belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Felszín

Turcsik Ferenc

Értelmező szótár spirituális vezetőknek (szemelvények)

Szervizkönyv és használati útmutató

Aki vezet, hibázik – mondta egyszer valaki. Amikor elkezdtem aktívan vezetni, rájöttem, mennyire igaza volt. Ahhoz, hogy jó vezetők legyünk, nem baj, ha fejlesztjük magunkat és követjük a technikai újítások fejlődését is. Most a spirituális vezetőhöz szeretnék szólni. Ahhoz a vezetőhöz, aki mindannyiónkban ott van.

Láttunk már sok mindent az életben, vagy hallottunk már sok mindenről a világban. Ennek elegendőnek kellene lennie ahhoz, hogy megfelelő visszatartó erővel bírjon az élet veszedelmes száguldásában. Azonban, úgy tűnik, hogy ez nem így van. Száguldásmániások vagyunk. Csak a gázt tudjuk nyomni, mást nem is ismerünk az autóban. Márpedig ahhoz nem kell ész, hogy a gázpedált nyomjuk… Persze abban is van igazság, amikor azt mondják, hogy ha jó kocsid van, akkor sok mindent megtehetsz. Melyik a jó autó? Sokféle márka van. Ahány ember, annyi féle. 

Az autókon vannak jelzések. Ezek segítenek eligazodni abban, hogy bizonyos jellemzőket megtudjunk a gépjárművünkről. A jó vezető spirituális. Tudja, hogy az autójának lelke van. Szereti ápolni és kényeztetni a járművét, hiszen ezen múlik az életben maradása. Ahhoz, hogy megfelelően tudja ápolni, szükséges ismernie. Nem csak a karbantartáshoz, de a tuninghoz is fontos ez.
Ezért készült el ez a mostani kis értelmező szótár, hogy segítsen ebben azáltal, hogy megismerhetjük az autónkat.

Szótárunk nem teljes és nem is tökéletes, inkább szemelvény. Arra azonban, remélem, jó, hogy kezdeti lökést adjon a vezetők világának megértéséhez, és ahhoz is hozzájárul, hogy segítsen abban, mit és hogyan érdemes az élet ösvényén. Íme, jöjjön tehát néhány misztikus betűszó autóink jobb megértéséhez, mely által talán magát az életet is kicsit jobban meg fogjuk érteni.

ABC – az Active Body Control rövidítése, ami a karosszéria dőlését mérséklő, illetve megakadályozó aktív felfüggesztési rendszer. Ez a rendszer biztonságosabbá és kényelmesebbé teszik a közlekedést. AZ ABC segít abban, hogy a carpe diem életvezetési elv ne sodorja ki, például kanyarodás közben, az autónkat, hanem a mértékletesség és elővigyázatosság tudatosan beépített rendszerei által, illetve ki nem kapcsolásával az éles helyzetekben is biztonsággal tudjunk előrehaladni. Amikor valami kérdéses, amikor valamiben nem vagyunk biztosak, akkor merjünk Rá hagyatkozni. A biztonság érdekében azonban sosem árt az óvatosság…
Ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan haladjuk, szükség van felfüggesztési rendszerre. Olyan dolgokra az életben, amelyek segítségével a haladásunk nem egyenetlen, hanem valamiféleképpen egyenes irányú egyenletes mozgás képét mutatja. A meditációink, imádságaink, elmélyüléseink a dolgok mikéntjével és hogyanjával kapcsolatban nagy segítséget jelentenek. 
Az Istennel való kapcsolat, az emberekhez való viszonyulásunk együtt adja meg ezt a menetstabilitást. Bármelyik sérül, a stabilitás sem lesz olyan többé. Ilyenkor meg kell állni, megvizsgálni a rendszert, és alapos vizsgálat után megtenni mindazt, ami szükséges, hogy nem csupán biztonságosan, de kényelmesen is utazhassunk tovább.
Maga a rendszer azonban nem csupán a mi életünk haladását befolyásolja, hanem az egész közlekedést. Abban az esetben ugyanis, amikor az autónkkal baj van, akkor könnyen okozhatunk balesetet. Az, hogy az életünk hogyan halad, nem csupán a mi személyes, de a közösség életét is befolyásolja. 
A megfelelő karbantartás, az odafigyelés, a helyes ismeretek és azok alkalmazása elengedhetetlen. Akárcsak a bölcsesség, hogy tudjuk, mire vagyunk képesek és mire nem. A balesetek jelentős része is abból fakad, hogy figyelmetlenek vagyunk vagy túlértékeljük magunkat: mi mindenre vagyunk képesek. Még ebben az esetben is jól jön a karosszéria dőlését szabályozó rendszer, de nem biztos, hogy tud segíteni, ha túlfeszítjük a húrt.

ABS – blokkolásgátló, az Anti Blocking System rövidítése. Ez a rendszer a kerekek blokkolását akadályozza meg fékezésnél, rövidítve ezzel a fékúton és javítva az autó irányíthatóságán. Van, hogy meg kell állnunk az úton, mert valami vagy valaki megállásra kényszerít bennünket. A blokkolásgátló segít abban, hogy meg tudjunk állni. Persze fékeznünk nekünk kell… Rossz szokásainktól sem tudunk megszabadulni anélkül, hogy mi magunk ne akarnánk ezt. A fék sem fogja meg az autót önmagában, a veszte felé haladó sem tud megállni anélkül, hogy akarná. Csodálatosan van mindez összerakva, hiszen nélkülünk nem megy. Ez azonban nem is baj, hiszen így legalább átültethetjük gyakorlatba mindazt, ami bennünk van, de sokszor a kényelem fontosabb, mint hogy tegyünk is valamit.

Fontos, hogy ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy odafigyeljünk a belsőnkre, a lelkünkre, a testünkre, hiszen van egyfajta beépített szabályozórendszerünk, amely megóv bennünket. A XXI. század azonban sajnos sokszor nem erről szól, hanem a folyamatos felfele kapcsolásról és a tempóról. De mi van akkor, ha vissza kell kapcsolni? Ha zsákutcában vagyunk, nem tövig kell nyomni a gázt, hanem megfordulni és újratervezni az útvonalat. Nagyobb teljesítmény nagyobb odafigyelést igényel. Veszélyesebb útszakaszok esetén sem árt az óvatosság. A blokkolásgátló azonban nagyon nagy segítség lehet szélsőséges helyzetekben. Szélsőséges helyzetek pedig vannak. Sokszor csak egy kis jég és máris minden a feje tetejére áll. Van, hogy akár személyes, akár közösségi életünkben már csak ez segít.

Persze lehet emiatt szomorkodni vagy bánkódni, de azt hiszem, a legjobb, ha hálásak vagyunk Istennek, hogy az életünkben van olyan, amikor mi már nem, de Ő még mindig meg tud állítani bennünket, és így nem zuhanunk például szakadékba, hanem új lehetőséget kapunk. Milyen sokszor vonják/vonjuk kétségbe a gondviselést! Persze ez leginkább azért van így, mert kétségbe vonjuk a Gondviselőt. Aki azonban gondot visel rólunk, az nem von kétségbe bennünket. Mármint nem vonja meg tőlünk azt a kegyelmet, amely elhordoz bennünket, és ami segít, hogy a rossz körülményekkel együtt vagy a rossz döntéseinkkel együtt is minden a ideális helyre kerüljön az életünkben.

Ha van egy otthon, egy család, barátok, a hitünk vagy a reménységünk, Istenünk, akkor van, ami megakadályozza/megakadályozhatja a kipörgést, a túlpörgést. Isten mindig ad eszközöket. Észrevesszük-e?

ACC – távolságtartó tempomat, az Adaptive Cruise Control rövidítése. A sebességtartó automata továbbfejlesztett változata, amely tartja az előttünk haladó autótól előre beállított követési távolságot. Már az oviban is meg kellett tanulni, hogy amikor együtt futunk, akkor nem szabad a másikba belefutni, tartani kell a távolságot, és persze azért haladni is kell, hiszen akkor más fut belénk. Nagyon hasznos ez a rendszer, hiszen a megfelelő távolság megtartása életfontosságú. A nagy tülekedésben sokszor senkit és semmit nem veszünk észre, mégis csodálkozunk, amikor valakinek nekimegyünk vagy valaki belénk jön. Bambulunk, vagy csak egyszerűen nem érdekel bennünket, hogy mit és hogyan kellene csinálni. Pedig nem csupán rendszerezettebb, de jobb is lenne az életünk, ha bekapcsolnánk az ACC-t, hogy figyelhessünk a világra. Arra a világra, amelyben meg kell találnunk a helyünk. Akarhatunk másikat, vágyakozhatunk más körülmények után, de ettől még itt és most kell megtalálnunk a helyünket, és azt, hogyan is menjünk tovább, milyen tempóval és vezetési stílussal.

AFL – kanyarkövető xenon fényszóró, az Adaptive Forward Lighting rövidítése. A pillanatnyi haladási sebesség és a kormány elfordításának mértéke alapján fordítja a fényszórókat, hogy a vezető sötétben jobban lássa, hova fordul. A világítás életet ment, amikor nem látunk jól. Milyen jó, hogy Isten a mi kis autónkba is beépítette az AFL-t. Ennek része, hogy a barátok, a család, Isten maga, azáltal, hogy kapcsolatban vagyunk, megvilágítja nekünk az előttünk álló utat. Az útirány megvan, és bár nem látunk el odáig, de biztosak lehetünk benne, hogy a legélesebb kanyarokban is ott lesz velünk a Világosság, amely bevilágítja az előttünk álló utat, hogy ne térjünk le arról.

Bizalom. Talán ez a legjobb szó. Francis Fukuyamának van egy ilyen című könyve, amelyben azt ecseteli, hogy milyen fontos a társadalom biztos alapjaihoz, hogy megfelelő szintű bizalom legyen az adott közösségben. Nem véletlenül fogalmaztam így. Bizalom, ami nélkül egy élet, egy közösség sem működhet megfelelően. Gyülekezeteink és személyes életünk is sokszor pont emiatt nagyon megviseltek. Egy ilyen válságokkal teli időben pedig különösen fontos, hogy megéljük és ezáltal meg is mutassuk a bizalom erejét egy haldoklónak tűnő, mindenben kételkedő és sokszor valóban már nem csupán a mély szakadék szélén álló, hanem abba bele is zuhant közösségnek. Így lehetünk mi is lámpások. Megtapasztalva, hogy a mi fényszóróinkkal Isten vezet bennünket, mi is „xenon fényszórókká” lehetünk mások számára.

Autostick – kézzel is kapcsolható automataváltó. A kézzel is kapcsolható automataváltók esetében a fokozatot nem csak az automatika, hanem a vezető is kiválaszthatja. Néha az ember azt hiszi, hogy már minden megy neki. Lehet automatával menni. Azonban olykor jobb, praktikusabb, ésszerűbb és persze „szívszerűbb”, ha nem az automatika mondja meg, milyen sebességben haladjunk tovább, hanem nekünk kell megmondanunk. Csodás dolog
a technika, de az embert nem helyettesíti. Van, amikor nekünk kell a kezünkbe venni a  dolgokat. A felelősség végül is nem vehető ki a kezünkből.

AWD – összkerékhajtás, az All Wheel Drive rövidítése. A négykerékhajtás elsősorban terepjárókra jellemző, hiszen rossz útviszonyok között ez elengedhetetlen, illetve egyes nagyteljesítményű autóknál, ahol két kerék már csak bajosan tudja útra vinni a motor erejét. Azonban bámilyen erős is az autónk, mégis meg-megdöccenünk az életben. Ezt mindenki tudja. Azt is, hogy ilyenkor nagyon fontos, hogy minden erőnkkel azon legyünk, hogy kikecmeregjünk a csávából.

Amikor a Biblia a hét bő és a hét szűk esztendőről beszél, akkor csupán abban tesz különbséget, hogy az egyik esetben kövér, a másik esetben sovány esztendőkről van szó. Azon a ponton azonban nincs különbség, hogy a munka, amely eredményt hoz, ugyanannyi, függetlenül attól, hogy milyen az az esztendő. Amikor szűk esztendőket élünk, mint például most is, még nagyobb szükség van arra, hogy négykerékhajtással közlekedjünk. A szűk esztendőkben, amikor különösen is mostohák a körülmények, van a legnagyobb szükségünk az All Wheel Drive-ra. A gödörből, vagy a pocsolyából, amibe beleragadtunk, nem tudunk kimászni, ha csak egy-két kereket használunk. Mindegyik kell. AWD for life! Mindent bele az életért!

BA (használják még: BAS) – vészfék-fékasszisztens, a Brake Assist rövidítése. A rendszer felismeri, ha a sofőr vészfékezést hajt végre, ilyenkor pedig a pedálerőtől függetlenül automatikusan aktiválja a legnagyobb elérhető fékhatást. Vannak az ember szívébe beépült modulok, amelyek gátolják azt, hogy bizonyos dolgokba belezuhanva nagy hülyeséget kövessen el. Ilyenkor úgymond a belső rendszerünk már önmaga is segít a fékezésben, ami nagyon jó. A baj ott kezdődik, amikor ez a rendszer valamiért nem működik jól… Nem figyelünk oda, elaltatjuk, vagy csak egyszerűen butítjuk. Bevesszük, hogy a Szentlélek végül is nem sok mindent mutat nekünk. Bármelyikről is van szó, a baj elég súlyos. El kell mennünk szervizbe, hogy a vészfék-fékasszisztensüket megjavítsák. Az imádság, az Istenre való figyelés segít ebben. Másik nagy segítség lehet, ha az a közösség, ahova tartozunk, amelyben megbízunk, ott áll mellettünk.

BPS – Fékerőnövelés hidraulikus támogatása. Az általunk is ismert úgynevezett „fék-felmelegedést” próbálja meg észrevehetetlenné tenni. A lejtőn lefelé történő autózáskor, ha folyamatosan és enyhén fékezünk, pár kilométer után a féket egyre nagyobb erővel kell nyomni, hogy elérjük a szükséges fékhatást. Ezt a folyamatot veszi át tőlünk a BPS, amikor egyre jobban emeli a fékerőt ugyanolyan pedál lenyomás mellett. A folyamatos nehézségek, a folyamatos kísértés vagy éppen próbatétel egyre nagyobb erőkifejtést igényel. Még jó, hogy a BPS segítségével folyamatosan helyt tudunk állni. „Kérjetek és adatik néktek”: a spirituális vezető számára ez a lényege a fékerőnövelés hidraulikus támogatásának. Sőt, azt is tudja, hogy ez nem csak neki segít, hanem az utcán, a közlekedés többi tagja számára is biztonságosabb így a közlekedés.

Command – fedélzeti számítógép-rendszer. Többnyire az autó apróbb beállításait, személyre szabását lehet rajta keresztül elvégezni. Mennyire szeretnénk, ha mindenki a mi beállításainkat használná! „Értsétek már meg, hogy nekem van igazam!” – elve szerint a mi beállításaink az egyedüli jó választás. Persze ez esetben nincs is választás. Mert nem hagyjuk meg. Pedig mi is személyre szabhattuk a saját verdánkat. Másnak miért nem hagyjuk, hogy ugyanezt tegye?

Szemelvényünk inkább ízelítő, semmit tökéletes és teljes szószedet. Remélem, hogy kedvcsinálónak azért megfelel. Vezetőknek. És hát mindenki az. Sőt, mi több! Spirituális vezető is bárki lehet. Kérlek, tedd hozzá ehhez a szótárhoz Te is azt, amit fontosnak tartasz, és értelmezd és magyarázd is ezeket. Szerkesszük együtt ezt az értelmező szótárat! 

 

A szótár elkészítéséhez felhasználtam a az autoszerviz.szerviztrade.hu oldalon található autós szótárat

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2024. április 23., kedd,
Béla napja van.
Tartalom
Vezércikk

Thoma László
Apa, megengeded, hogy szájon vágjam?
Gyereknevelési minidráma négy felvonásban

Gondolkorzó

Bölcsföldi András
A lány pattant fel
Hol vagytok férfiak?

Felszín

Pete Violetta
A király megkísértése
Vívódás és megoldás a barlangban

Turcsik Ferenc
Értelmező szótár spirituális vezetőknek (szemelvények)
Szervizkönyv és használati útmutató

B. Tóth Klára
Szilvamagozás
Mese motiváció – munkához

Magasság

Réz-Nagy Zoltán
Megfékezett vágyak
Aszkézis, tisztaság

Mélység

Dobóczky László
Lélek-fék
Hány év kell, hogy feltegyük a megfelelő kérdést?

Thoma László
Liftben
Csapó… felvétel! – Drámafüggő hétköznapok

Szakács Gergely
Vágyak vonzásában
Így neveld a sárkányod!

Teljesség

Szűgyi Zoltán
A lélek elindul
Felhúzza az alázatot

Tóth Sára
Ki vagy mi fékezi meg Istent?
Semmit sem tehetek addig, míg oda nem érsz.” (1Móz 19,22)

Horváth Dániel
Mersz-e viaskodni az Úrral?
Túllépni a félelmen: hátha ez vezet az Úrhoz

Miklya Luzsányi Mónika
Teher alatt nő a pálma
Az isteni növekedésről és a szorgos kezű bennszülöttekről

Üzenet

Koczor Tamás
Gondolatok a lavór körül
A hatalom kísértése

Szabados Ádám
Hogyan kezeljük a sikert?
Akkora vitorlád legyen, amekkorát a tőkesúlyod enged!

Áthallások

Miklya Luzsányi Mónika
A félelem fékei: Good Will Hunting
Min múlik, hogy bűnöző vagy matematikaprofesszor válik egy dél-bostoni srácból?

Hancsók Barnabás
Kábítószer a moziban
Hogyan és miért (ne) nézzünk drogfilmeket

Miklya Zsolt
Nyelvcsipesz, csipesznyelv
Lázár Ervin és Visky András titkos nyelvéről

Kitekintés

Bella Péter
Hogyan hallgassunk prédikációt – különkiadás
Lelkészeknek, hitoktatóknak és egyéb vallási virtuózoknak

Makay László
Paplak-dilemma
Szószék a nappaliban?

Dobóczky László
Templommérgezés
Meghozott és meg nem hozott döntés

Látogatóink száma a mai napon: 4947
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 57839279

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat