Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Philipp Jakob Spener

Philipp Jacob Spener (Ribeauvillé, 1635. január 13. – Berlin, 1705. február 5.) német teológus, a német pietizmus megalapítója.

Apja a von Rappolstein grófok szolgálatában álló hivatalnok volt. Spener 1651-ben Strassburgba ment, ahol 1653-ban magiszteri, majd 1654-ben doktori címet szerzett teológiából. Frankfurt am Mainban papként működött, 1668-ban Drezdában udvari prédikátor, 1691-ben Berlinben prépost és élete végéig konzisztóriumi tanácsos.

...

Philip Jacob Spener német teológus, az egyik legkiválóbb 17. századi heraldikus, a német
pietizmus első teoretikusa. Pia Desideria – Istenfélő kívánságok (Budapest, Primo Kiadó, 1993.) című művében hat pontban adott a korabeli lutheránus egyházról lesújtó diagnózist és terápiát is egyben. Ezek a következők voltak:

Isten igéjének gazdagabban kell megszólalnia;
az egyetemes papság elvének jobban kell érvényesülnie;
tudatosítani kell, hogy a keresztyén élet nem ismeret, hanem praxis; a teológiai vitákat korlátozni kell;
a teológiai oktatás megreformálása: misztikus irodalom olvasása:
a professzorok ne csak értelemmel magyarázzák a Bibliát, hanem úgy is, hogy az a kegyességben való növekedést szolgálja;
az igehirdetést meg kell szabadítani a barokk dagályosságtól: vissza a puritán egyszerűséghez! (Forrás: A Primo Kiadó előszava)

---

Spener (1635-1705); Pia Desideria; chiliazmus; a megtérés fontossága

A német lutheránus pietizmus kezdete 1675-re esik, amikor megjelent Philipp Jakob Spener Pia Desideria című könyve: jámbor kívánságok “oder herzliches Verlangen nach gottgefälliger
Besserung der wahren evangelischen Kirche”. A Spener által kifejtett gondolatok nem voltak
teljesen újak Németországban. Előzményei világosak, de Spener volt az, akinek először sikerült a német pietizmus meghatározó gondolatait meggyőzően kifejteni.

Amit Spener megfogalmazott, az elvileg mindazt összefoglalta, amit a német pietizmus képviselt: ő a pozitív embereket és erőket össze akarta fogni az egyház reformálására. Elsősorban nem az egyházfegyelem bevezetése által, hanem a hívők megszervezése útján igyekezett az egyházi életet talpra állítani. 
Spener a fejedelmek és a világi vezetők ellen fordult, mert szerinte azok nem tettek meg mindent az igaz hit elősegítéséért, ha pedig egyáltalán foglalkoztak az egyházzal, akkor csak rontották a helyzetet. Ezzel a tipikus német evangélikus egyházi helyzetre utalt. A lelkészek és egyházi tisztviselők ellen is szót emelt, kritizálta a “polgárokat” és életvitelüket, különösen azért, mert a szegényeket nem segítették illendően. A legnagyobb veszélyt viszont az egyház belső életében látta: a legtöbb egyháztag megelégszik azzal, hogy vasárnaponként eljár a templomba, részt vesz a sákramentumokban, és azt gondolja, hogy ezzel minden el van intézve.

A valódi keresztyénség számukra kimerni a tradicionális keresztyénségben. Nem több náluk a hit, mint külső szertartás és nem is kérdezik, hogy a hitnek milyen hatása kellene, hogy legyen a mindennapi életre.
Spener ragaszkodni akart Isten ígéreteihez. Szerinte Isten nagy jövőt ígért az egyháznak,
amelyben a zsidók és a római katolikusok meg fognak térni. Az egyház jövője és jobbítása
biztosítva van, de nekünk is lépnünk kell. Az újszövetségi gyülekezet példájából is látszik, hogy
csak az élő gyülekezetnek van vonzereje. Ha pedig a gyülekezetben csak passzivitás és tradicionalizmus van, akkor hogyan képzeljük, hogy a zsidók és a katolikusok eljutnak a valóság megismerésére? Ezért nekünk először az egyházat kell megreformálni. Erre nézve Spenemek hat javaslata volt:

1. Isten Igéjét gazdagabban kell éltetni a gyülekezetben: a vasárnapi istentisztelet kevés ahhoz, hogy a keresztyén ember tényleg megtudja, hogy mit kell cselekednie a mindennapi életben. Ezért személyesen is szükséges olvasni a Bibliát és gyülekezeti bibliaórákat kell szervezni az IKor 14. példája szerint. Ezeken az alkalmakon meg kell magyarázni a Bibliát és lehetőséget kell adni a résztvevőknek arra, hogy kérdéseket tegyenek fel, a saját gondolataikat is. Kialakultak tehát a kegyességi körök (“Collegia Pietatis”). A mai “bibliaórák” lényegében ebből származnak. Ezeket a csoportokat Spener szerint “ecclesiola in ecclesia”-nak lehet nevezni: kis egyház az egyházban. Itt történik meg az, amit később az egész gyülekezetben be kellene vezetni.


2. Érvényesíteni kell az egyetemes papság elvét, hiszen a gyülekezet nemcsak a lelkészből áll,
hanem a hívekből is. A Collegiák megteremtették a lehetőséget az egyetemes papság gyakorlására.

3. Az embereket úgy kell nevelni, hogy megértsék: nem elég csupán megismerni a valóságot, nem elég az egyházi törvények szerint élni, hanem a döntő a keresztyén életfolytatás, a praxis pietatis, a kegyesség gyakorlása.

4. Spener idején sok vita volt a lutheránusok és a különböző felekezetek között. Spener szerint az első helyre nem a vitát, hanem a másokért való imádságot kell tenni, hogy Isten maga vezesse el őket a valóság megismerésére. Másodszor életünkkel jó példát kell adnunk a másiknak, és csak harmadszor kell beszédben bizonyságot tenni. Negyedszer pedig, ha nem sikerült is valakit meggyőzni az igazságról, azért még az illetőt kötelességünk szeretni. Csak így lehet a keresztyén egyház újraegyesítését várni.

5.Meg kell újítani a teológusok nevelését, a teológiai tudomány mellett meg kell követelni a
kegyes életet is. A professzorok mint hitben idősebb testvérek segítsék az inakat, hogy a bibliaórákon alkalmazzák a Szentírást a maguk életére. Ha valaki be akar tölteni egy egyházi tisztséget, akkor nem elég csupán tudományos értelemben felkészültnek lennie, hanem az életével is meg kell mutatnia, hogy ő Isten szolgája. A teológiai hallgatók vegyenek részt a gyakorlati munkában is: a betegek látogatásában, a tudatlanok tanításában stb.

6. Szükséges az igehirdetés megújulása: a prédikáció szolgálja a hitben és a hit gyümölcseiben
való növekedést, hiszen nem lehet megelégedni a külsőséges keresztyénséggel, a templomlátogatással és a sákramentumokban való részvétellel. Fontos, hogy a lelkész szószéki szolgálatát, prédikációját megértsék a gyülekezeti tagok.
Annak ellenére, hogy Spener nem volt kifejezetten egyházi vezető vagy “reformátor”, tanításai
mégis iránymutatóak lettek Németországban.

Hosszú éveken át dolgozott Frankfurtban, mint a helyi lelkipásztorok vezetője. Munkálkodása szűk körben, a bibliaóráival (Collegia) kezdődött, de annyira nagy vonzereje lett szolgálatainak, hogy az összejöveteleket rövid idő múlva nem tarthatta a házában, mert csak a templomban fértek el. Ezért viszont bizonyos emberek ellene fordultak, mert ők Spenert személyes lelki vezetőjüknek tartották, és nem esett jól nekik, hogy Spener az egész gyülekezetei akarta pásztorolni. Szerintük a gyülekezettel nem kell foglalkozni, az csak időveszteség, az egyházból már nem lehet embereket megmenteni. Ezért a féltékenyek szerint

Spenemek csak a kisebb, a megtért közösséggel kellett volna foglalkoznia, és az ő hitüket erősíteni.  Spener visszautasította ezt a kritikát, és így bizonyos radikális csoportok elhagyták az egyházat.
Spener ugyan nem tehetett erről, de kiválásuk fájdalmasan érintette őt.
Aztán öt évig Drezdában szolgált, a választófejedelemség székvárosában mint udvari prédikátor (1685-1691). Itt is nagyon eredményes munkát végzett. Különösen megszerették kátéoktatását, úgy hogy sok száz gyerek ment hozzá. A fejedelem segítségével sikerült a konfirmációoktatást kötelezővé tenni a fejedelemségben, mert egyébként sok ellenállás volt reformátori törekvései miatt. A fejedelem maga is megsértődött azon, hogy Spener levélben figyelmeztette tisztátalan életvitele miatt.

Végül még több évig szolgált Berlinben, egy sokkal szerényebb állásban. Közben híre egyre nőtt. Sokan fordultak hozzá személyesen vagy levélben. A XVII. században kétségtelenül o volt a német egyháztörténet legbefolyásosabb alakja.
Spener teológiai gondolkodásában több olyan általános vonás is van, amely jellemző a lutheránus pietizmusra:
• Már említettük, hogy Spener számított a zsidók és a katolikusok megtérésére. A pietizmus ezt a gondolatot gyakran összeköti spekulatív gondolatokkal, pl. az “ezeréves birodalomról” (chiliazmus), amely szerint Izráel népének majd megint nagy földi szerepe lesz, és amelyben Krisztus személyesen fog uralkodni a földön. Azért spekulatívak ezek a gondolatok, mert a Bibliában nem esik szó arról, hogy Krisztus kétszer jönne vissza: először ezer évi földi uralkodásra, s aztán véglegesen az idők végén. Az is spekuláció, hogy Krisztus visszajövetelét közvetlen kapcsolatba hozzák a zsidók megtérésével, ami azt jelenti, hogy Krisztus egyelőre még nem jöhet vissza, pedig Krisztus maga mondta, hogy váratlanul fog visszajönni.
• Spener hangsúlyozza a megtérést és az újjászületést, s ennek következményeként azt, hogy a megtértek alkotják a valódi keresztyénség magvát, amiből az egyház megújulása be fog következni.
Spener szerint a megtérés teljes mértékben Istentől függ.

Később azonban más vélemények is megfogalmazódtak a pietizmusban, amelyek szerint az ember maga is sok mindent tehet azért, hogy a saját megtérését előkészítse; mások viszont a teljes passzivitás ill. fatalizmus csapdájába estek: az ember úgy sem tehet arról, hogy megtér-e vagy sem..
Elég jellemző azonban a pietizmusra az, hogy ragaszkodik a hirtelen és erőteljes megtéréshez,
ami egy bizonyos időpontban következik be. Ahogy láttuk a holland pietizmusnál, előállt az a veszély, hogy az ember nem Krisztusra néz, hanem a saját megtérésének tapasztalataira koncentrál.
Az is világos, hogy ez reakció volt arra a népegyházi gyakorlatra, amelyben a hit tapasztalatairól és a Krisztussal való személyes kapcsolatról nem is esik szó.
Mindez azt jelenti, hogy a “keresztyénség” nem az egyháztagsággal kezdődik, nem is a gyermekkeresztséggel, hanem a megtéréssel. Ebből is látható, hogy a pietizmus eltért a reformációtól, ahol a gyermekkereszt séget a szülők hite alapján szolgáltatták ki, ami azt jelképezte, hogy a hívő szülők gyermekei is részesülnek Isten kegyelmi szövetségében. Egyébként ezen a ponton is vannak különbségek a pietisták között: vannak, akik azt hiszik, hogy a megtérés után egy új, büntelen élet kezdődik; vannak, akik szerint a megtérés csak egy hosszú folyamat kiindulópontja. A perfekcionizmus veszélye mindig fennáll a pietizmusban. Talán fölösleges is megjegyezni, hogy a népegyházban a másik szélsőség veszélye ugyanolyan nagy!

 

...

Philipp Jakob Spener(1635-1705)

A PIETIZMUS ATYJA

Amint Spener 1666-ban az építészetileg látványos Strassburgból a Majna-parti Frankfurtba érkezett, alig hitt a város akkor frissen megválasztott főprédikátora a szemének. Színes kavalkádot talált a városban, valóságos karnevált. A vasárnapot már nem szentelték meg, az üzletek vasárnap is nyitva tartottak, játéktermek és komédiások zaja töltötte meg a főteret és a sikátorokat. A templom vastag falai sem tudták a vásári zsivajt kizárni az utcákra.
Nem csoda, hogy az elmélyült gondolkodású és komoly lelki-szellemi igényű teológus csakhamar arra szólította fel igehallgatóit, hogy a kockázás, kártyázás, poháremelgetés helyett inkább hasznos, építő könyveket vegyenek a kezükbe. Ostoba faviccek hangos mesélése helyett a prédikációk magvas gondolatairól vitatkozzanak. Kezdeményezésére - s nem kis ellenállás leküzdése árán - csakhamar megalakultak a házi bibliatanulmányozó körök, s megindult a város szent vágyakozása Isten felé, ahogyan azt fő könyvecskéjének címe hirdeti: Pia desideria. Ez lett az újkori protestantizmust megmerevítő lutheránus orthodoxia (=igaz tan) ellenpontozásaként, a puszta racionalista tanítás ellenében az érzelmi, imádságos, "kegyes", pietista megújításnak a programadó könyvecskéje. S hatása világméretű lett. Az addigra magát kifutotta reformáció reformációjának, a lelki megújulásnak áldott eszközévé Isten kezében. A kegyesség, a hit újra megtöltötte a házakat, "háziasult" az egyház. 1670-ben szervezte meg Spener a collegium pietatis nevet viselő lelkiségi kört, amelynek tagjai a hagyományos egyházi kereteken kívül foglalkoztak a Szentírás olvasásával és magyarázatával.

Ebben az időszakban dolgozta ki az ecclesiola in ecclesia (egyházacska az egyházon belül) gondolatát, amely a népegyházon belüli imádságos, spirituális réteg összefogását célozta. Ebből a kezdeményezéséből született meg az egyház reformjának terve. Reformjai révén otthon kezdett lenni a templom a polgárok hajlékában, s az otthonok rátaláltak a templomokban a nagyobb családi hajlékra.

Az egyházvezetés ugyan attól tartott, hogy Spener kegyes mozgalma egyházszakadást fog előidézni, pedig ez állt tőle a legtávolabb. Nem szakadást, hanem belső megújulást akart. Nem is szektásodást, hanem a szekularizálódott keresztyénség helyébe a cselekvő hitű keresztyénséget, Krisztus-követést kívánta tenni. Ma azt mondanánk: a dogmákkal szemben a spiritualitás elsőségét hangsúlyozta, a tannal szemben az életet, de nem játszva ki egyiket sem a másikkal szemben! Bent maradt élete végéig a népegyházban, ugyanakkor a harmincéves háború gyötrelmei következtében kiégett embereknek lelki felüdülést, feltöltekezést kínált, éltető forrásvizet vezetett a kiszáradt lelki sivatagba. Hűségesen tanulmányozta a reformátorok iratait, első renden Luthert, s hamar rádöbbent: mérföldekre távolodott el az egyház eredeti formájától. Keményen bírálta az elfajult viszonyokat: a nemtörődöm egyházi vezetést, a középszerűségbe dermedt teológusokat, a hitetlen népet. A reformáció kora után a legerőteljesebb belső megújulási mozgalmat indította el igehirdetése, reformtörekvése, gazdag imaélete.
1675 őszén jelent meg könyvecskéje, a Pia desideria. A Szent vágyakozás a pietizmus programadó könyvévé vált. 28 oldalával a jézusi mustármag erejét fejtette ki.
A felsőbbséget azért bírálta, mert elhanyagolták teendőjüket, hogy az egyház gondozói legyenek. A fő vétket azonban szemében a prédikátorok követik el. Az egyetemeken elsajátítják, megtanulják a gazdag keresztyén tanításokat, a teológia tudományát, de az elméletből alig lesz élet.

Az élő hit hiányzik sok lelkészből.

A keresztyénség mélyrepüléséért azonban a gyülekezetek is felelősek. Azokban is alig lehet találni élő hitet - folytatja kritikáját. -

Iszákosság, fölösleges tyúkperek, nyereségvágy, senkit nem tisztelő üzletelés, a szegények teljes mellőzése jellemzi Spener környezetének hétköznapjait. A mindennapi világ nagyon köznapi, nagyon alacsonyszintű. Igénytelenség mindenütt. A keresztyénség középponti üzenetét, a felebaráti szeretetet sehol nem lehet tapasztalni. Szinte megdöbbentő, mennyire mainak tűnik Spener mindennapi tapasztalata kora világáról!

Mi lehetett a kivezető út ebből a romlottságból, társadalmi méretű sivatagból, elsekélyesedésből?

"A Szentírás minden!" - adta meg a máig aktuális választ. Az a jövőkép, amit az Írás Krisztusban felmutat, töltötte el őt jövő-optimizmussal. S ez különböztette meg őt annyi más kortársától. Legtöbben csak szidni tudták a fennálló borzalmas viszonyokat. Ezzel minden "jobbító" szándékuk kifulladt. Ő azon dolgozott, hogy tényleges változás álljon be. Közel 20 évébe tellett, amire kicsiny reform-könyvének gondolatai valamennyire átmentek a tágabb közvéleménybe, s tényleges befolyásra tettek szert. Amikor 1705 február 5-én Berlinben elhunyt, a protestáns világban csaknem akkora ismertsége és befolyása volt, mint Luthernek a maga korában. Luther már azzal is megelégedett, hogy az "átlagember" valamit tudjon a katekizmusból, Spener a Bibliát adta közkézre, s számon is kérte olvasását.

A családfőkre, az apákra appellállt: "Nem különösebben nehéz dolog, hogy mindenki kezében ott legyen a Szentírás, de legalább is az Újszövetség, s azt naponta olvassa...". Luther jelszava ez volt: "Egyedül a Szentírás", Speneré: "A Szentírás minden!". Nem elégedett meg kegyes szólamokkal, külső mázzal. A bensőséges, valóban belső tartalommá vált, hatékony hit volt gyakorlati célkitűzése. "Ami nem építi a hitet, az nem lehet helyes értelmezés" - vallotta.
Munkássága során Frankfurtban szegényházak alakultak. Az ifjúsággal különösen is nagy gonddal foglalkozott, bennük a jövő csíráját látta. S nem mindegy, hogy konkolyt vagy búzát terem a jövő. Ez a szülőkön, a nevelőkön is múlik, ezért hatalmas a felelősségük.
Modern volt abban a tekintetben is, hogy igen kiterjedt nemzetközi kapcsolatokat ápolt. Személye a brit puritanizmust összekapcsolta a kelet-európai végvári protestáns helytállás, vitézség keresztyén erényeivel.

"Az ember embernek farkasa" hobbesi elméletével szemben ő élte és vallotta: az ember lehet az embernek embere, felebarátja, egy mégoly farkastörvényű világban is. A farkasok is megszelídíthetők!
Szellemi-lelki befolyása mindmáig eleven. Bach és Händel Istenhez szárnyaló gyönyörű muzsikája őrzi a szent vágyakozás eleven hatását. Vagy Francke, Zinzendorf keresztyén nemzedékek sorát megújító törekvései is. A mi református teológiánkban a gyakorlati kegyességre, a családi, házi áhítatok túlélést jelentő bázisaira nem emlékezhetnénk hálaadó szívvel Spener nélkül.

A német Rilke a huszadik század fordulóján lelki elődjének nevezte. Az ateizmus, a harcos egyházellenesség dühöngésének idején egyházunkban az ún. pietisták, kegyesek voltak jócskán azok, akik átmentették az egyház Urának akaratából a közösségi élményt, a tartást jelentő egyháziasságot, az egészséges, életformáló kegyességet, a cselekvő keresztyénséget a mai utódokra. Így Spener nem csak az evangélikus testvéreknek, hanem a reformátusoknak, a spirituális igényű keresztyénségnek is nagy értékű, istenáldotta lelki reformátora volt.

(Akik életéről további részleteket szeretnének megtudni, ajánlhatjuk nekik további tanulmányozásra ezt az irodalmat: J. Wallmann: A pietizmus, Kálvin, Budapest: 2000.; T. Lane: A keresztyén gondolkodás rövid története, Harmat - Kálvin, Budapest: 2001)

Néhány gondolat a "Szent vágyakozás"-ból:

1. reformjavaslat: Isten Igéje minden!
Tudjuk, hogy természettől fogva semmi jó sincs bennünk, ezért kell valami jónak történnie velünk, amit maga Isten tud csak előhívni. Ehhez Isten Igéje a leghatékonyabb eszköz, a hitnek ugyanis az evangélium által kell fellobbannia.
Ennek érdekében az egész Szentírást kell a gyülekezetnek tanulmányoznia, ismernie...
Az embereknek manapság kevés alkalmuk van arra, hogy a Szentírás értelmét felfogják
Még kevesebb alkalmuk van arra, hogy a megértett üzenetet begyakorolják. Nyilván vannak, akik odahaza is olvassák a Szentírást, s annyira gyakorolják benne magukat, amennyi épülésükre szolgál. Ez önmagában dicséretes dolog. De ez még nem elég.

Az egyháznak át kell gondolnia, hogy az előírt igehelyekről tartott prédikációk mellett másképpen is bevezesse az érdeklődőket az Írásba.

- Az Írás szorgalmatos olvasásával, kiváltképpen az Újszövetség tanulmányozásával. Nem eshet egyetlen családapának sem nehezére a Bibliát, de legalább az Újszövetséget keze ügyében tartani és naponta belőle felolvasni, s ha nincs tapasztalata az olvasásban, másokkal felolvastatni...
- Tanácsos lenne a gyülekezetekben bizonyos időkben a bibliai könyveket egymás után felolvasni, minden magyarázat nélkül. Ez nagy segítség lenne azok épülésére, akik egyáltalán nem vagy csak nagy nehézség árán tudják olvasni a Szentírást.

Talán nem lenne az sem haszontalan, ha a régi, apostoli összegyülekezést újra bevezetnénk: azaz prédikációtartás mellett más összejövetelek is tarthatók lennének, amint az apostol az 1Kor 14-ben leírja, ahol nem egy valaki áll fel tanítani a közösséget, hanem mások is hozzászólhatnak, akiknek erre adományuk és ismeretük van. Természetesen rendetlenkedés és viták nélkül kell az istenáldotta gondolatokat az előttük lévő igeszakaszról elmondani, s mások véleményét is megkérdezni. Ezzel az egész közösségét lehet segíteni.
Mindennek Isten dicsőségét és a lelki épülést, növekedést kell szolgálnia. Minden rendbontást és botránkoztatást kerülni kell. A gyülekezeti lelkésznek van a beszélgetések vezetésében fontos szerepe.
Maguk a prédikátorok is tanulnak ennek során, jobban megismerik gyengeségeiket, pótolnivalóikat. Így kölcsönösen növekednek belsőleg, s alkalmasabbak lesznek arra, hogy odahaza, saját kis házi gyülekezetükben, gyermekeiket és a velük élőket tanítsák. Mert hiányoznak az ilyen alkalmak, az igehirdetések sem érik el céljukat, gyakran üres beszédnek tűnnek, a hallgatók alig fognak fel belőlük valamit, még kevésbé jegyzik meg az elhangzottakat. Nincs idő a prédikációfolyam közben átgondolni a hallottakat, ha pedig valaki valahol leragad, kiesik a prédikáció menetéből.

2. reformjavaslat: lelki papság. A második legfontosabb dolog a lelki papság felállítása és szorgalmatos gyakorlása. Minden keresztyénnek, különbségtétel nélkül, nyitva állnak a lelki hivatalok, jóllehet ezek elrendelt és nyilvános gyakorlása az erre rendelt szolgák dolga. Szükség esetén azonban mások is gyakorolhatják azt. Amit nem feltétlenül kell nyilvánosan gyakorolni, azt mindenki a saját otthonában és mindennapi élete során gyakorolhatja.

3. reformjavaslat: helyes életvezetés.
Az embereket rá kell ébresztenünk, hogy a hit nem elégedhet meg a puszta tudással, ismerettel, hanem annak életgyakorlattá kell válnia.
---
5. reformjavaslat: teológiai tanulmányok. Ha megfelelő embereket kívánunk az egyházi szolgálatra kinevelni, ezért a választékot az egyházi iskolákban és egyetemeken biztosítani kell... Javítani kell annak érdekében, hogy az akadémiák lehetőleg jók és anyagilag elérhetőek legyenek, az egyház veteményes kertjei, minden szinten, egyben a Szentlélek műhelyei is. A diákok külső életét ne jellemezze a világias szellem, a büszkeség, az ördögi rafináltság...
A professzor urak személyes példájukkal tehetnek a legtöbbet.
A diákoknak állandóan szembesülniük kell azzal, hogy az emberi élet arról is szól, hogy aki csak az etikettnek akar eleget tenni, s nem az igazán jó, kipróbált erkölcsnek, az inkább visszaesik, minthogy előbbre jutna. Ez leginkább a lelkészekre vonatkozik, mert a teológia habitus practicus, gyakorlati magatartás, életforma, ahol mindennek a célja: a hit gyakorlása, megélése...  Mivel pedig a teológia = habitus practicus, s nem puszta tudás vagy tudomány, ezért a tanulás, az egyetértés vagy az informáltság nem elég. Ehhez mindazok a gyakorlatok és eszközök hozzátartoznak, melyek ezt az életvezetést segítik, az egyéni és egyházi-közösségi épülés javára vannak.

Dr. Békefy Lajos PhD

........

A német Philipp Jakob Spener (1635‒1705) szerint is a jócselekedet Krisztus akarata.

A lelkészeket biblikusan képezzék, igehirdetésük reformátori, vagyis textusszerű legyen, a világtól és hamis egyháztól különüljenek el a hívők.

A hit mellett igen fontos az élmény és az érzés is. Spener berlini evangélikus lelkész, szobatudós teológiai doktor. Biblikus prédikációiban az evangélium bűnbocsátó és újjászülő erejét prédikálta. Az igét gyakorlati életre és megszentelődésre vonatkoztatta. A megtértek elhatárolták magukat a „világi” keresztyénektől.

Igehirdetése száraz, néha kellemetlen, ám Isten hatalmával beszélt a megtérés szükségéről. Az élőhitű keresztyének szorgalmasan tanulmányozták a Szentírást, gyakorolták a szeretetszolgálatot. Gyöngeségük volt, hogy a módszereket, külső megnyilvánulásokat „kirakatban mutogatták”.Spener hosszú bevezetés után jelenti be a témát, és aprólékosan megmagyarázza.

 

Francke Ágost Hermann (1663‒1727) Halléban evangélikus lelkész, egyetemi tanár, a pietizmus képviselője. Szerinte a megtérésnek formalisztikus lépcsői vannak, ilyen a bűnharc, majd kegyelem betörése. Biblikus, lendületes igehirdető, aki állandóan a Biblia eredeti szövegét tanulmányozza. Igehirdetésének célja, hogy a gyülekezet újjászülessen, magát a Szentlélek vezetésére bízza. Félretolja a homiletikai szabályokat. Lelkész csak megtért ember lehet. Árvaházat alapít és külmissziót indít.

Zinzendorf Nikolaus Ludwig (1700‒1760) Herrnhutban alapít hívő evangélikus gyülekezetet. Elindítja a Losung (= sorsvetés) bibliaolvasó vezérfonalat, amelyet napjainkig évnként kinyomtatnak. A szív vallásáról beszél misztikusan. Pogányok között külmissziói, térítői munkát végeznek.

Tersteegen Gerhard (1697‒1769) Zinzendorf kortársa, német evangélikus igehirdető és énekíró. Az evangéliumi megújulásokat (pl. reformáció, pietizmus, ébredés) jellemzi a színes,
népszerű, színvonalas énekkultúra.

Az ébredés szó expressis verbis (szó szerint) nem fordul elő a
Szentírásban, csak szimbolikusan, pl. Ézsaiás 9,2. „A nép, amely sötétségben jár, lát nagy világosságot.” Efézus 5,14.: „Serkenj fel, aki aluszol és támadj fel a halálból és felragyog tenéked a Krisztus.”

Lukács 15,24-ben az atya ilyen szavakkal fogadja tékozló gyermekét: „ez az én fiam meghalt és feltámadott, elveszett és megtaláltatott”.

Ébredésen azt értjük, amikor tömegek fogadják el személyes Megváltójuknak Jézus Krisztust. (Bütösi János.) A keresztyének sokaságát Isten Szentlelke érinti és mozgatja, Pál apostol bizonyságtétele szerint: „Mert nékem az élet Krisztus és a meghalás nyereség”.
(Filippi 1,21.) Isten a sötétségből az Ő csudálatos világosságára hívott el bennünket. (I Péter 1,3, 2,9.) „Az éjszaka elmúlt, a nap pedig elközelgetett.” (Róma 13,12.)

......

 

 

A pietizmus atyja, Philipp Jakob Spener "Pia desideria"

(Kegyes kívánságok) c. könyvének rövid összegzése

 

az "Istenfélő kívánságok - Egy ébredés gyökerei" c. magyar kiadás alapján (Evangéliumi Kiadó [Primo], 1993, 79 o.)

 

1. Philip Jacob Spener német evangélikus lelkész (1635-1705) kb. egy-másfél évszázaddal a lutheri reformáció és 2-3 évtizeddel a harmincéves háború után a mai (protestáns) népegyházakra is általában jellemző siralmas hanyatlást látott az evangélikus (lutheránus) egyházban. 1675-ben született írásában, amely a pietizmus néven ismertté vált mozgalmat elindította, és amely eredetileg Johann Arndt "Igaz kereszténység" c. könyvének előszavaként jelent meg, többek között a kellő egyházfegyelem és "a szent papság" hiányát tette felelőssé e hanyatlásért (21. o.). Miközben az egyházban elterjedt az Igétől eltávolodó hitvitázás, a gyakorlat különösen messzire rugaszkodott a bibliai mércétől. Sok névleges keresztény élt botrányosan, s kevesen voltak, akik nemcsak a külső bűnöktől tartózkodtak - az általános vélekedés szerint erkölcsös életet élve -, hanem a világ szellemiségétől is, komolyan véve az önmegtagadást (22. o.). Míg az első keresztényeket mindenütt példás szeretetükről ismerték (50-51. o.), addig a "megreformált" egyházban szektás rajongónak nézték azt, aki nemcsak fölöslegéből kívánt segíteni a szegényeken, hanem áldozatosan, a két fillérre rúgó összes vagyonát odaadó szegény özvegyasszonyhoz hasonlóan - holott ennek elmulasztása a keresztény testvéreink iránti szeretetlenség bűnét jelenti (Mk 12,41-44; 33-34. o.). Bár az evangélikusok - akárcsak a legtöbb (keresztény) ember - nehezen veszik észre a maguk hibáit, a "hiúzszemű" ellenség (Bábel, vagyis a római katolikus pápaság) rögtön kiszúrja azokat (43. o.).

2. Spener a paráznaság, lopás stb. mellett a baráti társaságban való időnkénti berúgást is az olyan bűnök közé sorolja, amelyek miatt az ember elveszíti üdvösségét (32. o.). Ezért a gyakorlatért részben a hitből való megigazulás lutheri tanával való visszaélést okolja, mert - mint mondja - bár nem a cselekedeteink miatt üdvözülünk, "a Szentlélek nem lehet szándékos és uralkodó bűnök mellett bennünk" (36. o.). Ezen a világon nincs reményünk a tökéletességre, noha törekednünk kell rá. "Minél tovább jut egy kegyes keresztény, annál több hiányt lát magában. Így a tökéletesség elképzelésétől soha nem lesz távolabb, mint amikor a legjobban törekszik rá" (48. o.).

3. Végül hat javaslatot fogalmaz meg, melyek a következők: (1) "Gondoljunk arra, hogy Isten Igéjét gazdagabban szólaltassuk meg közöttünk" (53. o.). A teljes Szentírást hirdetni kell az istentiszteleteken, s naponta olvasni otthon, egyedül és kis csoportokban tanulmányozni, megbeszélni (innen eredeztethetők a mai bibliaórák és -iskolák). (2) "A lelki papság felállítása és gyakorlása" (56. o.). A lutheri egyetemes papság megvalósítása azt jelenti, hogy a gyülekezet élő hitű tagjait be kell vonni az aktív szolgálatba, kivédve a klerikalizmus mindig fenyegető veszélyét. (3) A kereszténységben nem elég a tudás, "hanem sokkal inkább szükséges a gyakorlat" - különös tekintettel a szeretet állandó gyakorlására (59. o.). Sokat segíthet ebben "egy másik értelmes megvilágosított kereszténnyel" való bizalmas, baráti kapcsolat, amely a rendszeres számadást is magában foglalja. (4) A "vallási vitatkozásban" kerülni kell a szenvedélyes hitvitákat (60. o.). Nem szabad kritikátlanul elfogadni bármilyen tant, de elsősorban a szeretetre és a szent életre kell törekedni. (5) "Olyan lelkészeink legyenek, akik maguk a legelőrehaladottabb igazi keresztények" (65. o.). Ennek megfelelően kell megreformálni a lelkészképzést, a pusztán elméleti tudomány dicsősége helyett a tanult igazságoknak a hívő életben való megnyilvánulását hangsúlyozva (vö. 1. javaslat). (6)

Az igehirdetés ne hivalkodóan ékesszóló, hanem ébresztő és építő legyen - egyszerűen, de erőteljesen szólaltassa meg Isten Igéjét (74. o.).

Hargitai Róbert

 

 

 

 

 

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 67, összesen: 351895

  • 2024. július 18., csütörtök

    Mindannyiunknak van lelki öröksége, ami meghatározza hívő életünk mindennapjait. A szembenézés ideje, ha a hétköznapok ízetlenné válnak. Molnár Sándor...
  • 2024. július 18., csütörtök

    Lelkészek és egyházi munkatársak számára rendezett közös elcsendesedést a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa
  • 2024. július 18., csütörtök

    A tahi lelkészhét központi témája ezúttal a keresztyén reménység volt.
  • 2024. július 17., szerda

    A növekedés nem nagy csodák eredménye, hanem apró, hétköznapi lépéseké – tapasztalták meg a délegyházi reformátusok, akik a bizonytalan jövőre is mert...
  • 2024. július 16., kedd

    Mitől él az Ige? Sorozatunkban személyes válaszokat keresünk a nehezen megfogható kérdésre. Ezúttal Veres Sándor, a Dunamelléki Egyházkerület főgondno...
  • 2024. július 15., hétfő

    Átadták a Monorierdői Református Egyházközség Erdei Csillagfény Református Bölcsődéjét, mely szeptembertől 28 gyermek ellátását teszi lehetővé.
  • 2024. július 15., hétfő

    Bagyó Sándorral, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának elnökével beszélgettünk: nem könnyed nyári olvasmány.
  • 2024. július 11., csütörtök

    A meddőség talajából is születhet valami szép, valami új, valami maradandó. Muzslai-Bízik Hannával beszélgettünk.
  • 2024. július 10., szerda

    Pillanatképek a monorierdői református gyülekezet csillagásztáborából.
  • 2024. július 10., szerda

    Önismeret és párkapcsolati kérdések színházzal és pszichológiával