Egyedül kegyelemből van ÜDVÖSSÉGÜNK!
SOLA GRATIA
(EGYEDÜL KEGYELEMBŐL)
...
„Mert kegyelemből tartattatok meg hit által,
és ez nem tőletek van,
Isten ajándéka ez!"
Efezus 2,8
...
Pál apostol mindig példát mutatva képviselte az Úr Jézus Krisztust, hitelesen prédikált, tanított és bizonyságot tett. Mindent az Isten KEGYELME evangéliumának rendelt alá.
Szolgálatában mindig a lényeg volt a középpontban: Isten Igéje, Krisztus személye. Ő NEM AKART TUDNI MÁSRÓl.
Miért? Mert ő egy valóban megtért, hiteles ember volt. Krisztusnak szentelt életű, becsületes, tisztességes -VALÓDI HÍVŐ ÉLETET ÉLŐ- ember volt. Ezért mondhatta:
„Még az én életem sem drága nékem, csakhogy elvégezhessem az én futásomat." (Apostolok Cselekedetei 20,24)
„Mert úgy határoztam, hogy nem tudok közöttetek másról, csak Jézus Krisztusról, róla is mint a megfeszítettről." (1Korinthus 2,2)
STAT CRUX DUM VOLVITUR ORBIS= A kereszt szilárdan áll, míg a világ forog! (Augustinus)
***
SOLA GRATIA = (EGYEDÜL KEGYELEMBŐL)
Ha van örömhír, akkor ez az. Ez az evangélium evangéliuma.
Ez a legjobb hír: Van Megváltóm. Van bűnbocsánat. Van feloldozás. Van szabadság! Ez ám az örömhír!
Ez a felismerés határozta meg a reformációt.
Ez határozza meg a mi hitéletünket és egész életünk minden területét.
A KEGYELEM. Isten drága ajándéka. Valóban boldog ember, aki kapja.
A Szent Biblia idevonatkozó legismertebb Igéje így hangzik.
„Mert kegyelemből tartattatok meg hit által, és ez nem tőletek van, Isten ajándéka ez!" Efezus 2,8
***
OMNIS GRATIA Minden kegyelem. Kegyelemből élünk. Kegyelemből van még világ, élet, hit, üdvösség.
Egy bűnös számára, nem lehet többet adni, mint: „ Megbocsáttattak a te bűneid.”
Isten megkegyelmezett nekünk bűnösöknek és mindent megtett értünk.
A mi kötelességünk pedig: felelősen elfogadni, befogadni, komolyan venni és egy életen át hálás szívvel becsülni Isten drága ajándékát.
A kegyelem jelzős szerkezetben így hangzik: Megelevenítő kegyelem. Megtartó, hordozó, erősítő, tápláló, éltető, üdvözítő kegyelem. Mindez lelkileg stabilitást ad, és emberséges emberré formál.
A kegyelem Isten drága ajándéka, minden érdem nélkül. A kegyelem kiérdemelhetetlen. Megfizethetetlen.
Ez mindörökre lekötelez és elkötelez. Mindent fölülír és mindent meghatároz.
A kegyelem több mint öröm. Ez valóban az a bizonyos BOLDOG állapot.
A kegyelemtan nemcsak a reformáció kulcskérdése marad, hanem egyszersmind a Szent Biblia helyes értelmezésének alapkérdése is.
Akik szerint a Krisztus kegyelme kevés, lelkesen arra buzdítanak, hogy egy kicsit nekünk is be kell segíteni az Istennek.
Az egyedül elégséges kegyelemről mélyen és nagyokat hallgatnak. Azt kínosan és következetesen kerülik. Mintha nem is lenne benne a Bibliában.
A Krisztus érdemét szeretnék még valamivel kiegészíteni. Egy kis érdemszerzéssel, egy kis produkcióval, jócselekedettel, egy kis vezekléssel, búcsújárással, stb.
Akik ezt képviselik, bizony kevésnek tartják a Krisztus keresztáldozatát és tökéletes elégtételét, érdemét.
Az ördög elhiteti, hogy Krisztus keresztáldozata kevés, valamit még nekünk is cselekedeni is kell az üdvösségért, hogy kiérdemeljük Isten jóindulatát. Ez pedig nem más, mint megtévesztés, félrevezetés, tudatos átverés.
A valóság az, hogy NINCSENEK ÉRDEMEINK, nekünk csak BŰNEINK vannak. Nincs igaz ember Isten előtt.
„Boldog az, akinek hamissága megbocsáttatott, vétke elfedeztetett.” Zsoltár 32,1
A kegyelemtan a reformátori teológia SÚLYPONTJA. Sőt, ez az egész hitünk alap és tartópillére.
A reformáció elsőszámú alapelve így hangzik: SOLA GRATIA = (EGYEDÜL KEGYELEMBŐL)
Hisszük, hogy az üdvösség kizárólag Isten kegyelmétől függ.
NEM a bűnbocsátó-cédulák megvásárlása által!
NEM a vezeklés és a zarándoklatok által! NEM a körmeneteken való részvétel által!
NEM a szentek ereklyéinek tisztelete által! NEM az emberi teljesítmény, az érdem és jócselekedetek által!
Mindez csak önáltatás, meddő pótcselekvés.
Az üdvösségünk kizárólag Isten kegyelmétől függ. Világosan tanít erről a Káté:
Káté 21.: Mi az igaz hit?
Nemcsak az a bizonyos megismerés, amelynél fogva igaznak tartom mindazt,
amit Isten az Ő Igéjében nekünk kijelentett, hanem azon felül még az a szívbéli bizodalom is,
melyet a Szentlélek az evangélium által gerjeszt bennem, hogy Isten nemcsak másoknak, hanem nekem is
bűnbocsánatot, örök igazságot és üdvösséget ajándékoz az Ő ingyen kegyelméből, egyedül a Krisztus érdeméért.
Valljuk, hogy Isten minket kegyelemből, egyedül az Úr Jézus Krisztus kereszthaláláért mentett fel a halálos ítélet alól. A kegyelem egyetlen forrása és oka Isten szuverén kiválasztásában és Krisztus tökéletes áldozatában van, és soha nem az emberben. Ezért Isten kegyelme ellenállhatatlan, elveszíthetetlen és tökéletesen elegendő az üdvösségre.
„Elég néked az én kegyelmem; mert az én erőm erőtlenség által végeztetik el.” 2Korinthus 12,9
Szervesen idekapcsolódik a SOLA FIDE = EGYEDÜL HIT ÁLTAL
Ez azt jelenti, hogy nem a Római Egyház hierarchikus "ÜDVINTÉZMÉNYE" által felkínált szentségek vételével igazul meg és üdvözül az ember! HANEM egyedül a Krisztusba vetett hit által.
Csak az Úr Jézus Krisztus érdeméért és az Őbenne való hit által üdvözülhetünk:
Sicut scriptum est: IUSTUS AUTEM EX FIDE VIVIT "Meg van írva, az igaz ember pedig hitből él!" (Róma 1,17)
A hitre-jutás tehát egészen isteni mű, belőle tökéletesen ki van rekesztve az emberi érdem gondolata.
A hitvallásunk ezért azt tanítja, hogy az üdvösség elnyerése szempontjából az emberi „jócselekedetek" nem számítanak, hanem kizárólag az Úr Jézus Krisztus értünk meghozott áldozata. A jócselekedetek pedig a megtérés és a hit velejárói, gyümölcsei.
Mi lenne velünk a REFORMÁCIÓ nélkül?
Akkor azt a TÉVEDÉST kellene hinnünk, hogy az üdvösségünk, az érdemeinktől és jótetteinktől függ.
Akkor azt a TÉVEDÉST kellene hinnünk, hogy bűneink bocsánata a Római Egyház „üdvintézményétől” függ.
Adjunk hálát mindig a reformációért. Védjük meg tiszta hitünket. Ebből nem engedhetünk.
A hívő ember Krisztusban MINDENT MEGKAPOTT!
Az Úr Jézus Krisztus értünk jött a Földre, azért, hogy:
· megmentsen minket bűneinkből, a pokoltól a kárhozattól, hogy
· megbékéltessen minket, bűnös embereket az Atyával.
· Azért jött, hogy az ördög munkáit lerontsa bennünk, és Ő
· valódi szabadságra megszabadítson fel minket.
· Azért jött, hogy világosságot gyújtson a mi sötét szívünkben, hogy
· Lelke által megerősítsen, megvígasztaljon, oltalmazzon, vezéreljen minket a mennyei úton.
· Azért jött, hogy életünk legyen, és örök élettel ajándékozzon meg minket.
Heidelbergi Káté 61. Miért állítod, hogy egyedül csak a hit által lettél igazzá?
Nem azért, mintha a hitem érdemesítene arra, hogy Istennek kedves legyek, hanem mert Isten előtt az én igazságom egyedül Krisztus elégtétele, igazságossága és szentsége, és ezeket én csak hit által tudom elfogadni és sajátommá tenni.
Mi csak az Ő mérhetetlen kegyelme által kaphatjuk meg a mindennapi lelki nyugalmat, békességet, biztonságot.
Krisztusban mindent megkaptunk, ami a boldog élethez és az örök élethez szükséges.
Mindez mély hálára indít minket és soha nem tehet elbizakodottá, felelőtlenné, vagy kényelmessé, hanem tevékennyé és szolgálatkésszé.
Boldog ember az, aki Ővele éli életét, és a drága kincsünket az üdvözítő hitünket a legnagyobbra értékeli és ebben a hitben mindvégig és minden körülmények között hűségesen megmarad. Legyünk ilyenek mi is.
Budapest, 2024.
Trencsényi László
lelkipásztor
***
"Mert kegyelemből tartattatok meg hit által,
és ez nem tőletek van, Isten ajándéka ez!" Efezus 2,8
Testvér, ha az üdvösség kérdése foglalkoztat, akkor ne hallgass emberre és főként ne próbáld elhitetni önmagad, hogy te ezért mindent megtettél!
Ne hidd, hogy a kegyelmet kiérdemelheted!
Ezért nem kell agyondolgoznod magad és nem kell adományoznod nagy összegeket.
Nem kell éjjel-nappal böjtölnöd, ájtatoskodnod, vagy meditálnod egész nap, nem kell elvégezned különböző tudattágító tanfolyamokat, se agykontrollt, se mást.
Nem kell elzarándokolnod se Tibetbe, se Mekkába és nem kell leborulnod semmilyen faragott bálvány előtt.
Nem kell beiratkoznod a Jehova tanúi közé, nem kell szentnek tartanod a mormon könyvet.
Nem kell a szombat, vagy az ételtilalmak miatt rettegned, vagy kiszolgáltatva magad - idegen szellemektől hanyatt esned.
Nem kell véresre korbácsolnod tested és főként nem kell megfeszítened maradék erőd!
Mert ha bármit is kellene tenned, akkor az már nem is lenne többé kegyelem, mert "ez nem tőletek van, Isten ajándéka ez"!
Csak egyet tehetsz, hogy tied lehessen a kegyelem.
Le kellene borulnod végre az élő Isten színe előtt, megvallva bűneidet, és meg kellene köszönnöd az Úr Jézus Krisztusnak azt, amit személyesen érted tett a Golgota keresztjén.
Ha ezt már valaha megtetted, akkor tudod, hogy mi a kegyelem, mert Isten ajándéka a tied lett!
Bűneidre csak Krisztus által nyerhetsz bűnbocsánatot és csak Krisztusban lehetsz SZABAD.
Csak így lehet tied Isten országa, csak kegyelemből!
Nyíregyháza, 1996
Trencsényi László
református lelkipásztor
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.
Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél
Látogatók ma: 85, összesen: 795615