belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Üzenet

Szakács Gergely

Kép és Evangélium

Képtelen református képes-e új megértésekre?

Reformátusként büszkék vagyunk a „képtelenségünkre”. Büszkék vagyunk arra, hogy nálunk az Ige és az igemagyarázat áll a középpontban. Azonban érdemes elgondolkodni, hogy néha-néha a szavak helyett egy kép is megfelelő üzenethordozó és az agyonbeszélt, közhellyé silányított evangéliumot új megvilágításba helyezi egy-egy műalkotás. A festmény, plasztika, szobor a gesztusok, mozdulatok, színek, érzések szintjén akarja elmondani mindazt, amit mi unalomig tudunk magyarázni.
Egy francia szerzetes tanárom ismertetett meg az „evangéliumi megosztással”. Első hallásra egy evangéliumi szakaszról szóló gondolatok megosztásának tűnik, de ennél sokkal több. A középpontban egy evangéliumi üzenetről szóló műalkotás, többnyire festmény áll. A festményen látható személyek, tárgyak, jelenségek közül kiválasztjuk azt, amely a legközelebb áll hozzánk, és az ő helyzetéből szemléljük azt az üzenetet, amit a kép el akar nekünk mondani. Erre egyből rá lehet vágni, hogy túl katolikus, újszerű, nem biblikus, sőt new age-es képmeditáció, ilyesmi távol áll a református hagyományoktól. De mielőtt egyből az előítéleteinket hagynánk magunk helyett megszólalni, nézzük meg a dolog másik oldalát. Egy evangéliumi üzenetről szóló műalkotás segíthet meglátni azt, ami másként rejtve maradna előlünk. Természetesen a művész szubjektív ábrázolását látjuk, de meg merem kockáztatni, egy-egy igehirdetés is, azzal együtt, hogy örök isteni igazságot közvetít, szubjektív, hiszen az igehirdető írja le és mondja el minden alkalommal.
Az evangéliumi üzenetet hordozó műalkotás jó eszköz lehet, hogy még mélyebben megismerjük az evangélium üzenetét. Sokszor hallottam a passiótörténetet, de soha nem éltem át olyan mélyen, mint amikor a Munkácsy-trilógia előtt ültem, és csak hagytam, hogy ez a három világhírű alkotás hasson rám. És lassan beszélni kezdett hozzám Munkácsy. Elmesélte, ő hogyan értette meg, élte meg Krisztus szenvedését. És ezáltal közelebb került hozzám az a misztérium, ami hitem alapja.
A műalkotás új megvilágításba helyezi magát az evangéliumot. Nem vesz el belőle, nem tesz hozzá, hanem arra biztat, hogy új perspektívából nézzem azt, amit eddig csak egy oldalról szemléltem. Megtanít arra, hogy Istent ne csak kognitív módon akarjam megérteni, megismerni, hanem emocionálisan is. Hagyjam, hogy Isten az érzéseimen keresztül szóljon hozzám. Hogy megláttassa velem azt, ami talán már régóta ott van az orrom előtt, csak eddig nem láttam, nem voltam rá érzékeny.
Persze ezzel lehet vitatkozni. Milyen műalkotás felel meg ennek, mi az, ami már gátol és nem segít a megértésben. Lehet azt mondani, hogy így pont a lényeg veszik el. Először nekem is idegen és furcsa volt a megértésnek ez az útja. De amióta megtapasztaltam, máshogy látom a kérdést. Nem vitt távolabb Istentől és az ő üzenetétől. Sokkal inkább közel hozta azt, ami a szavak miatt kezdett tőlem eltávolodni.
A templomainkat nem szabad és nem is kell képekkel benépesíteni. De egy-egy istentiszteletet el tudok képzelni képekkel illusztrálva. És szívesen megismertetném minden keresztyénnel, milyen a prédikáció nélküli, szavak nélküli, de nem szótlan igehirdetés.

Munkácsy Mihály: Golgota

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2024. március 19., kedd,
József , Bánk napja van.
Tartalom
Vezércikk

Szerkesztő
Oltár mélyéből
Előlép a Mester

Gondolkorzó

Dull Krisztina
Szobor, egyház, társadalom
Új alkotmányhoz új szobor?

Felszín

B. Tóth Klára
Figyelő dédmamák
Hatással egymásra

Dobóczky László
Mi is az a művészet?
A bennem lakó kreativitás és Isten

Luzsica Fanni
Egy csodában élni
Lélekedzés, szabadságvágy és egy művészcsalád legifjabbja

Magasság

Pete Violetta
Blaszfémia vagy sajátos látásmód?
Munkácsy, Madonna vagy egy disznó a kereszten...

Békési Sándor
Régi nagy vita
Isteni ihlet vagy mesterségbeli tudás?

Turcsik Ferenc
Kinek a pap, kinek a papné...
Ízlések és pofonok kicsiben és nagyban

Mélység

Puskás Gabriella
Akár egy vízcsepp (5)

Folytatásos novellánk betegségről, őszinteségről, félelmekről és megoldásokról

Czapp Enikő
Névtelen művészek
A mestermunka Te magad vagy!

Miklya Zsolt
És akkor ki van?
Válaszrezonanciák más versbőrébe bújva

Teljesség

Patkós Adél
A megfoghatatlan titok ábrázolásai
A világ teremtése Michelangelo és Madách szemszögéből

Detzky Panni
Istenképmás
Az alkotások koronája: az ember

Tóth Sára
A testet öltött forma
Tartalom és forma sokat vitatott viszonya Isten szerint

Üzenet

Bölcsföldi András
4 Sikoly
Bulvárosodik a művészet?

Szakács Gergely
Kép és Evangélium
Képtelen református képes-e új megértésekre?

Miklya Luzsányi Mónika
Művészetre nevelés
Hogy fordítható gyereknyelvre?

Áthallások

Detzky Panni
Áldás vagy átok?
Bosch, Csontváry, Tarkovszkij, Bergman, Lagerlöf és Szerb Antal közös metanyelve

Gueth Péter
Proteggi questa casa!
Dizájn center keresztény módra

Miklya Zsolt
Szervusz, Tupakka!
Lázár Ervin 75. születésnapján

Riport

Jakus Ágnes
Bilincsben táncolók
Hogyan van jelen Isten az alkotásban? Mi inspirálja a keresztyén alkotókat? Milyen az alkotás folyamata? Hogyan jelenik meg a művészet az egyházi életben? Összeállításunban egy belsőépítész, egy festőművész, egy vallástudományi szakértő és egy kántor vall

Kitekintés

Dull Krisztina
A versbe zárt titok
Horváth Csaba könyvének ajánlása

Miklya Luzsányi Mónika
Celebfertőzés
A baj az, ha Isten helyett egy másik emberben hisznek…

Nagy Tamara
Művészet a varázsdobozban
Értékes villanások a képernyőn?

Látogatóink száma a mai napon: 4956
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 57377167

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat