belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Mélység

Ferenczi Zoltán

Szenvedélybetegséget támogató iskolák

Az egészségtelen iskola ismertetőjegyei

Egészséges és beteg iskola?
Az egészség és betegség fogalmát általában egyének esetében használjuk.
Ugyanakkor egy intézmény életében is észrevehetünk olyan sajátosságokat, amelyek befolyásolják egészségi állapotunkat, pl. támogathatják az egyes szenvedélybetegségek megjelenését.
Ma már azt is egészen világosan látjuk, hogy milyen tényezők befolyásolják az egészségi állapotot általában (WHO, 2002). Azzal is tisztában vagyunk, milyen az iskoláskorúak egészségmagatartása (HBSC, 2003). Mégis, ez a két tudás nem egészíti ki egymást, nem válik cselekvéssé: minden megy úgy, ahogyan azelőtt. Miért?
Ha komolyan vesszük, egészséges iskolának az lenne nevezhető, amelyben az ott lévők jól érzik magukat testi állapotukban, lelkileg, sőt, társadalmi kapcsolataikat illetően is. Ezzel szemben végeláthatatlanul sorolhatnánk a példákat arra vonatkozólag, milyen légkör vesz is körbe bennünket a közoktatás mindennapjaiban. Az egyik legijesztőbb jel talán az a változás lehet, amely az első osztályosok életében figyelhető meg. Talán még nem is találkoztunk olyan óvodáskorú gyermekkel, aki ne úgy szívta magába a tudást, mint a szivacs a vizet. Ellenben tömegével ismerhetünk olyan hétéveseket, akik egy-két hét múlva (!) már utálnak tanulni…
Hány és hány olyan pedagógus él közöttünk, aki megfáradt, de kiégését senki nem vette észre idejében, vagy nem tudta kezelni! Hány pedagógus fekszik le esténként altató vagy nyugtató segítségével, hogy képes legyen mit kezdeni a rá zúduló feszültséggel! Kori sajátosság? Szellemileg elpuhult társadalom? Dilettáns szakma? Ilyen a világ?
Sajnos ezekben az esetekben nagy valószínűséggel fellelhető a háttérben egy olyan iskola is, amely valamilyen „titokzatos” okból kifolyólag nem az egészséges állapotot erősíti, hanem kifejezetten a betegségekhez visz közelebb bennünket – így pl. a szenvedélybetegségekhez.

A szenvedélybetegség iskolája
Hogy jobban megértsük ezt a jelenséget, pillantsunk egy kissé mélyebbre! Elvárható-e egy „szenvedélybeteg országban”, hogy a társadalmi mintákra legfogékonyabb korosztályok ne kövessék a mintaadó felnőtt-társadalom probléma megoldási mintáit? Ismét fogalmazzuk meg: a szenvedélybetegségekben soha nem a drog a probléma, mindig az ember!

...

Mivel a tanulmány szétfeszíti magazinunk kereteit, ezért teljes terjedelmében csatoltan közöljük:

Ferenczi Zoltán: Szenvedélybetegséget támogató iskolák

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2019. november 20., szerda,
Jolán napja van.
Tartalom
Vezércikk

Pete Violetta
Lépni egy merészet
Előrehaladni az ismeretlenbe - tudatlanság, vagy hit?

Gondolkorzó

Kádár József
Volt jegy, nincs jegy - melyik értékelési formától tanul jobban a gyerek?
Az új közoktatási törvény búcsút mond a szöveges értékelésnek

Felszín

Kókai Géza
Áldás és átok, avagy hittant tanítok
Félelmek és örömök - a tanári asztal másik oldaláról

Bölcsföldi András
Circus Hungaricus
Előtted a porond, éld át az előadást!

Szakolczainé Gál Éva
Élethosszig való tanulás
Tréningek, képzések tanfolyamok korhatár nélkül, előfeltétel: motiváció

Kádár József
Apáról fiúra - Példakép vagy átok?
Generációk kölcsönhatása: a formálás felelőssége

Magasság

Nagy Dávid
A tudás hatalma
Fára mászva hódítsuk meg a Holdat?

Nagy Dávid
Bicikli, puding, vallás
Mi lehet a közös a Kalasnyikovban és a logikában?

Gueth Péter
Mikor kötöznek le?
Sötéten tartva vagy fájdalommal megvilágítva értékesebb az elme? – Szókratész és Platón a tanulásról

Tóth Sára
Mire épül a tanári tekintély?
A mai órán elsajátítandó anyag: felnézni valakire valamiért

Pete Violetta
A kételkedés mesterei
Van-e előre haladás visszaesések, kételyek, gyötrődés nélkül?

Mélység

Nagy László
A tanár, aki igazán szeret
Ami átadható: odaadás, lelkesedés, szenvedély

Kedvek Vera
Tanulási nehézségek - diszlexia, diszgráfia
„Vedd és olvasd!" - De hogyan, ha nem megy ilyen egyszerűen?

Ferenczi Zoltán
Szenvedélybetegséget támogató iskolák
Az egészségtelen iskola ismertetőjegyei

Teljesség

Kósa Balázs
Pár szó a misztikáról
Amit állíthatok Istenről és amit nem - apropó meddig is ér a Szentlelked?

Bella Péter
Tiszteld apádat és anyádat!
„Majd pont a fatert meg a mutert?!"

Pete Violetta
Tanítványképző - nyári tábor a Szilágyi Dezső téri gyülekezettel
Amit a Mestert követőnek tudni kell

Üzenet

Kutasy Zsolt
Ál-liberál és a szabadság valósága
Bibliai alapok és emberi törekvések az oktatásban

Rácz Róbert
Példaadással a tanításban
Tanulj, hogy taníthass, légy hiteles, hogy hitelessé tehess, légy nyitott felfelé, hogy másokat is megnyiss!

Kedvek Vera
Az olvasás védelmében
Betűkkel nevetni és sírni - életre nevelnek a könyvek, csak kézbe kell venni

Áthallások

Dull Krisztina
„Sajnos, a teológiát is!" Sajnos?!
„Ment-e a világ a könyvek által elébb?" - érdemes-e egyáltalán belefognunk a tanulásba?

Miklya Luzsányi Mónika
Hitlovagok, tanítók, mesterek
Akik nyomot hagytak bennünk

Géczy Ráhel
The End... véget ér a film?
Tanárfigurák a vászonról, akiket a saját katedránkon is szívesen látnánk

Horváth Dániel
Életet tanulni Tréfából, szelídséget a gyűlöletből
Ahogyan Milan Kundera főhőse érzelmekre lel

Riport

Géczy Katalin
Gondot viselj magadról és a tudományról!
Évkezdés egy igazgató szemszögéből: milyen törekvései vannak egy ifjú református iskolának?

Nagy Tamara
Hittan(ulás), Istenkép(zés)
Honnan veheted a vallásod?

Dobóczky László
Tanítani régen és ma
Elhivatottság a tanári asztalon innen és túl

Kitekintés

Miklya Luzsányi Mónika
Játék és tanulás
Legyen Ön is hittan ötös!

Gaszner Veronika
Búzamagból kenyeret
Különbségek és egyezések: Waldorf, vagy klasszikus oktatás?

Látogatóink száma a mai napon: 4010
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 45787511

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat