2012. április 
				46. szám
			
	
	Üzenet
Pop és antik értelmezés és ábrázolás
Megkérdeztem néhány nem keresztyén neveltetésű ismerősömet, mit jelent nekik a húsvét.A legkülönbözőbb választ adták, de egy mindegyiknél közös volt. Nem volt szó benne Krisztus feltámadásáról, de még a hús-vét értelmezéséről sem.
Van, aki a nagymamája friss fűvel borított, csokinyuszival, tojással megtöltött dobozára emlékszik vissza, amit annyi szeretettel készített az unokáknak, ebből vonja le a következtetést:
 "A húsvét a mindig és folytonosan jelen lévő jóság ismételt és ünneppé varázsolt megnyilatkozása."
A másik húsvétkor a pihenést, kertészkedést emeli ki, a mindennapokból, tanulásból való kiszakadást.
A harmadik a tavaszra, az újrakezdés évszakára gondol, a lakás takarítására, a textíliák könnyedebbre, világosabbra cserélésével kívánja kifejezni a tavaszvárást, a kisunokának pedig autóforma sütit kell sütni, mert húsvétkor a vágyaknak teljesülniük kell...
"Szinte ilyenkor indul számomra az új év" –  teszi hozzá, s maga sem tudja, hogy mennyire biblikus ez a vélemény, hiszen Jézus Krisztus feltámadásával új korszak kezdődött az emberiség történetében. 
A tavaszi nagytakarítás, kertészkedés mellett ilyenkor a konyhában is nagy a sürgés-forgás: tojásfestés, hogy legyen mit adni a locsolóknak, ha még járják a lányos házakat egyáltalán, mézes sütemény készítése, előkerül a nyuszi- és bárányforma, az ételek között hangsúlyt kap a sonka, főtt tojás.
A méz édes íze miatt a szeretet kifejezője, de a Biblia szerint nem szabadott áldozati ételbe tenni, mert túlzott élvezethez vezethet. (5 Mózes 32,13)
A bárányról már nem tudják, hogyan függ össze Jézussal, csak beléjük van kódolva, hogy bárány és tojás kell a húsvéthoz. Ha nem lenne az ünnepi asztalon, hiányozna, de ezek a rejtett ismeretek megmagyarázhatatlan mélységekben őrződtek meg az emberiség tudatában. 
Egyre több helyről hallom, hogy ilyenkor is megajándékozzák a szeretteiket, és erre az üzletek, a reklámok is ösztönzik a vásárlókat. Épp ma kaptam értesítést egy kiadótól, húsvéti árengedmény: 3 db könyv vásárlásakor 40% kedvezmény...
A kereskedők Krisztus feltámadásának ünnepét remekül kihasználják a portékáik árusítására. A szokásos csokinyuszik, barik, tojások mellett a legkülönfélébb ötletekkel rukkolnak ki, pl. kapható különféle színekben pompázó nyuszibicikli, de még húsvéti nyuszibili is!
A filmiparba is betört a téma eltorzult feldolgozása: a Feltámadás című horror-thrillerben a főhős a sufniban mozaikszerűen összerakja az előre begyűjtött testrészekből Jézus Krisztust... 
A feltámadt Krisztus ábrázolása a különböző művészettörténeti korszakokban az adott ideológiai, társadalmi, esztétikai, dogmatikai szempontok szerint alakult.
A feltámadás kifejezés a görög anasztaszisz szóból származik, valakit felállítani a jelentése. Egyetlen tárgyi bizonyítéka lehetne a torinói lepel, de a tudós szindonológusok (a lepel tudományos vizsgálatait összegyűjtő és elemző szakemberek) nem tudnak egyértelműen állást foglalni a lepel hitelessége mellettvagy ellen. Persze már az ókeresztény korban megkezdődött az ereklyegyűjtés és -kereskedelem, ami a hamisítást iparággá fejlesztette.
A keresztfa megtalált és ereklyeként őrzött szilánkjaiból Rotterdami Erasmus szerint egy egész erdő kitelne... 
A keresztyénség különböző korszakaiban eltérő szimbolikus ábrázolás volt jellemző: az ókeresztény korban a katakomba-festészet még őrizte a közvetlen emlékeket, ezek az ábrázolások életszerű, gazdag részletekkel, közvetlen hangon tudósítanak a bibliai eseményekről, Jézus feltámadásáról, megjelenéséről a temetőkertben, ahol a magdalai Máriának mondja az elhíresült mondatot, amely később ikonográfiai ábrázolások hosszú sorát inspirálta:

Érintés, Ókeresztény freskó. Noli me tangere! (Ne érints engem!) Ne a testet érintse, nem akarja elhitetni vele, hogy ugyanabban a minőségben jött vissza, mint amelyben a halálba ment, és minden ott folytatódik, ahol abbahagyták, hanem az Atyával egylényegű fiút keresse, és feltámadásában lássa meg az üdvösség egyedüli útját.
 
Sol Invictus: mozaik, vatikáni nekropolis a Szent Péter bazilika alatt, Kr. u. III. sz.
Sol, a Napisten a Mithrasz-kultusz elterjedése miatt közkedvelt volt, perzsa zsoldosok hozták be a római hadseregbe, és mivel ő is meghaló és feltámadó isten, a korai ábrázolásokon azonosították Jézussal. Így kapott glóriát, napkorongot a feje fölé. Így lett a felkelő Nap a feltámadt Krisztus szimbóluma, a református címerünkben is szerepel. Ezért keletelték az ókori és középkori templomokat, a szentély kelet felé néz, a reggel misénél a fény fokozatosan megvilágítja a szentélyt, vagyis a fény vezet a Szentek Szentjébe, szimbolikusan Isten országába.
A román korban Világbíró Krisztus, vagy Uralkodó Krisztus vált általánossá.

Veleméri templom, Uralkodó Krisztus, 1200.
A kor szokásának megfelelően Krisztust mandorlában (mandula alakú dicsfényben) ábrázolta a festő, ami megegyezik a székely rovásírás "us" (ős) jelének képszerű változatával, a tejút hasadékában kelő napisten pogány ábrázolásával, amit beemeltek a kereszténységbe.
Elmaradhatatlan a trón ábrázolása, ahogy a magyar koronázási paláston szereplő Krisztusnál is látjuk, sőt olvashatjuk a feliratot: "Trón illeti meg a kormányzó és uralkodó Krisztust" A feliratok hexameterekben vannak írva. 
A gótikában a Tanító Krisztus, feltartott ujjal, Bibliával vált általánossá, a reneszánszban a Fájdalmas Krisztus motívuma került előtérbe.

A fájdalmas Krisztus, terrakotta szobor, részlet, XV. sz. Itália, kora reneszánsz
A feltámadás után Krisztus megjelenik a tanítványoknak, és megmutatja az oldalsebét. Feltehetőleg Leonardóról mintázta a szobrot, aki hosszú ideig a műhelyében dolgozott. A Budapesti Szépművészeti Múzeum a Trónoló Mária gyermekével, öt szenttel és két angyallal c. képen bizonyítottan az ő egészalakos képe látható, amely Verocchio műhelyében készült. A két arc és a testfelépítés nagyon hasonló.  

Grünewald: Isenheimi oltár. Krisztus feltámadása, tempera oltártábla, 1510, német érett reneszánsz
A sebhelyekkel borított test megtisztulása a betegségből való megszabadulásra utal a feltámadáskor. Döbbenetes hatással lehetett az isenheimi ispotályban ápolt leprás betegekre Grünewald szenvedélyes megfogalmazása.
A sötét háttérből kiragyog, szinte fényből van a szörnyű fekélyektől megtisztult test, hirdetve a halálra ítélt betegeknek: Krisztusban van szabadulás.  

Somos Miklós: Húsvéti harangszó
A XX. századi festmény szintén a feltámadt Krisztus megjelenését ábrázolja Mária Magdalénának, fölötte a lombok közt a húsvét vasárnap templomba hívogató harangokkal.
Minden igaz művészet szakrális, mondta Pilinszky. Krisztus feltámadása, a húsvét ünnepének megértése a műalkotások közvetítésével mindig a kor szellemi befogadóképessége függvényében alakul, ugyanakkor az örök érvényű igazságot kell tolmácsolnia, kinek-kinek a saját nyelvén.
		
		
		
			
				Bölcsföldi András
				Idegesítő szeretet
				Minden határon túl vagy éppen minden igényt alulmúlva
			
			
				Jakus Ágnes
				„Tisztítsd meg…”
				Hozzá lehet szokni a rendben tartáshoz és az elhanyagoláshoz is
			
				Nagy Zsuzsanna
				Megtartani az életet a csodának
				Egy orvos álmatlan éjszakái
			
				Erbach Viola
				Életünk három legfontosabb szava
				Igen vagy nem? Talán…?
			
			
				Székely Tamás
				Ki hazudik nekünk a legtöbbet – talán mi magunk?
				Önámítások, amelyeket legyőzhetünk
			
				Miklya Zsolt
				Túlontúl-mesék és ördögi körök
				Kegyetlen mesék, kegyelmes Isten
			
			
				Bella Péter
				Dimenzió-kereső
				Böjt utáni önreflexió
			
				Miklya Luzsányi Mónika
				Továbbálmodott világ
				A fantáziamese, füllentés, hazugság, átverés
			
				Szakács Gergely
				Az igazmondás szabaddá tesz
				A Hanta boy tanulsága
			
				Kedvek Vera
				Münchausen-szindróma és társai
				A törődés és a figyelem hiánya megbetegíthet
			
			
				Koczor Tamás
				A keresztyénség első halottjai
				Pénzügyi (ön)gyilkosság az ősgyülekezetben?
			
				Tóth Sára
				Kereszt – a másság drámája
				„Az egymással való közösség, a találkozás eleve áldozatra épül.”
			
				Réz-Nagy Zoltán
				A füstölgő mécsest kioltják?
				A hit krízise nem ateizmus
			
			
				B. Tóth Klára
				Hímes Húsvét
				Pop és antik értelmezés és ábrázolás
			
				Szakács Gergely
				Én védem magam
				Istenismerettel és emberismerettel gyógyuló sebek
			
				Pete Violetta
				Igazság és szeretet mérlegén
				Merre boruljon a protokoll?
			
			
				Miklya Luzsányi Mónika
				Változó előjelek
				Egy jobb világ.Vagy: A gyűlölet? Susanne Bier Oscar-díjas filmje
			
				Hancsók Barnabás
				Köszönjük, hogy rágyújtott!
				„A szó veszélyes fegyver”
			
			
				Kojsza Péter
				Konfliktuskezelés keresztyén módra
				Megbékélés és a békéltetés tudománya
			
				Kojsza Péter
				Egy emberért is megéri!
				Úgy érkezett, hogy már nem volt vesztenivalója
			
			
				Pete Violetta
				Félreértett jelek
				Kegyes hazugságtól a teljes őrületig, avagy így szeretnek a nők
			
				Dobóczky László
				Ígérem, nem halok meg
				„Mardos belülről a gondolat, hogy mit csináltam rosszul…”
			
Látogatóink száma a mai napon: 1707
 Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 64597310
Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.
Jelenleg nincsenek hozzászólások.