguk fundálta formákat és ceremóniákat,
olyan magyarázatot adnak nekünk,
amik elfátyolozzák az evangéliumot,
és szabad folyást adnak a papok koholmányainak,
a szerzetességnek, a Mária-kultusznak és képek imádásának.
Vegyük észre komolyan, hogy nagy bűn Istent másként tisztelni,
mint ahogy ő azt elrendelte.
Mária imádása az Úr megsértése.
Egy feszület előtt meghajolni azt jelenti,
hogy hódolat leple alatt bálványimádást végzünk.
A babona az igazságnak ugyanolyan ellensége, mint a hitetlenség.
(C.H. Spurgeon: A Te szavadra)
***
„Róma nem akar okulni, javulni, képtelen arra, hogy megveszett; keresztyénellenes mivoltából kivetkőzzek; így teljesült be rajta, amit anyjáról, a régi Babilonról megmondottak: (Jeremiás 51,9) „Gyógyítottuk Babilont, ámde meg nem gyógyult, hadd menjen hát a maga útján." (Luther Márton)
Luther Márton a római egyházról
“Mivel a pápista egyház nemcsak megveti Krisztus parancsát, hanem még a népet is arra kényszeríti, hogy azt figyelmen kívül hagyja és az ellen cselekedjék, bizonyos, hogy nem Krisztus egyháza, hanem a Sátán zsinagógája, amely előírja a bűnt és megtiltja az igazságot. Ebből világosan és vitathatatlanul következik, hogy az Antikrisztus utálatosságának és az ördög őrjöngő paráznájának kell lennie”.
“De akkor mégis miféle egyház a pápa egyháza? Egy bizonytalan, ingadozó és tántorgó egyház. Sőt, egy csalárd, hazug, kételkedő és hitetlen, Isten Igéje nélküli egyház. Mert a pápa a rossz kulcsaival arra tanítja egyházát, hogy kételkedjen és bizonytalanságban legyen. Ha ez egy ingadozó egyház, akkor nem lehet a hit egyháza, mert ez utóbbi kősziklán van felépítve, és a pokol kapui sem vehetnek rajta diadalmat (Mt 16,18). Ha viszont nem a hit egyháza, akkor nem is keresztény egyház, hanem egy kereszténytelen, anti-keresztény és hitetlen egyháznak kell lennie, amely csak lerombolja és tönkreteszi az igaz, szent, keresztény egyházat.”
…
„Róma hatalmas tévedésben van. Elszakadt az igaz egyháztól, mert Isten igéjét és Jézus Krisztus elutasította. Egyedül Krisztus (solus Christi) lehet az egyház alapja (unicum fundamentum).… A pápisták megcsonkították Krisztust, így elpártoltak Krisztustól.
Amikor Róma megcsonkította Krisztust, akkor Krisztus értünk történő egyetlen közbenjárását tagadta meg… El kellett hagyni a Római Egyházat, hogy Krisztushoz közeledjünk.”
(Kálvin János)
***
Az alábbi táblázatból egyértelműen látszik, hogy a katolikus egyház dogmái, mennyire eltérnek a bibliai, és apostoli kor tanításaitól, és hitbeli gyakorlatától. (Némelyik dátum megközelítő pontosságú.) A jelen lista nem tartalmazza az összes katolikus eretnekséget.
Kr.u. 300
Imádság a holtakért. Jézus sohasem tanította apostolait halottakhoz szóló imákra.
310
Egyesek megkezdik a keresztjelölést. Az apostolok nem ismerték a keresztjelölést, Nagy Konstantin császár idejében terjedt el, főleg a császár befolyására.
320
Viaszgyertyák használata az Istentisztelet folyamán.
375
Az angyalok és halott szentek tisztelete és képek használata. Ezek gyakorlata az ősegyházban tilos volt, és legkomolyabb bűnt jelentették. Erről még több görög apologéta is bizonyságot tettek.
394
Elfogadták a misét és a papi ünneplést.
Az apostolok sohasem miséztek, és nem volt papi ünneplés, és nem volt papi rend sem.
431
Mária imádásának kezdete és az „Isten anyja" kifejezés első használata az efézusi zsinaton.
Mária csak a Jézus emberi voltának volt az anyja, mert Isten fiát már a teremtés előtt szerezte az Atya, és az emberek megváltásáért született emberi testben a Szentlélek által. Tehát nem Mária volt az „Isten anyja"
500
A római püspökök elkezdenek császári külsőségeknek megfelelően öltözködni, és élni.
A római császárság külsőségeit veszi fel a pápaság.
526
Az utolsó kenet.
A betegek olajjal való megkenését a gyógyulás érdekében eretnek módon megváltoztatták.
593
Nagy Gregorián először állítja fel a purgatórium doktrínáját.
Jézus sem az apostolok nem tanítottak purgatóriumról. Nincs közbenső hely a halottaknak, ez csak anyagi, és szellemi befolyás növelésére lett kitalálva.
600
Imádságokat kezdenek felállítani Máriához, a halott szentekhez és angyalokhoz.
610
Először választanak pápát III. Bonifác személyében.
Amúgy a katolikus egyházban az elsőPontifex Maximus Nagy Konstantin volt.
650
Az első ünnepségek, Szűz Mária tiszteletére.
Az Atya, és Jézus imádatát egyre jobban kisebbíti a Mária imádata.
709
Bevezetik a pápai lábcsókot. Péter apostol még Kornélius leborulását sem fogadta el.
750
Kezdetét veszi a pápa világi hatalomra juttatása.
Katolikus egyház már politikai, és világi, gazdasági hatalom annak minden jellemzőjével.
788
Hódolat Máriának és az elhalálozott szenteknek; keresztek, szobrok, ereklyék tiszteletének. (imádat)
850
A víz felszentelése sóval és papi áldással (szenteltvíz) Az apostolok nem ismertek szentelt vízet.
890
Józsefnek tiszteletadás. (József imádatának kezdete)
965
Bevezetik a harangavatást. (szentelést)
995
Kezdetét veszi az elhalálozottak szentté avatása, kanonizálása először V. János pápa által.
998
A nagypénteki böjt kötelezővé tétele.
1090
A rózsafüzér bevezetése. (Hinduk példájára! Péter a remete vezette be.)
1097
A papság kötelező cölibátusának elrendelése. (A papság erkölcsi bűneinek további növekedése)
1100
Bevezetik a miseáldozatot. Ettől fogva van csak áldozás.
1184
Az eretnekek inkvizícióját a Veronai Zsinat vezette be. A katolikus egyház egyik leggonoszabb, és leg ember ellenesebb találmánya. kb. 30-50 millió áldozata van több kontinensen.
1190
Bűnbocsánati papírok pénzért való árulása.
Ez ma is működik csak éppen pénzért való misézés formájában.
1200
Úrvacsoránál helyettesítik kenyeret az ostyával.
1215
Az átlényegülés dogmáját II. Inocent pápa vezette be.
Jézust minden mise során a katolikus pap fizikailag újból, és újból megáldozza. Pedig Jézus egyetlen áldozatával tökéletessé tette a megszentelteket, így nincs többé szükség áldozásra. Főleg nem egy átváltoztatásos szertartásra.
1215
Legalább évente egyszer papnak való kötelező gyónás.
1215
A 4. laterális zsinat hivatalosította és léptette érvénybe az inkvizíciót.
1220
Bevezetik az ostyaimádását.
„Szentségimádás" Az hogy egy ostyát imádnak az már teljes egészében a bálványimádás bűne.
1227
A harangozás jelzi, hogy a pap végrehajtotta az átváltozatást a miseáldozat során.
1229
Megtilttatik a laikusoktól (nem papi, szerzetesi és szerzetesi rend) a Biblia olvasása.
A tiltás oka az volt, hogy nehogy az emberek megismerjék az igazságot, és felismerjék a katolikus egyház óriási eretnekségeit.
1245
A bíborosok piros kalapot kezdenek hordani.
1251
Stock Simon Angliában kitalálja a skapulárét.
1264
Bevezetik az ún. úrnapját.
1410
A kehely megtilttatik a hívektől.
Az úrvacsora pedig kenyér, és bor vételéből áll. Ez pedig annyira egyértelmű.
1439
Kihirdetik a tisztítótűzről (purgatórumról) szóló dogmát.
1545
A tradíciókat egyenlő tekintéllyé nyilvánítják a bibliával a Tridenti Zsinaton.
De valójában a Szentírás Isteni kijelentései fölé emelik az ezzel ellentétes eretnek dogmáikat, és hagyományaikat.
1546
Apokrif könyveket hozzácsatolják a saját bibliájukhoz.
Holott a korai egyházi tekintélyek ezeket sosem szentesítették.
1854
IX. Pius pápa kijelenti Mária makulátlan szűzi fogantatását.
Pedig Mária nem a Szent Lélektől fogantatott, így nem lehetett makulátlan (eredendő bűntől mentes), amit igazol a Biblia is.
1862
IX. Pius elítél minden olyan tudományos felfedezést, amit a római egyház nem hagy jóvá. (Jordano Brúnó, Galliei stb.)
1870
Az I. Vatikáni Zsinat kijelenti a pápa csalhatatlanságát hitbeli és erkölcsi dolgokban.
Egyedül Isten csalatkozhatatla és tévedhetetlen. Ez a tétel, hogy a pápa tévedhetetlenek tartja magát, csak tovább növeli tévedései számát.
1925
Szűz Mária testi jelenléte a mennyben.
A Bibliában nyoma nincs, hogy Mária testben elragadtatott volna.
1930
XI. Pius pápa elátkozza a nyilvános iskolákat.
1930
XI. Pius pápa megerősíti Mária doktrínáját. „Isten anyjaként"
Teológiai eretnekséget megerősíteni, az további eretnekség.
1950
XII. Pius beiktatja Szűz Mária mennybemenetelét dogmaként.
1965
VI. Pál pápa Máriát az egyház anyjává teszi.
Krisztus egyházának nincs anyja, hanem csak Atyja van, és a feje a Krisztus és nem a római pápa.
Látható a történelmi tényekből, hogy a katolikus egyház nem, hogy pozitív irányba fejlődne, hanem egyre inkább tévelyeg.
***
Az Úr Jézus Krisztus mondja:
„Vigyázzatok, nehogy valaki megtévesszen titeket!" (Máté 24,24)
***
***
Ha valaki eddig nem tudta volna. . . .
***
KÖZÖS BIBLIÁNK VAN?
***
Sola Scriptura = Egyedül a Szentírás
Sokan azt gondolják, hogy a protestánsok és a római katolikusok Bibliája ugyanaz.
Ez egyáltalán nincs így!
A római katolikus egyház elutasítja a Sola Scriptura elvet.
Róma számára a Szenthagyomány több mint a Biblia, mert szerintük a Biblia is a Szenthagyomány része. A katolikus Biblia héttel több könyvet tartalmaz. (Ezek: Tóbiás, Judit, Makkabeusok 1-2., Bölcsesség könyve, Sirák, Báruk.) Ezek az apokrif iratok soha nem tartoztak bele a héber kánonba.
A Tridenti Zsinaton (1545-63), a római egyház azért vette fel a bibliai kánonba a 7 apokrifus könyvet, hogy saját tanításait védelmezni tudja a reformátori tanítással szemben!
A római egyház kijelenti, hogy számára nem elég a Szent Biblia, hanem a hit- és erkölcs dolgokban a Szenthagyomány is ugyanolyan isteni ihletettséggel bír, mégpedig úgy ahogyan a tévedhetetlen Római Katolikus Tanítóhivatal értelmezi.
A protestánsok szerint viszont egyedül a Szentírás az isteni kinyilatkoztatás egyetlen forrása és alapja, mely meghatározó a hit és erkölcsi kérdésekben. Az Egyház nem taníthat, és nem gyakorolhat semmi olyat, ami nincs összhangban a Szent Bibliával.
***
EGYEDÜL ISTEN A MI SZENT ATYÁNK!
A Szent Bibliában a Mennyei Atyáról így olvasunk:
ÖRÖKKÉVALÓ ATYA, SZENT ATYA, MI ATYÁNK.
***
Az ATYA megtisztelő cím és a dicsőség csak Istent illeti!
"Én vagyok az Úr, ez a nevem, és dicsőségemet másnak nem adom." (Ézsaiás 42,8)
„ATYÁM vagy, én Istenem, szabadító kősziklám!" (Zsoltár 89,27)
„Hamisan tulajdonítják az embereknek az ATYAI megtisztelő címet, ha az elhomályosítja Isten dicsőségét." (Kálvin János)
Az Úr Jézus Krisztus mondja: „Atyátoknak se szólítsatok senkit a földön, mert EGY A TI ATYÁTOK, aki a MENNYBEN van." (Máté 23,9)
„Ti azért így imádkozzatok: Mi ATYÁNK." (Máté 6,9)
„Én pedig Tehozzád megyek. SZENT ATYÁM, tartsd meg őket a te nevedben." (János 17,11)
„Én és az ATYA egy vagyunk." (János 10,30)
,,Mert egy gyermek születik nekünk, fiú adatik nekünk. Az uralom az ő vállán lesz, és így fogják nevezni: Csodálatos Tanácsos, Erős Isten, ÖRÖKKÉVALÓ ATYA, Békesség Fejedelme! Uralma növekedésének és a békének nem lesz vége." (Ézsaiás 9,5-6)
***
"A mi Urunk Jézus Krisztus nem hiába halt meg. Halála áldozat volt: helyettünk halt meg, mert halála a mi bűneink büntetése volt, és mivel értünk hozott áldozatát Isten elfogadta, megszabadította azokat, akikért életét áldozatul adta... Ő az „ÖRÖKKÉVALÓ ATYA."
(C. H. Spurgeon)
***
***
JEZSUITÁKRÓL
...
A JEZSUITÁKRÓL
A hírhedt szerzetesrend a jezsuita rend (Societas Jesu), alapítója a spanyol (baszk) Ignatius de Loyola volt 1534-ben.
A szervezetről:
A választott GENERALIS (rendfőnök, a "fekete pápa") abszolut katonai hatalommal irányítja a rendtartományt és a rendházakat. Oldalán az ADMONITOR (figyelmeztető) áll, kötelessége: az állandó BÍRÁLAT.
Ennek a rendnek tagjai elszánt, jól képzett emberek, akik a végsőkig kiállnak a pápaság mellett. Eredeti céljuk a protestánsok által veszélybe került területeken a római egyház pozíciójának megerősítése és a reformáció által “meghódolt” területek visszacsatolása a római katolikus egyházhoz.
A három általános szerzetesi fogadalom mellett (engedelmesség, szüzesség és szegénység) még egy negyediket is tesznek. (A vakfegyelmet letevő "professi" a bevált koadjutorokból egészül ki.) Teljes engedelmességet fogadnak a római pápa iránt, mindenhová elmennek, ahová a pápa küldi őket (missziói út, pogányok elleni harc, stb.).
A rend katonai jellegéből következik, hogy a rendfőnöknek abszolút hatalma van alattvalói felett.
A Jezsuita rend szellemiségét és arculatát a Loyola által bevezetett Exercitia spiritualia, azaz a “lelkigyakorlatok” formálják. Ezek szisztematikus meditációk, amelyekkel abszolút engedelmességre nevelik a szerzeteseket, hogy azok teljes mértékben az egyház szolgálatában álljanak. Ehhez hozzátartozik az önvizsgálat, a pokollal való fenyegetés, a Sátánnal vívott harc, hogy a végén a szerzetes tudatosan döntsön az egyházban végzendő szolgálat mellett.
...
...
A reformáció áldásait, a nagy lelki ébredést, Isten igéjének szabad hirdetését a Római Katolikus Egyház nem nézte jó szemmel.
1545-63-ig Zsinatot tartott Tridentben, ahol hitbeli és teológiai döntéseket hoztak és egyértelműen elvetették, sőt átokkal sújtották a reformáció Isten által adott csodálatos hittételeit.
Ezen a zsinaton az evangéliumi hitet valló protestánsokat átokkal sújtották: 33 pontban kimondták az anatémát (átkot) azokra, akik az evangéliumot képviselték.
Ezzel elkezdődött az ellenreformáció, a visszakatolizálás, csellel, ravaszsággal, tűzzel-vassal.
Fontos tudni, hogy ezeket a tridenti zsinati átkokat mindmáig nem vonták vissza. Sőt, ma is ezekre a tridenti zsinati határozatokra kell esküt tenni a római katolikus bíborosoknak.
...
a reformáció idején a magyar 1523. évi országgyűlés kimondta, hogy: „A király... valamennyi lutheránust... fejvétellel és jószágvesztéssel büntesse", az 1524. és 1525. évin pedig, hogy „az összes lutheránusok kiirtassanak... és akárhol találtatnak... megégettessenek".
Ez a törvény alkalmazást nyert a gyakorlatban is, de érvénye mindössze másfél, illetőleg egy évig tartott, mivel már az 1526-i országgyűlés eltörölte.
A protestánsok kegyetlen és gyilkos üldözése folytatódott a római katolikusok által az ellenreformáció idején is.
Kollonich Lipót a római katolikus egyház feje, esztergomi érsek, a magyarországi ellenreformáció vezéralakja kijelentette, hogy „Magyarországot előbb rabbá, aztán koldussá, végül katolikussá teszem".
Hirhedtté vált a jezsuita ún. ''reservatio mentalis" elve is (titkos hátsógondolat) : a cél érdekében szabad volt HAMIS ígéreteket vagy fogadalmakat tenni, ami különösen a protestáns "eretnekekkel" szemben lett bevett gyakorlat.
***
***
Finis sanctificat média.
(A cél szentesíti az eszközöket.)
A jezsuitáknak tulajdonított tétel.
...
BLIKTRI. Blictri.
A XVIII. században egy CASNEDI nevű francia jezsuita új módját találta ki annak, hogy AZ EMBER NE HAZUDJÉK, HA AZ IGAZSÁGNAK AZ ELLENKEZŐJÉT MONDJA IS.
Ez a rendszer a puszta «anyagin beszéd; vagyis hogy az ember a szavakat úgy ejtse ki, mintha semmi ertelmök nern volna; «úgy, ahogy én ezt a szót kiejtem: Blictri.»
(Paul Bért idézi ha morale des yésuits könyvében, Guizy és Lebien j
https://mek.oszk.hu/05600/05621/05621.pdf
.............................
A nem egyértelmű beszédet a „dodonai" jelzővel illetik.
Dodona a hajdani Épeiroszban, a molosszoszok földjén álló település volt. Zeusz-templomáról, az egyik legrégibb görög jósszentélyről ismert. A jósszentély jóslatainak kétértelműségéről, homályosságáról volt híres. Innen ered az, hogy nem egyértelmű beszédet a „dodonai" jelzővel illetik.
A legismertebb irat-e tekintetben
Merániai János esztergomi érsek
híres levele, amelyet a főpap miután két tűz közé került, dodonai kétértelműséggel írt.
REGINAM OCCIDERE NOLITE TIMERE BONUM EST SI OMNES CONSENTIUNT EGO NON CONTRADICO
A szöveg kétértelműségét a megfogalmazás módja, és az írásjelek hiánya okozza:
A királynét megölni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki egyetért én nem ellenzem.
A szöveg kétféle, egymással ellentétes értelme csupán a vesszők alkalmazásával áll elő:
· A királynét megölni nem kell, félnetek jó lesz, ha mindenki egyetért, én nem, ellenzem.
(Reginam occidere bonum est timere, nolite. Et si omnes consenserint, ego non. Contradico.)
· A királynét megölni nem kell félnetek, jó lesz, ha mindenki egyetért, én nem ellenzem.
(Reginam occidere bonum est, timere nolite, et si omnes consenserint, ego non contradico.)
...
II. András (1176 – 1235. szept. 21.) magyar király halicsi hadjárata alatt egy udvari vadászat alkalmával, merényletet követtek el Gertrudis királyné ellen. A merénylet történetét Katona József Bánk bán drámája és Erkel Ferenc azonos című operája dolgozta fel. Amikor a "kétértelmű" levél szerzőjét, Merániai János esztergomi érseket beidézték a gyilkossági kísérletben való részvétel vádjával, ő az ellenző olvasatot hozta fel mentségéül, vagyis:
„A királynét megölni nem kell - félnetek jó lesz; ha mindenki egyetért - én nem - ellenzem."
Ezt megerősítve, III. Ince pápa felmentette a gyilkosságban való részvétel vádja alól, és a király sem sújtotta büntetéssel.
...
Sic transit gloria mundi.
"Thus passes the glory of the world."
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.
Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél
Látogatók ma: 290, összesen: 447946