Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Amit még tudni kell a Katolikus Egyházról...

***

„Ma a nagy szellemi keverések idejét éljük. Nagyon ébereknek kell lennünk, hogy el ne tévelyedjünk.  A pluralizmus, tolerancia, a hamis ökumenizmus hamis jelszavai (egy Isten van, mindnyájan azt imádjuk, mindnyájan Isten gyermekei vagyunk stb.) sokakat megtévesztenek.

Miközben minden embertársunkat egyaránt szeretjük, s mindenkinek a meggyőződését tiszteletben tartjuk, azzal, ami Isten kijelentett Igéjétől eltér, nem vállalunk közösséget."
(Cseri Kálmán)

***

Az Úr Jézus Krisztus mondja:

„Vigyázzatok, nehogy valaki megtévesszen titeket!" (Máté 24,24)

***

A PÁPAI ÁLLAM

A Római Katolikus egyházi állam 754-ben keletkezett, amikor Pippin a Quierzy-szerződéssel a pápát saját világi területtel ajándékozta meg.

II. István pápa és Pippin, frank király megkötötték a Quierzy-szerződést. Amikor István pápa 754-ben segítségre szorult, nem a bizánci császárhoz fordult segítségért, hanem a germán-frank Pippinhez!  A szerződés tartalma az volt, hogy a frank király a pápának katonai segítséget ígér, a pápa viszont a királyt ünnepélyesen beiktatja; a pápa saját világi területet is kapott: Rómát és környékét Pippin ''szent Péternek" adományozta (patrimonium Petrí).

Ez utóbbi kikötés azért érdekes pontja a szerződésnek, mert ez a terület nem is volt a frankoké, s ezért nekik többszöri hadjáratot kellett indítaniuk, hogy a területet meghódítsák a pápának.

Valószínű, hogy a pápa hivatkozott

az ún. Donatio Constantini-re,

amely a világ egyik LEGHÍRHEDTEBB KOHOLMÁNYA.

Az egész későbbi egyházjogi és egyházpolitikai fejlődést végzetesen befolyásolta, mert hamisított voltát csak a XV. században, a humanista Laurentius Valla derítette ki.

Ennek tartalma az, hogy Nagy Constantinus császár I. Sylvester pápának ajándékozza az egyházi főségen kívül a lateráni császári palotát, Róma városát és egyéb jelentős területeket, mert I. Sylvester megtérítette és a bélpoklosságból a keresztelés által meggyógyította.
A király majdnem papi minőséget nyert és a királyság sákramentomi tisztséget jelentett; a pápa viszont földbirtokos lett. így az egy birodalomnak két feje lett; a két vezetőnek szüksége volt egymásra: a császárnak kellett a vallásos tekintély, a pápának pedig a földi hatalom.

Ettől kezdve elválaszthatatlan lett egymástól a Frank Birodalomban az egyházi-pápai hatalom és a világi hatalom. A birodalom magát tekintette a Római Birodalom utódjának és az egyetemes keresztyénség képviselőjének...

I. (Nagy) Ottó császár 962-ben még nagyobbá tette az egyházi államot.
1809-ben Napóleon megszüntette azt. de 1814-ben újra létrejött, míg 1870-ben véglegesen meg nem szűnt és be nem tagolódott a kialakuló olasz államba.

A pápa ezért nem ismerte el az új Olaszországot és meg is tiltotta a túlnyomó többségükben katolikus olaszoknak, hogy foglalkozzanak a politikával.

1929-ben Mussolini 4 milliárd líráért visszaállította az egyházi államot, a Vatikánt a lateráni szerződések értelmében, amely kb. 1000 lakosával és 0,44 km2 nagyságú területével a világ legkisebb országa, s ahol természetesen a pápa az abszolút egyeduralkodó...

XI. Pius pápa (1922 -1939) idején Nyugat-Európában fasiszta államok keletkeztek, amelyeknek vezetőit a római katolikus egyházban keresztelték meg, így:
az olasz Mussolinit,
a német Hitlert,
és a spanyol Francot is.

Pius több állammal konkordátumot kötött (ezért lett a csúfneve a „konkordátum pápa" ). Ezen az úton próbálta a római katolikus egyház szabadságát biztosítani a különböző diktatórikus államokban. Ehhez messze menő kompromisszumokat is kötött, amelyért sokan keményen kritizálták. Különösen botrányos volt, amikor Mussolini 1936-37-ben meghódította Etiópiát, s a pápa szerint ez a lépés egyrészt „misszió" volt, másrészt pedig állította, hogy Mussolini ezzel a háborúval a világbékét akarta elősegíteni. De végül Mussolini volt az, aki az egyházi államot visszaállította!

***

A Római Katolikus Egyház teológiailag a skolasztikához, kegyességben pedig a XIX. századi romantikus restaurációhoz igazodik.

A jellegzetes az egyház tradíciója és a pápaság kontinuitása.

Feltűnő, hogy a reformációnak a "sola scriptura" volt a jelszava: felszámolta azokat a tanításokat és egyházi hagyományokat, amelyek nincsenek a Bibliában.

A római katolikus egyház azonban a Biblia mellett még mindig az óegyházi gyakorlatra és hagyományra hivatkozott. A Trienti Zsinat hivatalosan is kimondta, hogy a Biblia mellett "a szóbeli apostoli tradíció" is a tanítás "forrásának'' számít. Hogy mit értettek az apostoli hagyományon, az nem volt egyértelmű. A XIX - XX. században a római katolikus egyház három új dogmát fogalmazott meg, amely sem a Bibliában, sem az óegyházi tradícióban nem található:

Mária szeplőtelen fogantatása (1854);
a pápa csalhatatlansága (1870)
és Mária mennybemenetele (1950).

A római katolikus egyház ezzel megtörte azt a folyamatosságot, amelyre a protestánsokkal szemben mindig hivatkozott. A Biblia, a tanítás és a hagyomány helyett az egyház aktuális véleménye vette át a döntő szerepet.

Az új katolikus kegyesség babonasággal és rajongással párosult.
A jezsuiták Mária-tiszteletre buzdítottak, 
az egyház pedig arra ösztökélte híveit, hogy imádják a mise jegyeit (hiszen ezek a transsubstantiatio tana szerint átváltoznak Krisztus testévé és vérévé; így a jegyekben magát Krisztust lehet imádni).

...

A II. Vatikáni Zsinat aláhúzta és megerősítette azt a tanítást, amely messzemenő párhuzamot látunk Mária és Krisztus között:
• Krisztus szent fogantatása és születése és Mária szeplőtelen fogantatása;
• Krisztus ártatlan élete és a Máriáé;
• Krisztus a fájdalmak férfia, Mária a fájdalmak anyja;
• Krisztus áldozatul adta életét az övéiért, Mária szeretetteljesen megengedte ezt az áldozatot;
• Krisztus legyőzte a halált és ezért feltámadásában megdicsőült; Mária harca szent testének
megdicsőítésével koronáztatott meg;
• Krisztus a királyok Királya, Övé minden hatalom mennyen és földön; Mária lett a menny és a
föld királynője;
• Krisztus folytatja munkáját mint Közbenjáró az Atyánál; Mária is folytatja üdvszerző munkáját
a mennyben;
• Krisztus a mi Pártfogónk az Atyánál; Máriát is imádják mint pártfogót!
A Mária-tisztelet a római katolikus egyházban 1987-1988-ban érte el újabb csúcspontját, amikor II. János Pál pápa ismét meghirdette a  Mária-évet. Mária - Jézus mellett - a legtökéletesebb példája eljövendő megszabadulásunknak, amely az egész kozmoszra is vonatkozik. Szerinte a Máriatisztelet elősegítheti a szétválasztott keresztyénség összegyűjtését.

Reformátori szempontból éppen a Mária-tisztelet az egyik legnagyobb gátja a Róma és a reformáció népe közötti közeledésnek.
Hiába állítja a római katolikus egyház, hogy Mária teremtmény maradt, mert ahogy valaki mondta, "itt a teremtmény istenítéséről", a "humanitas glorifikálásáról" van szó!

(Jos Colijn: Egyetemes egyháztörténet)

...

A pápák titulusa:

Christi Vicario (Krisztus helytartója) "CHRISTI VICARIO–IN TERRA–REGUM".
Successor Petri (Péter utódja)
Servus Servorum Dei (Isten szolgáinak szolgája)
Pontifex Maximus (a legfőbb főpap)

A Pontifex Maximus

"A Pontifex Maximus, azaz a Pápa, a Babiloni rendszerböl lett átvéve. Attalosz , Pergamosz papja és királya Kr.e 133-ban meghalt,a Babiloni papság vezetését Romára hagyományozta. Amikor az etruszkok Lydiábol, Pergamoszból Itáliába jöttek, a Babiloniai vallást is magukkal hozták. Egy „Pontifex”-et neveztek ki, aki a papság feje volt. Késöbb a romaiak ezt a Pontifexet polgári uralkodójuknak ismerték el.

Julius Casear az etruszkok rendje szerint Kr.e 74-ben Pontifex lett. Kr.e 63-ban pedig „Babiloni rendtartás” szerint Pontifex Maximus! Ezzel örökölte Attalosz, Pergamosz Pontifexének jogait és címét. Igy lett az első Római császár a Babiloni papság feje, és Roma Babilon utodja!

A Római császárok Kr. u 376-ig gyakorolták a Pontifex Maximus hivatalát, amikor is Gratanus császár keresztény okokbol visszautasitotta ezt a címet! Ezután a Római egyház püspökét, Damasust választották erre a tisztségre. Tizenkét évig volt püspök. Kr.u 378-ban így lett a Romai egyház uralkodója a Babiloni rendtartás szerint egyházfő!"

Albert Lüscher Babilon, Karácsony, húsvét. EKE kiadó 1991

...

Az ökumenizmus veszélyei

"A római katolikus egyház úgy közelít a protestánsok felé, hogy nagyon protestáns nyelvezetet használ. Rómának több évszázados gyakorlata van ebben, a Reformáció idején is lelki életű embereket küldtek a protestánsokhoz, hogy visszanyerjék Rómának. Érdekes, hogy a protestánsokkal párhuzamosan a muzulmán világot is megszólítják párbeszédben (mivel Ábrahám leszármazottai). Sok olyan fogalmat használnak, ami közös a protestánsok fogalmaival, így magukhoz tudják csalogatni a protestánsokat (erre alakult ki nagyirányú elmozdulás a II. vatikáni zsinat után). Ezért ha katolikusokkal van dolgunk, akkor mindig nagyon fontos rákérdezni, hogy mit értenek pontosan egyes fogalmak alatt. Például egy katolikus elmondhatja egy protestánsnak, hogy „újjászületett”, holott nem másról van szó, mint hogy részesült a keresztség sákramentumában, és jóllehet nem ment végbe semmi változás a lelki világában."  Cserháti Mátyás

Egyes magyarázatok szerint a „Fenevad” az ökumenizmus ill. a globalizmus jelenségére utal – mely olyan „belakott Földet” jelent, amelyből az „egyházak összessége” lett; újszövetségi görög írásmóddal írva OIKOYMENA –, melynek számértéke 666.

***

Az Úr Jézus Krisztus mondja:

„Vigyázzatok, nehogy valaki megtévesszen titeket!" (Máté 24,24)

***

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Ha valaki eddig nem tudta volna. . . .

***

KÖZÖS BIBLIÁNK VAN?

***

Sola Scriptura = Egyedül a Szentírás

Sokan azt gondolják, hogy a protestánsok és a római katolikusok Bibliája ugyanaz.

Ez egyáltalán nincs így!

A római katolikus egyház elutasítja a Sola Scriptura elvet.

Róma számára a Szenthagyomány több mint a Biblia, mert szerintük a Biblia is a Szenthagyomány része. A katolikus Biblia héttel több könyvet tartalmaz. (Ezek: Tóbiás, Judit, Makkabeusok 1-2., Bölcsesség könyve, Sirák, Báruk.) Ezek az apokrif iratok soha nem tartoztak bele a héber kánonba.

A Tridenti Zsinaton (1545-63), a római egyház azért vette fel a bibliai kánonba a 7 apokrifus könyvet, hogy saját tanításait védelmezni tudja a reformátori tanítással szemben!

A római egyház kijelenti, hogy számára nem elég a Szent Biblia, hanem a hit- és erkölcs dolgokban a Szenthagyomány is ugyanolyan isteni ihletettséggel bír, mégpedig úgy ahogyan a tévedhetetlen Római Katolikus Tanítóhivatal értelmezi.

A protestánsok szerint viszont egyedül a Szentírás az isteni kinyilatkoztatás egyetlen forrása és alapja, mely meghatározó a hit és erkölcsi kérdésekben. Az Egyház nem taníthat, és nem gyakorolhat semmi olyat, ami nincs összhangban a Szent Bibliával.

 

***

EGYEDÜL ISTEN A MI SZENT ATYÁNK!

A Szent Bibliában a Mennyei Atyáról így olvasunk:

ÖRÖKKÉVALÓ ATYA, SZENT ATYA, MI ATYÁNK.

***

Az ATYA megtisztelő cím és a dicsőség csak Istent illeti!

"Én vagyok az Úr,  ez a nevem, és dicsőségemet másnak nem adom."  (Ézsaiás 42,8)

„ATYÁM vagy, én Istenem, szabadító kősziklám!"  (Zsoltár 89,27)

„Hamisan tulajdonítják az embereknek az ATYAI megtisztelő címet, ha az elhomályosítja Isten dicsőségét." (Kálvin János)

Az Úr Jézus Krisztus mondja: „Atyátoknak se szólítsatok senkit a földön,  mert EGY A TI ATYÁTOK, aki a MENNYBEN van." (Máté 23,9)

„Ti azért így imádkozzatok: Mi ATYÁNK." (Máté 6,9)

„Én pedig Tehozzád megyek. SZENT ATYÁM, tartsd meg őket a te nevedben." (János 17,11)

„Én és az ATYA egy vagyunk." (János 10,30)

,,Mert egy gyermek születik nekünk, fiú adatik nekünk. Az uralom az ő vállán lesz, és így fogják nevezni: Csodálatos Tanácsos, Erős Isten, ÖRÖKKÉVALÓ ATYA, Békesség Fejedelme! Uralma növekedésének és a békének nem lesz vége." (Ézsaiás 9,5-6)

***

"A mi Urunk Jézus Krisztus nem hiába halt meg. Halála áldozat volt: helyettünk halt meg, mert halála a mi bűneink büntetése volt, és mivel értünk hozott áldozatát Isten elfogadta, megszabadította azokat, akikért életét áldozatul adta... Ő az „ÖRÖKKÉVALÓ ATYA."

(C. H. Spurgeon)

***

 

***

***

***

Amit tudni kell a

J E Z S U I T Á K R Ó L

***

 


A JEZSUITÁKRÓL

A hírhedt szerzetesrend a jezsuita rend  (Societas Jesu), alapítója a spanyol (baszk) Ignatius de Loyola volt 1534-ben.

A szervezetről:

A választott GENERALIS (rendfőnök, a "fekete pápa") abszolut katonai hatalommal irányítja a rendtartományt és a rendházakat. Oldalán az ADMONITOR (figyelmeztető) áll, kötelessége: az állandó BÍRÁLAT.

Ennek a rendnek tagjai elszánt, jól képzett emberek, akik a végsőkig kiállnak a pápaság mellett. Eredeti céljuk a protestánsok által veszélybe került területeken a római egyház pozíciójának megerősítése és a reformáció által "meghódolt" területek visszacsatolása a római katolikus egyházhoz.

A három általános szerzetesi fogadalom mellett (engedelmesség, szüzesség és szegénység) még egy negyediket is tesznek. (A vakfegyelmet letevő "professi" a bevált koadjutorokból egészül ki.) Teljes engedelmességet fogadnak a római pápa iránt, mindenhová elmennek, ahová a pápa küldi őket (missziói út, pogányok elleni harc, stb.).
A rend katonai jellegéből következik, hogy a rendfőnöknek abszolút hatalma van alattvalói felett.

A Jezsuita rend szellemiségét és arculatát a Loyola által bevezetett Exercitia spiritualia, azaz a "lelkigyakorlatok" formálják. Ezek szisztematikus meditációk, amelyekkel abszolút engedelmességre nevelik a szerzeteseket, hogy azok teljes mértékben az egyház szolgálatában álljanak. Ehhez hozzátartozik az önvizsgálat, a pokollal való fenyegetés, a Sátánnal vívott harc, hogy a végén a szerzetes tudatosan döntsön az egyházban végzendő szolgálat mellett.

...

...

A reformáció áldásait, a nagy lelki ébredést, Isten igéjének szabad hirdetését a Római Katolikus Egyház nem nézte jó szemmel.

1545-63-ig Zsinatot tartott Tridentben, ahol hitbeli és teológiai döntéseket hoztak és egyértelműen elvetették, sőt átokkal sújtották a reformáció Isten által adott csodálatos hittételeit.

Ezen a zsinaton az evangéliumi hitet valló protestánsokat átokkal sújtották: 33 pontban kimondták az anatémát (átkot) azokra, akik az evangéliumot képviselték.

Ezzel elkezdődött az ellenreformáció, a visszakatolizálás, csellel, ravaszsággal, tűzzel-vassal.

Fontos tudni, hogy ezeket a tridenti zsinati átkokat mindmáig nem vonták vissza. Sőt, ma is ezekre a tridenti zsinati határozatokra kell esküt tenni a római katolikus bíborosoknak.

...

a  reformáció idején a magyar 1523. évi országgyűlés kimondta, hogy: „A király... valamennyi lutheránust... fejvétellel és jószágvesztéssel büntesse", az 1524. és 1525. évin pedig, hogy „az összes lutheránusok kiirtassanak... és akárhol találtatnak... megégettessenek".

Ez a törvény alkalmazást nyert a gyakorlatban is, de érvénye mindössze másfél, illetőleg egy évig tartott, mivel már az 1526-i országgyűlés eltörölte.

A protestánsok kegyetlen és gyilkos üldözése folytatódott a római katolikusok által az ellenreformáció idején is.

Kollonich Lipót a római katolikus egyház feje, esztergomi érsek, a magyarországi ellenreformáció vezéralakja kijelentette, hogy „Magyarországot előbb rabbá, aztán koldussá, végül katolikussá teszem".

Hirhedtté vált a jezsuita ún. ''reservatio mentalis" elve is  (titkos hátsógondolat) : a cél érdekében szabad volt HAMIS ígéreteket vagy fogadalmakat tenni, ami különösen a protestáns "eretnekekkel" szemben lett bevett gyakorlat.

***

Finis sanctificat média.

(A cél szentesíti az eszközöket.)

A jezsuitáknak tulajdonított tétel.

***

BLIKTRI. Blictri.

A XVIII. században egy CASNEDI nevű francia jezsuita új módját találta ki annak, hogy AZ EMBER NE HAZUDJÉK, HA AZ IGAZSÁGNAK AZ ELLENKEZŐJÉT MONDJA IS.

Ez a rendszer a puszta  «anyagin beszéd; vagyis hogy az ember a szavakat úgy ejtse ki, mintha semmi ertelmök nern volna; «úgy, ahogy én ezt a szót kiejtem: Blictri.»

(Paul Bért idézi ha morale des yésuits könyvében, Guizy és Lebien)

https://mek.oszk.hu/05600/05621/05621.pdf

***

 

A nem egyértelmű beszédet a „dodonai" jelzővel illetik.

Dodona a hajdani Épeiroszban, a molosszoszok földjén álló település volt. Zeusz-templomáról, az egyik legrégibb görög jósszentélyről ismert. A jósszentély jóslatainak kétértelműségéről, homályosságáról volt híres. Innen ered az, hogy  nem egyértelmű beszédet a „dodonai" jelzővel illetik.

A legismertebb irat-e tekintetben
Merániai János esztergomi érsek
híres levele, amelyet a főpap miután két tűz közé került, dodonai kétértelműséggel írt.

REGINAM OCCIDERE NOLITE TIMERE BONUM EST SI OMNES CONSENTIUNT EGO NON CONTRADICO

A szöveg kétértelműségét a megfogalmazás módja, és az írásjelek hiánya okozza:

A királynét megölni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki egyetért én nem ellenzem.

A szöveg kétféle, egymással ellentétes értelme csupán a vesszők alkalmazásával áll elő:

·       A királynét megölni nem kell, félnetek jó lesz, ha mindenki egyetért, én nem, ellenzem.

(Reginam occidere bonum est timere, nolite. Et si omnes consenserint, ego non. Contradico.)

·      A királynét megölni nem kell félnetek, jó lesz, ha mindenki egyetért, én nem ellenzem.

(Reginam occidere bonum est, timere nolite, et si omnes consenserint, ego non contradico.)

...

II. András (1176 - 1235. szept. 21.) magyar király halicsi hadjárata alatt egy udvari vadászat alkalmával, merényletet követtek el Gertrudis királyné ellen. A merénylet történetét Katona József Bánk bán drámája és Erkel Ferenc azonos című operája dolgozta fel. Amikor a "kétértelmű" levél szerzőjét, Merániai János esztergomi érseket beidézték a gyilkossági kísérletben való részvétel vádjával, ő az ellenző olvasatot hozta fel mentségéül, vagyis:
„A királynét megölni nem kell - félnetek jó lesz; ha mindenki egyetért - én nem - ellenzem."

Ezt megerősítve, III. Ince pápa felmentette a gyilkosságban való részvétel vádja alól, és a király sem sújtotta büntetéssel.

...

 

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 172, összesen: 818163

  • 2025. június 13., péntek

    A Dunamelléki Református Egyházkerület Üzemeltetési főigazgatósága pályázatot hirdet takarító munkakör betöltésére.
  • 2025. június 12., csütörtök

    Batyukkal érkeztek, lélekben feltöltődve távoztak azok az északpesti református fiatalok, akik részt vettek Őrbottyánban az első egyházmegyei evangéli...
  • 2025. június 11., szerda

    „A semmi súlya” című novelláskötet néha húsbavágó kérdésekkel szembesít, máskor visszafogottabban tessékel minket komfortzónánkon kívülre, a viszonyít...
  • 2025. június 10., kedd

    Újjászületett templomukért és az elmúlt évtizedek lelki és fizikai építkezéseiért adtak hálát a fasori reformátusok pünkösdhétfőn.
  • 2025. június 10., kedd

    Eladói pozícióba keres munkatársat a Bibliás könyvesbolt.
  • 2025. június 10., kedd

    Könyvelő munkatársat keres a Dunamelléki Református Egyházkerület.
  • 2025. június 09., hétfő

    Káposztásmegyeren hat ifi működik párhuzamosan, a konfirmáció pedig csak az egyik fontos beavatási mérföldkő a fiatalok életében. Cikksorozatunk harma...
  • 2025. június 08., vasárnap

    A tanítványok nem a maguk erejéből váltak apostolokká. A Lélek kiáradása nélkül soha nem lettek volna képesek végigjárni ezt az utat.
  • 2025. június 07., szombat

    Balog Zoltán dunamelléki püspök gondolatai 2025 pünkösdjére
  • 2025. június 06., péntek

    Lehet jó abból, ha teljesen különböző dolgokat összekeverünk?