2020. március 1.
ÜZENET
A Celldömölki Református Egyházközség igehirdető lapja 2020/9
Lekció: I. Móz. 44
Textus: „Azután József ezt parancsolta háza felügyelőjének: (...) Serlegemet, az ezüst serleget pedig tedd a legkisebbik zsákjának a szájába gabonája árával együtt! Ő pedig úgy tett, ahogyan József meghagyta neki. (...) Ő pedig végigkutatta azokat: a legidősebbnél kezdte, és a legkisebbnél végezte. Végül a serleg Benjámin zsákjából került elő. (...) De ő ezt mondta: Csak az lesz a rabszolgám, akinél a serleget megtalálták, ti pedig menjetek el apátokhoz békességgel! (...) (Júda:) Ezért hadd maradjon itt a te szolgád e fiú helyett uram rabszolgájaként, ez a fiú pedig menjen el testvéreivel!" (vál.versek)
József próbára teszi testvéreit, immár másodszor. Először kémeknek nevezte őket, s bizonyítékként elhozatta velük legkisebb testvérüket, Benjámint, most pedig az ő zsákjába rejtette el az ezüst serlegét, aztán utánuk küldte emberét... Ez még keményebb próba. Józsefnek, hogy meddig tudja még feszíteni a húrt..? Az immár második gyermekét is elveszítő(?) apának... Az eseményekből semmit nem értő testvéreknek... Köztük a Benjáminért kezességet vállaló Júdának, s persze az ártatlanul lopással vádolt legkisebb testvérnek... Ez az epizód egyben arra is alkalmas, hogy megmutassa nekünk a próbatételek főbb vonásait.
A próbatételeknek, bár nem értjük őket, mindig meg vannak az előzményeik! Nem a semmiből jönnek, nem ok nélkül történnek velünk érthetetlen dolgok... Itt Júda az, aki rájön erre az igazságra, hogy a korábban elkövetett bűnök nem maradhatnak Isten előtt titokban: „Isten hozta napvilágra szolgáid bűnét" - mondta leborulva József előtt, mikor vissza kellett menniük. A próbatételek tehát azért vannak, hogy szembesítsenek bennünket önmagunkkal, tetteinkkel, bűneinkkel, hogy elvezessenek bennünket az Isten előtti őszinte bűnbánatra...
A próbatételekben mindig van valami szimbolikus jel, gondolat, dolog, ami túl mutat önmagán, ami segítheti is az embert, hogy megértse az eseményeket. Itt József ezüst serlege... Miért pont az? Nem csupán egy ivásra használatos tárgy volt csupán. Nem is csak jósolni szokott belőle. Hanem ez a serleg egyben az isteni mindent-tudást, jövőbe való előrelátást is szimbolizálja! Azt, hogy nem maradhat semmi sem titokban! Hogy ami el van rejtve előlünk, az is napvilágra kerül!
Szintén jellemző a próbatételekre, hogy megtalálják az ember legérzékenyebb pontját... Történetünkben is a támadás arra irányul, aki ártatlan, aki legkevésbé tehet arról, ami eddig is történt, aki miatt az apa majd meghal bánatában... Akiért Rúben majd Júda is kezességet vállalt, igen, Benjáminra..! Hadd mondjak két hasonló életpéldát. 1, Egy apának 3 gyermeke volt, 2 fia és egy lánya. S ahogy lenni szokott, a lánya volt a mindene, szeme-fénye. Mégis ez a lány, amikor felnőtt, 20-as évei kezdetén, úgy összeveszett az apjával, hogy azóta sem találkoztak, nem nyitja rá(juk) az ajtót, s az apa ezt azóta sem tudta feldolgozni, ezzel kel és ezzel fekszik... 2, Egy házaspár harmonikus kapcsolatban élt, mindenük megvolt, jólét, egészség, gyerekek... Csak, a feleség nem jött ki az anyósával, s egyszer megtette, hogy nem engedte el hozzájuk a gyermekeket... Ez akkora csapás volt a férje számára, hogy az édesanyját így megalázták, hogy ezen nem tudta túl tenni magát, válás lett a vége... Igen, mindig van egy gyenge, érzékeny pont, ahol a Gonosz kikezdi az embert...
A próbatételeknek mindig van valami konkrét céljuk! Itt az, hogy - mint valami teszt - megmutassa, hogy történt-e a testvérekben valami változás? Ugyanolyan kegyetlen emberek maradtak, akik egy szó nélkül megölték volna testvérüket, vagy valami megmozdult bennük? S ez a próbatétel most azt tette egyértelművé, hogy jó irányba változtak. Akkor mindenki József ellen volt, most pedig mindnyájan szolidárisak az „új József", Benjámin iránt: bár szabadon elmehettek volna, magára hagyhatták volna, most mégis önként vállalják a rabszolgaságot.
Végül a próbatételek végső célja mindig az, hogy megértsük Isten szeretetét, Jézus Krisztusban megmutatott áldozatát! Azt, hogy Jézus miattunk, érettünk és helyettünk halt meg a golgotai kereszten. Helyettes áldozat... Itt Benjámin helyett Júda kész ottmaradni... Pedig ugye ez a próba azt a felállást hozta ki, hogy Benjámin a tolvaj, Júda ártatlan, s most neki ártatlanul kell szenvednie... Hallottam egy történetet egy gyilkosról, aki a testvéréhez menekült, hogy rejtse el... A testvér gondolt egyet: odaadta a tiszta ruháját, s ő magára vette testvére véres öltözetét... Nemsokára jöttek is a poroszlók, s elvitték, majd kivégezték... Ezt tette értünk Jézus Krisztus is! Magára vette a mi bűnös ruhánkat-életünket, hogy megmentsen minket áldozatos szeretetével!
Hallottuk, hogy próbatételeinknek mindig van oka és célja. Kérhetjük imádságban: „Lelki próbáimban Jézus légy velem..!" (338)
Énekek: 33, 295, 431, 467
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.
Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél
Látogatók ma: 96, összesen: 512094