Nyomtat Elküld Olvasási nézet

2015. szeptember 20.

 

ÜZENET
A Celldömölki Református Egyházközség igehirdető lapja 2015/40.sz.

Lekció: János ev. 13, 21-38

Textus: „Zavartan néztek egymásra a tanítványok: vajon kiről beszél? (...) Az (János) ráhajolt Jézus keblére és megkérdezte tőle: Uram, ki az? (...) Péter így szólt hozzá: Uram, miért ne követhetnélek most? Az életemet adom érted!" (...) Új parancsolatot adok néktek, hogy szeressétek egymást: ahogyan én szerettelek titeket, ti is úgy szeressétek egymást!" (válogatott versek)

Ha címet és műfajt kellene adnom annak, amit hallottunk, akkor: Ellentétek vonzásában. Pszichothriller...

Miért ez a cím, milyen ellentétek húzódnak végig az utolsó vacsora drámáján? 1, Sötétség és világosság! Gondoljunk csak arra, hogy Júdás, mikor Sátánnal a szívében, s gonosz tervével a fejében elhagyja a Közösséget, azt olvashatjuk, hogy „Már éjszaka volt", majd utána Jézus, a világ világossága (Jn. 8, 12), ott benn, az ő megdicsőüléséről kezd el beszélni! (31-32.v.) 2, Isten és Sátán! Igen, Júdásnál lehet érezni a két ellentétes, ember fölötti, szellemi, lelki erő, hatalom küzdelmét. Örömhír, hogy Jézus minden ördögi szándékról tud, kontroll alatt tartja az eseményeket, a Sátán sem állhat a megváltás isteni forgatókönyvének útjába...! 3, Tökéletes és tökéletlen! „Ahogyan én szerettelek (agapaó!) titeket...", ez az új parancsolat, így kellene, de már itt látjuk is a tanítványi szeretet tökéletlenségét: egy láncszem kiesik, s a többi sem csillog...

S miért ez a műfaj? Pszicho-, mert ilyen ellentéteken is keresztül, végig feszültségben, izgalomban tartja a „nézőt" és a lélekre hat. És thriller (az angol thrill-szóból, jelentése: borzongás), amely általában még három műfajt foglal magába: krimi, erotika, akció...

Krimi... Ki lehet az áruló...? Ki lehet a „gyilkos"? (Középiskolában nagyon szerettük a gyilkosos játékot: körben ülünk, van köztünk egy gyilkos, akinek az a feladata, hogy mindenkit lelőjön (= rákacsintson), úgy, hogy a többiek ne jöjjenek rá...) Igen, Júdás. Az a döbbenetes ebben a jelenetben, hogy Jézus nem ítélkezik, nem mutogat Júdásra, nem szégyeníti meg, nem dobja koncként a többi közé, hanem szinte védi, felmenti (mint egy megszállott gyilkost, aki „belső hangra" cselekszik...), s biztatja, hogy minél hamarabb tegye meg! Teljesen átérzi Júdás, Sátánnak való kiszolgáltatottságát, de azt is, hogy ez is része Isten üdvtervének!

Szerelem... -avagy amikor egy filmrendező fantáziája beindul... Igen, egyrészt a 2003-as Da Vinci kódra gondolok, hogy Jézus kebelén nem János, hanem Jézus titkos felesége, Mária Magdaléna ül... Másrészt -gondolkodtam, hogy elmondjam-e, mert annyira megbotránkoztató és abszurd- hogy vannak vélemények, melyek szerint János az valóban János, s őt homoszexuális kapcsolat fűzi a Mesterhez... (Nyilván Leonardó János-ábrázolása is szerepet játszik ebben: lányos arc, hosszú haj...) Plusz János evangélista titokzatossága: Jánost (?) csak a szeretett tanítványként említi, no meg ez a félreértelmezhető helyzet... (Tegyük hozzá, hogy a ma embere számára, hiszen vannak kultúrák (pl. Ceylon), ahol pl. természetes, hogy két férfi kéz a kézben...) Itt mindössze arról van szó, hogy János különleges, bizalmas viszonyban volt a Mesterrel, értette Jézus áldozatos szeretetét (vagy éppen szerelmét -emlékszem, egy lány piros szíveket rajzolt Jézus neve fölé a Bibliájában...), halálát és feltámadását, nem véletlen, hogy ő volt az egyetlen, aki a Golgotáig kísérte Jézust (19, 26) és a feltámadásnak (20, 2) is az első (?) szemtanúja volt...

Akció... Jézus lassan búcsúzik tanítványaitól, megdicsőüléséről beszél, mondhatnánk, hogy akcióba lép, hogy elvégezze a megváltás művét, de ez sokkal inkább passió... , szenvedéstörténet és kereszt... Teljes a bizonytalanság a tanítványoknál, Péter már készül, hogy követi Jézust, fogadkozik, hogy az életét is odaadja... Aztán Jézus lehűti fellobbanó szenvedélyét, az akcióhősből egy megszégyenült szájhős marad a történet végére...

Ellentétek vonzásában... A film folytatódik a mi életünkben, hitünkben, gyülekezetünkben... Engedjük-e, hogy Jézus rendezze?Imádkozzunk, hogy az Ő személye, megváltó műve, szent közössége, szeretete legyen vonzó számunkra minden ellentét, ellentmondás közepette, minden műfajban, helyzetben: amikor a Gonoszra hallgatunk, amikor Jézushoz nagyon közel vagyunk, s amikor csak a szánk jár... Ének: 98.zsolt., 270., 395.dicséretek

 

 

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 58, összesen: 536204

  • 2024. augusztus 22., csütörtök

    Vajon megújulnak-e az iskolák kötelező és ajánlott olvasmánylistái? Személyes kedvencünk a kétkötetes ifjúsági regény, a Gömb. Kortárs. Református. Hi...
  • 2024. augusztus 21., szerda

    Mitől él az Ige? Sorozatunkban személyes válaszokat keresünk a nehezen megfogható kérdésre. Horváth Ádám és Bartha Hajnal fiatal, kisgyermekes házaspá...
  • 2024. augusztus 20., kedd

    John Stott életútja számtalan tanulságot hordoz számunkra arról, hogyan tartsunk ki a szolgálat mellett egy életen át.
  • 2024. augusztus 19., hétfő

    Mi kálvinisták nem szeretjük, ha megmondják nekünk, hogy mikor és mit ünnepeljünk. Valahogy hozzátartozik mindez az identitásunkhoz.
  • 2024. augusztus 18., vasárnap

    Lelkész vagyok, a feleségem is az. Közös pályánk elején aprófalvakban, Baranyában, az Ormánságban szolgáltunk. A statisztika szerint évről évre csökke...
  • 2024. augusztus 17., szombat

    Újra benépesült a szaporcai református templom és udvara.
  • 2024. augusztus 14., szerda

    A lajosmizsei református gyülekezet és a templom melletti madárbarát bibliakert növekedése ugyanarról a Gondviselésről tesz tanúbizonyságot – vallja a...
  • 2024. augusztus 13., kedd

    Mitől él az Ige? Sorozatunkban személyes válaszokat keresünk a nehezen megfogható kérdésre. Ezúttal Irlandáné Nagy Gabriella, hatgyermekes édesanya vá...
  • 2024. augusztus 12., hétfő

    Pintér Brigitta sosem készült papnénak – mégis ízesíti nem csak a férje, hanem a csömöri gyülekezet életét is. A nyári melegben a papné kamrapol...
  • 2024. augusztus 10., szombat

    A versenypálya mint keresztyén életünk metaforája