belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Teljesség

Szakács Gergely

Halál árnyékának völgye

A lovag érett hite

Évekkel ezelőtt jártam Petrában. A sziklaváros lenyűgöző minden szempontból. A több tíz méterrel fejem fölé magasodó falak, a szűk ösvény a kicsinység, védtelenség érzésével töltött el. A nabateus katonáknak könnyű dolga volt az ellenséggel szemben, hiszen a sziklák tetejéről, egy szűk fordulóból könnyen beszoríthatták, körbevehették és elpusztíthatták őket. Egyetlen út vezet ki és be a városból, ami az érkezőnek/támadónak olyan, mint a halál árnyékénak völgye. Ma pedig a világ hét új csodájának egyike, turistalátványosság.

Ott értettem meg, éltem meg, mit jelent a 23. zsoltár képe, a halál árnyékának völgye. Nem a mi zöldellő, élettel teli, folyóval, patakkal, falvakkal, városokkal gazdag völgyeinket jelenti. Kietlen, sziklás, teljesen élettelen szurdok, ösvény, „amerre a madár sem jár”. Szorongáskeltő, nem tudod, melyik szikla mögül ugrik rád egy fenevad vagy veti magát nyakadba egy rabló. Olyan hely, ahol senki sem jár szívesen, főleg nem önszántából.Terméketlen, ahol skorpiókon és kígyókon kívül nincs semmi. Útszakasz, melyen közel jön a halál, a maga fenyegető valóságában. Homályos, sötét, ahova a nap nem süt be és a kiáltást a néma falak verik vissza.

A zsoltár születése óta a halál árnyékának völgye szinonimája lett a betegség, gyász, megpróbáltatás, kudarc, nagy csapás, tragédia, a magány terhe alatt roskadozó ember életének. A halál árnyékának völgye, a siralomvölgy a középkori teológiában az egész emberi életet jelentette, mely nyomorúsággal, szenvedéssel, kínnal teli és enyhülést csak halálunk után lelhetünk.

A halál árnyékának völgye a magány, a fenyegetettség, a szorongás, rettegés, lelki mélység helye és ösvénye.

Dávid gyönyörű zsoltára példaként említi a halál árnyékának völgyét. Példa Isten gondviselésére. „Ha a halál árnyéka völgyében járok is, nem félek semmi bajtól, mert te velem vagy: vessződ és botod megvigasztal engem.” Isten mint a jó pásztor védelmezi az övéit, akik fenyegetettségben, veszélyben, nyomorúságban vannak. A vessző és a bot kétféle eszköz kétféle céllal. Az egyik rajta tart a helyes ösvényen, nem engedi, hogy elcsatangolj, visszahúz, helyre tesz, eligazít. A másik megvéd a vadállattól, rablótól, mindenféle ellenségtől. Isten erőteljesen, nyugalmat árasztón halad veled a halál árnyékának völgyében. Vezet, hogy ne tévedj el, erejével távolt tartja minden ellenségedet, hogy ne tegyenek benned kárt.

A 23. zsoltár a legszebben, legbeszédesebben mutatja meg Isten gondviselését és az ember reménységét a nehéz helyzetben. 

Albrecht Dürer egyik híres metszete a Lovag, a halál és az ördög. A táj a halál árnyékának völgyéhez hasonló. Kietlen út, elszáradt, letört ágú fák, zörgő növények. A lovagot az ördög és a halál kísérik. A halál realitása és a kísértő megjelenése olyanná teszik a képet, mint a 23. zsoltár kietlen völgyszurdoka. A lovag arcán azonban nem a félelmet, szorongást látjuk, nem a fájdalom torzítja el, nem a letaglózottság kifejezését olvassuk rajta. Ellenkezőleg, enyhe mosollyal halad célja felé. Arcát nem a halál és az ördög felé fordítja. Észre sem veszi őket. Erőtől duzzadó csatalován határozottan léptet a távolban felbukkanó vár felé. Mintha a halál és az ördög csak csúf és gyenge kellékei lennének a lovag útjának és nem fenyegető veszélyt jelentenének. Dürer lovagja ideált testesít meg. Mosolya nem fellengzős, nem pökhendi. A halál és az ördög háttérbe szorítása nem hite elbizakodottságát jelenti. A lovag itt az erényes hívő ember képét jeleníti meg. A céltudatos keresztyénét, aki tudja, merre tart az élete, tudja, milyen eszközökkel, fegyverekkel bír, tudja, ki vezeti az úton és ezért nem fordul a halál és az ördög felé.

Bár a lovag teljes páncélzatban van, ha levenné, valószínűleg hegekkel, sebhelyekkel tarkított szikár férfit látnánk. A hegek, sebhelyek korábbi harcok emlékét őrzik. Tapasztalatok, melyek jobban erősítik, védik, mint a páncél. Korábbi csaták emléke, melyek edzetté, bölccsé, állhatatossá tették.

A sisakrostély nyitva van, kardja hüvelyében, lándzsája vállán pihen. Nyíltan halad célja felé, nem védekezve, összehúzva magát.

A lovag tudja, hogy a cél eléréséhez először a kietlen, élettelen úton kell végighaladnia, ahol a halál és az ördög közel jön hozzá. Bár nem néz rájuk, tudja, hogy mellette vannak. Bár nyitottságot sugall, bármikor kész a harcra. Tisztában van vele, hogy küzdelem, harc nélkül nem érhető el a győzelem. A fájdalmat, sebeket nem spórolhatja meg magának. Akkor kudarcot vallana.

A lovag is a halál árnyékának völgyében megy. Ő is rászorul Isten gondviselésére. Mégsem riadtságot, kiszolgáltatottságot, szorongást áraszt magából. Sokkal inkább a céltudatosság, magabiztosság, erő és határozottság jelképe.

A keresztyén ember tudja, hogy Istenre van utalva. Nélküle elveszik, elbukik. De vele győzedelmeskedhet. Ahogy a lovag halad a távoli vár felé, úgy halad a keresztyén ember is Istentől kijelölt célja felé. Felvértezve, karddal, lándzsával, az ördög és a halál közelségében. Sisakrostélya nyitott. Szembenéz mindennel, nem hátrál meg, nem tántorodik el. Tudja, hogy a harcot, a szenvedést, a fájdalmat nem lehet megspórolni. De azt is tudja, hogy a harc közben szerzett sebek tesznek edzetté, acélossá, magabiztossá, határozottá, állhatatossá, bölccsé és tapasztalttá. 

Mindkét jellemző megvan bennünk, a lovag és a szorongó, rettegő ember. A halál és az ördög el akarnak bizonytalanítani és a gyengébb részünket előtérbe hozni, miközben haladunk az ösvényen. Isten arra bátorít, hogy ne hagyjuk magunkat, ne túlélni akarjuk az utazást, hanem lovagként megélni, aki kész szembeszállni, aki kész harcolni, mert tudja, a Győztes az ő oldalán küzd.

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2024. március 19., kedd,
József , Bánk napja van.
Tartalom
Vezércikk

Hancsók Barnabás
Hány évesen kell felnőtté válnunk?
Tideland

Felszín

Jezsoviczki Noémi
A kis családfő
Koravén élethelyzetben

Magasság

Tóth Sára
Az emberélet útjának felén
A felnőttkor válságai

Mélység

Fekete Zsuzsanna
A barátság képlete
Tükrödnek lenni

Fekete Zsuzsanna
A szerelem képlete
A kapcsolat felcseperedése

Teljesség

Szakács Gergely
Halál árnyékának völgye
A lovag érett hite

Üzenet

B. Tóth Klára
Alkalmasak-e a kiválasztottak?
Mentegetőzők és megmentettek

Kitekintés

Szikszai Szabolcs
A konzervatív lázadás
Függőségből függetlenségbe

Látogatóink száma a mai napon: 4127
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 57376338

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat