Nyomtat Elküld Olvasási nézet

2016. március 20. Virágvasárnap

 

ÜZENET
A Celldömölki Református Egyházközség igehirdető lapja 2016/13.sz.

Lekció: János ev. 19, 16- 22

Textus: „Pilátus feliratot is készített, és rátétette a keresztre. Ez volt ráírva: A NÁZÁRETI JÉZUS A ZSIDÓK KIRÁLYA. A zsidók közül sokan olvasták ezt a feliratot, amely héberül, latinul és görögül volt írva..." (Jn. 19, 19-20)

A szó elszáll az írás marad! A lelkes virágvasárnapi köszöntés (Áldott, aki az Úr nevében jött, az Izráel királya) is elszállt a tömeg zajában, elnyelte az események forgataga, elveszett az emberek gyűlöletében... Az írás, a felirat, amelyet Pilátus készített, viszont megmaradt (feszületeken, kereszteken: INRI - Jézus Nazarénus Rex Judeórum), s számunkra, ma, virágvasárnap is megvannak a maga időszerű üzenetei Jézus különös királyságáról!

Mindenek előtt ez a keresztre vert táblácska hirdeti az emberi hatalom, a politikai álmok, a messiási váradalmak végét! Hallottuk márc. 15-én, hogy a nép vezetői azt mondták, hogy nekünk császárunk van, nem királyunk, s ezzel megtagadták nemzeti identitásukat, múltjukat, sőt, nemzeti jövőjüket is! Úgy gondolom, Jézus, mint kigúnyolt, bohóccá tett király a magasra törő emberi hatalom karikatúráját is mutatja egyben... Kipukkadt lufi, elszállt illúziók... Csak cím, de nincs mögötte hatalom, nincs mögötte igazi ország... Mint Leonald Castley különös királysága a 70-es évek elejéről, Ausztáliából. Egy bolondos nagybirtokos volt 30 ezer hold földdel, aki adó-vitába keveredett az ausztrál kormánnyal, s úgy döntött, hogy egy önálló államot hoz létre. Voltak „minisztériumai", állami ünnepei, országhatárt jelző táblái, sőt, még saját himnuszt is szerzett - minden héten újat...

Aztán Pilátus táblácskája nemcsak a Jézust keresztre verő földi hatalom ítéletét, hanem a kisstílű, piti, emberi gonoszságot és bosszút is tükrözi! Arra gondolhatunk konkrétan, hogy Pilátusnak ez volt a válasza, hogy nem tudta véghez vinni akaratát -Jézus szabadon bocsátását- a zsidókkal szemben, gondolta, ti így, akkor én úgy... Sőt, a felirat szövegét se engedte a főpapok szája ízlése szerint („zsidók királya vagyok" - ilyet nem is mondott Jézus...) megváltoztatni, hadd furdalja őket a lelkiismeret: „Amit megírtam, megírtam!" Bár ezekre a táblákra az elítéltek bűnét szokták ráírni, ez esetben a vád nekünk szól, bennünket leplez le: gonosz gondolataink, bosszúálló lelkületünk, indulataink, apró szúrkáink mind mind benne vannak Jézus halálában...!

Természetesen pozitív üzenetei is vannak e táblácskának: személyes meggyőződésre bátorít, ne a tömeg hangulata, a világ változása befolyásolja hitünket! Arra gondolok, hogy egyedül Jánosnál szerepel a „Názáreti Jézus"- név a feliraton. Ez utalás az evangélium elején Nátánaél kérdésére („Származhat-e valami jó Názáretből?" -Jn. 1, 46) Fülöp invitálására, ill. válaszára: „Jöjj és lásd meg!" Győződj meg róla! Járj utána! Keresd az Ő különös uralmának titkát! Mint az a lány, aki elment egy Alfa Klubba, noha tisztában volt a keresztyénség alapvető tanításaival, mégis Jézus minden alkalommal megmozgatott valamit benne, s életének újabb és újabb területeit adta át az Úrnak, majd az egész életét!

Végül a kereszt táblája, üzenete Krisztus uralmáról, szeretetéről az egész világnak szól! János megjegyzi, hogy három nyelven volt felírva - héber, görög, latin - a kor akkori három világnyelvén. A nagy ünnepre mindenhonnan érkeztek emberek, sokan olvashatták. Hajlamosak vagyunk Európára, s társadalmi -politikai értelemre leszűkíteni a keresztyénséget, ez a tábla ezzel szemben mindenkinek, az egész világnak hirdeti az evangéliumot! Van olyan magyarázat is, hogy ez a három nyelv az élet 3 területét öleli fel: a héber a vallás, a latin a politika és a jog, míg a görög a tudományok és a kultúra nyelve. Mindenhol létjogosultsága van Krisztus áldozatának, szeretetének, hatalmának!

Egyszer úgy rövidítettem a konfirmandusoknak a virágvasárnapot, hogy VV... Kérdezték, mit jelent, való világ...? Akár azt is... Tükröt tár elénk ez ünnep, a felirat... De jelenthet „dupla Viktóriát", kettős győzelmet: a bűn és a halál fölött is győztes úr, király Jézus!

Imádság: Jézus uralmáért életünkben, egyházunkban, világunkban! Ének: 40. zsoltár, 331.,367. és 464. dicséret

 

 

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 49, összesen: 536195

  • 2024. augusztus 22., csütörtök

    Vajon megújulnak-e az iskolák kötelező és ajánlott olvasmánylistái? Személyes kedvencünk a kétkötetes ifjúsági regény, a Gömb. Kortárs. Református. Hi...
  • 2024. augusztus 21., szerda

    Mitől él az Ige? Sorozatunkban személyes válaszokat keresünk a nehezen megfogható kérdésre. Horváth Ádám és Bartha Hajnal fiatal, kisgyermekes házaspá...
  • 2024. augusztus 20., kedd

    John Stott életútja számtalan tanulságot hordoz számunkra arról, hogyan tartsunk ki a szolgálat mellett egy életen át.
  • 2024. augusztus 19., hétfő

    Mi kálvinisták nem szeretjük, ha megmondják nekünk, hogy mikor és mit ünnepeljünk. Valahogy hozzátartozik mindez az identitásunkhoz.
  • 2024. augusztus 18., vasárnap

    Lelkész vagyok, a feleségem is az. Közös pályánk elején aprófalvakban, Baranyában, az Ormánságban szolgáltunk. A statisztika szerint évről évre csökke...
  • 2024. augusztus 17., szombat

    Újra benépesült a szaporcai református templom és udvara.
  • 2024. augusztus 14., szerda

    A lajosmizsei református gyülekezet és a templom melletti madárbarát bibliakert növekedése ugyanarról a Gondviselésről tesz tanúbizonyságot – vallja a...
  • 2024. augusztus 13., kedd

    Mitől él az Ige? Sorozatunkban személyes válaszokat keresünk a nehezen megfogható kérdésre. Ezúttal Irlandáné Nagy Gabriella, hatgyermekes édesanya vá...
  • 2024. augusztus 12., hétfő

    Pintér Brigitta sosem készült papnénak – mégis ízesíti nem csak a férje, hanem a csömöri gyülekezet életét is. A nyári melegben a papné kamrapol...
  • 2024. augusztus 10., szombat

    A versenypálya mint keresztyén életünk metaforája