Imádkozni kell
A lelkipásztornak imádkozni kell :
Nagy dolog a lelkipásztorság.
Mert az a lélek körül jár, aminek váltsága
olyan drága, hogy azt senki meg
nem adhatta, hanem az Isten Fiának
kellett meghalni érte.
Ha pedig valamelyik
lélek a lelkipásztor miatt elvész,
Isten azt annak kezéből kéri számon
(Zsolt 49,9; Mk 8,37; Ef 1,7; Ez
3,17–19; 33,1–9).
Ezért hát ha valakinek
vigyázónak és szorgalmasnak
kell lenni a maga hivatalában,
a lelkipásztornak különösen és kiváltképpen
vigyáznia kell magára és tisztére,
hogy ha vész is el a rá bízott lelkek
közül, annak oka ő ne legyen.
1. A lelkipásztor feddhetetlen legyen
Pál apostol kívánsága szerint.
(1Tim 3,2) Ez nem azt jelenti, hogy
tökéletes és hibátlan legyen. Mert
ugyan kívánatos és gyönyörű dolog
volna ez, de nincs mód arra az életben.
Nem is azt jelenti, hogy a lelkipásztor
olyan legyen, aki ellen soha
senki semmi gonoszt nem mond,
mert a gyalázó, rágalmazó, hazug
nyelvek Pál apostolra is elégszer kiöntötték
gonosz mérgüket, mennyivel
kevésbé kerülheti el azt más közönséges
lelkipásztor. Hanem azt jelenti,
hogy a lelkipásztor úgy viselje
magát és úgy éljen, hogy méltán és
igazán semmi gonoszságot ne lehessen
szemére vetni (Tit 2,1–7; 1Pt 5,3).
2. A lelkipásztor jó példát adjon a
nyájnak a szent életben és a jó cselekedetekben!
Mert aki szájával jóra tanít,
életével pedig ellenkező példát mutat,
többet ront, mint épít, mert életének
jobban hisznek az emberek, mint
beszédének.
Ezért józan, mértékletes, tiszta
életű, alázatos, tűrő, békességszerető,
a méltatlan szenvedésekben is
maga türtőztető, adakozó, Istent és
felebarátait szerető, istenfélő és könyörülő
legyen (1Tim 3,2–3; 2Tim 2,24–25; Tit 1,7–8)! Távolítsa el magától a tobzódást, részegséget, kevélységet,
haragot, versengést, kegyetlenséget,
bujálkodást, világiasságot,
testiséget, fösvénységet,
igazságtalanságot, szeretetlenséget
és az istenfélelemmel s kegyességgel
ellenkező minden beszédet és
cselekedetet! Mindezeket eltávolítani
tartoznak ugyan nemcsak a lelkipásztorok,
hanem minden keresztyén
is, de a lelkipásztorok nemcsak
azért kötelesek erre, mert keresztyének,
hanem ezenfelül azért is, mert
ők Isten sáfárai, Krisztus követei, a
gyülekezet angyalai, a hit és megértés
hirdetői, a mennyország útjának
mutatói (Tit 1,7; 2Kor 5,20; Jel 2,1;
ApCsel 20,21; Ézs 30,20–21).
3. A lelkipásztor hirdesse az igét,
álljon elő vele alkalmas, alkalmatlan
időben, intsen, feddjen, buzdítson teljes
béketűréssel és tanítással (2Tim
4,2)! Hirdesse az Istennek teljes akaratát
(ApCsel 20,27)! Ne prédikálja magát,
hanem Krisztust, azaz ne a maga
ajándékainak, tudományának, ékesszólásának
mutogatására és az emberek
dicséretének és kedvességének
keresésére igyekezzék a prédikálásban,
hanem Krisztus országának
terjedésére, a hallgatók épülésére és
üdvösségére!
4. A lelkipásztornak ki kell kelnie
a nép között uralkodó bűnök ellen,
nem kell elnéznie a bűnöket. Még
kevésbé szabad magát azokhoz a
rossz szokásokhoz és erkölcsökhöz
a legkevésbé is igazítania, hanem
meg kell azokat intenie, dorgálnia
nemcsak nyilvánosan a prédikációban,
hanem személy szerint is magánosan;
mégpedig személyválogatás
nélkül, akármilyen állapotúak
legyenek is a vétkesek, de minden
szelídséggel (Ez 3,18; 2Tim 4,2)!
5. A lelkipásztor nagy szeretettel
viseltessék a pásztorsága alatt levő
nyáj iránt, és semmitől se vonogassa
magát, ami annak hasznára való
(2Kor 2,4; ApCsel 20,20)! Személyválogatás
nélkül kell szeretnie hívei
lelkét; a gazdag lelkét nem kell nagyobbra
becsülnie, mint a szegényét,
hanem egyformán kell kívánnia
és munkálnia mindenkinek üdvösségét.
6. Szükséges, hogy a lelkipásztor
az ő nyájának könyörgését mindennap
Isten elé vigye, annak szükségeit
az ő kegyelmének királyi széke előtt
bejelentse, kérje arra a szükséges áldásokat
és kegyelmet, az elnyert kegyelemért
pedig annak nevében és képében
hálát adjon. Ekképpen a lelkipásztornak
nemcsak az Isten szájának
kell lenni a néphez a prédikálásban,
hanem a nép szájának is Istenhez a
könyörgésben.
7. A lelkipásztornak nem kell megelégednie
azzal, amit tud, hanem
szüntelenül tanulnia kell és mindennap
többre kell igyekeznie, kivált
azokban a tudományokban, melyek
lelkipásztori hivatására tartoznak.
Mindenekfelett pedig olvasnia és
vizsgálnia kell az Isten beszédét.
8. Szükséges, hogy a lelkipásztor
békéltető, békességszerző legyen.
Ha nyájában a férj és feleség, az
apák és fiak, az atyafiak, rokonok és
szomszédok, a felebarát és felebarát
között ellenkezések és versengések
támadnak, a lelkipásztornak, mint a
békesség fejedelme szolgájának, közbe
kell magát vetni és minden okosságát
és kegyességét elő kell vennie,
hogy azokat békességre és egyezségre
hozza. Ami időt ebben eltölt, nem tölthetné
azt jobb dologban, ami munkát
erre fordít, nem fordíthatná azt hasznosabb
dologra.
9. Szükséges, hogy a lelkipásztor a
keresztviselés alatt levőket, akármilyen
nyomorúságban kesergőket, a
hitben erőteleneket, bűneik miatt szorongókat,
hánykódókat, kételkedőket,
fájó szívűeket bátorítsa, oktassa, tanácsolja,
biztassa, erősítse, vigasztalja
(Ézs 40,1–2; 2Kor 1,4). A szegényekre,
ügyefogyottakra különös gondja legyen,
hogy azok a hívek szeretetének
és könyörületességének munkái által
vigasztalódjanak és tápláltassanak
(2Kor 8,9; Gal 2,10). A betegekhez, halálhoz
közelítőkhöz készen és örömest
elmenjen, hogy azokat a szükséges
oktatással és vigasztalással megújítsa,
késztesse, és azokért és azokkal
Istenhez imádkozzék (Jak 5,14–15).
10. A lelkipásztornak a földi gondoktól
és a világi szorgoskodástól
szabadon kell magát tartani. Nem
úgy, hogy minden házi gondról és
minden földi gondoskodásról teljességgel
letegyen, mert ha háznépnek
feje, tartozik arról gondoskodni is.
Hanem az olyan gondoktól kell elvonnia
magát, amik a lelkipásztori
hivatásban hátramaradást okoznának,
amilyen a meggazdagodás kívánásából
származó kereskedés,
nyerészkedés, sok idővel, bajjalgonddal,
búsongással járó foglalatosság.
Az ilyenek sokfelé vonják az
ember figyelmét, és így nem lehet
hogy ártalmasak ne legyenek a lelkipásztorkodásban,
amely egész
embert és teljes odaadást kíván.
Azonfelül nem is illenek azok a lelkipásztori
hivatáshoz, és a fösvénységnek,
a világhoz való helytelen
ragaszkodásnak a jelei. Azért
mondja Pál, hogy a lelkipásztor ne
legyen rút nyereségre vágyó és
pénzsóvárgó (1Tim 3,3).
11. A lelkipásztor ne lágymelegen,
ne ímmel-ámmal és unalommal
forgolódjék hivatásában, hanem
buzgósággal, hűséggel, vidámsággal
és minden erővel! Semmi
eszközt és alkalmat el ne mulaszszon,
semmi munkát ne sajnáljon,
semmi bajtól ne irtózzék azért, hogy
Krisztus országa terjedjen és híveinek
lelki java és üdvössége előmozdíttassék!
Ezért lelkipásztori
foglalatosságában soha ne az emberekre
nézzen, hanem mindig Istenre,
ne csak arra igyekezzék, hogy az
embereknek tegyen eleget, hanem
kiváltképpen arra, hogy Isten helybenhagyását
és dicséretét nyerhesse el.
12. A lelkipásztor igen eszes és meggondolt legyen
magaviseletében és minden cselekedetében.
Mert nincs egy hivatás sem, amelyben annyi
nehéz középutat kellene tartani, mint a lelkipásztorságban.
Nem kell annak sem felette lágynak, sem felette keménynek lenni,
hanem középúton kell járni.
Nem kell abban sem nagyon rátartinak lenni,
sem felettébb leereszkedni, hanem középutat kell tartani.
Nyájasnak is kell abban lenni,
de nagyon közönségessé sem kell magát tenni,
buzgónak kell abban lenni,
de nem haragosnak és erőszakosnak,
emberségesnek kell lenni, de nem hízelkedőnek,
tűrőnek és szelídnek kell lennie,
de nem magát elhagyónak és mindent elnézőnek,
hanem középutat kell tartani és így a többi.
13. A lelkipásztor el ne kedvetlenedjék s igyekezetét félbe ne hagyja,
ha kevés eredményét és gyümölcsét látja is munkájának,
hanem mindig gondolja meg és tartsa szeme előtt azt,
hogy Isten véghezviszi általa a maga munkáját,
amit véghez akar vinni, ő maga pedig megmenti a maga lelkét
és azt cselekszi, hogy mindenek vérétől tiszta lesz. (Ez 33,9).
Sőt nem szabad a lelkipásztornak megrettenni
és elállni hivatásának kötelességeitől,
ha emiatt kár, gyalázat, szidalom, üldöztetés,
számkivetés, nyomorúság éri is.
De még arra is mindenkor késznek kell lennie,
hogy életét is letegye, ha Krisztus dicsősége kívánja,
azt mondván Pállal: „Semmivel sem gondolok,
még az én életem sem drága nékem,
csakhogy elvégezhessem az én futásomat örömmel
és azt a szolgálatot, melyet vettem az Úr Jézustól.” (Ap. Csel.20,24)
14. A lelkipásztornak foglalatosnak
és buzgónak kell lenni az imádkozásban.
Emberi erőtlensége miatt
ugyanis nem lehet, hogy terhes hivatásának
folytatásában sok fogyatkozás
ne essék. Óh milyen szükséges
hát kérni szüntelen azoknak bocsánatát!
Nem lehet, hogy magától
alkalmas és elégséges legyen; az Isten
kegyelmére különös szüksége
van! Óh milyen szükséges szüntelen
kérni azt. Nem lehet, hogy hasznos
és jó előmenetelű legyen munkája
az Isten áldása nélkül. Óh milyen
szükséges hát szüntelenül esedezni
az áldásért! Nem lehet kételkedni
abban, hogy az evangéliumi
szolgálat gyümölcstelen voltának
egyik nagy oka az, hogy a lelkipásztorok,
ha sokat munkálkodnak
is, de keveset imádkoznak, Izrael fiainak
az amálekiták elleni minden
erőlködése hiábavaló lett, mihelyt
Mózes nem tartotta kezeit felemelve
az égre (2Móz 17,11). Ez azt mutatta,
hogy a segítség onnan felülről
jön, és hogy az Isten áldása nélkül
minden munka haszontalan. Szükséges
azért, hogy a lelkipásztor is
felemelve tartsa kezét és szívét Istenhez,
és a könyörgésben szorgalmas
legyen, kérve szüntelen a kegyelmet,
erőt, segítséget, áldást és
előmenetelt, bízva Krisztus ígéreteiben:
„Bizony, bizony mondom néktek,
hogy amit csak kértek az Atyától az én
nevemben, megadja néktek.” (Jn 16,23)
„Kérjetek, és adatik néktek; keressetek,
és találtok; zörgessetek, és megnyittatik
néktek.” (Mt 7,7)
Szikszai György:
Keresztyéni tanítások és imádságok
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.
Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél
Látogatók ma: 53, összesen: 684714