Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Katechetáknak

Gondolatok a hittanoktatásról

Írta: Trencsényi László

Az Úr Jézus mondja: „Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket, és ne tiltsátok el tőlem őket, mert ilyeneké az Isten országa." Márk 10,14

A katechézisről

„... A katechéta feladata feltárni az Írás értelmét. Nem mindegy, hogy általános vallási igazságok oktatásával és általános vallási neveléssel foglalkozik, avagy lényegre tör, és Krisztushoz kívánja vezetni a növendékeket." (dr. Boross Géza: Katechetika)

Katechetika: a katechézis elméletével és gyakorlatával foglalkozó gyakorlati teológiai tudomány

Katechézis: a tanítás folyamata, amely eredetileg a keresztségre történő előkészítést jelentette

Katechéta: az a személy, aki a tanítást végzi

Katechumenus: a katechézisben részesülő személy

Katechumenátus: a keresztyén oktatás és nevelés intézményrendszere (Tertulliánus említi).

Katechizmus: az oktatás tananyaga, legtöbbször kérdés-felelet formájában (1420 - huszita katechizmus, 1502 - cseh-morva katechizmus, reformáció korabeli katechizmusok: káték).

Augustinus 3 módszere:

narráció (elbeszélés: az egyház történetét kell elmondani a teremtéstől napjainkig),

exhortácio (buzdítás: hogyan kell ennek engedelmeskedni),

praecepta (intések, figyelmeztetések - vedd komolyan, mert érted is történt; a felelősség felébresztése.)

 

A hittanoktató személye, lelkisége

„.... némelyeket először apostolokká rendelt az Isten az egyházban,

másodszor prófétákká, harmadszor tanítókká..." 1Kor 12,28

•         Amint a földi értékért bátran alámerülő gyöngyhalászok példájából ismerjük, mi is olyan álhatosan, naponta kellő minőségi időt szánva, elmélyülve, tisztelettel és szent félelemmel merüljünk alá az igazi kincsért, az élet beszédének megértéséért.

•         A mi Megváltónk, azért adta kegyelmi ajándékát, hogy használjuk a lélekmentés szent szolgálatában. Ragadjuk meg ezt a kegyelmet és kérjük a mi Urunkat, hogy Lelke által mindenkor készítsen fel  erre a hatalmas feladatra.

Isten szavát közvetíteni, a Szentháromság Istennel való élő kapcsolatra segíteni gyermekeket, fiatalokat szép és áldásos tevékenység, amely azonban egyáltalán nem könnyű. Az evangélium átadása vagy krisztusi szelíden és alázattal történik, vagy nem lesz hiteles.

•         A Bibliánál nincs tartalmasabb és csodálatosabb üzenet, mivel Istenről, a Teremtőről, a világ Megváltójáról szól. Ezt az életmentő beszédet csak ámuló, tiszta gyermeki őszinte belefeledkezéssel és csodálattal lehet befogadni és továbbadni.

•         Az Úr Jézus Krisztusról szóló evangéliumnál nincs csodálatosabb. Megtisztelő kegyelem és kiváltság, hogy továbbadhatjuk mindazt, amit Isten kinyilatkoztatott a Szentírásban. Ez a feladat minden hívő embert újra és újra mély alázatra és szó szerint térdre kényszeríti.

•         Aki igazán szereti Megváltóját, a legjobban arról szeret beszélni, ami Vele kapcsolatos. Az Igéből tudjuk, hogy hitünk mellé tudást kell ragasztanunk, ezért mindig örömmel és Isten iránti engedelmességgel foglalkozzunk a Bibliával.

•         Nagy kegyelem bepillantani, csodálattal érzékelni, ahogy fokról-fokra bomlik ki számunkra Isten áldott Igéjének magával ragadó szépsége.

***

Milyen legyen a hittanóra?

„Tanítsátok meg ezeket a fiaitoknak is, beszélj róluk, ha otthon vagy,

és ha úton jársz, ha lefekszel, és ha felkelsz." 5Móz 11,19

A katechéta felelős hozzáállását egyszer valaki találóan így fejezte ki:

„ Az Úr előtt mindennap vizsgázom és készülök a végső nagy szigorlatra."

Ami a katechézisben a legfontosabb:

•         Tegyük vonzóvá a keresztyén hitet!

•         Tegyük vonzóvá a hittant!

•         Ébresszünk vágyat Isten iránt!

•         Szerettessük meg a Bibliát!

•         Ne riasszuk el a hittől!

A hittanóra legyen mindig:

-        Izgalmas,  szemléletes, gyakorlatias, emlékezetes

Tudatosítsuk a gyermekben, hogy Ő fontos Isten számára

•         Tegyünk meg minden tőlünk telhetőt azért, hogy tisztán megismerje és elsajátítsa  a keresztyén értékeket.

•         Törekedjünk arra, hogy megérezhesse annak a jelentőségét, hogy ő fontos Isten számára, aki hívja őt. Isten értékes gyermeke, akinek megvannak a maga lehetőségei és egyéni adottságai.

•         Bátorítsuk, hogy Isten segítségével ezeket teljesen ki tudja bontakoztatni az egyház közösségének értékes és fontos tagjaként.

Erősítsük a gyermek Isten iránti bizalmát

•         Igyekezzünk elérni, hogy kialakuljon az őszinte gyermeki bizalom Isten iránt.

Erősítsük a gyermek igeéletét

•         Ébresszünk vágyat a Szentírás iránt, hogy mindennapi lelki tápláléka, erőforrása lehessen.

Erősítsük a gyermek imaéletét

•         Bátorítsuk az imaélet fontosságára, hogy naponként tapasztalhassa meg Isten közelségét, és minden gondját rábízhassa. A legjobb példa, ha a gyermek nemcsak a hitoktatóval, hanem a szüleivel is imádkozik.

„Uram! Hálát adok neked, és köszönöm, hogy mellettem

hajtja álomra fejét esténként négy gyermekem!

Kérlek vigyázd álmuk és kérlek adj időt, hogy velük lehessek míg felnőnek!

Köszönöm azt, hogy napról - napra feladatok elé állítasz,

mert ez által erősödöm, még ha akkor nem is tudom."

(Egy pestújhelyi édesanya imádsága)

***

Mi hogyan végezzük a feladatunkat?

Az Úr Jézus mondja: Tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek." Máté 28,20

Mivel a gyermek a legjobb kritikus, ezért figyelmeztető jelek lehetnek számunkra

•         Ha a gyerekek nem szaladnak elénk a folyosón, vagy az udvaron, amikor meglátnak.

•         Ha a hittanosok nem hívják osztálytársaikat az órára.

•         Ha elmaradnak az óráról.

•         Ha megszűnik egy csoport.

A hittanóra nem elhanyagolandó előzményei:

A gyerekek összegyűjtése

Legyen idő meghallgatni az aktuális örömöket és panaszokat

Elhelyezkedés ( helyes ülésrend) a teremben

A felszerelés előkészítése

Hittanórát csak elcsöndesedve szabad kezdeni

Már az óra elején mindig imádkozzuk el az Úr Jézustól megtanult imádságot

Az órát mindig rövid imádságban zárjuk be

A hittanóra (klasszikus) felépítése

Köszönés, imádság, Mi Atyánk, énekek, ismétlés, új anyag: bibliaolvasás, applikáció, aranymondás, munkáltatás, összefoglalás, záróimádság, záróének

Nem utolsó szempont, sőt igen fontos tényező az is, hogy az iskolában nemcsak a gyermekekkel találkozunk.

Sok mindent elárul hozzáállásunkról az is, hogy milyen kapcsolatot ápolunk:  Az igazgatóval, az iskolatitkárral, az osztályfőnökkel, a portással, gondnokkal, a hittanosok szüleivel, osztálytársaival....

A katechéta legyen példaadó keresztyén. Egyszerre legyen felnőtt és gyermek,

hogy egyszerre legyen egyidejű Krisztussal és a növendékkel." (dr. Boross Géza: Katechetika)

„Szeretett testvéreim, legyetek szilárdak, rendíthetetlenek, buzgólkodjatok mindenkor az Úr munkájában, hiszen tudjátok, hogy fáradozásotok nem hiábavaló az Úrban." 1Korinthus 15,58

Budapest, 2013. november 12.

Trencsényi László

református lelkipásztor, hittanoktató

 

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 21, összesen: 319973

  • 2020. május 26., kedd

    A Baár-Madas Református Gimnázium tanulói színvonalas médiaanyagokat állítottak össze, amelyek hitüket és kreativitásukat is megmutatják.
  • 2020. május 25., hétfő

    A megújulás növekedés, a megújulás kovásszá válás, a megújulás nyájjá alakulás.
  • 2020. május 24., vasárnap

    „Az a félelmem, hogy számvetés nélkül áll vissza minden a régi kerékvágásba. A karantén olyan volt, mint a költözés – muszáj átgondolni, mi az, amit á...
  • 2020. május 21., csütörtök

    „Felelős magatartás az lenne, ha a Nyugattal szembeni kisebbségi komplexusunkkal és a szomszédainkkal szembeni infantilis vádaskodásunkkal végre felha...
  • 2020. május 20., szerda

    „Budapesti lakosok, miért ültök itt a járványhíreket falva?”
  • 2020. május 19., kedd

    Miből élnek gyülekezeteink, és mit tehetünk saját közösségünkért krízishelyzetben?
  • 2020. május 19., kedd

    Miből gazdálkodik az egyház, és mire költi bevételeit? És mit ér az egyszázalékunk?
  • 2020. május 18., hétfő

    2020. május 18-tól a megfelelő szabályok betartásával már az egész országban tudunk istentiszteleteket tartani.
  • 2020. május 17., vasárnap

    „Ha a bátrak nem tudnak eljönni a táborba, akkor a tábort visszük el a bátrakhoz.” Interjúnk Cseh Lindával, a Bátor Tábor Alapítvány kommunikációs vez...
  • 2020. május 15., péntek

    A hétköznapi beszélgetésekben rengetegszer velünk vannak a gondolatok. Összeszedtem néhány mondatot, amelyekről azt gondolom, a legtöbbször hallom őke...