belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Üzenet

Turcsik Ferenc

Rosszcsont kölök

Hogyan is lehetne bűnös ez az ártatlan gyermek?

A gyermekek bűnösségének kritikájával nap mint nap találkozhatunk.
Főleg azok a keresztyének, akik elég sokat vannak nem keresztyén körökben. Azok, akiket szeretnek provokálni, hiszen a többiek örülnek annak, hogy most megint megmutatjuk nekik, azaz a keresztyéneknek, hogy mekkora nagy marhaság, amit hisznek.
Tegyük hozzá, hogy ez csak addig megy nekik, amíg valaki el nem magyarázza nekik, hogy azért: „ácsi-bácsi, nem oda Buda".


A teremtéstörténet értelmezése mindig olyan vitákat vált ki még keresztyén körökben is, amelyek szerepe nem elhanyagolható. Ki erre, ki arra teszi le a voksát, ám annyi bizonyos, hogy ezzel kapcsolatban mindenkinek van véleménye. Hozzám a szimbolikus értelmezés áll közel. Ezzel azt akarom mondani, hogy számomra így nyer leginkább értelmet a Biblia legeleje.

Így tudom megérteni azt, hogy mit is jelent, hogy szimbolikus nyelv, hogy az őstörténetek helye alapvetően a prehisztorikus korba nyúlik vissza; hogy a bűneset nem lehetetlen családi kavarodások és keveredések révén juttatja el Ádám és Éva tettét hozzánk, hanem ezt is szimbolikusan kell értelmeznem. Ennek révén pedig eljutok oda, hogy az eredendő bűnt valahogy úgy tudom a helyén kezelni, ha úgy tekintek rá, mint az ember egzisztenciális velejárójára. Ha ember, akkor ilyen: bűnös, azaz Istentől elszakadt.

A keresztyén gondolkodás úgy tűnhet sokszor, mintha a világtól elszakadt agymenés volna, ám ez nem így van. Az Istenbe vetett hitt átformálja/transzformálja az ember gondolkodását, új dimenziókat, új érvelési/argumentációs medret biztosítva számára. Hogyan teszi ezt?
Néhány fontos pontot kiemelve szeretnék erre a kérdésre válaszolni:

1. az édenkertben lévő élet fája azt szimbolizálja, hogy az ember életének forrása önmagán kívül van. Ezért élete ajándék. Ajándék Istentől. Amennyiben az élet szentségének kérdését vizsgáljuk, gondolkodásunkat az Isten és ember közötti kapcsolat jellemzői befolyásolják és adott esetben meg is változtatják. Az ember függésben lévő lény, aki függ Istentől, de egyben embertársaitól is; az ember olyan áldásoknak a fogadója, csúnya magyarsággal kapója, amelyeknek nem teremtője; és még lehetne sorolni.

2. mivel valóban egyedül Isten abszolút, ezért az ember soha nem feledheti el határos voltát, ahogy azt sem, hogy az egzisztenciájának része az Istentől elszakadtság, a bűn, és így ebben az értelemben pusztán eltorzult képmása Istennek. Ebből egyenesen következik, hogy mindig kellő alázat kell, hogy jellemezze, tudva, hogy erejét, forrásait, döntéseit és tetteit pontosan ezek a határok befolyásolják.

3. az ember felelős, pontosabban felelősségre vonható, számadásra/elszámolásra köteles/kötelezhető lény, hiszen nem ő maga életének forrása. Felelős azért, hogy mit tesz életével, beleértve fizikai életét is.

4. az ember reagál, mert érzékeli a világban történő változásokat, a fejlődést és azokat a lehetőségeket, amelyeket Isten ad a kezébe.

Éppen az előbbiekben elmondottak mutatják meg és bizonyítják, hogy a keresztyénség és a keresztyén ember alapvetően nem olyan - mondhatnánk, hogy jó esetben -, aki felelőtlenül „lebűnösöz" vagy éppen kirekeszt, hiszen már tudja, milyen kirekesztettnek lenni, és milyen kegyelemre találni. Amikor tehát azt mondjuk, hogy a csecsemő bűnös, akkor alapvetően csupán csak azt mondjuk, hogy ember. És mivel ezt mondja, ezért az olyan érveknek és szónoki kérdéseknek, mint „hiszen még semmi rosszat nem csinált", „hiszen olyan édes, hogy lehetne már bűnös?" nincs is igazán értelme már. A csecsemő nem azért bűnös, mert valami olyat tett, hanem egyszerűen azért, mert ember.

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2024. december 27., péntek,
János napja van.
Tartalom
Gondolkorzó

Pete Violetta
Különcök a lelkészgyerekek?
Lelkészszülők áldott jó, vagy átkozottul konok gyermekei

Hegedűs Dorottya
Muszáj tökéletesnek lennem!
Egy lelkészgyerek felismerései

Katona Viktor
Szakma ez is
Lelkészgyermek vagyok, de még nem nősülök

Ráczné Édes Jolán
Bonyolultabb a kép, mint hinnénk
Rászedtél Uram, s én hagytam, hogy rászedj.

Katona Viktor
Utánlövés: Keresni a jézusit
Meddig szabad elmennünk a kritikával?

Ágostonné Szőcs Anna
Nem azért mert lelkészcsalád vagyunk, hanem azért, mert hívő család vagyunk!
Ha a többi gyerek felé is nagyok volnának az elvárások, talán kevésbé lennének különcök

Felszín

Rusznák Emese
Bábu vagy, vagy játékos...?
Most kimaradsz egy körből, hogy megismerd a játékszabályokat.

Nagy László
Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket
Talán be kellene iratkozni egy olyan iskolába, ahol a kisgyermekek a tanárok, ami az ő szellemiségük szerint a játszótársat jelenti.

Szűcs Balázs
Hagyd meglepni magad!
„Az édesanyámtól kaptam az első gitáromat. Biciklit szerettem volna, de arra nem futotta." (Elvis Presley)

Magasság

Turcsik Ferenc
Tabula rasa, avagy a semmi is valami
A tiszta lap nem érdem, hanem ajándék.

Gueth Péter
Beavatás
Egyes helyeken a gyermekekből felnőttek lesznek

Mélység

Kovách János
Az elveszett gyermekkor
Anya helyett pszichoanalitikus viszi a bölcsibe a minifelnőttet.

Tóth Sára
Gyermetegség és gyermekség
A kereszténység infantilis változatban otthonos, komfortos, de igen szűkös világot kreál a híveknek

Teljesség

Szabó István
Ami lényeges
Fontos dolgok köré szervezed az életed?

Jeney Edit
„Ha olyanok nem lesztek…”
Mint aki bátran az óvó kezek közé ugrik.

Pete Violetta
Családi fotó
Kinek a hithőse lehetsz?

Üzenet

Nagy László
Elhagyva és befogadva
Hogyan vezessem vissza a „felnőttet" a befogadott, elfogadott gyermekség élményéhez?

Dobóczky László
Gyermekorom elvárásai
Úgy éreztem magam, mint egy plüssmaci, akit csak akkor tesznek odébb, ha le akarják alatta takarítani a polcot.

Turcsik Ferenc
Rosszcsont kölök
Hogyan is lehetne bűnös ez az ártatlan gyermek?

Áthallások

Szerkesztő
„Visszaöregedett a saját gyermekkorába"
A király, akit csecsemőként nem fogadott be senki, s akit gyermeki szent öregként sem fogadnak be sem a jobb, sem a bal oldalon állók.

Hegedűs Márk
Hetedik Mennyország
Egy sorozat arról, hogy a legaktuálisabb problémákra is léteznek keresztyén válaszok.

Szerkesztő
„Felnőtlen gyermekkor”
Kicsiből naggyá, nagyból kicsinnyé

Riport

Szerkesztő
Fiam, ez itt a Parókia, nem a Sziget!
Akiknek a gyülekezeti terem a gyerekszobájuk

Hegedűs Márk
Gyermekkor a parókián
Előnyök és hátrányok, melyek a lelkész-gyerek-szobából jönnek

Miklya Luzsányi Mónika
Gyermekmentés a földi pokolból
Vannak, akik az általunk elképzelhető világon túlról jöttek

Kitekintés

Miklya Luzsányi Mónika
Iskola és tehetség
Önálló gondolkodásra a közoktatásban nincs módja, és az évek elteltével lassan igénye sem lesz.

Bölcsföldi András
Tiszta hangok
A gyermek, akinek még nincs semmije, nem tud mást adni, csak magát.

Látogatóink száma a mai napon: 2578
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 60712244

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat