belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Üzenet

Bella Péter

A hívő ember és a tabu

Te melyik szerepet játszod ma este?

Részlet a Valláskarakteriológiai Intézet által megjelentetett Kis Hívőhatározó című munkából.II. rész 15. fejezet 20. pont.

A hívő ember és a tabu – típusok


Tabudöntögető
Olyan ember, aki ha tabura, esetleg kényesebb témára talál, előszeretettel boncolgatja azt, sőt provokáló módon viselkedve vitázni kezd. Tetteivel a kimondott vagy a felszín alatti konszenzust azonnal felrúgva az egyházi konformizmussal helyezkedik szembe. Előfordul, hogy nem is az épp előkerült tiltott dolog érdekli, hanem a többi – szerinte unalmas és/vagy maradi – vallásos ember reakciója. Sokszor frissen az egyházba került „külsős" vagy lelkész családjából kikerült ember.
Előnye: megmozgatja a közösséget, ahova tartozik, progresszivitásra kényszerít.
Hátránya: megbotránkozást kelt, könnyen válhat magányossá, gyülekezet-vándorrá.

Tabuszörfös
Önmagát meghatározni kívánó és ezért határokat előszeretettel feszegető hívő ember. Szemben a tabudöntögetővel nem célja mások provokálása, csakis saját maga érdekli, önnön kereteit próbálgatja szüntelenül. Úgy érzi, hogy a mások által be nem járt terep próbatétel a számára, kíváncsi, vajon az ő hite hogyan birkózik meg az általa kihívásnak vélt tabuval. Sokszor egyszerűen a határon él, úgy érzi, ő a vallás extrém-sportolója.
Előnye: idővel szélesedik a látóköre, rengeteg tapasztalattal fog rendelkezni, ami a misszióban kiválóan alkalmazható.
Hátránya: nagy a lelki sérülésveszély! Mások könnyen botránkoztatásnak, magamutogatásnak, provokációnak veszik magatartását.

Hangember
Mindig tabukról beszél, az élet tiltott területein tett kirándulásairól tart előadást, más, átlagosabb hívő embereket lekicsinyel, gyávának tart. Könnyen összetéveszthető a tabudöntögetővel, a különbség annyi, hogy a hangember csupán beszél, de nem cselekszik, valójában óvatos és/vagy gyáva a határokat feszegetni, a valóságban tabukról csak könyvekben olvasott, világi barátaitól hallott.
Előnye: nem kerül olyan veszélyes helyzetbe a hite, mint a tabudöntögetőnek vagy a tabuszörfösnek.
Hátránya: könnyen kiderülhet kétszínűsége, így elveszítheti barátait, közösségét.

Szomszédnéni / bezzegbácsi
Idősebb testvérünk, aki régről hozott világlátását verbális agresszióba csomagolja, általában a kortárs erkölcsi állapotokat, a társadalmi viszonyokat ütközteti sokszor anakronisztikus, idejétmúlt, rugalmatlan nézeteivel. Neki az is tabu, ami a fiatalabb generációknak kibeszélt, nyílt, hívő életbe integrált gyakorlat. Általában képtelen a valódi dialógusra. (Nem tévesztendő összea konstruktív idős emberrel!)
Előny: van, hogy valóban megfontolandó dolgokat hallhatnak tőle a fiatalabbak.
Hátrány: egy idő után senki nem hajlandó beszélni vele, bezárkóznak előtte, esetleg parttalan vitákká fajulnak a beszélgetések.

Pragmatikus
A tabukat, határhelyzeteket felhasználja, saját előnyére fordítja, gyakorlatias szempontok szerint választja ki a megfelelő válaszát egy adott kényes kérdésre. Motivációja széles skálát fog át: önző önös érdektől a rábízott közösség megvédelmezéséig teredhet. Jelszava: „A cél szentesíti a tabut!"
Előnye: rugalmasság.
Hátránya: elvtelenség.

Strucc
Ha taburól van szó, ha nem egyértelmű egy életgyakorlat, egy cselekedet megítélése, leblokkol, hátat fordít, nem vesz róla tudomást, hárít. Ez igaz személyes és családi életére, de gyülekezetben való forgolódására is.
Előnye: bizonyos tekintetben nagyobb biztonságban van, mint mások.
Hátránya: egy idő után szembe kell néznie a szőnyeg alá sepert dolgokkal, törvényszerű, hogy adódik krízishelyzet (legtöbbször a családban), amikor már nem háríthat tovább.

Kutató
Érdekli a tabu, vizsgálja a nem egyértelmű valóságszeleteket is, sőt tiltott területek felett is szívesen átrepül. Ha lelkész, valamilyen segítő foglalkozást űz vagy a szociális szférában munkálkodik, tapasztalatait arra akarja használni, hogy mind jobb szakember legyen. Kérdéseire válaszokat szeretne és nem rettenti el a veszély, az egyházban meglévő kimondott vagy rejtett konszenzus, esetleges kollektív hárítás. A strucc típusú hívő rendkívüli módon idegesíti.
Előnye: valóságlátása jelentősen kiszélesedik, az élet perifériájáról érkező emberekkel is dialógusképes, sőt, sokszor valós segítséget is tud nyújtani.
Hátránya: szélsőséges esetekben már csak tabukat boncolgat, és általánosabb dolgokkal már nem is foglalkozik megfelelően, ezt megsínylik szociális kapcsolatai, de önmagának sem tesz jót ezzel.

Katona
Ha valami tabu, akkor az tabu. Kőfal, elzár valamit tőlünk. Úgy rendezi életét, hogy ne kelljen határokat átlépnie, hisz ez ellenkezik a közösség érdekével. Véleményét a gyülekezetben, ifjúsági közösségben, családjában nem rejti véka alá, határozottan kiáll a konszezus által behatárolt élet-terület védelme mellett. Van, hogy saját maga is fel tudja mérni mindezt, önmaga dönt arról, mi a jó és mi nem, de van, hogy szorosan kötődik egy tabugyártó hívőhöz.
Előnye: szilárd jellem, lehet rá számítani, nem szélsőséges, megbízható, hűséges egyházához a nehéz időkben is.
Hátránya: könnyen lesz intoleráns, az egyházba térő új emberekkel bizalmatlan.

Ügyetlen
Elefánt a porcelánboltban. Nem akarja, de valahogy mindig belekeveredik valami nehéz helyzetbe. Véletlenül ütközik tabuhelyzetekbe, nem célja provokálni, megbotránkoztatni. Társaságban olyan témát vesz elő, amit nem illik, bár erről nem tud, ruházata, nyelvezete, életgyakorlata mindig kicsit másmilyen, mint amit elvárnak, de ezt sem tudatosan teszi.
Előny: ha megismeri gyülekezete, közössége, akkor elfogadják és ő lesz a legszínesebb egyéniség, a szerethető különc.
Hátrány: könnyen nem várt konfliktusba kerül, ha tudatos provokációnak veszik véletlen tabudöntéseit. Ez hosszabb távon megkeseredéshez vezethet.

Tabugyártó
Szeret irányítani, vezető típus, de bizalmatlan másokkal szemben, ezért úgy gondolja, hogy joga van határokat húzni és azokat betartatni. Szerencsésebb esetben ezek a határok megegyeznek az egyház által képviselt hagyományokkal, de van, hogy belelendül, és szorosabbra veszi a keskeny utat is.
Előny: szeretet-gyakorlással kiváló vezető válhat belőle.
Hátrány: könnyen válik „különutassá", saját kis közösséget gyűjt maga köré. Intoleráns lehet és rugalmatlan.

Középutas
A hívők nagy része ide tartozik, két fő formája van ennek a típusnak. Az egyik inkább a struccra hasonlít, de nem annyira radikális, egyszerűen nem érdekli az, ami a mindennapi életével nincs kapcsolatban. A másik fajta középutasság józan valóságlátásból ered, akkor foglalkozik tabutémával, ha feltétlenül fontos és van értelme, kifutása. Képes a határok mozgatására is.
Előny: szélsőségektől mentes.
Hátrány: néha unalmas. 

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2019. november 20., szerda,
Jolán napja van.
Tartalom
Vezércikk

Réz-Nagy Zoltán
Az irraconális tabukról és babonás félelmekről
Hinnéd, hogy ma is köztünk élnek?

Gondolkorzó

Adamek Norbert
Érdekeink – mé genoito!
Miből és hogyan éljen meg a templom szégyenkező egere?

Felszín

Miklya Zsolt
Ahol a csendek laknak...
Mesélj a farkasodnak!

Pete Violetta
Ha valami lyukad
Eldughatod, betömheted, titkolhatod. Vagy…?

B. Tóth Klára
Lehet-e tabutlanítani a korunkat?
Mesterséges és természetes feszültségek – hol a feloldás?

Magasság

Juhász Ábel
A tabu működése
Amiről mindenki beszél, csak nem mindegy, hogy hogyan!

Dull Krisztina
Könyörgés a tabuért
Tabukra márpedig szükségünk van

Mélység

Szakács Gergely
„Nem félünk a farkastól!"
Kockázatos őszinteség kontra megbetegítő titkok

Nagy László
A csend mint tabu
Inkább nem akarjuk érzékelni azt, ami körülvesz bennünket?

Puskás Gabriella
Akár egy vízcsepp (6)

Folytatásos novellánk betegségről, őszinteségről, félelmekről és megoldásokról

Dobóczky László
Félhomály
Öröklődő terhek sherpái vagyunk?

Detzky Panni
Pszichológia vs. vallás
Ugyanazon lélek világi és keresztyén gyógymódja

Teljesség

Detzky Panni
Isteni érintés
Találkozások a Mindenhatóval

Nagy Dávid
Koraesti kövezés
Az ítélkezés súlya

Czapp Enikő
Megérintett érinthetetlen(ek)
Egy dramatikus játék utórezgései

Üzenet

Bella Péter
A hívő ember és a tabu
Te melyik szerepet játszod ma este?

Pete Violetta
Szószékre szorul a kommunikáció
Mediális némasági fogadalom?

Nagy László
Tabuk nélkül
Egy képzeletbeli reality show, ahova bejutottál

Áthallások

Horváth Mariann
Bűneset
Dürer, a maximalista művész és az édenkerti eset

Riport

Pete Violetta
A hangember
Horváth Gergely megtéréséről és rádiós szolgálatáról az MR2-n

Miklya Luzsányi Mónika
Halál – az össztársadalmi tabu
Kísérni olyan úton, melyet egyedül kell befejezni?

Kitekintés

Bölcsföldi András
Egy világtalálkozó kérdőjelei
Miért van világtalálkozó, ha nincs? Miért nincs világtalálkozó, ha van?

Miklya Luzsányi Mónika
Mit, mikor, hogyan?
Kényes témák a gyermeknevelésben

Látogatóink száma a mai napon: 4714
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 45788215

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat